Är TREK ett bra cykelmärke?

Du får vara lika uprörd över ingenting (menade inget konstigt men du får varva upp hur mycket di vill då) som du kan tro i matknadsekonomi. Ditt val av cykel ram har mikroskopiskt påverkan på din slutlig prestanda. Det är subjektivt, det är smak och ideologi. Punkt slut. För att allt tillverkas långt bort från dig har du NOLL insyn hur det tillverkas och vad är verklig kvaitet på resultatet. Därefter är det högst sannolikt att du kan inte köra cykeln nära gränsen av dens möjligheter så det är skit samma om du köper Moots, Canyon eller Trek. SUBJECTIVE
Vad får dig att tro att jag är upprörd? Är det kanske du som är upprörd och därför tolkar in massa känslor i det jag skriver? När du skriver "punkt slut" tolkar jag det som att du har svårt för att någon annan inte håller med dig. Du vill ha sista ordet och sedan avsluta diskussionen. Sånt fungerar inte på mig tyvärr. Kom med argument som visar att jag har fel istället och som stödjer din tes om att det är minimal skillnad mellan alla ramar på marknaden.

Det verkar ganska uppenbart att vi tolkar in helt olika saker i ordet "kvalitet". För mig handlar det om en rams egenskaper, t.ex. flex (på rätt ställen), styvhet (på rätt ställen), vikt, hållbarhet på lacken, toleranser, osv. Ett antal olika parametrar helt enkelt och ingen av dessa handlar om vad jag själv kan prestera eller om det är en tysk, amerikansk eller svensk cykeltillverkare. Egenskaper helt enkelt och inget annat.

Att alla ramar från alla tillverkare är mer eller mindre likvärdiga håller jag inte med om. En cykel som tillverkas för att vara så billig som möjligt kommer ha andra egenskaper än en cykel som tillverkas för att vara så bra som möjligt. Även konsumenten som köper cykeln kommer ha olika förväntningar på kvalitén kopplat till priset. En Yosemite för 2000 kr förväntar man sig inte ska hålla samma kvalitet som en S-works för 150 000 kr. Som jag skrev högre upp handlar det till slut om var gränsen går för vad man känner/märker och vad man är villig att betala, men ja, det är skillnad mellan olika ramar.

Vad får dig att tro att jag är upprörd? Är det kanske du som är upprörd och därför tolkar in massa känslor i det jag skriver? När du skriver "punkt slut" tolkar jag det som att du har svårt för att någon annan inte håller med dig. Du vill ha sista ordet och sedan avsluta diskussionen. Sånt fungerar inte på mig tyvärr. Kom med argument som visar att jag har fel istället och som stödjer din tes om att det är minimal skillnad mellan alla ramar på marknaden.

Det verkar ganska uppenbart att vi tolkar in helt olika saker i ordet "kvalitet". För mig handlar det om en rams egenskaper, t.ex. flex (på rätt ställen), styvhet (på rätt ställen), vikt, hållbarhet på lacken, toleranser, osv. Ett antal olika parametrar helt enkelt och ingen av dessa handlar om vad jag själv kan prestera eller om det är en tysk, amerikansk eller svensk cykeltillverkare. Egenskaper helt enkelt och inget annat.

Att alla ramar från alla tillverkare är mer eller mindre likvärdiga håller jag inte med om. En cykel som tillverkas för att vara så billig som möjligt kommer ha andra egenskaper än en cykel som tillverkas för att vara så bra som möjligt. Även konsumenten som köper cykeln kommer ha olika förväntningar på kvalitén kopplat till priset. En Yosemite för 2000 kr förväntar man sig inte ska hålla samma kvalitet som en S-works för 150 000 kr. Som jag skrev högre upp handlar det till slut om var gränsen går för vad man känner/märker och vad man är villig att betala, men ja, det är skillnad mellan olika ramar.

Diskuterar ni inte lite olika typ av cykel. Waki verkar skriva om MTB-ramar, och du om LVG-ramar(?), vilket för övrigt tråden handlar om. För MTB känns det som att det mer är komponenterna som är avgörande, fjädring framförallt, och att ramen håller.

