Årets lamptråd 2019

Barrett

Medlem
HåkanC sa:
Allroad sa:
Den här verkar ju mumma som pendlingslampa, 115 lux
+1

På Lezynes hemsida finns det även en hängande variant på 115 Lux

https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-stvzo/products/lite-drive-stvzo-pro-115-loaded-reverse
Men tyvärr även drygt 50% dyrare!


/Håkan
Jag beställde ett sån Lezynes från Wiggle. Tyvärr hade dom fel på lagerstatus och skickade en traditionell "rätt vänd", men jag har ingen plats uppe på styret så det är inget alternativ.
Tyvärr tycke jag ljusbilden va ganska dålig. Nu testade jag ju bara hemma och inte under verkliga förhållande ute, men är skeptisk.

Någon som har några andra tips på Stvzo godkända lysen som går montera upp-o-ner på garminfästet? Krav: ska gå ladda under användning eller med batteritid för att klara sig genom en svensk sommarnatt.

Garmin UT800 verkar inte vara Stvzo godkännt och dessutom ha usel batteritid (och dyrt).

Edit: Hittade även "Lezyne Lite Drive Pro 80 Loaded Version LED Front Light" och "CATEYE GVolt 70 LED Front Light". Båda Svtzo-godkända. Cateye har dock inget GoPro-fäste utan måste utan hemmasnickeri sättas på styret. Båda med ok batteritid på lägst läget, vilken nog dock är väl svagt för nattkörning?
 
Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Barrett sa:
HåkanC sa:
Allroad sa:
Den här verkar ju mumma som pendlingslampa, 115 lux
+1

På Lezynes hemsida finns det även en hängande variant på 115 Lux

https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-stvzo/products/lite-drive-stvzo-pro-115-loaded-reverse
Men tyvärr även drygt 50% dyrare!


/Håkan
Jag beställde ett sån Lezynes från Wiggle. Tyvärr hade dom fel på lagerstatus och skickade en traditionell "rätt vänd", men jag har ingen plats uppe på styret så det är inget alternativ.
Tyvärr tycke jag ljusbilden va ganska dålig. Nu testade jag ju bara hemma och inte under verkliga förhållande ute, men är skeptisk.

Någon som har några andra tips på Stvzo godkända lysen som går montera upp-o-ner på garminfästet? Krav: ska gå ladda under användning eller med batteritid för att klara sig genom en svensk sommarnatt.

Garmin UT800 verkar inte vara Stvzo godkännt och dessutom ha usel batteritid (och dyrt).
Jag fick också hem en "felvänd" från Wiggle, jag provade den ute i trädgården innan jag returnerade den men var inte speciellt imponerad av ljusbilden, jag tyckte det blev för svagt ljus för att cykla i helt mörker. Ljusbilden bestod av två rektanglar, en avlång närmast cykeln och en bred/kort längst bort från cykeln, men jag tyckte det blev rätt mycket skuggor mellan de två delarna och ingen jämn ljusstyrka över hela området.
 

Barrett

Medlem
skier sa:
Barrett sa:
HåkanC sa:
Allroad sa:
Den här verkar ju mumma som pendlingslampa, 115 lux
+1

På Lezynes hemsida finns det även en hängande variant på 115 Lux

https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-stvzo/products/lite-drive-stvzo-pro-115-loaded-reverse
Men tyvärr även drygt 50% dyrare!


/Håkan
Jag beställde ett sån Lezynes från Wiggle. Tyvärr hade dom fel på lagerstatus och skickade en traditionell "rätt vänd", men jag har ingen plats uppe på styret så det är inget alternativ.
Tyvärr tycke jag ljusbilden va ganska dålig. Nu testade jag ju bara hemma och inte under verkliga förhållande ute, men är skeptisk.

Någon som har några andra tips på Stvzo godkända lysen som går montera upp-o-ner på garminfästet? Krav: ska gå ladda under användning eller med batteritid för att klara sig genom en svensk sommarnatt.

