Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då borde du välja en lampa som det är enklare att få lagligt ljus från,Allroad sa:Så jag är på jakt efter något som lyser lite mer åt MagicShine MJ808 men den modellen finns ju tyvärr inte längre, vad ska man kika på då?
Kan tillägga att jag pendlar inom Stockholm City.
Då kanske två GVolt 50 funkar bättre för dig? Två av dem är ju tom billigare än en GVolt 80 och har dessutom längre lystid.katten sa:Liten rapport - efter trådläsandet här kom jag fram till att en GVolt80 skulle vara en lämplig kandidat för mitt lvg / vintercyklande.
....
Så lite besviken, mest på ljusstyrkan och artefakterna. Det borde vara möjligt med bättre lins för det priset.
Att ha (onödigt) starkt ljus närmast cykeln försämrar bara den upplevda belysningen längre bort, där man vill ha det starkaste ljuset för den bästa belysningen.katten sa:ljusstyrkan och artefakterna. Det borde vara möjligt med bättre lins för det priset.
NotReallyGunde sa:DRQ96 sa:Hallo lampexperter.
Har i ett svagt ögonblick lovat cykla runt Vättern med ett gäng. Men de startar redan 02 vilket betyder att det blir lampor på för första gången nånsin...har aldrig startat så tidigt förr...
Bak tänkte jag köra en billig Biltemalampa med inbyggd reflex. Det funkar nog i klunga.
Fram är det värre, vill ha lite mer ljus men vill ha en lätt o bra lösning, vill INTE sätta på mina MTB-lampor som kräver batteripack..
Vad har ni för tips på lätt, smidig och bra lampa som passar aerostyre? Har den inbyggd reflex så är det ännu bättre så slipper jag det med!
Jag har sökt i gamla trådar men många tips är utdaterade....
Du behöver bara lampa i 1 timme och behöver knappast någon jättestark för detta.
En sådan med gummisnodd funkar bra i det läget, typ denna och du borde få runt den på styret
https://www.kjell.com/se/sortiment/...r/cykelbelysning/ledsavers-cykellampor-p63535
HåkanC sa:Men varför inte försöka vara konstruktiv och tipsa fs (frågeställaren) om en lampa som är bättre map de nackdelar som är mest störande för fs:
katten sa:HåkanC sa:Men varför inte försöka vara konstruktiv och tipsa fs (frågeställaren) om en lampa som är bättre map de nackdelar som är mest störande för fs:
Jag var konstruktiv: jag köpte en GVolt80 efter att ha läst denna tråd och tänkte delge vad jag tycker om den. Bra att veta om andra vill köpa en likadan. Tyvärr är det inte helt enkelt att ta en bild på alla artefakter.
Jag har inget bättre alternativ direkt, utom att jag tycker att en klassisk MTB-lampa funkar bättre när man kör på landsväg härikring och vill hinna se både väg & djur. Att man bländar får man lösa med handen eller ha som alternativ så att mötande trafik faktiskt bländar ner när dom kommer.
/A
katten sa:- om man älskar Batman är den fantastisk eftersom artefakterna i ljuskäglan gör att man ser Batman med vingar i profil. Tyvärr lite irriterande om man inte håller styret helt stilla.
- ljuset räcker inte till när man cyklar på landet, det är småregnigt och mörkt, nedförsbacke och vildsvin korsar vägen (det gör dom ofta på min standardsrunda, tex den när jag provkörde)
- när det blir en tvär sväng så har man inte tillräckligt med bredd på ljuset.
- när man åker nerför och har en uppförsbacke framför sig så blir sikten dålig - strålen pekar ju neråt. Ok på landsväg men mer kuperade grusvägar blir ett problem.
Så lite besviken, mest på ljusstyrkan och artefakterna. Det borde vara möjligt med bättre lins för det priset.
Jag kommer behålla lampan nu när jag har den, smidigheten att bara sätta på cykeln och köra är bra. Men om det skall cyklas fortare så blir det Solarstorm X2 ändå. De tre bilar jag brukar hitta på en runda får leva med att jag bländar av lampan med handen.
/A
Nja, enl min erfarenhet kan det vara STOR skillnad mellan artefakterna hos olika StVZO-lampor, det är dessutom STOR skillnad på hur störande man personligen upplever de olika artefakterna. Jag har, som jag har skrivit tidigare, bytt en lampa med en ljusbild som jag upplevde som alldeles för störande, en lampa (eller åtminstone samma reflektor/ljusbild) som andra är nöjda med ljuset ifrån.Erik.B sa:Jag vill belysa att du just beskrivit egenskaper av StVZO, det du tar upp kommer inträffa oavsett lampa du köper ur detta segment med icke bländande lampor för användning i närhet av andra individer. Så att beskylla en viss produkt för dessa svagheter är missvisande.
