Är det värt att banta?

Är det värt att banta?
Nej visst. Om han gör samma watt/kg så har han ju inget problem med att hänga med uppför backarna. Men det lät som om han inte kunde hänga med. Då blir det enklare att tappa ett par kilo.

Är det värt att banta?
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> En halvliter vatten på kläderna
> har bättre effekt än en halvliter vatten i magen
> under såna förhållanden som idag.

Man får bara se till att komma ihåg om man har energidryck i flaskan först... Blir kladdigt annars...

Är det värt att banta?
En fråga till er som väger 110, vad tänker ni på i valet av ram, hjul och komponenter? Eller ja, att de ska hålla tänker ni på såklart, men har ni fått välja bort något pga av er vikt?

Angående om man tjänar något på att gå ner i vikt, både cykelmässigt och allmänt. Ja och ja blir svaret. Jag tror att bakom ganska många "jag trivs med min vikt" (när den är 5-10 kilo bestående av lite för mycket späck) gömmer sig det egentlige "jag har accepterat att jag är överviktig och tycker det är för jobbigt att göra mig av med". Jag var rätt tjock innan jag tog tag i mitt leverne och hellre än att få tillbaka de 15 kilo mer jag vägt skulle jag nog välja permafrost och kronisk mässling.
Det kommer ta rätt lång tid om man har mer än 10 kilo att göra sig av med. Du kommer misslyckas, du kommer att ge upp, du kommer försöka igen och allt på en gång. Men trägen vinner och ser du bara till att tänka långsiktigt och accepterar att det kommer ta tid så ska du se att belöningen är stor.

Är det värt att banta?
bng skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fettot skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om man som i mitt fall väger 110kg, finns det
> en
> > > rimlig chans att träna så man hänger med
> dessa
> > > trådsmala 70 kilos grabbarna upp för
> backarna
> > > eller är det bara att ge upp denna tanke?
> > >
> > > //Fettot
> >
> > Jag tror att du är torsk och du inte är 210cm
> > lång och urstark.
>
> Han är inte 210 cm men har bra tryck på slätan
> och nerför backen vid Rosenhill.
>
> > Sätt en 40 kg ryggsäck på 70kg typerna så
> > ligger ni i samma klass.
>
> Jodå, det där brukar han yra om. Men 110 kg är
> fan inte 40 kg dödvikt... :)

Fett är bara dövikt! inte allt kanske men det mesta. Sen var det ur egna erfarenheter jag talade och "Fettot" Snackade om uppförsbackar och det var det jag svarade på.

/Jerka

Är det värt att banta?
I Mountainbike XC som körs i kuperad terräng kan man nästan göra en resultatlista innan start om man vet om cyklisternas kondition (maximal syreupptagningsförmåga i förhållande till kroppsvikt + cykelvikt)om man utgår från att alla åkarna är lika tekniskt skickliga och en del andra faktorer är lika.

Man kan också titta på den maximala effekt som en cyklist kan upprätthålla för olika tidsintervaller (tex 30 sek, 1, 4 och 20 minuter) dividerat med kroppsvikt och dra långtgående slutsatser där också.

Så mitt svar är att vikt är väldigt avgörande. Men man kan ju kompensera hög vikt med bra flås, men då hade man ju å andra sidan varit ännu snabbare med lägre vikt...

I cykelsport är vikten av stor betydelse som sagt, men ännu mer i löpning.

Kolla hur de snabba löparna ser ut... Men även hur de snabba MTB XC åkarna ser ut. Smala armar, tunna ben, vikt runt 55-65 kg.

Mattias på http://www.aktivitus.se

Är det värt att banta?
> bng skrev:
> > Jodå, det där brukar han yra om. Men 110 kg är
> > fan inte 40 kg dödvikt... :)

> rekrej skrev:
> Fett är bara dövikt! inte allt kanske men det
> mesta. Sen var det ur egna erfarenheter jag talade
> och "Fettot" Snackade om uppförsbackar och det
> var det jag svarade på.
>
> /Jerka

Hoppsan. Bäst jag förtydligar: Om man väger 110 kg så har man mer muskler än en person på 70 kg.
Därför är det trams att säga att man kan lägga på 40 kg dödvikt på en 70 kg person och få en rättvis match uppför backarna.

