Är tubeless historia för landsväg?

Hur "bra eller dåligt" man tycker TL är blir per definition en subjektiv fråga. Om man inte har intresse av att kolla / testa / optimera t..ex däckstryck vs grepp och rullmotstånd förstår jag att en mambatjock butylslang är att föredra. Men har man t.ex kört med latexslang eller tunn butyl innan tror jag inte man upplever TL som sämre givet att man inte fortsätter köra onödigt smala däck och (för) högt tryck.

Och på frågan om bildäck så handlar det nog mer om lathet, man bör t..ex kontrollera och justera däckstrycket även på bil för att matcha last och medianfart för bättre grepp och lägre rullmotstånd
Går det att slå rekord med tubeless?

Pfut, pfut, pfut från framhjulet under inpendlingen i morse.
Efter 100-ish meter, så tystnade det. Kände på framdäcket efter att ha kommit fram och det kändes fortfarande hårt. Får kolla trycket när jag kommit hem ikväll. Vet iofs inte vad trycket var innan, eftersom jag inte pumpat på någon vecka.

Baffatt det kan reta nån; lade just ett par 28 mm GP5000TL på nya Hunt-hjul. Smorde däcken med Schwalbes däcksmörja och krängde däcken på med handkraft och ett litet plastdäckjärn sista 15 cm. Poppade med vanliga fotpumpen och allt höll tät. Fyllde sen på 40cc Stans genom ventilen för punkaskydd. Ca 45 min inkl ventilmontering och flytt av kassett samt montering på hojen.
Framtidssäkert! ?

Baffatt det kan reta nån; lade just ett par 28 mm GP5000TL på nya Hunt-hjul. Smorde däcken med Schwalbes däcksmörja och krängde däcken på med handkraft och ett litet plsrdäckjärn sista 15 cm. Poppade med vanliga fotpumpen och allt höll tät. Fyllde sen på 40cc Stans genom ventilen för punkaskydd. Ca 45 min inkl ventilmontering och flytt av kassett samt montering på hojen.
Framtidssäkert! ?
Fake news!

Provade med gucka i en latexslang. Cyklade inte särskilt mycket så det slutade med att slangen läckte en aning som vanligt och när den stått ett tag hade guckan torkat till en klump i slangen.

Punkan som tätade under pendlingen förra veckan öppnade upp sig igen under helgen. Tog av däcket och letade efter någon glasbit eller liknande. Inget sånt, utan bara ett pyttehål. Gjorde rent, monterade, trattade i ny gukka och pumpade. Det sprayade en fin latexdimma från hålet en stund innan det tätade igen. Pumpade lite till och körde på 3,5 bar till jobbet nu på morgonen. Skall pumpa till 4,5 bar ikväll och se om det fortfarande är tätt. Annars får jag premiärmeka dit en salami och se om det funkar.

Baffatt det kan reta nån; lade just ett par 28 mm GP5000TL på nya Hunt-hjul. Smorde däcken med Schwalbes däcksmörja och krängde däcken på med handkraft och ett litet plastdäckjärn sista 15 cm. Poppade med vanliga fotpumpen och allt höll tät. Fyllde sen på 40cc Stans genom ventilen för punkaskydd. Ca 45 min inkl ventilmontering och flytt av kassett samt montering på hojen.
Framtidssäkert! ?
Men vad är det här för smörja? Däcksmörja alltså? Underlättar något? Vad? Det har jag aldrig använt, men kanske behövt?

Edit. Easy fit kanske

Senast ändrad:
Men vad är det här för smörja? Däcksmörja alltså? Underlättar något? Vad? Det har jag aldrig använt, men kanske behövt?

Edit. Easy fit kanske
+2
j18-909-87.jpg

55 SEK hos Rose

Däckmonteringspasta har använts i princip sedan de första slanglösa bildäcken lanserades.

Jag använder armaturfett som vanligtvis används på bla avloppsrörs gummimuffar för att hålla tätt. En liten klick pressas ut på en skumsvamp och sedan dras svampen längs däckkanterna. Gummit sägs bli lite mjukare även över tid och tätar bättre. Däcket glider enklare på fälgen och sätter sig bättre på skuldrorna. Snäppet bättre än diskmedel.
Tätningsvätskan skall täta däcket, inte övergången mellan däck och fälg.

Som det här? https://www.vvsochbad.se/glidex-fet...pg2dvQ63B-CQGYWkVTz-7Y2GVB4C7R80aAvM3EALw_wcB

Lite suspekt namn, men det kanske räcker till att ta sig hem från Smygehuk också. Eller inte. Man kanske behöver två tuber för det.