Hela philipskoncernen gick dåligt då, och standardåtgärd 1A enl ekonomerna är då att "fokusera på kärnverksamheten". Reflektorn skall vara såld till Spanninga och det skall vara den som används i http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60-usb/Allroad sa:En dum fråga, Philips SafeRide-lampan den verkar ju vara en bra lampa som prisas rent generellt vart man än läser. Varför slutade Philips att tillverka den och varför har ingen ersättare kommit?
Allroad sa:Katten har du kikat på BM IXON IQ Premium? Den verkar ha rätt mycket bredd på ljuset om man ska tro denna halvdana review
Hyggligt bred ljusbild men för skarpa kanter på alla leder så det är kolmörkt utom precis där den lyser. Jag tyckte inte den funkade på egen hand för belysning saknas helt. Med helljus som komplement säkert ok, bra batteritid.
HåkanC sa:Nja, enl min erfarenhet kan det vara STOR skillnad mellan artefakterna hos olika StVZO-lampor, det är dessutom STOR skillnad på hur störande man personligen upplever de olika artefakterna. Jag har, som jag har skrivit tidigare, bytt en lampa med en ljusbild som jag upplevde som alldeles för störande, en lampa (eller åtminstone samma reflektor/ljusbild) som andra är nöjda med ljuset ifrån.Erik.B sa:Jag vill belysa att du just beskrivit egenskaper av StVZO, det du tar upp kommer inträffa oavsett lampa du köper ur detta segment med icke bländande lampor för användning i närhet av andra individer. Så att beskylla en viss produkt för dessa svagheter är missvisande.
Förhoppningsvis borde det alltså vara möjligt för katten att hitta en StVZO-lampa med ljus som "hen" är nöjd med.
/Håkan
Rattnalle sa:Allroad sa:Katten har du kikat på BM IXON IQ Premium? Den verkar ha rätt mycket bredd på ljuset om man ska tro denna halvdana review
Hyggligt bred ljusbild men för skarpa kanter på alla leder så det är kolmörkt utom precis där den lyser. Jag tyckte inte den funkade på egen hand för belysning saknas helt. Med helljus som komplement säkert ok, bra batteritid.
+1
Gillar den kombon med B+M som halvljus och en "808" med spridningslins som separat helljus. Skulle aldrig ge mig ut på mörk landsvägscykling med endast 1 st lampa. Undantaget möjligtvis om jag var tvungen att cykla max 15 km/h, men det är man ju aldrig som tur är... :)
HåkanC sa:Dessutom är det så att de som gnäller oftast och mest högljutt på philipslampan är de som själva aldrig har använt den!
/Håkan
weldion sa:Funderar på en Lupine Pico 7 att ha framme på styret. Ser ut att vara rätt bra så batteritid på 7:an vid full effekt. Skall ha den på mountainbiken i skogen med en kinalampa på hjälmen.
Jo, det är därför att jag valt att fokusera på 7:an och inte någon av de andra två varianterna.NLC sa:weldion sa:Funderar på en Lupine Pico 7 att ha framme på styret. Ser ut att vara rätt bra så batteritid på 7:an vid full effekt. Skall ha den på mountainbiken i skogen med en kinalampa på hjälmen.
Fast beror inte en del av den braiga batteritiden på att "7" betyder 6.6 Ah batteri (och "4" 3.3 Ah), lampan i sig är ju specad till 20 W på fullt blås.
Allroad sa:Katten har du kikat på BM IXON IQ Premium? Den verkar ha rätt mycket bredd på ljuset om man ska tro denna halvdana review
Nja, nu har jag investerat i detta års lampa så det får räcka. Jag kommer komplettera med mina fina bländande lampor när det behövs :).
Jag har cyklat i många år med lampa både i skogen och på vägen så jag vet ganska väl hur jag vill ha det. Det är stor skillnad att cykla på landsbygden med lite bilar och nära storstad med trafik överallt. Här är det så få möten att det är mindre problem att blända av manuellt.
/A
+1Allroad sa:Dra åt pipsvängen vilka lampor det kommer!
Måste det var en av de tre hade jag valt GVolt 50, jag har iofs inte använt ngn av dem självAllroad sa:Bra kluven till vad man ska välja för cykelpendling i sthlm.
Cateye Gvolt 50
Trelock LS 560 I-GO
eller Lezyne Hecto STVZO PRO 50
Vad hade ni valt och varför?
Beroende på hur de ska användas kan det vara bättre att välja batterier utan skyddskrets, texperzzon sa:Dessa är det som brukar rekommenderas
https://www.gearbest.com/batteries/pp_189833.html
Sambal Oelek sa:Jula 99kr som extralampa vid pendling
Den är bra för priset, men jämfört med allt annat är den väl inge vidare, framför ljusbilden är som en discokula
Erik.B gillade den, eller åtminstone två av den, som han har skrivit tidigare i trådenSambal Oelek sa:Jula 99kr som extralampa vid pendling
Den är bra för priset, men jämfört med allt annat är den väl inge vidare, framför ljusbilden är som en discokula