Är ni också sjuka (inte i huvudet) nu ?

Min mamma som själv var lärare och morfar i sin tur rektor hjärntvättade mig men jag har faktiskt skärpt mig i vuxen ålder, helst skulle man ha ca >39 i feber innan det eventuellt var ok att inte gå till skolan, en sorts lägesbedömning på misärskalan. ?
(avdelning traumatiska barndomsupplevelser)

Jobbigt att gå till skolan sjuk! Ännu jobbigare att vara mamma och morfar, dock.

Konstigt vi inte är mer sjuka ändå. Vi är inne i en period med typ 18h beckmörkt och "ljust" 6h/dygn. Är det verkligen hälsosamt?
Alla i fam har fått sin beskärda del i höst.
Min sjukdom yttrar sig i ett konstant sug efter mat, sötsaker och passande (mörk)dryck.
Ser fram emot det vänder snart.

Lugn, bara lugn...Det här är bara början ??
Screenshot_20231206_055717_Word.jpg
Screenshot_20231206_055646_Word.jpg
Screenshot_20231206_055629_Word.jpg

Jo inne på tredje veckan med vad som började med en rejält tung förkylning. Tror ev också haft Covid, inte testat mig. Inte så farligt längre nu sedan en dryg vecka tillbaka. Men segt bli riktigt bra igen. Ingen snöcykling har det blivit.

Man kan ju konstatera att det är rätt stor varians i hur kurvorna ser ut år från år. Om t.ex. influensa-A skulle få ett förlopp liknande det för 2019/2020 skulle den kunna ligga på runt max nu. Dessutom är ju en del av de där kurvorna kanske inte jättebra indikatorer för året p.g.a. att pandemin gjorde situationen speciell. Gissar att det skulle kunna vara mer relevant att jämföra med t.ex. 2015-2019.

Med detta på inget sätt sagt att jag hävdar att det inte kommer att bli värre.

Konstigt vi inte är mer sjuka ändå. Vi är inne i en period med typ 18h beckmörkt och "ljust" 6h/dygn. Är det verkligen hälsosamt?
Alla i fam har fått sin beskärda del i höst.
Min sjukdom yttrar sig i ett konstant sug efter mat, sötsaker och passande (mörk)dryck.
Ser fram emot det vänder snart.
Nä, det är inte hälsosamt och av allt att döma lider merparten av svenskarna av D-vitamininsufficiens på vintrarna. Vilket påverkar allt från mental hälsa till immunförsvar.
Tyvärr är livsmedelsverkets rekommenderade tillskottsnivåer gravt föråldrade och så låga att de i stort sett inte gör någon skillnad.

Jag hade ständiga vinterdepressioner tills jag började ta ~4000 units om dan på vintern. Sen dess har jag inte varit deppig en endaste gång. Det är en tio gånger högre dos än rekommenderat, men i linje med vad ny forskning visar är lämpligt för en frisk, vuxen man.
Betänk att kroppen själv gör ca 15000 units om du är ute näck i solen i en halvtimme på en högsommardag (längre tid än så ger inte mer, då är huden "mättad" för ett bra tag).

Edit: Rekommenderar dock inte att man bara följer råd från nån random tomte på internet (jag, i detta fall), utan man bör forska lite själv först för att avgöra hur stora avsteg från gängse rekommendation man vågar ta.

Nä, det är inte hälsosamt och av allt att döma lider merparten av svenskarna av D-vitamininsufficiens på vintrarna. Vilket påverkar allt från mental hälsa till immunförsvar.
Tyvärr är livsmedelsverkets rekommenderade tillskottsnivåer gravt föråldrade och så låga att de i stort sett inte gör någon skillnad.

Jag hade ständiga vinterdepressioner tills jag började ta ~4000 units om dan på vintern. Sen dess har jag inte varit deppig en endaste gång. Det är en tio gånger högre dos än rekommenderat, men i linje med vad ny forskning visar är lämpligt för en frisk, vuxen man.
Betänk att kroppen själv gör ca 15000 units om du är ute näck i solen i en halvtimme på en högsommardag (längre tid än så ger inte mer, då är huden "mättad" för ett bra tag).