Sedan håller jag med om att det är skillnad på ramar, även från samma Kinatillverkare. T.ex. små toleranser kostar.

Diskuterar ni inte lite olika typ av cykel. Waki verkar skriva om MTB-ramar, och du om LVG-ramar(?), vilket för övrigt tråden handlar om. För MTB känns det som att det mer är komponenterna som är avgörande, fjädring framförallt, och att ramen håller.

Sedan håller jag med om att det är skillnad på ramar, även från samma Kinatillverkare. T.ex. små toleranser kostar.
Waki är ju så nära flashback man kan komma:D disc :allt på flashback är inte trollande, men för oss som är uppväxt med det så har vi lyckats solla

Edit: i klartext : Waki är ett troll som kräver uppmärksamhet

Senast ändrad:
Waki är ju så nära flashback man kan komma:D disc :allt på flashback är inte trollande, men för oss som är uppväxt med det så har vi lyckats solla

Edit: i klartext : Waki är ett troll som kräver uppmärksamhet

FB är verkligen den värsta skit jag kan tänka mig, herregud.

Visst kan det vara fascinerande att gå in och läsa hur många low-life jubelidioter det verkligen finns.

För den delen, för folk som inte träffat på så mycket ondska och bitterhet i era liv, gå till FB så får ni rejäla doser. ;-)

Visst kan det vara fascinerande att gå in och läsa hur många low-life jubelidioter det verkligen finns.

För den delen, för folk som inte träffat på så mycket ondska och bitterhet i era liv, gå till FB så får ni rejäla doser. ;-)
Du pratar om Facebook, va?

Det beror på var på fb du är, tyvärr är det många som ventilerat sina rasisistista åsikter och mycket kvinnohat.
Men flashback än så, det har och är fortfarande en plats för kufer att ha umgänge och hjälpa varandra.
Skulle tro att folk som verkligen förstår flashback är emellan 85och 94

Det beror på var på fb du är, tyvärr är det många som ventilerat sina rasisistista åsikter och mycket kvinnohat.
Men flashback än så, det har och är fortfarande en plats för kufer att ha umgänge och hjälpa varandra.
Skulle tro att folk som verkligen förstår flashback är emellan 85och 94
Ja möjligt, att jag läste för många politiska trådar där. *skratt*

En grå Trek modell 13, så vinner en PR!
En trek skall vara röd.

#åsikt
eeaffd4b5b8608d6723cf60910d07f3d--portraits-trek.jpg

en granne till mig sa att är dem något märke man ska hålla sig ifrån så är det Trek, han var en inbiten cyklist som var med i stans klubb. han menade att det var betydeligt mer vanligt med rambrott på deras hojar

en granne till mig sa att är dem något märke man ska hålla sig ifrån så är det Trek, han var en inbiten cyklist som var med i stans klubb. han menade att det var betydeligt mer vanligt med rambrott på deras hojar
Tror jag lite vad jag vill om. Trek gör bra cyklar och har sett massor av cyklar med nöjda ägare genom åren. Personligen är jag lite svag för italienska cyklar, men det är bara preferenser. Trek är en seriös tillverkare av bra produktet.

Är det något jag har lärt mig här i livet så är det att man aldrig kan dra sådana här vida penseldrag om man verkligen vill utmana sina uppfattningar om något. Betoningen i den här meningen bör väl ligga på "om man vill". Däremot bör man granska vad det är inom en som gör att man vill pensla så här.

NI kan säga vad ni vill om FB men det är enda egentliga stället för yttrandefrihet i Sverige och det är något jag kommer försvara tills jag dör. Jag kommer aldrig acceptera grupptillhörighet då det har visat så många gånger var det leder.

Edit: Kände mig bara tvungen att försvara yttrandefrihet, egentligen inser jag ju att det inte ger något. Människan ÄR en gruppvarelse. Jaa är väl mer än så, jag har märkt att många här nästan alltid är arga eller ilskna, jag är av den uppfattningen (som följer KBT) att distansering från obehagliga saker aldrig är bra då gränserna bara flyttas fram, till slut klarar man inte av att möta något obehagligt öht, men obehaget består.