Garmin UT800 verkar inte vara Stvzo godkännt och dessutom ha usel batteritid (och dyrt).
Jag fick också hem en "felvänd" från Wiggle, jag provade den ute i trädgården innan jag returnerade den men var inte speciellt imponerad av ljusbilden, jag tyckte det blev för svagt ljus för att cykla i helt mörker. Ljusbilden bestod av två rektanglar, en avlång närmast cykeln och en bred/kort längst bort från cykeln, men jag tyckte det blev rätt mycket skuggor mellan de två delarna och ingen jämn ljusstyrka över hela området.
Ja då gjorde du ett mer utförligt test än jag men med samma slutsats. Jag tyckte dock mest som ljusbilden såg ut som en futuristisk läderlappen-logo :)
 

kais01

Aktiv medlem
med ett sådant pris räkna inte med batterier som funkar mer än en kort tid. två på styret ger bra och något bred ljusbild.
 

roskai

Aktiv medlem
Har nu provat julalamporna. Inte jättebra. Väldigt blått ljus och min bedömning är att CRI värde är nog under 70 vilket gör kontraster onödigt dåliga. Men för priset är det såklart inte en dålig lampa, tvärt om. Nedan en bild som förklarar CRI värde, något man borde tänka på att ta med i utvärdering av lampor, speciellt i miljöer där man inte har stora kontraster mellan olika element, typ mörkbrun jord och ljusbrun jättehal rot, det blir liksom bara "brunt".
header-understanding-cri-app.jpg
 

Dirty_rider

Aktiv medlem
Min erfarenhet är desto kallare ljus ( 6000K och uppåt) gör det svårare att bedöma underlaget och att se skuggor/rötter/stenar.
Gulare ljus är trevligare för ögat att 'titta' på, men 'känns' sunkigt..
 

Paul D

Medlem
20A16B3F-FE6D-4238-BC6C-2AE3C5BD1435.jpeg

EF05C9D5-9DFC-4B62-9655-AFDE83E4ECF6.jpeg

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykelsakerhet/belysning-och-reflexer/multisportlampa-009405/
De har även en något dyrare.
Har inte följt tråden så noga.
Hittade denna på Jula i veckan.
199:- Köpte bara en😀
Har aldrig investerat i riktigt bra lyse. Bara landsväg och en del motormanuellt skogsarbete utan cykel. (Verklig GREN-nära träning 😀) Börjar man tidigt på morgonen eller om fyrhjulingen krånglar så är det bra med billig arbetsbelysning. Har alltid minst en ouppackad billig på lager. Vid cykling klarar jag mig oftast med hjälmlampan. Så bra att kort kunna rikta mot bilister som ”glömmer” blända av. Styrlampan med som reserv.
 

King_Lake

Medlem
Jag har två jula lampor, dom för 199. En på styret och en på hjälmen. Klippte av dom båda gröna pannbanden och strapsade fast själva lamp ställningen så att man ljustera lyset.
Måste säga att jag är väldigt nöjd men tanke på det låga priset!
(dock gick ena lampan sönder på första turen, men det va inga problem med att få en ny i närmsta varuhus)
 

roskai

Aktiv medlem
Den där julalampan är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Har använd batterierna under en tur fast kopplade till mitt hemmabygge och då funkade de bra. återstår att se hur länge de håller.
20191202_164500.jpg
 

kais01

Aktiv medlem
fint bygge roskai!!

men snarare är det väl batterierna på billiga lampor som inte brukar hålla måttet?

sedan har vissa årgångar av mj-872 och även vissa kloner av densamma problem med kylningen, vilket får ljuset att regleras ned efter några minuter.

gäller definitivt inte alla, t ex inte bt40s, den kyler bra.
 

storfiskarn

Medlem
Fick bli att lämna tillbaks julalampan, den började stänga av sig så fort jag justerade ljusstyrkan.
Gick bara att få igång igen genom att dra isär kontakten o koppla in igen, lite segt i skogen.
 

Mike C

Ny medlem
Paul D sa:
Så bra att kort kunna rikta mot bilister som ”glömmer” blända av.
Personligen upplever jag att det är andra cyklister som är värst på att bländas. Många har haft för sig att det är helt ok att blända på med sina ny inköpta kina lampor. Jag bygger ihop mina lampor med egen elektronik så jag satte ihop en cykellampa med ett "anti-cyklist" läge som drar ca 10 ampere. Med 3st XPL-HI LEDar och Carclo 10 graders optik får jag en fin "blända-bild" som samtidigt är användbar som vanlig cykellampa på lägre lägen (har upp till 3 ampere steglös justering).

