Är det viktigt med olika klädstilar?

wallby

Medlem
Jo jag ska beställa nya cykelkläder
Jag har en svart cykel med röda inslag så tänkte gå på den stilen. Men det känns som att det finns så många "regler" och stilar kring just cykelkläder. Vad är det som gäller egentligen? Olika typer av färger efter årstider och olika stilar efter vilken typ av cykel man har?
Jag bryr mig oftast aldrig om sånt men jag är ändå nyfiken på att höra vad ni säger.
Så är det någon som har lust att reda att detta för mig?
Tack på förhand.

Har kört gympabyxor från högstadiet tills nu(gick sönder nyss), och lvg-tröja på både gravel och mtb. Funkar fint ;) Ingen färgmatchning alls.

MTB-DH = klä dig som en finnig tonåring på glid alternativt som en crossåkare.

Om vi ändå diskuterar MTB stiler citerar jag din ultimativa kategoriseringen:

Det handlar mest om cyklisten
LLC-XC = lycra, spandex rakade ben, ja rakat överallt.
XC = Någon som försöker sig på cykelvasan, men tja det blir liksom aldrig av...
Downcountry = Norrøna och helskägg
Upcountry = Helskägg och Norrøna (notera skillnaden från downcountry)
Trail = Man 40+ med lite för dyr cykel
AM = Har aldrig bevisats men flera hävdar att de sett en all mountain-åkare, lite som snömannen
Trampduro = Enduroåkare från Göteborg
Enduro = MTB cyklist boende på 30 min avstånd (med bil, givetvis) från Hellas
Storbergsenduro = 1 av hundratalet bofasta i Åre
Downhill = Man i 20-årsåldern som kan hoppa och göra manual, samt man 50-årsåldern som snart kommer besöka akuten.

Det är kul med kläder. Bryr man sig inte om annat än funktion så går det ju också, men visst är det lite trevligt med färgmatchade ekipage - det visar att det är sommar på något sätt. Kul med fina välskötta cyklar med matchande pilot! Nödvändigt? Självklsrt inte.

Nu måste jag säga att det känns som att ts fråga ändå blev lite väl löjligfierad här.

Men vad vet jag. HEN kanske inte blev jättekränkt utan är kvar och i så fall skulle jag föreslå att både svart och rött är aldrig fel. På lvg. För övrigt: sobra färger, de färger du brukar passa i. Sen är det viktigt att det sitter snyggt och inte minst känns bra. Samt ev. en bra reflexväst för synbarheten.

Se där, ett seriöst svar! :)

Skämt åsido är jag glad att MTB-modet gått från någon bisarr variant av landsvägskläder.

Nu vet vi ju fortfarande inte vad du cyklar men listar några favorit plagg här.

Pearl Izumi Versa Undershorts
Gore C5 all mountain shorts
Röjk Stroller Tee
Norrøna Fjørå Power wool long sleeve (verkar inte finnas längre, hoppas den kommer tillbaks)
Norrøna Fjørå flex 1 pants

Gamla skolan har talat.

Varför är folk så emot proffskit egentligen? I alla andra sporter är det ju ok att ha kit från laget man hejar på.
Nu är det stor skillnad på supporter och utövare. Vi är utövare och jag tycker att det är extremt inom cykel. Det finns inte många fotbollsspelare som tränar i klubbkläder från någon storklubb.

Det är kul med kläder. Bryr man sig inte om annat än funktion så går det ju också, men visst är det lite trevligt med färgmatchade ekipage - det visar att det är sommar på något sätt. Kul med fina välskötta cyklar med matchande pilot! Nödvändigt? Självklsrt inte.

Men om vintern då?

Nu är det stor skillnad på supporter och utövare. Vi är utövare och jag tycker att det är extremt inom cykel. Det finns inte många fotbollsspelare som tränar i klubbkläder från någon storklubb.
Någon missade Alaphilippes makalösa avslut på Tirreno idag ;)

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?

Nu måste jag säga att det känns som att ts fråga ändå blev lite väl löjligfierad här.

Men vad vet jag. HEN kanske inte blev jättekränkt utan är kvar och i så fall skulle jag föreslå att både svart och rött är aldrig fel. På lvg. För övrigt: sobra färger, de färger du brukar passa i. Sen är det viktigt att det sitter snyggt och inte minst känns bra. Samt ev. en bra reflexväst för synbarheten.

Se där, ett seriöst svar! :)
Jag skulle personligen hoppa över reflexvästen (annat än i rena nödfall). Det finns ju gott om cykelkläder med motsvarande visuell utformning att tillgå. Ett visst mått av fåfänga kan vi gott unna oss tycker jag. ?

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?
Nja, CL-finalen har betydligt fler tittare än så, men det stämmer att TdF är större.

Min åsikt bygger på stil och vad som är snyggt. Det är inte snyggt med teamkläder. Teamkläder används av dem som söker en gemenskap.

Tillbaka
Topp