[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Är detta början på den andra
> Motionskalenders-Intifadan?

Antagligen, det ar intressant hur varje trad om SCF alltid till slut handlar om motionskalendern.

Tille och Gille - Nej, jag nämde inte det i de senaste svaren. Jag svarade om årsmöte, styrelsesammansattning och lite annat. Detta handlar om styrelsen och beslutet som drabbar CV och VR. Jag har tagit upp även andra saker men bara i det sammanhang att många saknar förtroende för en styrelse som kör över årsmötesbeslut.

Jag hade några framgångsrika år som ordförande i motionskommittén (och SCF styrelseledamot). Jag tar ingen personlig beröm för det som skedde under min tid, jag var bara den som sammanställde alla önskemål och idéer från föreningar och motionsloppsarrangör. Sedan jag lämnade styrelsen har man lagt ner motionskommittén och många motionslopp har dragit sig ur förbundet.

Varför jag lämnade SCF styrelsen:

I december 2008 hade styrelsen (med Yvonne Mattsson och Thomas Rehn i spetsen) en idé att införa tvång för motionärer att gå med i en cykelklubb och köpa en licens för att delta i ett motionslopp.

Idén var mot vad alla motionsloppsarrangörer ville och alla hade varit väldigt tydligt om detta vid flera motionskonferenser. Det sade jag men SCF styrelsen beslutade att detta skulle utredas av Rehn, Grönkvist och jag fram till januari möte (2009). Mitt sätt att utreda var att ta kontakt med 2 tidigare ordförande i motionskommittén (för att införskaffa mer kunskap) och de största arrangörer av motionslopp. Styrelsen anklagade mig för att ha läckt från styrelsen. Man menade att jag hade stoppat förbundets möjlighet att tjäna 6,2 miljoner. 32 000 motionärer ggr 200kr.

Jag fick många nomineringar till en fortsatt plats i styrelsen 2009-2011. En vecka efter mitt agerande skickade ut SCF valberedning ett dokument om mig till Cykel Sverige. Det kostade mig min plats i styrelsen.

Om jag hade fortsatt i styrelsen tills årsmöte 2011 eller åtminstone haft möjligheten att planera att lämna över motionskommittén stafettpinne på ett tillfredsställande sätt hade vi haft en annan bild idag. Med en framgångsrik populär satsning på motionen hade man kunna ha fört en dialog under 2011 med Cykelvasan och Vätternrundan om ökade sanktionsavgifter. (Som motivering hade man kunna bevisa vad förbundet tillförde motionen). Som det är idag vet dessa arrangörer att förbundet har motarbetat och lagt ner den gediget satsning man hade.

Jag höll mig tyst tills årsmöte 2009 och läste upp ett svar. Det bestämdes av årsmöte att mitt svar skulle bifogas protokollet. Men man "glömde" att göra så. Idag publicera jag mitt försvar och utallande till Cykel Sverige för första gång.

http://www.vasatrampet.se/extras/garrysvar.pdf

Fotnot: SCF har haft en licens som kallades "motionslicens" fram till 2011. Egentligen var detta en licens för att kunna ha en försäkring under träning och används mest av cyklister som deltog i loppen i Norge. Under 2011 krävde man det i "Elitmotion". För 3 veckor sedan döpte man om "motionslicens" till "baslicens". Kan det vara så att vi är snart tillbaka till det förslaget från december 2008? (Att styrelsen planera att införa en ren motionslicens som ska krävas för deltagande i motionsloppen. Mattsson och Rehn är kvar i styrelsen).

Mr Cannondale. Jag tycker det är viktigt att förklara att SCF hade en satsning på motionen 2005-2009, men att nu har man lagt ner allt. Då man vet detta kan man kanske förstå varför Cykelvasan och Vätternrundan är ej med på att betala mer till SCF. Utan att dra en del av story från 2005-2009 kan jag inte förklara det. Sedan att man riskera en offentligt personangrepp för att man kommunicera det som arrangörer, motionärer och föreningar säger kan också vara av intresse.

