Arrgh! MOAB-porr! Porcupine Rim.

Jag satt och stirrade stumt på dom bilderna igår.

Fantastiskt, tydligen finns det en Upper Porcupine som bara är öppet från ungefär nu och fram tills snön kommer igen.

När går flyget?

åk nu eller vänta till höst. var där på sommaren och det var för varmt. Två holländare på vårt hotell höll på att stryka med när de körde vilse.

Det finns ju svaberg heaven på närmare håll också. Så här kul har vi det alldeles utanför Oslo:

large.jpg

Kom hit och lek medan ni väntar på att temperaturen ger sig lite i Moab.

Holy Sh*t, var det där bilder från Paradiset? Ser ju helt sjukt bra ut ju.
Meningen med livet: Att cykla i Utah! :-)

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Dan, jag kommer i augusti.

Låter bra! Jag får säga välkommen trots att jag själv inte kommer att vara med på årets Skei-tur.

Kan ju annars passa på att göra lite reklam för Oslo som terrängcykelområde. Inte bara finns det fina svaberg som de ovan. Det finns en massa kul teknisk terräng på smal singletrack också. Och, det som jag gillar mest av allt, eftersom jag är lat; man kan ta t-banan upp till över 400 möh och cykla stig ner till stan och havsnivå igen (och cykel på t-banan är tillåtet). Helt suveränt.

Alright, jag har inte bestämt mig för om jag ska åka med på Skei-turen. Kanske tittar upp till Oslo istället om åkningen är bra i dom trakterna, lite kortare att köra om inte annat.

lundatok skrev:
> Alright, jag har inte bestämt mig för om jag ska
> åka med på Skei-turen. Kanske tittar upp till Oslo
> istället om åkningen är bra i dom trakterna, lite
> kortare att köra om inte annat.

Vilken typ av cykling är mest intressant? Vi kan erbjuda det mesta från DH-banor till grusväg. Dock med tonvikt på slingrande singletrack med inslag av svaberg, sten, rötter, gyttjepölar, klättringar och drops. Skogen där denna lekstuga breder ut sig är milsvid åt alla håll och avbryts bara här och var av avstängda grusvägar.

Som sagt så kan man ta t-banan upp i paradiset, cykla långt in i skogen, upp på toppar, ner i dalar, stanna på våffelcafé ute i vildmarken, cykla stenig, trixig utförstig och så plötsligt befinna sig mitt inne i stan där man kan avsluta med cruising eller urban assault ner til Aker Brygge för en pizza och öl på någon uteservering.

Man får ju nästan en tår i ögat när man tänker på hur fint vi har det här. :-)

Dan skrev:

> Som sagt så kan man ta t-banan upp i paradiset,
> cykla långt in i skogen, upp på toppar, ner i
> dalar, stanna på våffelcafé ute i vildmarken,
> cykla stenig, trixig utförstig och så plötsligt
> befinna sig mitt inne i stan där man kan avsluta
> med cruising eller urban assault ner til Aker
> Brygge för en pizza och öl på någon uteservering.

Nått sånt kunde jag tänka mig... ;P

>
> Man får ju nästan en tår i ögat när man tänker på
> hur fint vi har det här. :-)

Jag med. =/

Peter E skrev:
> åk nu eller vänta till höst. var där på sommaren
> och det var för varmt. Två holländare på vårt
> hotell höll på att stryka med när de körde vilse.

Precis så är det. Temperaturerna är mkt höga dagtid juni, juli o augusti, så höga att folk hojar tidigt på morgonen ett par timmar direkt vid soluppgången varefter de kryper in i skuggan o gömmer sig för solen. Vi var i Fruita, som ligger på samma höjd som Moab, 10-15 mil norrut, under andra halvan av augusti och det var oerhört hett. Stundvis direkt jobbigt hett.

Sommartid är det bättre att hoja i Durango, Salida, Winter Park, Frisco, eller Crested Butte som ligger högt. Salt Lake City ska också ha urfina stigar.

http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm

Visst är det kul med ny terräng. Men både Hellas och Lunsen står sig bra mot Colorado och Utah. Om än annorlunda så är "funfactorn" lika hög.

Per

Det enda som saknas här hemma runt Stockholm och i Göteborg är höjdskillnader. Men våra stigar har helt klart andra förtjänster!

Mmmmm... Moab! Been there... going there again!

Det är någott visst med Moab. Det finns säkerligen minst lika bra cykling på många ställen. Det som gör det så speciellt är hela conceptet. Fantastiskt vacker natur som inte finns på så många ställen. En relativt liten stad med FEM välsorterade cykelbutiker. Cykelvänliga hotell där man får ta med sin skitiga cykel på rummet och de har trasor att låna i receptionen. MÅNGA cykliter under högsässongen. En klassisk 24-timmarstävling och cykelfestival.

Är man en hängiven cyklist som gillar att resa tycker jag man ska åka dit minst en gång för upplevelsen. Man måste inte ta med egen cykel då de hyr ut bra cyklar för ett rimligt pris.

/Jan

Nån som varit i Säfsen?;)

Jag menar, synd att man har 2 barn, och att USA ligger så långt bort. Får jaga lite i sverige.

Men, skulle ja va religiös, skulle detta vara himlen.

(Nu blev det rätt)

Senast ändrad:
Dan skrev:
> Det finns ju svaberg heaven på närmare håll också.
> Så här kul har vi det alldeles utanför Oslo:
>

Dan,

Var någonstans ær "slickrock-bilden" tagen?

Fredrik

Fredrik L skrev:
> Var någonstans ær "slickrock-bilden" tagen?

