Är det värt 5000kr skillnad?

Mtb nisse

Aktiv medlem
Ja är det värt 5000kr skillnad i pris för att handla hos lbs eller från som i detta fallet England? Exakt samma
cykel en Cannondale. Jo ok om det börjar klydda, men 5000kr är rätt mycket,

Senast ändrad:
Alltid nice att ha en lbs att luta sig mot, vad är det för modell? 5 k är ju stor skillnad på deras enklare cyklar men mindre på en finare kan jag tycka

Mtb nisse sa:
Ja är det värt 5000kr skillnad i pris för att handla hos lbs eller från som i detta fallet England? Exakt samma
cykel en Cannondale. Jo ok om det börjar klydda, men 5000kr är rätt mycket,

Nej! Köp den billigare! Även om din lbs lockar med fri service så kostar det ju knappt nått att lämna in om man inte kan meka själv.

Nu har du 5000kr över till utrustning eller cykelsemester! Wohooo!

Jo det är en Cannondale Habit SE som jag snöat in mig på. Nypris när den kom 41.000 billigaste i Sverige nu 29.200kr och från England 24.000kr.

Fråga LBS om de kan matcha priset. Räkna rätt och lägg frakt på priset från UK. (Och räkna in mentalt att du måste flytta bromshandtagen och eventuellt blöda om bromsarna.)

NickPick sa:
Räkna med en lite sämre växelkurs också. Bankerna tar väl ut något via kortet.

för att vara petig beror valutapåslag på vilket kort du har.. :)

I övrigt, ta ett snack med lokala handlaren och se om de kan matcha någorlunda... De kan kanske göra någon krona hit eller dit.. För egen del i denna prisklass hade jag nog övervägt att importera med 5k skillnad.. Om det rör sig om 2-3k skulle jag nog överväga lbs... så det är gränsfall :)

I min värld är det svårmotiverat att betala 20% extra bara för att ha en svensk försäljare. Är man inte född med tummen mitt i handen löser man det mesta själv, övrigt kan man väl lämna in hos någon cykelmek och betala någon hundring för att få hjälp med.

Enkelt: är du van/villig att mecka själv så köp från England. Är du beroende av lbs för service så kör därifrån från början.

Tummen mitt i handen här ?

Varför ska man inställa sig på att blöda bromsarna? Om man nu säkerställer att dom gör detta innan leverans.

Mtb nisse sa:
Tummen mitt i handen här ?

Varför ska man inställa sig på att blöda bromsarna? Om man nu säkerställer att dom gör detta innan leverans.

I England levereras cyklarna med bromsarna på rätt sida. Vill envisas med att bromsa med fel hand så måste man lossa slangarna och skifta dom vilket kan leda till luft i bromsarna. Köper man en cykel med srambromsar så kan man flytta hela cylindern till andra sidan.

Köpte från England med ungefär samma prisskillnad...

Sigmasports, grymma att ha å göra med, hjälpsamma snabba o de monterade allt rätt dvs bromsar på rätt sida.

Skulle alldrig köpa hos lbs om jag fick 5k billigare i England.....

Det är ju ett jätte bra pris för den hojen ändå! Köp av lbs:en och få ett problem-fritt ägande, alltid lättare med ramgarantier mm med en bra lbs, och allt kan hända, även att du köper en väldigt fin hoj.
Jag hade tveklöst köpt den hos en handlare och glömt att det går att köpa billigare någon annanstans, för så är det med allt.

Cannondale jekyl 1000
hmm. bromshandtaget sitter på högersida på alla MC i modern tid.. Så om du har köpt någon MC från England är inte relevant till min frågeställning..

maxton sa:
NickPick sa:
Räkna med en lite sämre växelkurs också. Bankerna tar väl ut något via kortet.

för att vara petig beror valutapåslag på vilket kort du har.. :)

I övrigt, ta ett snack med lokala handlaren och se om de kan matcha någorlunda... De kan kanske göra någon krona hit eller dit.. För egen del i denna prisklass hade jag nog övervägt att importera med 5k skillnad.. Om det rör sig om 2-3k skulle jag nog överväga lbs... så det är gränsfall :)

Jag har två Mastercard från två olika banker. Du menar att dom ger samma valutapåslag? Ena ger 1% cashback iaf. :)

När jag räknar pris blir det "x gbp to sek" I Google. Hamnar aldrig där oavsett.