Edit: Rekommenderar dock inte att man bara följer råd från nån random tomte på internet (jag, i detta fall), utan man bör forska lite själv först för att avgöra hur stora avsteg från gängse rekommendation man vågar ta.

Precis, källkritik.

Jag följer alla hälsorekommendationer från Folkhälsomyndigheten (bortsett från kostcirkeln), 1177 och Makten. Dessa kan man lita på

Tro det eller ej. Men hann sova 1,5 timme i natt innan jag vaknade av andnöd och vad kändes som en hjärtinfarkt. Luftvägarna helt igentäppta och tungt i bröstet

Så ringde ambulans. Första gången. Fick komma till akuten och de gjorde test på allt inklusive EKG två gånger, ultraljud på hjärta & lungor, blodprov. Ambulanspersonalen gjorde först EKG och tittade på pappret, det var på deras rekommendation att jag följde med in till akuten eftersom de kände sig osäkra på resultatet.

Men visade sedan vara lugnt enligt testerna. Hjärtat slår i rätt takt vilket var väldigt skönt att höra, känslan sade något annat.

De nämnde dock att de haft andra patienter som upplevt samma i relation till covid och omgående träning med infektion i kroppen. Så måste vara mer försiktig

Tro det eller ej. Men hann sova 1,5 timme i natt innan jag vaknade av andnöd och vad kändes som en hjärtinfarkt. Luftvägarna helt igentäppta och tungt i bröstet

Så ringde ambulans. Första gången. Fick komma till akuten och de gjorde test på allt inklusive EKG två gånger, ultraljud på hjärta & lungor, blodprov. Ambulanspersonalen gjorde först EKG och tittade på pappret, det var på deras rekommendation att jag följde med in till akuten eftersom de kände sig osäkra på resultatet.

Men visade sedan vara lugnt enligt testerna. Hjärtat slår i rätt takt vilket var väldigt skönt att höra, känslan sade något annat.

De nämnde dock att de haft andra patienter som upplevt samma i relation till covid och omgående träning med infektion i kroppen. Så måste vara mer försiktig
Fy fan, va' läbbigt! Ta det lugnt och krya på dig.

Har du länk till någon tillförlitlig källa där man kan läsa om det?

Skönt att det visade sig vara lugnt. Otrevlig upplevelse, dock... En kompis bror upplevde nåt liknande. Han var riktigt skärrad. Bättre att ringa ambulansen en gång för mycket än en gång för lite (tips till andra och mig själv).

Jadå, feber i 7 dagar och alla tänkbara symtom. Nu jobbar jag i en organisation och avdelning där distansarbete/arbete i projekt på olika platser är det normala. Så att det är tråkigt och sämre att inte vara fysiskt på plats för mig personligen är inte det viktiga, utan att inte behöva utsätta kollegor för onödig smittorisk väger tyngre.

Har du länk till någon tillförlitlig källa där man kan läsa om det?
Den här farbrorn tycker jag verkar tillförlitlig, men det får var och en avgöra själv. Notera att klippet är 12 år gammalt och fortfarande rekommenderar Livsmedelsverket idiotlåga tillskottsnivåer. Till och med EU har nu ökat gränsen för vad man "kan ta utan risk", till 4000 enheter om dan, har jag för mig. Alltså tio gånger mer än rekommenderat.

Edit: Farbror som talar om betydligt mer extrema nivåer. Vet inte om han är fullt lika trovärdig (edit: nej, eftersom han tydligen säljer kosttillskott), men det är tydligt att fler och fler inser att rekommendationerna är vansinniga. Alldeles för låga för att göra nån som helst skillnad.

Senast ändrad:

Tackar för inlägget.
Jag har funderat på om jag ev/kanske ångrade mig gällande senaste covidsprutan jag tog för två veckor sen.
Men de tankarna gick över nu.?

Mer OnT:
Ja. Helt däckad hela helgen. Slog till från klar himmel i fredags kväll sent. Fortfarande helt ur funktion och har legat sönder alla sidor av kroppen så sover dåligt dessutom. Oklart om det alls blir något jobb ens hemifrån förrän nästa vecka om det ska fortsätta såhär. Tur det finns många säsonger av MASH att slötitta på…

Var en dryg månad sen sist och efter den gången var jag slö i 2-3 veckor så hade precis fått börja känna mig frisk igen när den här smockan slog till.