Dessutom är det ju allmänt bekant att även muskulösa stora personer har det tufft uppför, men har fördel på slätan och utför.

Är det värt att banta?
Mattias Lundqvist skrev:
>
> I cykelsport är vikten av stor betydelse som
> sagt, men ännu mer i löpning.

Nu har ni ju snöat i på långa distanser istället för "fartgrenarna" ;-)

Är det värt att banta?
TBone skrev:
> Mattias Lundqvist skrev:
> -----
> >
> > I cykelsport är vikten av stor betydelse som
> > sagt, men ännu mer i löpning.
>
> Nu har ni ju snöat i på långa distanser
> istället för "fartgrenarna" ;-)

Med undantag för 100, 200 och 400 meter så kommer du knappast hitta särskilt många löpare med över 22 i BMI.

Är det värt att banta?
skaparn skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Mattias Lundqvist skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > I cykelsport är vikten av stor betydelse som
> > > sagt, men ännu mer i löpning.
> >
> > Nu har ni ju snöat i på långa distanser
> > istället för "fartgrenarna" ;-)
>
>
> Med undantag för 100, 200 och 400 meter så
> kommer du knappast hitta särskilt många löpare
> med över 22 i BMI.

Precis.

Är det värt att banta?
TBone skrev:
> > > Nu har ni ju snöat i på långa distanser
> > > istället för "fartgrenarna" ;-)
> >
> >
> > Med undantag för 100, 200 och 400 meter så
> > kommer du knappast hitta särskilt många
> löpare
> > med över 22 i BMI.
>
> Precis.

Min poäng var alltså att i stort sett all löpning gynnas av låg kroppsvikt. Och den retoriska frågan blir då; hur stor del av cyklingen som bedrivs svarar mot de tre uppräknade löpgrenarna?

Är det värt att banta?
om du vill gå ned 5 kilo i vikt så bör du försöka få med någon sorts styrketräning, så att musklerna inte försvinner när du bantar. 1-2 gånger i veckan styrketräning av något slag + annan motion(cykling dope) så går det undan.

Är det värt att banta?
bng skrev:
> > bng skrev:
> > > Jodå, det där brukar han yra om. Men 110 kg
> är
> > > fan inte 40 kg dödvikt... :)
>
> > rekrej skrev:
> > Fett är bara dövikt! inte allt kanske men det
> > mesta. Sen var det ur egna erfarenheter jag
> talade
> > och "Fettot" Snackade om uppförsbackar och det
> > var det jag svarade på.
> >
> > /Jerka
>
> Hoppsan. Bäst jag förtydligar: Om man väger 110
> kg så har man mer muskler än en person på 70
> kg.
> Därför är det trams att säga att man kan
> lägga på 40 kg dödvikt på en 70 kg person och
> få en rättvis match uppför backarna.
>
> Dessutom är det ju allmänt bekant att även
> muskulösa stora personer har det tufft uppför,
> men har fördel på slätan och utför.

Ja men sätt en 30 kg ryggsäck på honom då, han tycker nog att det är jobbigt ändå. Jag såg inte ut som Arnold på 80-talet när jag vägde 106 det hade jag gjort om jag bara hade muskler som övervikt.

/Jerka

Är det värt att banta?
skaparn skrev:
> TBone skrev:
> > > > Nu har ni ju snöat i på långa distanser
> > > > istället för "fartgrenarna" ;-)
> > >
> > >
> > > Med undantag för 100, 200 och 400 meter så
> > > kommer du knappast hitta särskilt många
> > löpare
> > > med över 22 i BMI.
> >
> > Precis.
>
>
> Min poäng var alltså att i stort sett all
> löpning gynnas av låg kroppsvikt. Och den
> retoriska frågan blir då; hur stor del av
> cyklingen som bedrivs svarar mot de tre
> uppräknade löpgrenarna?