Ta inte åt dig av skiten, Garry! Tycker du gör det bra som lägger ned tid på detta. Om man nu stör sig på dig, vilket ju många gör tydligen, så kan man ju låta bli att läsa.

Skulle va jätteintressant att få höra något från "andra sidan". De borde ju få höra talas om de här trådarna?

Mr Cannondale skrev:
> Fan va jag e trött på att höra ditt bölande
> Gary, så fort du ska ha en åsikt måste du dra
> hela storyn 10år tillbaka snyft snyft snyft.

Jag tycker det är för få med Garrys engagemang. Sen att åsikter kan skifta men allt för många tycker utan att göra nåt åt det.

MTBiker skrev:
> Mr Cannondale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan va jag e trött på att höra ditt bölande
> > Gary, så fort du ska ha en åsikt måste du
> dra
> > hela storyn 10år tillbaka snyft snyft snyft.
>
>
> Jag tycker det är för få med Garrys engagemang.
> Sen att åsikter kan skifta men allt för många
> tycker utan att göra nåt åt det.

Bra sagt! Just nu är jag mest trött på kommentarer som Mr Cannondales, tilles, Miss Lycka osv. Enda bra med deras inlägg är att det kommer mer från de som har nått att säga, oavsett om dom säger rätt eller fel...

GarryJones skrev:
> Mr Cannondale. Jag tycker det är viktigt att
> förklara att SCF hade en satsning på motionen
> 2005-2009, men att nu har man lagt ner allt. Då
> man vet detta kan man kanske förstå varför
> Cykelvasan och Vätternrundan är ej med på att
> betala mer till SCF. Utan att dra en del av story
> från 2005-2009 kan jag inte förklara det. Sedan
> att man riskera en offentligt personangrepp för
> att man kommunicera det som arrangörer,
> motionärer och föreningar säger kan också vara
> av intresse.

Men kan du inte lägga upp dena storyn som en PDF eller på annat ställe och bara bifoga en länk till dom som inte läst den, så slipper vi andra ännu en gång läsa igenom detta.

Att diskutera denna fråga i ett forum är väldigt svårt, den är för stor.

SCF har väl senaste året varit ganska tydliga med att SCF handlar om tävlingsverksamhet och inte förstått hur stort man kunde gjort cykling i sverige genom att erbjuda något för dom som vill tävla på lite enklare villkor.

Lättast vore väl om vasan o VR valde att strunta i sanktion och även alla andra skiter i att sanktionera sina lopp, detta skulle ju ge ett hyfsat ekonomiskt bortfall för SCF och vi skulle nog få igång en bredare debatt.

En engagerad företrädare för motionssidan, med en tydlig argumentation (om än med lite rättshaveristvarning) och en massa dryga kommentarer från tävlingsfallangen. Verkar kul och upplyftande att vara del av cykelförbundet!

Med ditt engagemang Garry är det väl bättre att grunda ett fristående motionscykelförbund under Riksidrottsförbundet med bättre ekonomi än det som blir kvar i elitcykelförbundet. De senare kommer nog med mössan i hand när de inser att intäkterna försvann när 95% av alla cyklister visade sig vara mer intressade av motionslopp än att krångla med licenser och ha onödiga kostnader för bekosta en liten klick elitcyklister.

WITMatrix skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Mr Cannondale skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fan va jag e trött på att höra ditt
> bölande
> > > Gary, så fort du ska ha en åsikt måste du
> > dra
> > > hela storyn 10år tillbaka snyft snyft snyft.
> >
> >
> > Jag tycker det är för få med Garrys
> engagemang.
> > Sen att åsikter kan skifta men allt för
> många
> > tycker utan att göra nåt åt det.
>
> Bra sagt! Just nu är jag mest trött på
> kommentarer som Mr Cannondales, tilles, Miss Lycka
> osv. Enda bra med deras inlägg är att det kommer
> mer från de som har nått att säga, oavsett om
> dom säger rätt eller fel...

Amen! Jag beundrar Garrys engagemang! Tänk om SCF brann lika mycket för sina idéer och visade öppenhet...