Har nog inte varit sjuk sedan första svängen med bekräftad Covid, men nu är det dags igen…kommer att bli dyrt på flera sätt; surfande/köp av ”bra att ha”-rabatterade cykeldelar samtidigt som jag tömmer familjens godisförråd mellan hostattackerna och sovstunderna i soffan…

Kollegorna på jobbet är ganska duktiga att hålla sig hemma när dom är sjuka, men i föräldratjänsten är arbetsgivarna betydligt mer slarviga, dom t om kräver mer uppmärksamhet när dom är sjuka, de små odågorna. Ingen respekt alls för smittspridning.

Så nu sitter jag här med allsköns infektioner och kommer missa årets enda julbord ?

Jag har varit relativt lite sjuk genom åren och de första sex åren med ett barn och fram till egentligen 2022 var jag i princip kärnfrisk året runt. Trots ett barn i skolålder och en liten på förskola. Sen i början på 2022 åkte vi på en rejäl åktur hela familjen, förmodad covid där jag var sjuk i nästan en och en halv månad med någon frisk vecka emellan.
Sen dess har det liksom varit var och varannan månad. I somras var jag dålig innan semestern, frisk på semestern och blev sjuk direkt i augusti igen när cirkusen drog igång.
September och Oktober gick hyfsat, början november var det dags igen. Fick en bra vecka förra veckan, sen var jag hemma med dottern och igår kväll var det dags för nästa kyss.
39 C feber, illamående, ledvärk osv.

Visst är det runt "peakperioder" jag blivit sjuk men nåt känns ändå off, när man tidigare varit rätt förskonad och nu känns det som det bara går i ett.
Har varit på vårdcentralen några ggr och då är det alltid gamla vanliga med snabbsänka och sen åk hem och vila.
Då jag har en mekanisk hjärtklaff är det lite extra känsligt också att jag inte drar på mig någon bakterieinfektion som riskerar sätta sig på klaffen.

Nyfiken på om ni har liknande erfarenheter med markant ökat antal sjukdagar post covid och om någon fått någon diagnos / om man ska propsa på någon utredning eller bara HTFU?

Min förmodade covid har bytt från feber o ont i halsen till yrsel o hosta. Yrseln har nog varit värst, man har aldrig riktigt kontroll känns det som. Den satt i 4 dagar men idag har den äntligen släppt.

Summa drygt 3 veckors hemmajobbande på knappt styrfart med diverse krämpor och jag skiter nog i julfesten på fredag så jag inte sitter o coronahostar på alla. Finns väl dom som har drabbats värre dock...

Inte mer sjuk än tidigare men mer långdraget. Har varit risig nu i tre veckor. Blir inte heller så där ordentligt sjuk utan bara jäkligt trött. Undrar om man ska köra en vaccination inför nästa höst.

Jag har varit relativt lite sjuk genom åren och de första sex åren med ett barn och fram till egentligen 2022 var jag i princip kärnfrisk året runt. Trots ett barn i skolålder och en liten på förskola. Sen i början på 2022 åkte vi på en rejäl åktur hela familjen, förmodad covid där jag var sjuk i nästan en och en halv månad med någon frisk vecka emellan.
Sen dess har det liksom varit var och varannan månad. I somras var jag dålig innan semestern, frisk på semestern och blev sjuk direkt i augusti igen när cirkusen drog igång.
September och Oktober gick hyfsat, början november var det dags igen. Fick en bra vecka förra veckan, sen var jag hemma med dottern och igår kväll var det dags för nästa kyss.
39 C feber, illamående, ledvärk osv.

Visst är det runt "peakperioder" jag blivit sjuk men nåt känns ändå off, när man tidigare varit rätt förskonad och nu känns det som det bara går i ett.
Har varit på vårdcentralen några ggr och då är det alltid gamla vanliga med snabbsänka och sen åk hem och vila.
Då jag har en mekanisk hjärtklaff är det lite extra känsligt också att jag inte drar på mig någon bakterieinfektion som riskerar sätta sig på klaffen.