2000 meter keirin=bmi gone mad!
keirin.jpg ht=543

Är det värt att banta?
mzi skrev:

> Jag råkade käka en koloni giardia-urdjur andra
> dagen jag var i Indien, och de bodde i min mage
> där ett bra tag. Tack vare gott samarbete med
> dem, kombinerat med indisk nyttig mat och sköna
> promenader gick jag ned 35kg på tre månader.

Du var fan ashot då. Jag har sett bilderna. =) Det vet jag förövrigt flera som tyckte...

Djurodlingen kanske inte känns som ett optimalt val iofs.

Är det värt att banta?
geologen skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > En halvliter vatten på kläderna
> > har bättre effekt än en halvliter vatten i
> magen
> > under såna förhållanden som idag.
>
> Man får bara se till att komma ihåg om man har
> energidryck i flaskan först... Blir kladdigt
> annars...

Förlåt, jag tänkte bara från mitt eget perspektiv. Dom enda energidrycker jag nyttjar är espresso och cola, och jag brukar kliva av cykeln vid inmundigandet av dessa. Jag glömde bort att folk ofta fyller sina cykelflaskor med kemiskt klägg.

Är det värt att banta?
Markus F skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Markus F skrev:
> >
>
> > -----
> > > En halvliter vatten på kläderna
> > > har bättre effekt än en halvliter vatten i
> > magen
> > > under såna förhållanden som idag.
> >
> > Man får bara se till att komma ihåg om man
> har
> > energidryck i flaskan först... Blir kladdigt
> > annars...
>
>
> Förlåt, jag tänkte bara från mitt eget
> perspektiv. Dom enda energidrycker jag nyttjar är
> espresso och cola, och jag brukar kliva av cykeln
> vid inmundigandet av dessa. Jag glömde bort att
> folk ofta fyller sina cykelflaskor med kemiskt
> klägg.

Det kan inte vara så gott med cola och espresso på tweedkavajen heller ;-)

/Jerka

Är det värt att banta?
Hasparigus Pink skrev:
>
> 2000 meter keirin=bmi gone mad!
>

Alltså japaner. Är det för att vår media endast förmedlar till oss deras mest extrema sysselsättningar, eller saknar de förmågan att vara svenskt lagom? Jag roades mycket av den bilden

Är det värt att banta?
Adam7125 skrev:
> Varför är kortdistanslöparna så biffiga? Går
> det verkligen fortare med överkropp som en
> Belgian Blue?
>
>
> /Adam

Vad tror du själv (ska alltså inte tolkas som det retoriska dryga svar som får vissa här att hata mig till den milda grad att de laddar upp inombords och släpper sedan ut allt i en annan tråd)?

De ser ut som de gör för att det är en alldeles utomordentligt optimal fysik för ändamålet. Det handlar om att med kroppens alla muskler förflytta sig så fort framåt under en väldigt begränsad tid och då du i vilket fall kommer ha en gigantisk syreskuld efteråt. Jag skulle vilja påstå att modern friidrott på elitnivå är såpass utvecklad att alla som sysslar och vinner har en väldigt ändamålsenlig kropp.

Sedan är inte sprinters så "biffiga", utan det är mest ett resultat av att de ligger på en väldigt låg kroppsfettprocent. Men det här är också lite mina kontakter i kroppsbyggarvärlden som spökar och jag har blivit helt avtrubbad för vad folk tycker är biffigt. Men jag är allvarligt när jag säger att en typisk grov kille på stan med 6-7 % BF skulle se ut som de flesta sprinters.

Är det värt att banta?
Adam7125 skrev:
> Varför är kortdistanslöparna så biffiga? Går
> det verkligen fortare med överkropp som en
> Belgian Blue?
>
>
> /Adam

För att inte vrida kroppen under resans gång utan hålla emot med ovankroppens styrka och få fart på kroppen rakt framåt.

Precis som sprinters på cykel, all kraft ned i pedalerna ovch inte vrida kroppen.