Visst har jag funderat på en motionscykelförbund.

Förbundet kom med nya motionsreglera inför 2011.
Med min erfarenhet visste jag att arrangörerna inte skulle följa dessa regler.
Styrelsen lyssnade inte på mig och gick inte med på ett möte med mig
Jag drog detta inför årsmöte 2011. Jag stodd där som ett fån. Ensam.
Ombuden på årsmöte ansåg nog att jag var en bråkstakare.
Jag fick förslut på samtliga punkter.
De nya reglerna fastställdes.

De flesta arrangörer har fortsatt med sina lopp utan att följer de nya reglerna under 2011. Då jag frågade en arrangör av ett stort lopp fick jag höra "nej, vi blundar för allt och köra på som ingeting har hänt".

I denna klimat är en motionscykelförbund omöjligt att lansera. De som eventuellt kunde vara samarbetspartner väljer att inte ta konflikt, inte gunna båten men man struntar i allt som förbundet har bestämt.

Däremot om något av landets största arrangör är beredd att stödja en ny motionscykelförbund för att propagera, samordnar, utvecklar och marknadsför motionsarrangemang hade det varit möjligt. Med en stark arrangör i spetsen hade fler hoppat av förbundet. Jag har redan kollat med Folksam och jag har gjort en budget. Förbundet erbjuder sanktion med försäkring för 20kr per anmälde upp till 6000 anmäöda 2012 och för alla 2013. (Fr o m 2011 tar förbundet sanktionsavgift även för cyklister som inte komma till start).

I en motionscykelförbund skulle man kunna sälja en anslutningsavgift för 10kr per startande upp till 4000 startande, därefter 5kr per startande. I budgeten har jag lagt en post för att köpa reklam och kalendarplats på happymtb för ca 35 000:- om året

Jag har lanserat en idé om en motionscykelförbund för Norden. Jag hade ett möte med "motionscykelförbundet" i Danmark i november och jag var över till Helsinki och diskuterade med en stor arrangör i Finland. I Norge hanterar man det lite annorlunda. De flesta större lopp är egentligen tävlingar och inte motionslopp.

Jag hoppas dock att det kan lösas inom SCF familjen. Det är upp till SCF hur man vill hantera detta. Om man inte vill jobba aktiv med motionen kommer arrangörerna att leta efter andra alternativ.

Senast ändrad:
Kan vi inte bara göra så att alla motionslopp blir tävlingar här i Sverige också? Det tävlas ju ändå på motionsloppen och då slipper vi det här snacket om att Vätternrundan inte är någon tävling. ( ;) )

Vore ju inte så lite ironiskt om SCF blev av med vättern och vasan genom ett motionsförbund? Det vore ju lite spännande att se alla "elitcyklister" försöka finansiera SCF:s tävlande på enbart licenspengar från tävlingar.

Inte så lite hög svansföring från ett relativt litet förbund. :)

Öijer: Kan vi inte bara göra så att alla motionslopp blir tävlingar här i Sverige också? Det tävlas ju ändå på motionsloppen och då slipper vi det här snacket om att Vätternrundan inte är någon tävling.

Bra fråga.

Vi har tittat på det. Enligt uppgift var (i Cykelvasan) var 93% av norrmännen med i tävlingsklass. 94% av svenskarna var med i motionsklass.

Sedan är polisen inte lika snälla som i Norge. Då jag var med i Telemark Tours stängde polisen av stora korsningar under många timmar för oss 1200 deltagare. Då man "tävla" på lvg motionslopp i Sverige är det oftast cyklisten med mest balls i trafiken som vinner. Det "ska" cyklas förbi vartenda stopp plikt osv.

Det tycks vara att svenskarna vill tävla i smyg. Är man med i klungan hem på en lvg motionslopp kan man skryta om det. Men om man blir avhängt kan man fika i depåerna och ta det lugnt och ingen behöver veta att man blev frånkörde för det var inte tävling.

