Nu har även jag pendlat ett par ggr med en Biltemas Led framlykta för 85:-
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Framlykta-271791/
Jag har alltså inte använt den särskilt mkt, men även om ljuset från den är bra så är den inte ngt alternativ till Philips-lampan. Att den skulle vara på 20 Lux stämmer säkert.
Därför skulle det vara intressant att jämföra den med Sigma Lightster och andra 20 Lux lampor. Men det får ngn annan göra jag tänker inte skaffa fler lampor, på ett tag åtminstone.
Ljuset från Biltemalampan är bra, det lyser upp bra och med lampan rätt inställd bländar ljuset inte, vilket är självklart om det stämmer att den även säljs som StVZO-lampa. Däremot är ljusbilden i smalaste laget. Men Biltemalampan är inte ensam om detta, och det går ju att åtgärda med dubbla lampor, jag har läst om flera som ha skaffat dubbla Sigma Lightster för att få tillräckligt brett ljus. Annars har jag använt lampan för lite för att kunna ha synpunkter på detaljer i ljusbilden. Men ljusfärgen är riktigt bra.
Lampan tar 4 R6(AA) batterier, vare sig strömförbrukning eller lystid har jag ännu inte mätt. Men batteriluckan verkar bra. Jag har inte provat med olika batterier (laddningsbara/alkaline), enbart laddningsbara.
Lampan är helt i plast, men känns välbyggd. Knappen är lätt att använda, men dess funktion är inte så bra; Med lampan avstängd:
1 tryck = ljuset på max
Nästa tryck = ljuset på halv (onödigt liten skillnad mot max tycker jag)
Ytterligare ett tryck = avstängd
Sedan börjar man om.
På Philipslampan växlar man mellan hög och låg vid varje knapptryck, för att helt stänga av ljuset håller man knappen intryckt några sek. En bättre lösning enlig mig.
Fästet till Biltemalampan verkar helt ok och var enkelt att montera på mitt styre, men däremot var lampan lite krångligare att snäppa fast. Hur fästet funkar i minus 10, eller kallare, har jag ingen aning om.
Sammantaget:
Mycket och bra ljus som inte bländar för 85:- (utan batterier)
Men för den som cyklar fort på helt mörka, smala och slingrande cykelbanor/vägar kan det behövas både mer och bredare ljus.
Ännu bättre ljus? Se min sig
/Håkan