Det är i Kjekstadmarka på sydsidan av Asker ("förort" till Oslo). Fler bilder och karta från turen finns här.

bensu skrev:
> Nån som varit i Säfsen?

Jamen jösses... Du kan inte komma in och fråga om grusvägscykling i Fredriksberg när vi disskuterar mil med stökcykling med gravitationen på rätt sida i ökenlandskap!?

Ta en titt på Pete Fagerlings video från Porcupine Rim: http://www.mtbvideos.net/video/porcsingletrack.mpg (26 MB)

Absolutish not! ;)

Men sök på Säfsen så kommer du hitta minst fem trådar i ämnet.

Edit: Glömde smileyn

Senast redigerad av en moderator:
Dan skrev:
> Fredrik L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var någonstans ær "slickrock-bilden" tagen?
>
> Det är i Kjekstadmarka på sydsidan av Asker
> ("förort" till Oslo). Fler bilder och karta från

Verkar vara grymt bra dær! Verkar dock som jag har 25 km att hoja från byn men det verkara vara cykelbana hela vãgen ut och rãtt platt så det borde man fixa på en timme.

> turen finns här.

Hm, firefox verkar inte gilla lænken ngt vidare.

Fredrik

Fredrik L skrev:
> Verkar vara grymt bra dær! Verkar dock som jag har
> 25 km att hoja från byn men det verkara vara
> cykelbana hela vãgen ut och rãtt platt så det
> borde man fixa på en timme.

Är du inne på terrengsykkel.no så är det ju bara att hänga på när det är gemensamma turer. Brukar alltid gå att fixa plats i bilar eller sällskap på tåget.

> Hm, firefox verkar inte gilla lænken ngt vidare.

Skumt. Funkar i min Firefox.

Kamrat lagombra & farbror erbe på Porcupine Rim i höstas.

Kamrat lagombra som vad jag förstått inte längre får va me o leka här på happy...:(

INTE bra!

Alla ska få va me o leka, så är det.

Men de va en go tur

o vi lattjar vidare IRL o alla som vill är välkomna att hoja loss me oss på våra byggen på berget Gimklack norr om Borlänge i sommar

tufft både utför o uppför utlovas

hela-berget-hojning helt enkelt

Och: verkliga världen är roligare än happy, varje dag. Dessutom är dom två vitt skilda universum! Glöm inte det framför datorerna i sommar!

rim.jpg

ppr8.jpg

ppr4.jpg

ppr5.jpg

ppr6.jpg

ppr10.jpg

ppr1.jpg

ppr2.jpg

ppr3.jpg

anders.jpg

erik.jpg

ppr9.jpg

Sjukt fina bilder!
Finns det inga högupplösta bilder som man kan ha som bakgrundsbild?

(Jag har en 23" skärm med upplösningen 1920x1200).

neodym skrev:
> Helt sinnesjukt, jag är mållös. Dags att skaffa
> AM-cykel och dra dit...

Tänkte väl göra tvärtom... dra dit och skaffa AM-cykeln (vill ha nu, vill åka nu). erbe skulle gärna få komma med små tips :-)

KingFisher:

Om du flyger till Denver o ska köpa hela-berget-hoj kan jag varmt rekommendera MOJO Wheels, som har Santa Cruz, Foes, Norco mm

http://mojowheels.com/shopsite_sc/store/html/index.html

Grymt proffsiga o trevliga

& Larry Mettlers störtsköna lilla Cyclery i Loveland nåra mil norr om Denver, han har Turner, Ventana (men dom kan du få bra deal på av Daner oxå tror jag bestämt), Banshee mm & om man är lagd åt det hållet så har han även Sycip! Testbana i klippiga bergen!

Mountain High Cyclery http://www.mtnhighcyclery.com/

Om du flyger till Salt Lake City så finns Go-Ride http://www.go-ride.com/

Kamrat lagombra o ja flög till Denver i höstas o hyrde en Ford Explorer som vi brände runt halva Colorado, hela Utah o en bit av Arizona i. Det var ganska rejält mycket billigare att flyga till Denver jämfört med SLC, eller Vegas eller Phoenix oxå för den delen. En annan fördel med att flyga till Denver är att man passerar Fruita på vägen ner till Moab.

Häng på i höst vetja så får du ett helt paket med resa, transport, gajdning i berg o butik o boende ordnat o espresso på morron o brewski på kvällen o allt man kan tänka sig. PM:a om du, eller nån annan, vill veta mer. ja håller inte så noga reda på alla trassliga trådar här på happy men kommer väl att logga in då o då i sommar iallafall.

Det lär väl bära av nån gång fram i oktober-november ett par-tre veckor sådär och kan tänkas landa på en tiotusing eller så beroende på hur man vill bo. Det var ungefär vad det gick loss på sist ...eh, utan hojprylar inräknat då... men då tälta vi o bodde hos bekanta mest hela tiden.

Litet resereportage från i höstas:

Moab Update

Utah/Arizona Roadtrip

En helt vanlig dag i Moab...

Moab-avrundning pa Bartlett Wash

[redigerade in nåra reportagelänkar gjorde jag]

Senast redigerad av en moderator:
Annat i artikeln låter ju vettigt så det kan ju tänkas att han inte gillar vissa cyklar/prylar i just den terrängen, vad vet jag? Han har ju cyklat där i några år medans jag inte ens varit där.. ;)

Annars är jag 100% säker på att bergsäkra åsikter sällan är de korrekta. ;)

TnT du måste varna innan du lägger upp sådana länkar. Här nere har vi några grusvägar att åka på för nästan alla stigar ligger under lager av timmer efter Gudruns framfart.

Tillbaka
Topp