Egentligen är jag nöjd med cykeln som helhet, go sittposition, hydrauliska bromsar, bra utväxling osv.
Men den har börjat slakta ekrar på bakhjulet som jag inte lyckas få bukt med på egen hand.
Som flera andra redan har skrivit tycker även jag att du bör skaffa en ny cykel,
men även rusta upp och behålla din nuvarande.
Eftersom du troligen har använt hjulen en hel del innan ekerbrott så är de troligaste anledningarna till ekerbrotten:
- Onödigt låg ekerspänning
- Onödigt ojämn ekerspänning
- Utmattningsbrott pga bristfällig spänningsbefrielse("Stress relieving") av ekrarna.
Att åtgärda detta är enkelt och förhoppningsvis kan du genom att göra det nu stoppa de kvarvarande ekrarna från att även de går av.
Det enda verktyg du behöver är en ekernyckel, ekrarna på samma sida skall ha samma ekerspänning och det kontrollerar du enklast genom att knäppa på dem med nageln och på "tonen" är det då enkelt att höra hur ekerspänningen skiljer sig. Typ: plin, pling, plong
När du spänner dem räcker det långt med att jmf med ett annat bra hjul. Knäpp med nageln även där.
Spänn sedan i små steg, typ ¼-varv/eker, gå runt hela hjulet och upprepa tills hjulet är rakt, runt och med tillräckligt hårt spända ekrar.
Att spänningsbefria ekrar för att minimera risken för utmattningsbrott är även det enkelt, det krävs så pass hög kraft att ekrarna momentant belastas över sträckgränsen("yield"), ett i praktiken bra sätt att göra det är att klämma ihop par av ekrar så här
(Fast jag använder handskar, det behövs för mina frökenfingrar)
För spänningsbefria ekrar ("stress relieving spokes") krävs en kraft över sträckgränsen("yield"). En så hög kraft får man inte genom att klämma på hjulet såsom nedan, det en del väljer att kalla "hjulmassage"
eller genom att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller riktställ, kraften blir inte tillräckligt hög för nå över sträckgränsen.
Detta med spänningsbefrielse av ekrar förklaras av hjulbyggargurun Jobst Brand i texten nedan
Article by Jobst Brandt about stress-relieving bicycle wheels while building them
www.sheldonbrown.com