Jag skulle nog gå till butiken och prata. Men 20% är en del.

Simon89 sa:
Det är ju ett jätte bra pris för den hojen ändå! Köp av lbs:en och få ett problem-fritt ägande, alltid lättare med ramgarantier mm med en bra lbs, och allt kan hända, även att du köper en väldigt fin hoj.
Jag hade tveklöst köpt den hos en handlare och glömt att det går att köpa billigare någon annanstans, för så är det med allt.

+1

Simon89 sa:

Som en bekant uttryckte det: Man ska handla av lokala firmor, för blir man missnöjd så kan man alltid åka dit och bränna ned stället.
Jag kan se honom sitta och grilla korv när brandkåren anländer... :-D

dnleriksson sa:
Jag tycker inte det är relevant hur de sitter på MC för TS frågeställning..

Men om höger bromshandtag hanterar frambromsen på en cykel som förvärvas från UK (MC standard), till skillnad mot den standard som vi har, där höger bromshandtag hanterar bakbromsen, så kanske informationen kan vara relevant för TS? Han har då minst tre val, där han 1/ kan lära sig att leva med förändringen och använder cykeln som den är, 2/ ber butken i UK vända slangarna, eller 3/ vänder på slangarna själv. Alternativ 3, och kanske alternativ 2 kan innebära en kostnad som kan tas med i beräkningen vid den totala prisjämförelsen mellan att förvärva cykeln av en svensk butik eller motsvarande i UK, på samma sätt som eventuell tillkommande frakt och bör iakttas. Håller du med? Jag tycker alltså att informationen att UK tillämpar samma placering av bromshandtaget som en MC är högst relevant för TS. Det är långtifrån självklart att man känner till detta.

Och om man själv även kör mc så kan det ju tänkas att man faktiskt vill ha frambromsen på höger hand även på cykeln, för att ha samma ryggmärgsbeteende oavsett vad man kör för fordon.

Starcus sa:
dnleriksson sa:

Men om höger bromshandtag hanterar frambromsen på en cykel som förvärvas från UK (MC standard), till skillnad mot den standard som vi har, där höger bromshandtag hanterar bakbromsen, så kanske informationen kan vara relevant för TS? Han har då minst tre val, där han 1/ kan lära sig att leva med förändringen och använder cykeln som den är, 2/ ber butken i UK vända slangarna, eller 3/ vänder på slangarna själv. Alternativ 3, och kanske alternativ 2 kan innebära en kostnad som kan tas med i beräkningen vid den totala prisjämförelsen mellan att förvärva cykeln av en svensk butik eller motsvarande i UK, på samma sätt som eventuell tillkommande frakt och bör iakttas. Håller du med? Jag tycker alltså att informationen att UK tillämpar samma placering av bromshandtaget som en MC är högst relevant för TS. Det är långtifrån självklart att man känner till detta.

Det var väl ändå fastställt att de sitter så på cyklar från England. Frågan var ju om vi byter plats på MC också och det känns irrelevant.
Lättast är att be butiken byta vilket de borde kunna bjuda på, men som sagt är det ju bara att byta sida med SRAM och Shimano är rätt lätta att byta sida på slangen utan att behöva lufta.

dnleriksson sa:
Starcus sa:
dnleriksson sa:

Det var väl ändå fastställt att de sitter så på cyklar från England. Frågan var ju om vi byter plats på MC också och det känns irrelevant.
Lättast är att be butiken byta vilket de borde kunna bjuda på, men som sagt är det ju bara att byta sida med SRAM och Shimano är rätt lätta att byta sida på slangen utan att behöva lufta.