Men, jag måste ändå säga att cyklister har på senare tid blivit mycket bättre på att inte bländas. Det är väldigt sällan jag använder "anti-cyklist" läget nu för tiden.

Edit x 3: Skriver som en kratta...
 

Bilagor

Senast ändrad:

yonsson

Medlem

Får ju lägga in denna här också.
Magishine 3200 på styret.
Lezyne 700 på hjälmen.

Funkade kanon men man blir ju något fartblind vid mörkerkörning märkte jag, lite svårt att bedöma hastigheten.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
yonsson sa:
Får ju lägga in denna här också.
Magishine 3200 på styret.
Lezyne 700 på hjälmen.

Funkade kanon men man blir ju något fartblind vid mörkerkörning märkte jag, lite svårt att bedöma hastigheten.
Man kör väl så fort det går, hastigheten kan du se på Strava när du kommer hem. Jag trivs bäst med den starkaste på huvudet.
 

m3lk3r

Medlem
Tänkte köra lite lätt skog några gånger med min silvalampa på 500 lumen på hjälmen. När jag sprungit trail nattetid har jag bara använt halva styrkan vilket varit mer än nog för att springa fort i kuperad terräng. Om man ska köpa en lampa till styret i typ samma styrka, vad skulle det kunna vara i lux? Går liksom inte att konvertera.

Edit: kan antingen ha silvalampan på 500 lumen på hjälm eller styre.
Funderar på någon av dessa två:
https://m.bikester.se/sigma-sport-aura-80-usb-front-light-stvzo-1042205.html
Eller https://m.bikester.se/sigma-sport-buster-600-hl-hjaelmlampa-gra-svart-536532.html
 

slimm

Medlem
Kör fortfarande på med mina Philips lampor.
Kostade på en finladdare (Maha Powerex)
och nya batterier för i år (gick fortfarande på orginalen),
känns som helt nya lampor. :)
 

Crocko

Aktiv medlem
Tyvärr har det inte blivit mycket utomhustrampande på senaste tiden, men det var dags att testa den nya belysningen för att se till att det inte finns några tekniska hinder i alla fall.

På styret sitter en liten smidig kina import med dubbla reflektorer som har 3 dioder var och på hjälmen en MS 906B.

Bilderna skall visa:

Halvljus endast styre
Halvljus både styre hjälm
Helljus både styre och hjälm

Jag har dåligt med nutida referenser eftersom jag hade en parabol med halogen senast jag ägnade mig åt regelbunden mörkercykling.

Men jag tycker det ger ett helt ok resultat med tanke på att det var en ganska mörk kväll och hela riggen inte kostat mer än 1500:-

Vad säger panelen?
 

Bilagor

roskai

Aktiv medlem
Här är tanken med min setup, manuellt exponerat för att få det så nära "så som jag ser det". Jättesvårt att fånga på bild eftersom kameran i mobilen inte alls har samma egenskaper som två ögon. Men jag är grymt nöjd. Det är vädigt stor skillnad att köra två lampor på styret med 60 ° spridning istället för att ha två spotljus. Det man egentligen vill (min erfarenhet) är att på styret bara skapa någon slags allmänbelysning som belyser mycket runt stigen så man ser stenar etc. Det är också en klar fördel att faktiskt se framhjulet, inte för att man ska titta på det men helt klart en önskvärd egenskap.

Detta bygge har väl kostat ca 2300 kr.
red20191205_173921.jpg
 

xzbatt

Medlem
roskai sa:
Här är tanken med min setup, manuellt exponerat för att få det så nära "så som jag ser det". Jättesvårt att fånga på bild eftersom kameran i mobilen inte alls har samma egenskaper som två ögon. Men jag är grymt nöjd. Det är vädigt stor skillnad att köra två lampor på styret med 60 ° spridning istället för att ha två spotljus. Det man egentligen vill (min erfarenhet) är att på styret bara skapa någon slags allmänbelysning som belyser mycket runt stigen så man ser stenar etc. Det är också en klar fördel att faktiskt se framhjulet, inte för att man ska titta på det men helt klart en önskvärd egenskap.

Detta bygge har väl kostat ca 2300 kr.
Men har du moddat lamporna eller kör du dom på 7V? För dom var väl för 9-32V?
 