Jag tror vi kan gå tillbaka till kriget. Svenskarna lärde sig inte kriga, man var passiv och "icke-tävlande, inga konflikter). Norrmännen "tävlade" i högsta grad mot Tyskarna.

Sedan är det så att de största loppen i Sverige har deltagare som inte ser sig själva som cyklister. Om vi höjer tröskeln till att man måste ha en licens, går med i en cykelförening och ser sig själv som cyklist så tror jag vi tappar bort en hel del första gångs åkare.

Jag välkommnar din input. Vill du vara gäst på nästa styrelsemöte i Dalarna? Vi kan ha en diskussion om det. Hör av dig i så fall. garry@garryjones.se Styrelmöten sker i Falun på velodromhallen.

Ni som är ny till cykling har redan märkt att SCF förespråkare baktala Garry vid varje chans. Det kommer sällan (om någonsin) vettiga inlägg om hur, varför och när. De motsäga inte Garry med fakta och inlägg med substans utan det bli mer som 'Pölders' fantastiska intelligenta dravel; De motsäger och sågar själva personen.
Det är lätt att räkna ut varför; De har inget att komma med, så de måste till personangrepp.
Det hände även ett helt år efter Garry (glöm inte det andra 'R'et) slutade inom SCF att han blev belastade för "felaktigheter" inom förbundet.
När fel personer med dåligt självinsikt sitter på en position av makt och inte gör ett skit, och en annan gå mot strömmen och gör briljanta saker; att såga dessa personer är det enda sättet att få sig själv att se bra ut.

Inom cykling är jag en av Garry's största beundrare. Mannen kan denna sport, vet vad som fungerar och varför. Kan regelverket och försäkringsfrågor som få andra och främst han brinner som få andra och vill sporten väl. Sedan bli inte jag heller klok av hans 8meter långa utlägg.

Cannondales förslag om ett PDF var klockren Garry ;)

Jag har ändrat åsikt jämfört med hur jag tänkte när jag läste det vinklade brevet från cykelvasan/vätternrundan från början.

Javisst, det är jävligt idiotiskt att ändra en regel som enbart påverkar två arrangemang, utan att kontakta dessa två.

Däremot angående beslutet, så tycker jag att det är helt rätt att varken vätternrundan eller cykelvasan får rabatter på avgiften, oavsett om detta beror på att SCF får mindre statligt stöd eller inte. Dom borde aldrig ha fått någon rabatt från början. Det statliga stödet ska ju inte gå till att förbättra två blomstrande arrangemangs vinst, det ska ju gå till att föra cykelsporten framåt. Vättern/vasans fråga hur de ska få betalt för detta, är inte väsentligt att ställa till SCF.

Att de väljer att hacka ner i ett brev på svaret de fick från en anställd på SCF, är ett vekligt betéende. Angående hur mkt detta kostar, och på vilket sätt arrangemangen väljer att få in dessa pengar, är HELT upp till arrangemangen att lösa. Ifall budgeten är SÅ sträng(vilken den troligtvis inte är), får de höja avgifterna eller skära ner på något annat. Så dyra inbjudningarna till dessa två arrangemang är, så lär de ha en budget över eller ha andra onödiga utlägg.

På frågan vad de tjänar på att vara sanktionerade med SCF är upp till dom själva att välja om det är värt eller inte.

Men får jag reflektera över det själv;
Cykelvasan är en TÄVLING, de tjänar absolut på att tävlingscyklisterna kommer dit och promotar tävlingen. På sikt tror jag att det kan bli än mer internationell tävling än det är idag, även om vi hade flera norrmän med i toppen 2011. Cykelvasan kommer även att växa och arrangeras på flera dagar, den har potencial att bli lika stor som vasaloppet på skidor. De pengar som de tjänar på att behålla tävlingscyklisterna i rena inbjudnings-intäckter, täcker upp de 12kr/biljett som de blir av med på varje annan cyklist. Sen får de all status och mervärde "gratis" med att ha nordens elitcyklister på plats. Nu gör jag antaganden, men det är så jag tror att det ligger till.