Är det värt att banta?
Miss Lycka skrev:
> Är inte det styrketräning att träna cykel om du
> vet vad du gör?

nepp, om du inte cyklar extremt explosivt i typ 20 sekunder vilar ett tag och kör lika mycket igen och upprepar det mönstret ett antal gånger.

visst det tränar muskler när man cyklar, men det är alldeles för lågintensivt för att kallas styrketräning, och tränar inte hela kroppen så väldigt utförligt som man skulle önska. det man känner av när man cyklar är likt löpning mjölksyra, som tittar fram vid medel och låg intensiv träning.

vad som gäller vid viktnedgång är att träna styrketräning, typ allmänstyrka (armhävningar, sit ups, upphopp, planka, hitlers hund med mera) eller gym, gärna komplexa övningar typ frivändning och sådant, så att man får kontakt med så mycket av kroppens alla muskler som möjligt.

vid bantning bör man även försöka hålla ett bra proteinintag, då förlite inte gynnar proteinsyntesen och för mycket kommer göra dig katabolisk. vilket du inte önskar.

Är det värt att banta?
>om du vet vad gör....

Du vet inte vad du gör om inte detta ingår i din cykelträning som t.ex sprinter.
Allt handlar inte om att enbart köra timme in och ut i samtalstempo.

Är det värt att banta?
du menar alltså att styrketräningen ingår i träningen för att bli en bättre cyklist?

för du formulerade dig som om det vore styrketräning att cykla. vilket det iofs är men inte på det sättet som vi pratar om nu.

trådskaparen verkade dock inte vara någon elitcyklist som viger sitt liv åt att kapa sekunder på räsern genom rigorös skiftande träning...men jag kan ha fel.

för övrigt så spelar det ingen roll om du är ute två timmar och glassar på cykeln eller om du pumpar 10 mil på 3, det är fortfarande lågintensivt i förhållande till styrketräning.

Är det värt att banta?
Miss Lycka skrev:
> >pumpar 10 mil på 3 timmar
> Ja, det är samtalstempo!
> Jag tog upp styrketräning på cykel, inte
> "Glasskyltsspurter" i 45 km/h...

Men dels missar du halva kroppen, dels kan du faktiskt inte hur du än bänder och böjer i cykeln aktivera vissa muskelceller i samma utsträckning vid cykling som vid tung styrketräning. Sedan kan det vara så att nettoeffekten för själva cyklingen är tillfyllest vid cykelstyrketräning, men jag vill vända mig mot att det skulle kunna ersätta styrketräning för vardagsmotionärer och alla upp till eliten.

Är det värt att banta?
Vad ska du ha styrketräningen till när cyklarna helst väger under 7 kg? Beach-09?
Här gäller väl endast att cykla så fort som möjligt och samtidigt att ha så roligt som möjligt.
Då är det effektivast muskler till uppgiften som borde vara vettigast. Inklusive spurter med ATP och statisk sprintträning.

Är det värt att banta?
Som sagt skrev jag att den sprintträning, eller annan styrketräning på cykel, du utför kan vara fullgod för att kunna cykla bra. Däremot finns det fördelar med att stärka skelettmuskulaturen i helakroppen, inte minst när man har passerat de testosteronstinna första 30 åren av sitt liv.

Men jag antar att du inte kommer tro mig förr än jag gräver fram forskning som stöder detta, så jag vet vad jag ska göra idag på jobbet i alla fall.

Är det värt att banta?
skaparn skrev:

> Men jag antar att du inte kommer tro mig förr än
> jag gräver fram forskning som stöder detta, så
> jag vet vad jag ska göra idag på jobbet i alla
> fall.

En klen tröst, kanske, men jag tror dig.

Är det värt att banta?
BFS skrev:
>
> En klen tröst, kanske, men jag tror dig.

Den är inte alls klen. Men jag kommer ändå försöka vederlägga Miss Lyckas tes om att "klassisk" styrketräning är onödig. Det vore liksom inte min stil att inte ta en diskussion 'til the bitter end och alla andra är leds. Eller stil, det är snarare än störning.

Är det värt att banta?
rekrej skrev:

> Det kan inte vara så gott med cola och espresso
> på tweedkavajen heller ;-)

Äsch, det är bara att borsta av. Och fläckarna syns inte mot väven.