Nyfiken på om ni har liknande erfarenheter med markant ökat antal sjukdagar post covid och om någon fått någon diagnos / om man ska propsa på någon utredning eller bara HTFU?
Jag har samlat på mig fler sjukdagar senaste 18 månaderna än totalt de föregående 7 åren jag jobbat.
Det är långdragna och sega sjukdomar också, där jag ofta varit trött i flera veckor efteråt varje gång.

Jag har haft en liknande höst. Inte mycket feber utan på en lägre nivå. Vad som är stress / dåligt leverne som kommer ifatt och vad som är virus är oklart.

Skrev ju i ett tidigare inlägg att jag, liksom flera andra, varit väldigt trött periodvis.
Är lite nyfiken, ni som varit mycket trötta (med misstanke om post-covid) upplever ni er trötta som i hängiga, eller trötta i hjärnan? Jag har inte känt mig hängig, bara det att jag blir trött snabbt av att koncentrera mig.

Skrev ju i ett tidigare inlägg att jag, liksom flera andra, varit väldigt trött periodvis.
Är lite nyfiken, ni som varit mycket trötta (med misstanke om post-covid) upplever ni er trötta som i hängiga, eller trötta i hjärnan? Jag har inte känt mig hängig, bara det att jag blir trött snabbt av att koncentrera mig.
Nja, men just nu har jag svårt att få ngt gjort på jobbet. Har en lång lista, vet vad jag ska göra men jag bara ids inte. Vet inte om det är post-covid-relaterat eller om jag bara tillåter mig vara lat när jag är lite ur gängorna.

Nja, men just nu har jag svårt att få ngt gjort på jobbet. Har en lång lista, vet vad jag ska göra men jag bara ids inte. Vet inte om det är post-covid-relaterat eller om jag bara tillåter mig vara lat när jag är lite ur gängorna.

Jo men lite så jag känner också. Att jag inte ids ta tag i grejer är ju något som inträffar då och då normalt sett, men att det är så i längre perioder har jag nog inte varit med om tidigare. Typ måndag hela veckan.

Både och. Tröskeln för att träna har höjts för att det är extra jobbigt, men hjärnan är också konstant trött på jobbet. Även om det sistnämnda inte är på en nivå där det utgör något uppenbart handikapp märks det ändå.

Sitter på pendeltåget, tidigt på plats. Nu har två pers kommit o satt sig i närheten. Den ena nyser o snorar, den andra hostar och snöt sig precis. Längre bort hörs fler som snorar. Vafan kan inte folk visa lite hänsyn och hålla sig hemma när de är sjuka för? ?

Det är ju dagarna innan jul då ska man ju smitta ner sina medmänniskor. (Håller mig hemma).

Min fru var sjuk på helgen. Jag kände mig lite trött när jag vaknade igår. Tänkte att jag skulle känna mig bättre när jag cyklade till jobbet, som var sant. Men efter 20 minuter i mitt lite kontor kände jag mig inte så bra och bestämde mig för att cykla hem igen. Sedan igår hemma med lite feber. Min fru sade att jag har tur att jag blev sjuk i veckan och inte på helgen, men det finns alltid för mycket jobb innan jul. Har dock märkt att jag inte kan jobba produktivt, så det är bättre att vila och hoppas att jag är frisk igen imorgon för att hinna klart med allt innan jul.

Min fru var sjuk på helgen. Jag kände mig lite trött när jag vaknade igår. Tänkte att jag skulle känna mig bättre när jag cyklade till jobbet, som var sant. Men efter 20 minuter i mitt lite kontor kände jag mig inte så bra och bestämde mig för att cykla hem igen. Sedan igår hemma med lite feber. Min fru sade att jag har tur att jag blev sjuk i veckan och inte på helgen, men det finns alltid för mycket jobb innan jul. Har dock märkt att jag inte kan jobba produktivt, så det är bättre att vila och hoppas att jag är frisk igen imorgon för att hinna klart med allt innan jul.
Åker du på samma sak som jag kan du tyvärr fet-glömma allt som har med julstök att göra. Hoppas du bara har en 24-timmarsgrej. Inte så kul att vara sjuk över julen.

Så går det när man är kaxig; åkte såklart på en äkta solid mancold förra veckan. Fortfarande bly i huvudet.
Men ingen feber, flunsa eller covid iaf.

Tillbaka
Topp