Jag har ändrat åsikt jämfört med hur jag tänkte när jag läste det vinklade brevet från cykelvasan/vätternrundan från början.
Javisst, det är jävligt idiotiskt att ändra en regel som enbart påverkar två arrangemang, utan att kontakta dessa två.
Däremot angående beslutet, så tycker jag att det är helt rätt att varken vätternrundan eller cykelvasan får rabatter på avgiften, oavsett om detta beror på att SCF får mindre statligt stöd eller inte. Dom borde aldrig ha fått någon rabatt från början. Det statliga stödet ska ju inte gå till att förbättra två blomstrande arrangemangs vinst, det ska ju gå till att föra cykelsporten framåt. Vättern/vasans fråga hur de ska få betalt för detta, är inte väsentligt att ställa till SCF.
Att de väljer att hacka ner i ett brev på svaret de fick från en anställd på SCF, är ett vekligt betéende. Angående hur mkt detta kostar, och på vilket sätt arrangemangen väljer att få in dessa pengar, är HELT upp till arrangemangen att lösa. Ifall budgeten är SÅ sträng(vilken den troligtvis inte är), får de höja avgifterna eller skära ner på något annat. Så dyra inbjudningarna till dessa två arrangemang är, så lär de ha en budget över eller ha andra onödiga utlägg.
På frågan vad de tjänar på att vara sanktionerade med SCF är upp till dom själva att välja om det är värt eller inte.
Men får jag reflektera över det själv;
Cykelvasan är en TÄVLING, de tjänar absolut på att tävlingscyklisterna kommer dit och promotar tävlingen. På sikt tror jag att det kan bli än mer internationell tävling än det är idag, även om vi hade flera norrmän med i toppen 2011. Cykelvasan kommer även att växa och arrangeras på flera dagar, den har potencial att bli lika stor som vasaloppet på skidor. De pengar som de tjänar på att behålla tävlingscyklisterna i rena inbjudnings-intäckter, täcker upp de 12kr/biljett som de blir av med på varje annan cyklist. Sen får de all status och mervärde "gratis" med att ha nordens elitcyklister på plats. Nu gör jag antaganden, men det är så jag tror att det ligger till.
Vätternrundan är ingen TÄVLING, utan ett motionslopp. Jag tror inte att de behöver tävlingscyklisterna för att överleva. De verkar inte heller vilja lägga vätternrundan över flera dagar, eller kunna det, eftersom efterfrågan finns men de har inte gjort något åt saken än. Sub-klungorna innehåller massvis med sanktionerade cyklister, flera av dessa klungor skulle försvinna, alternativt prestera sämre. Men jag tror inte att de förlorar särskillt mycket på det, det är som sagt enbart ett motionslopp och intresset från tävlingscyklisterna är inte lika utbrett som intresset för cykelvasan är för tävlingscyklisterna. De får helt enkelt bedömma själva om de tycker att det är värt det.
Sen tycker jag att när man är så stora arrangemang som dessa är/blivit, har man ett visst ansvar över sverige som cykelsport. Att de inte är villiga att hjälpa förbundet för denna avgift(som de faktiskt får en del för ändå), tycker jag är både pinsamt och osmakligt.
Sen att SCF som organisation är väldigt ineffektiv och gör massa idiotsaker bakom ryggen på folk, det är minst lika pinsamt och osmakligt.