Är det värt att banta?
Miss Lycka skrev:
> Vad ska du ha styrketräningen till när cyklarna
> helst väger under 7 kg? Beach-09?
> Här gäller väl endast att cykla så fort som
> möjligt och samtidigt att ha så roligt som
> möjligt.
> Då är det effektivast muskler till uppgiften som
> borde vara vettigast. Inklusive spurter med ATP
> och statisk sprintträning.

+ ens egen kroppsvikt på minst 70 kilo?

i sådana fall skulle alla idrotsutövare endast träna på själva sporten det höll på med? tex tennisspelare endast spela tennis, skidåkare endast åka skidor. så är det inte.

dessutom syftade jag mest på att han skulle styrketräna för att inte bryta ned musklerna i allt för hög takt om han bantar. men visst. genom att träna hela kroppen med hjälp av styrketräning så kommer det vara en fördel. även fast man inte använder hela kroppens uppsättning av muskler i en viss övning eller utövande, t.ex cykel, så kommer du ha en fördel om du är vältränad i hela kroppen mot en som bara är tränad i kontaktpunkterna, alltså de musklerna du använder mest när du cyklar.

och med styrketräning så behöver det inte vara så att man ligger och pumpar 120 kgx5x3 i bänken bara för att man ska bli stor. styrketräning kan vara vanlig allmänstyrka.

Är det värt att banta?
styrketräning för cykel ligger mer på att ha bra kontroll och flexibilitet på kroppen, och det tränas rätt bra på cykeln (speciellt på mtb och liknande), men det är som sagt också bra att ha med mer stabiliseringsövningar i sin träning. Jag har tyckt det räckt utmärkt med vad man kan göra hemma, med klassiska övningar som armhävningar, chinups, rygglyft etc men är man osäker kan det nog vara en bra idé att åtminstone i början gå på gym och få mer handledning. Detta gäller speciellt om man har något problem med kroppen sen innan (pga skada, sjukdom etc).

Är det värt att banta?
Johan A skrev:
> Och jag som trodde att halva grej1en med att cykla
> var att man fick äta 42 semlor på ett år utan
> dåligt samvete

Vissa cyklar för att kunna äta, andra äter för att kunna cykla.

Är det värt att banta?
Varför skulle man egentligen behöva styrketräna när man gör sig av med kroppsfett, det har jag aldrig greppat. Bryter man ner muskler så gör man ju fel, enligt moi. Sen är det ju ingen nackdel att göra det eftersom mer muskler förbränner mer.

Är det värt att banta?
De flesta har förstått att man kan inte dra slutsatser på prestanda och utseende bara baserad på vad som står på vågen, man måste veta mer.

När man lägger till längden i bilden kan man få en BMI mått som ger lite mer klarhet, men även detta ger alldeles för mycket svängrum. Man måste veta hur mycket av vikten består av fett för att veta hur mycket utrymme som finns för förbättring av prestanda, hälsa och utseende.

Folk som går ned i vikt med lågkalori metoder såsom Cambridge, VV mm. tappar mycket muskelvävnad och styrka. Det är mycket bättre och mer hållbar att minska CHO intag till <50% och tillämpa en balanserad och allsidig träning för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

PS - Efter 7 timmars cykling i 30-31 graders värme i lördags är jag beredd att hålla med Markus. En stor flaska vatten per timme i magen och en på huvudet och kroppen är bra. Onskade att jag hade haft obegränsad tillgång till kallt vatten under cyklingen. http://www.cycleops.com/t-floydlandis.aspx?skinid=2

Är det värt att banta?
Lotta B skrev:
> Varför skulle man egentligen behöva styrketräna
> när man gör sig av med kroppsfett, det har jag
> aldrig greppat. Bryter man ner muskler så gör
> man ju fel, enligt moi. Sen är det ju ingen
> nackdel att göra det eftersom mer muskler
> förbränner mer.

Menar du alltså att man vid viktnedgång inte bryter ned mindre muskler ifall man styrketränar samtidigt, än vid samma viktnedgång utan styrketräning? Och vad är det för "rätt" man ska göra för att undvika muskelnedbrytning vid viktnedgång utan styrketräning?