Hakana1

Medlem
Paul D sa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykelsakerhet/belysning-och-reflexer/multisportlampa-009405/
De har även en något dyrare.
Har inte följt tråden så noga.
Hittade denna på Jula i veckan.
199:- Köpte bara en😀
Har aldrig investerat i riktigt bra lyse. Bara landsväg och en del motormanuellt skogsarbete utan cykel. (Verklig GREN-nära träning 😀) Börjar man tidigt på morgonen eller om fyrhjulingen krånglar så är det bra med billig arbetsbelysning. Har alltid minst en ouppackad billig på lager. Vid cykling klarar jag mig oftast med hjälmlampan. Så bra att kort kunna rikta mot bilister som ”glömmer” blända av. Styrlampan med som reserv.

Den där Kayoba-rackarn köpte jag också, med förhoppning att batteriet skulle funka med min Magicshine MJ-858.
Det verkar funka - typ 7.2-7.4V på båda och liknande kontakt. Då är det bara att tuta och köra? Jula anger 3600 mAh batterikapacitet, om det är att lita på i längden. Kan inte sånt här.
 

roskai

Aktiv medlem
xzbatt sa:
roskai sa:
Här är tanken med min setup, manuellt exponerat för att få det så nära "så som jag ser det". Jättesvårt att fånga på bild eftersom kameran i mobilen inte alls har samma egenskaper som två ögon. Men jag är grymt nöjd. Det är vädigt stor skillnad att köra två lampor på styret med 60 ° spridning istället för att ha två spotljus. Det man egentligen vill (min erfarenhet) är att på styret bara skapa någon slags allmänbelysning som belyser mycket runt stigen så man ser stenar etc. Det är också en klar fördel att faktiskt se framhjulet, inte för att man ska titta på det men helt klart en önskvärd egenskap.

Detta bygge har väl kostat ca 2300 kr.
Men har du moddat lamporna eller kör du dom på 7V? För dom var väl för 9-32V?
Har seriekopplat 2 batteripack så det blir typ 15 V, sen en strömbrytare på kabeln med funktionen på eller av. Provade andra lampor med 9-32 V och bara ett batteripack (7,4 V) men då var det lite som att kolla på en gammal tv med 30 hz lär vara halvjobbigt att cykla runt med ett stroboskop....
 

roskai

Aktiv medlem
Hakana sa:
Paul D sa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykelsakerhet/belysning-och-reflexer/multisportlampa-009405/
De har även en något dyrare.
Har inte följt tråden så noga.
Hittade denna på Jula i veckan.
199:- Köpte bara en😀
Har aldrig investerat i riktigt bra lyse. Bara landsväg och en del motormanuellt skogsarbete utan cykel. (Verklig GREN-nära träning 😀) Börjar man tidigt på morgonen eller om fyrhjulingen krånglar så är det bra med billig arbetsbelysning. Har alltid minst en ouppackad billig på lager. Vid cykling klarar jag mig oftast med hjälmlampan. Så bra att kort kunna rikta mot bilister som ”glömmer” blända av. Styrlampan med som reserv.

Den där Kayoba-rackarn köpte jag också, med förhoppning att batteriet skulle funka med min Magicshine MJ-858.
Det verkar funka - typ 7.2-7.4V på båda och liknande kontakt. Då är det bara att tuta och köra? Jula anger 3600 mAh batterikapacitet, om det är att lita på i längden. Kan inte sånt här.
Det bör det vara! Man kan ju misstänka att batterierna är rät kass över tid. Men det lär vi ju märka :)
 

kais01

Aktiv medlem
roskai sa:
xzbatt sa:
roskai sa:
Här är tanken med min setup, manuellt exponerat för att få det så nära "så som jag ser det". Jättesvårt att fånga på bild eftersom kameran i mobilen inte alls har samma egenskaper som två ögon. Men jag är grymt nöjd. Det är vädigt stor skillnad att köra två lampor på styret med 60 ° spridning istället för att ha två spotljus. Det man egentligen vill (min erfarenhet) är att på styret bara skapa någon slags allmänbelysning som belyser mycket runt stigen så man ser stenar etc. Det är också en klar fördel att faktiskt se framhjulet, inte för att man ska titta på det men helt klart en önskvärd egenskap.