Du är medveten om att en motorcykel har ett kopplingshandtag på vänster sida och handtag för frambromsen på höger sida, eller? Därutöver har man gasreglaget på höger sida. Självklart byter man inte sida på en motorcykel. Fundamenta! Punkt.

Jo jag byter alltid sida på gashandtaget och kopplingen på dom mc jag köper från England.
Framförallt sätter jag ett styre i bilen med bromshandtag på som på cykeln annars kan jag inte bromsa i tid .

Jag hade tagit den billigare. helt klart. vissa butiker vänder bromsarna, andra skyller på att de inte får( mest en skön omskrivning av att de inte orkar).
5000 är för stor prisskillnad. Sen ska man kolla hur nära är LBS? Själv har jag en från LBS, men jag jobbar på fel håll, får trots att jag har fri service mm ofta mecka själv då öppettiderna är sådär och som sagt fel väg att köra.
Det kostar att ta ledigt från jobb bara för att kunna köra iväg med cykeln, osv.
Visst, kan man få ner prisskillnaden till cirka 2k så kan det kanske vara värt att köpa lokalt

Enda stora fördelen med att köpa lokalt är vid allvarligare garantiärenden. Betydligt lättare att dra åbäket till LBS än skicka iväg till UK om så krävs. Men då ska man ha otur för att hamna i det läget, och frågan är om man vill betala 5kkr extra för den "försäkring" det är att ha en lokal LBS.

Do remember that UK have their brake set correctly (as like a motorcycle, Right brake control the front) so depending on the brakes fitted on the bike you are trying to purchase you may not be able to invert them as most cannot!
You can always relearn to ride with reverse brake but i would suggest wearing a gopro while you do as I would expect some interesting over the bars moments worth being captured on camera

Frenchy sa:
Do remember that UK have their brake set correctly (as like a motorcycle, Right brake control the front) so depending on the brakes fitted on the bike you are trying to purchase you may not be able to invert them as most cannot!
You can always relearn to ride with reverse brake but i would suggest wearing a gopro while you do as I would expect some interesting over the bars moments worth being captured on camera

Jävla öbor.

Om att ha frambroms på höger hand är rätt pga motorcykeln har det så borde det då vara rätt att inte ha broms alls på vänster hand eftersom motorcykeln inte har broms där?

(Jo, jag vet att det teoretiskt skulle vara bättre att råka tvärbromsa med bakbromsen om man får för sig att frikoppla på cykeln... Men är det av bristande inlärningsförmåga man behöver ha samma på alla fordon, eller varför skulle just engelsmän inte klara av att ha känsla i "ryggmärgen" för mer än en fordonstyp?)

johan44 sa:
Jag kör mc och trampcykel (svensk bromssetup alltid) och ryggmärgen klarar "skillnaden" alldeles utmärkt. Sicken kvasifråga.

Ett tag hade jag 2 cyklar med engelska bromsar och 2 med vanliga. Döpte varje cykel Gary eller Phil efter bröderna neville (gary spelade högerback, hans bror vänsterback) för att komma ihåg hur bromsarna satt. Det funkade jättebra tills jag körde för fort på halt underlag, drog i fel handtag, fick framhjulsladd och kraschade hårt. Nu har jag bromsarna på det vanliga sättet på alla mina cyklar.

Ryggmärgen ska man inte underskatta!

Senast ändrad:
Men om TS köper från England hur funkar det med garanti? Har för mig att jag läst attCannondale har så man kan lämna till auktoriserad service verkstad så länge det är på samma kontinent man köpt cykeln? Vet någon om det är så? Kan man lämna in den till en sådan i Sverige eller hur funkar det?

Foxis sa:
(Och räkna in mentalt att du måste flytta bromshandtagen och eventuellt blöda om bromsarna.)

Det är bara att skriva i beställningen hur man vill ha bromsarna så får man dem rätt från början.

- Kan du mecka. Köp var du vill.
- Tummen mitt i handen. Köp lokalt.

Tillbaka
Topp