Senast ändrad:
Är det något jag har lärt mig här i livet så är det att man aldrig kan dra sådana här vida penseldrag om man verkligen vill utmana sina uppfattningar om något. Betoningen i den här meningen bör väl ligga på "om man vill". Däremot bör man granska vad det är inom en som gör att man vill pensla så här.

NI kan säga vad ni vill om FB men det är enda egentliga stället för yttrandefrihet i Sverige och det är något jag kommer försvara tills jag dör. Jag kommer aldrig acceptera grupptillhörighet.

Edit: Kände mig bara tvungen att försvara yttrandefrihet, egentligen inser jag ju att det inte ger något. Människan ÄR en gruppvarelse. Jaa är väl mer än så, jag har märkt att många här nästan alltid är arga eller ilskna, jag är av den uppfattningen (som följer KBT) att distansering från obehagliga saker aldrig är bra då gränserna bara flyttas fram, till slut klarar man inte av att möta något obehagligt öht, men obehaget består.

Vad har onska och bitterhet för koppling till yttrandefrihet?

Så du menar alltså att du försvarar @MrSthlm när han generaliserar?
Nej men läs mitt inlägg och plcoka inte bara enstaka meningar. Herregud.

Sådana här generaliseringar gynnar bara grupptänkande då det stärker den egna gruppen, de där borta är så och så (dumma och luktar). Och sedan funkar det och har alltid funkat som så att majoriteten sätter sig på minoriteten. Det var allt från mig, ni undrade var jag var någonstans.

Nej men läs mitt inlägg och plcoka inte bara enstaka meningar. Herregud.

Sådana här generaliseringar gynnar bara grupptänkande då det stärker den egna gruppen, de där borta är så och så (dumma och luktar). Och sedan funkar det och har alltid funkat som så att majoriteten sätter sig på minoriteten. Det var allt från mig, ni undrade var jag var någonstans.

Du vill alltså inte att @MrSthlm yttrar sig på det sättet?

Tror du verkligen på detta själv? Jag har aldrig hört talas om det men möjligt att Trek kan haft någon mindre bra årgång eller serie, vet ej? Det blir dock helt galet att häva ut sig ett sådant generellt uttalande.

Senast ändrad:
Såååå Trek är lite högre pris men prisvärt säger jag.

Det beror på en jäkla massa faktorer, vilka modeller vi snackar om. Jag har själv stört mig på tex Specialized och Trek dominansen men ändå köpte jag en Trek till slut ;-) dock en av de mindre dyra alumodellerna och inte som finracer. Visst är både Specialized och Trek bra men de har en välsmord marknadsföringsapparat också, amerikanarna kan marknadsföring. De har lyckats få den mycket åtråvärda premium positionen att många är beredda att öppna upp plånboken på extra vid gavel, typ som BMW, Audi och Mercedes. Skulle jag köpa en sprillans finracer med elektroniska växlar och hela köret skulle jag med stor sannolikhet hålla mig borta från dessa båda märken (eftersom jag tror mig kunna få mer för pengarna med ett annat märke), begagnat dock en annan sak. Fast jag tycker å andra sidan inte det är det minsta fel av dem som köper en dyr Specialized och Trek heller, jag tycker man får göra vad man vill med sina pengar, samt sist men inte minst, det är ju finfina cyklar. Det är väl kul när folk är passionerade för deras hobbies, sedan råkar en del människor ha mer pengar än andra? ;-)

Finns en del saker som stör mig, tex:

- Folk som har synpunkter på hur mycket folk tränar. Typ "Jag fattar inte hur han hinner med, har han inget liv, bla, bla, bla" (trots att de är alldeles för veka för att träna så mycket själva).
- Folk som har synpunkter på vad folk köper för prylar, tex cyklar och bilar

Det blir så förbannat mycket svensk jante över det hela att jag äcklas av det. ;-)

Senast ändrad:
Dom märken som kan ta mer betalt p.g.a. märket har oftast förtjänat det på något sätt. I längden tror jag det är svårt att uppnå det genom enbart marknadsföring. Dessutom är (borde vara?) dom märkena mer måna om kvalité/kunder för att kunna behålla sin ställning.