Detta bygge har väl kostat ca 2300 kr.
Men har du moddat lamporna eller kör du dom på 7V? För dom var väl för 9-32V?
Har seriekopplat 2 batteripack så det blir typ 15 V, sen en strömbrytare på kabeln med funktionen på eller av. Provade andra lampor med 9-32 V och bara ett batteripack (7,4 V) men då var det lite som att kolla på en gammal tv med 30 hz lär vara halvjobbigt att cykla runt med ett stroboskop....
härligt kreativt roskai.

hur mycket ström kör du genom lamporna på max?

håller med om att det är skönt med spridning och informativa skuggor från lamporna på styret, med och sedan avståndsseende från hjälmlamporna. helst ska dessa bara delvis fylla upp skuggorna från lamporna på styret.
 

roskai

Aktiv medlem
kais01 sa:
roskai sa:
xzbatt sa:
roskai sa:
Här är tanken med min setup, manuellt exponerat för att få det så nära "så som jag ser det". Jättesvårt att fånga på bild eftersom kameran i mobilen inte alls har samma egenskaper som två ögon. Men jag är grymt nöjd. Det är vädigt stor skillnad att köra två lampor på styret med 60 ° spridning istället för att ha två spotljus. Det man egentligen vill (min erfarenhet) är att på styret bara skapa någon slags allmänbelysning som belyser mycket runt stigen så man ser stenar etc. Det är också en klar fördel att faktiskt se framhjulet, inte för att man ska titta på det men helt klart en önskvärd egenskap.

Detta bygge har väl kostat ca 2300 kr.
Men har du moddat lamporna eller kör du dom på 7V? För dom var väl för 9-32V?
Har seriekopplat 2 batteripack så det blir typ 15 V, sen en strömbrytare på kabeln med funktionen på eller av. Provade andra lampor med 9-32 V och bara ett batteripack (7,4 V) men då var det lite som att kolla på en gammal tv med 30 hz lär vara halvjobbigt att cykla runt med ett stroboskop....
härligt kreativt roskai.

hur mycket ström kör du genom lamporna på max?

håller med om att det är skönt med spridning och informativa skuggor från lamporna på styret, med och sedan avståndsseende från hjälmlamporna. helst ska dessa bara delvis fylla upp skuggorna från lamporna på styret.
Har inte räknat på det, eller orkar mäta tidigare. Men I=P/U ? Funkar det när lamporna tar variabel spänning? Man borde kunna göra en exelgraf på det där man antar att effekten är konstant 20W? Typ såhär? Eller är mina ellkunskaper helt åt helvete?
12123123123123.png
 

kais01

Aktiv medlem
om effekten per lampa är 20 watt borde ljusutbytet vara betydligt mer än uppgivna 900 lumen?

om du irl mäter strömmen och spänningen kunde man få en uppfattning om lamporna ger mer än så:)
 

roskai

Aktiv medlem
kais01 sa:
om effekten per lampa är 20 watt borde ljusutbytet vara betydligt mer än uppgivna 900 lumen?

om du irl mäter strömmen och spänningen kunde man få en uppfattning om lamporna ger mer än så:)
Effekten är 10 W per lampa, 20 W totalt!
 

roskai

Aktiv medlem
kais01 sa:
och du har mätt att det stämmer;)?
Nej det har jag inte. Men har all mätutrustning för att kunna göra ett sådant test på jobbet 😉. Ska kolla om energiloggern tar likström (antagligen inte), i sådant fall kan man ju låta lamporna gå en cykel och få massa rolig data! 😁
 

kais01

Aktiv medlem
det behövs bara en enkel amperemätare:)

om det t ex går 0,6 amp genom vardera lampan på 14,6 volt kan man gissa att 10 watt och 900 lumen ungefärligen stämmer. går det mer ström kan det tyda på att de är starkare än sin märkning. vilket vore kul, och kanske inte oväntat givet den seriösa utformningen av kylflänsarna.

skönt d i y -projekt oavsett!
 

roskai

Aktiv medlem
Ska se om jag orkar mäta! Men kylflänsarna är kraftigt överdimensionerade i varje fall. Ska kapa ;) Har börjat på ena lampan men sågbladet gick av och jag gav upp...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer