Är det värt att köpa nytt?

eriknor

Medlem
Hej!

Jag cykelpendlar 2 mil asfalt dagligen på min åldrande Crescent Yotta. Jag står lite i valet och kvalet om jag ska investera i att fräscha upp den eller köpa nytt.

Vad har hänt på cykelfronten senaste ~10 åren? Skulle jag uppleva en förbättring om jag köpte tex en Specialized Sirrus 3.0 eller en 4.0.
Potentiellt skulle jag halvhjärtat fixa till Crescenten och köra på den under våra slaskiga, saltiga västkustvintrar.

Tacksam för input.

/Erik

Senast ändrad:
Frågan är så dum att den nästan inte förtjänar ett svar.
Såklart du skall köpa en ny och fräsha upp din gamla för att ha på vintern.
:giggle:

Men för att vara lite mer seriös... Min erfarenhet är att om jag gillar hojen så är åldern irrelevant.
Men när jag bytte min 11 år gamla fullgung mot en ny inom samma kategori var skillnaden enorm.
Kanske inte skall förvänta sig samma dramatiska förändring på en pendlare dock?

Sitter du bra på hojjen du har, och den går att fräscha upp för en rimlig peng så är det helt klart INTE värt det. Det har inte hänt något magiskt.

Men, det kanske är så att du har mekaniska skivbromsar på gamla, less på dem, hydrauliska på nya, eller något annat problem som du får löst, men du skriver inte det. Så, fräscha upp gamla låter som det självklara.

Jag har haft samma tankar. Även om inget magiskt hänt på pendlarfronten (annat än att hydrauliskt blivit standard) så är det ju mkt på en gammal hoj som funkar bättre på en ny. Ja, man kan serva, men om man ska fixa vevlager, styrlager, hjullager och byta växlar och reglage tröttnar man ju lite.

Tack för input!

Egentligen är jag nöjd med cykeln som helhet, go sittposition, hydrauliska bromsar, bra utväxling osv.

Men den har börjat slakta ekrar på bakhjulet som jag inte lyckas få bukt med på egen hand. Bromsarna skriker och tar dåligt trots tappra försök att rengöra, byta klossar, slipa osv. Växelreglage/kablar skulle nog behöva ses över/bytas. Sen skulle jag tippa att det slutar i att byta vevparti+kassett också.

Kanske inte så stora grejer, men summan känns lite som att den vill gå i pension.

Varför behöver du byta ut vevpartiet? Eller syftar du på kedjedreven/klingorna?
Som svar på frågan tycker jag att det ofta är lönt att renovera cykeln. Man kan passa på att uppgradera de delar som verkligen spelar roll för att få till en cykel man trivs med.

Tack för input!

Egentligen är jag nöjd med cykeln som helhet, go sittposition, hydrauliska bromsar, bra utväxling osv.

Men den har börjat slakta ekrar på bakhjulet som jag inte lyckas få bukt med på egen hand. Bromsarna skriker och tar dåligt trots tappra försök att rengöra, byta klossar, slipa osv. Växelreglage/kablar skulle nog behöva ses över/bytas. Sen skulle jag tippa att det slutar i att byta vevparti+kassett också.

Kanske inte så stora grejer, men summan känns lite som att den vill gå i pension.
Byt belägg och diska bromsskivorna i diskmaskinen ett antal gånger så får du förhoppningsvis bort skrikandet.

Varför behöver du byta ut vevpartiet? Eller syftar du på kedjedreven/klingorna?
Som svar på frågan tycker jag att det ofta är lönt att renovera cykeln. Man kan passa på att uppgradera de delar som verkligen spelar roll för att få till en cykel man trivs med.
Japp, det är klingorna jag syftar på ?

Men den har börjat slakta ekrar på bakhjulet som jag inte lyckas få bukt med på egen hand.
Som flera andra redan har skrivit tycker även jag att du bör skaffa en ny cykel,
men även rusta upp och behålla din nuvarande.

Eftersom du troligen har använt hjulen en hel del innan ekerbrott så är de troligaste anledningarna till ekerbrotten:
  • Onödigt låg ekerspänning
  • Onödigt ojämn ekerspänning
  • Utmattningsbrott pga bristfällig spänningsbefrielse("Stress relieving") av ekrarna.
Att åtgärda detta är enkelt och förhoppningsvis kan du genom att göra det nu stoppa de kvarvarande ekrarna från att även de går av.
Det enda verktyg du behöver är en ekernyckel, ekrarna på samma sida skall ha samma ekerspänning och det kontrollerar du enklast genom att knäppa på dem med nageln och på "tonen" är det då enkelt att höra hur ekerspänningen skiljer sig. Typ: plin, pling, plong
När du spänner dem räcker det långt med att jmf med ett annat bra hjul. Knäpp med nageln även där.
Spänn sedan i små steg, typ ¼-varv/eker, gå runt hela hjulet och upprepa tills hjulet är rakt, runt och med tillräckligt hårt spända ekrar.
Att spänningsbefria ekrar för att minimera risken för utmattningsbrott är även det enkelt, det krävs så pass hög kraft att ekrarna momentant belastas över sträckgränsen("yield"), ett i praktiken bra sätt att göra det är att klämma ihop par av ekrar så här
stress_relieving_spokes-jpg.620449

(Fast jag använder handskar, det behövs för mina frökenfingrar)

För spänningsbefria ekrar ("stress relieving spokes") krävs en kraft över sträckgränsen("yield"). En så hög kraft får man inte genom att klämma på hjulet såsom nedan, det en del väljer att kalla "hjulmassage"
hjulmassage-jpg.618366

eller genom att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller riktställ, kraften blir inte tillräckligt hög för nå över sträckgränsen.
Detta med spänningsbefrielse av ekrar förklaras av hjulbyggargurun Jobst Brand i texten nedan

på cykelfronten intet nytt. det är tajta kläder, sköna däck, sadel och handtag och väl omhändertagen drivlina som gör att cyklingen går lätt.

om du inte pallar mecka utan bara montera, så kan du köpa helt nya bromsar, komplett drivlina och hjul för typ en tredjedel av priset för specialized-cykeln.

men att nu ta chansen att lära dig fixa den gamla cykeln kommer spara dig mycket pengar i framtiden. hjulet har håkan redan hjälpt dig med. om drivlinan är sliten, köp ny kedja och slipa ev kassett och framklingor. lär dig ev vaxa. om du redan kämpat med bromsarna kanske det är läge att ge upp och bara köpa nya bromsar och skivor. vajrar och höljen byter du också såklart.

Tack för input!

Det du listar är helt vanligt underhåll, köp en ny, du får samma problem på den nya inom sin tid. Det här är helt normalt underhåll. Men, det finns ju en ekonomisk aspekt också, och en att inte belöna "slit och släng".

Gör en lista av vad du måste byta så vet du vad det kostar.

Tack för input!

Normalt underhåll som du behöver lägga på en ny cykel också. Bakhjul borde du få beggat för under 500. Sen byta liter vajer o hölje, kanske lite lager, styrlinda etc tar max ett par timmar om du dricker öl samtidigt ? du klarar det helt garanterat. Har inte hänt så mycket inom åka-rakt-fram-cykling att det skulle va värt med ny bara för det dykt upp lite underhållsbehov

Tillbaka
Topp