Sen kan man ju alltid totalt ruinera ett märke och plocka folk på pengar ett tag med sämre kvalité innan ryktet hinner ifatt. Lex Marantz för dom som var med på den tiden.

Dom märken som kan ta mer betalt p.g.a. märket har oftast förtjänat det på något sätt. I längden tror jag det är svårt att uppnå det genom enbart marknadsföring. Dessutom är (borde vara?) dom märkena mer måna om kvalité/kunder för att kunna behålla sin ställning.

Sen kan man ju alltid totalt ruinera ett märke och plocka folk på pengar ett tag med sämre kvalité innan ryktet hinner ifatt. Lex Marantz för dom som var med på den tiden.

OT: Va, hur kom Marantz med i den här diskussionen? Jag har en 15 år gammal Marantz-anläggning som jag fortfarande är jättenöjd över. :-D

Mera OT: Ett exempel på ett märke man har lyckats mer eller mindre sänka premiumstämpeln på är väl dock Electrolux. Ett märke som brukade vara premium men som knappast är det längre, de var väl aggressiva med att lägga ut allt tillverkning med bristande kvalitetskontroll. Man köper ju inte Electrolux för att det är premium längre, det har mera blivit slit och släng. Jag vet folk i tex vitvarubranschen som ofta istället av-rekommenderar kunder från att köpa Electrolux, så långt har det tyvärr gått. ;-)

Gällande nya "finracers" (som ett exempel) så är jag varje fall ändå inte beredd att betala den extra summan det ofta är fråga om för att få en Specialized eller Trek, trots att de kanske är liiiite, liiiiite vassare. ;-) Blir sådana bisarra summor som inte ritkigt allierar med min plånbok. LoL Samt i så fall att jag tycker det känns roligare att försöka göra en lite bättre deal, försöka få mera för pengarna helt enkelt.

MEN... både Specialized samt Trek har cyklar i olika prisklasser så det handlar ganska mycket om vad man är ute efter.

Senast ändrad:
Som nån nämnde, etta och tre på damernas Paris Roubaix, vilket skört smäck ;-)
Sen betalar man en slant för namnet som med alla premiumprodukter, om det är värt det eller inte får man avgöra själv.

Trek har också rätt bra garantier, tar (relativt) stort socialt ansvar, jobbar aktivt med hållbarhet osv. vilket också kostar och den kostnaden betalar kunden för till slut. Återigen, upp till var och en att välja vilka bolag man vill stötta.

Att de skulle gå sönder oftare än andra ramar tror jag vad jag vill på - i synnerhet då mycket tillverkas där många andra stora namn tillverkas. Det är inget litet garageföretag vi snackar om så kvalitetskontrollen är nog rätt hygglig (även om deras Bontrager kolfiberhjul till en början verkade drabbas av brott relativt ofta, typ som Enve hahah).

Tror du verkligen på detta själv? Jag har aldrig hört talas om det men möjligt att Trek kan haft någon mindre bra årgång eller serie, vet ej? Det blir dock helt galet att häva ut sig ett sådant generellt uttalande.
Ja, den typen av påståenden bör, i min värld, vara underbyggda på ett sätt som det här påståendet inte är. För att hålla diskussionen på en rimlig nivå då.

jag tänkar såhär. en daccia kan också köras mellan Sthlm-Gbg, men det är roligare i en Skoda, lite bättre i en VW men skönast i en Volvo, sportigare i en Porsche.
Finns cyklar för alla varianter, skulle säga att min Domane är som en Volvo Polestar. skön och snabb men ingen sportbil. Och ja volvo kostar lite mer men man får lite mer för pengarna.

Tillbaka
Topp