Däckmonteringspasta har använts i princip sedan de första slanglösa bildäcken lanserades.

Jag använder armaturfett som vanligtvis används på bla avloppsrörs gummimuffar för att hålla tätt. En liten klick pressas ut på en skumsvamp och sedan dras svampen längs däckkanterna. Gummit sägs bli lite mjukare även över tid och tätar bättre. Däcket glider enklare på fälgen och sätter sig bättre på skuldrorna. Snäppet bättre än diskmedel.
Tätningsvätskan skall täta däcket, inte övergången mellan däck och fälg.

Punkan som tätade under pendlingen förra veckan öppnade upp sig igen under helgen. Tog av däcket och letade efter någon glasbit eller liknande. Inget sånt, utan bara ett pyttehål. Gjorde rent, monterade, trattade i ny gukka och pumpade. Det sprayade en fin latexdimma från hålet en stund innan det tätade igen. Pumpade lite till och körde på 3,5 bar till jobbet nu på morgonen. Skall pumpa till 4,5 bar ikväll och se om det fortfarande är tätt. Annars får jag premiärmeka dit en salami och se om det funkar.
Är det inte säkrare med en laglapp på insidan o kanske lite gummilagning i hålet på utsidan.

Tror ni att vi någon gång i framtiden kommer att få "äkta" tubeless även på cykel? Alltså som på bil och MC, att man inte behöver tubelesvätska.

Tror ni att vi någon gång i framtiden kommer att få "äkta" tubeless även på cykel? Alltså som på bil och MC, att man inte behöver tubelesvätska.
Jag brukar köra några pass utan vätska, men till slut brukar det behövas. Förutom på min mtb köpt i början på seklet, den höll luft i veckor men däcken vägde en hel del.

Ähm, GP5000tl var faktiskt äkta tubeless.

Dessvärre tycks ventilerna inte vara äkta tubeless. Bilventiler typ tr414 har använts jättelänge och håller bra. Om fälgarna var lite mer standard kring ventilhålet kanske en liknande ventil kunde konstrueras. Bilventilen dras genom hålet och det lär en cykelfälg inte klara av, men någon form av gummiexpander i fälghålet bör fungera bättre än dagen gummikoner.

Inte förrän materialen utvecklas dit punkor är mer eller mindre obefintliga, som på bilar. Men kommer ett sådant däck vara lika snabbt som ett mindre punkasäkert däck med tätningsvätska?

Sisådär 5 år efter att slangen slutligen hamnat på historiens sophög så kommer det att komma en revolutionerande nyhet: Innerdäck! En tunn cylindrisk grej i något lättviktsmaterial som håller luften, så gucka inte längre är nödvändigt.

Sisådär 5 år efter att slangen slutligen hamnat på historiens sophög så kommer det att komma en revolutionerande nyhet: Innerdäck! En tunn cylindrisk grej i något lättviktsmaterial som håller luften, så gucka inte längre är nödvändigt.
Till skillnad från innerslang så försökte Michelin /Mavic lansera innerdäck för downhill med dubbla ventiler etc.

Jag körde Mavic tubeless back in the day, "UST". De höll tätt utan tätningsvätska, när däcken var nya. Sen när man haft lös dem från fälgen nån säsong senare och satt dit dem igen, not so much.

Även på mina grushjul med nytt däck av lämplig sort och fräscht allting har de hållit luften tillräckligt bra utan tätningsvätska.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera med tillräckligt bra tillverkningsprecision med tajta toleranser i både fälg och däck, och helst även ett bättre ventilinterface som är lättare få 100% lufttätt och skippa fälgtejpen.

Det beror på var man cyklar, men för mig är punktering på landsväg väldigt sällsynt, så kunde jag köra slanglöst utan tätningsvätska så skulle jag nog göra det. Mindre kletigt, trevligare underhåll, särskilt om man har ett skuminlägg som man kanske skulle ha då så man kan hjälpligt cykla hem med punka.

Följt av däck med integrerat innerdäck. Genom att kombinera de två kan man spara lite vikt samt göra hela konstruktionen självständigt tät så att fälgarna inte behöver vara lika avancerade.

Följt av däck med integrerat innerdäck. Genom att kombinera de två kan man spara lite vikt samt göra hela konstruktionen självständigt tät så att fälgarna inte behöver vara lika avancerade.

Och efter ytterligare några år när guckan varit pensionerad ett tag, kommer det ännu en ny revolutionerande nyhet: Den tätande vätskan! Denna vätska gör att däcken kan göras lättare eftersom den tätar eventuella små hål...

Tillbaka
Topp