Är det värt att banta?
Daner skrev:
>
> Folk som går ned i vikt med lågkalori metoder
> såsom Cambridge, VV mm. tappar mycket
> muskelvävnad och styrka. Det är mycket bättre
> och mer hållbar att minska CHO intag till <50%
> och tillämpa en balanserad och allsidig träning
> för att behålla så mycket muskelmassa som
> möjligt.

Jag behöver en kickstart, där av valet av metod. Jag kör dessutom mental matträning genom att det är jag som lagar all mat till min familj. Idag har jag tittat på när barnen ocg frugan ätit pytt i panna med stekta ägg och kokt broccoli. Igår gjorde jag en god korvgryta i ugn med duchess potatis osv. Jag tror att jag börjar få viss distans till mat :-)

/Jerka

Är det värt att banta?
skaparn skrev:
> Lotta B skrev:
> -----
> > Varför skulle man egentligen behöva
> styrketräna
> > när man gör sig av med kroppsfett, det har
> jag
> > aldrig greppat. Bryter man ner muskler så gör
> > man ju fel, enligt moi. Sen är det ju ingen
> > nackdel att göra det eftersom mer muskler
> > förbränner mer.
>
> Menar du alltså att man vid viktnedgång inte
> bryter ned mindre muskler ifall man styrketränar
> samtidigt, än vid samma viktnedgång utan
> styrketräning? Och vad är det för "rätt" man
> ska göra för att undvika muskelnedbrytning vid
> viktnedgång utan styrketräning?

nu får vi snart se ett svar som kommer revolutionera kroppsbyggarvärlden:)

Är det värt att banta?
skaparn skrev:
> Lotta B skrev:
> -----
> > Varför skulle man egentligen behöva
> styrketräna
> > när man gör sig av med kroppsfett, det har
> jag
> > aldrig greppat. Bryter man ner muskler så gör
> > man ju fel, enligt moi. Sen är det ju ingen
> > nackdel att göra det eftersom mer muskler
> > förbränner mer.
>
> Menar du alltså att man vid viktnedgång inte
> bryter ned mindre muskler ifall man styrketränar
> samtidigt, än vid samma viktnedgång utan
> styrketräning? Och vad är det för "rätt" man
> ska göra för att undvika muskelnedbrytning vid
> viktnedgång utan styrketräning?

Men innebär minskning av kroppsfett automatiskt att muskelceller bryts ner? Det "rätt" man kan göra om man inte är beroende av snabb viktminskning, är att inte äta för lite utan göra långsiktiga förändringar istället. När jag styrketränade som mest och ville minska fettmängden skulle jag verkligen ha märkt om jag blivit svagare pga. muskelnedbrytning. Istället blev jag starkare och fick mindre fett, det var goda tider det ;)

Är det värt att banta?
Lotta B skrev:
> Men innebär minskning av kroppsfett automatiskt
> att muskelceller bryts ner? Det "rätt" man kan
> göra om man inte är beroende av snabb
> viktminskning, är att inte äta för lite utan
> göra långsiktiga förändringar istället. När
> jag styrketränade som mest och ville minska
> fettmängden skulle jag verkligen ha märkt om jag
> blivit svagare pga. muskelnedbrytning. Istället
> blev jag starkare och fick mindre fett, det var
> goda tider det ;)

Energiunderskott kommer obönhörligen att bryta ner även muskelmassa. Det bästa man kan göra är att sörja för en så anabol miljö som möjligt i kroppen under givna förutsättningar för att motverka detta i den mån det är möjligt. Ett väldigt effektivt sätt att åstadkomma detta är genom styrketräning och tillförsel av aminosyror. Ett annat är genom massiva mängder dopingklassade preparat.

Men givetvis har du en poäng i att takten avgör. Vid en alldeles för snabb viktminskning kommer muskler att brytas ned i betydligt större utsträckning eftersom det är betydligt lättare att åstadkomma katabolism än motsatsen.

I övrigt hänvisar jag till svampbobs inlägg nedan. Kolozzeum är ett ypperligt forum för allsköns sökning efter fakta om kost & näring.

Tillbaka
Topp