Valhalla_
Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Var menar du att den skulle kavitera då?Det där håller jag inte med om!
Vad jag menar är att när trycket över kolven vid returrörelse blir för stort så är det fråga om ett positivt tryck i nedre delen av dämparen dvs under kolven, och i detta fallet är det det trycket som styr hastigheten på returrörelsen då det endast motverkar fjädern. Eftersom det är fråga om ett övertryck som bromsar returrörelsen sker ingen kavitation och dämparen borde bete sig fint och städat. Möjligen skulle en herrejösses-snabb retur kunna leda till kavitation i övre delen av dämparen om blåsan inte hinner pressa tillbaka oljan, men eftersom Makten har vredet mitt i spannet och returen verkar vara rimlig kan jag inte tro att detta skulle vara fallet. Men en hård HSR stack i sig ger inte någon ökad risk för kavitation, snarare tvärt om.
Däremot i kompression ska man nog vara mer försiktig för där styrs skafthastigheterna till stor del av det man kör in i, inte lika mycket av trycket i olika delar av dämparen. Kör du över en sten asfort så kommer inte stenen flytta sig. En tokhård mid valve t.ex, kan nog lätt leda till kavitation, om man inte matchar det med tokhård LSC/HSC.