Vätternrundan är ingen TÄVLING, utan ett motionslopp. Jag tror inte att de behöver tävlingscyklisterna för att överleva. De verkar inte heller vilja lägga vätternrundan över flera dagar, eller kunna det, eftersom efterfrågan finns men de har inte gjort något åt saken än. Sub-klungorna innehåller massvis med sanktionerade cyklister, flera av dessa klungor skulle försvinna, alternativt prestera sämre. Men jag tror inte att de förlorar särskillt mycket på det, det är som sagt enbart ett motionslopp och intresset från tävlingscyklisterna är inte lika utbrett som intresset för cykelvasan är för tävlingscyklisterna. De får helt enkelt bedömma själva om de tycker att det är värt det.

Sen tycker jag att när man är så stora arrangemang som dessa är/blivit, har man ett visst ansvar över sverige som cykelsport. Att de inte är villiga att hjälpa förbundet för denna avgift(som de faktiskt får en del för ändå), tycker jag är både pinsamt och osmakligt.

Sen att SCF som organisation är väldigt ineffektiv och gör massa idiotsaker bakom ryggen på folk, det är minst lika pinsamt och osmakligt.

STIZZE skrev:
> Att de väljer att hacka ner i ett brev på svaret
> de fick från en anställd på SCF, är ett
> vekligt betéende. Angående hur mkt detta kostar,
> och på vilket sätt arrangemangen väljer att få
> in dessa pengar, är HELT upp till arrangemangen
> att lösa. Ifall budgeten är SÅ sträng(vilken
> den troligtvis inte är), får de höja avgifterna
> eller skära ner på något annat. Så dyra
> inbjudningarna till dessa två arrangemang är,
> så lär de ha en budget över eller ha andra
> onödiga utlägg.

Som jag förstått det reagerar de som arrangerar CV och Vättern mest på att SCF tar ett beslut som påverkar dessa arrangörer utan att bemöda sig att ha en dialog eller ens meddela ändring utan låta det vara upp till arrangörerna att själv att hålla reda på. Om det nu i princip bara är CV och Vättern som påverkas tycker man SCF borde kunna lyft telefonen och ringt dessa och meddelat att man gjort ändringar...

> Men får jag reflektera över det själv;
> Cykelvasan är en TÄVLING, de tjänar absolut på
> att tävlingscyklisterna kommer dit och promotar
> tävlingen. På sikt tror jag att det kan bli än
> mer internationell tävling än det är idag,
> även om vi hade flera norrmän med i toppen 2011.
> Cykelvasan kommer även att växa och arrangeras
> på flera dagar, den har potencial att bli lika
> stor som vasaloppet på skidor. De pengar som de
> tjänar på att behålla tävlingscyklisterna i
> rena inbjudnings-intäckter, täcker upp de
> 12kr/biljett som de blir av med på varje annan
> cyklist. Sen får de all status och mervärde
> "gratis" med att ha nordens elitcyklister på
> plats. Nu gör jag antaganden, men det är så jag
> tror att det ligger till.

Med rätt prisbord så kan man nog locka toppcyklister utan SCF stöd. Nu är jag ju inte alls insatt i hur det fungerar med tävlingar, men utifrån den här tråden så verkar det som att man kan bli utestängd från tävlingar sanktionerade av SCF om man ställer upp i tävlingar som inte är SCF sanktionerade!? Men om CV, som antagligen har råd till rätt bra priser till vinnarna, skiter i SCF och fler tävlingararrangörer följer så lockas nog många tävlingscyklister att hellre ställa upp i dessa tävlingar som är mer professionella, internationella och med högre prissummor.

Men detta är i likhet med STIZZE helt egna funderingar och tankar, jag kan ha helt fel.

Senast ändrad:
Det du skrev först nämnde jag även i det jag skrev, angående det andra så gäller det som du säger att majoriteten av arrangörer följer och det omgående. Men problemet kvarstår, de som vill köra SM, tävla för internationella lag eller representera sverige utomlands är fortfarande knutna till SCF och därmed kommer de inte att byta sida. Alltså får du inte med eliten, och tappar lite av meningen med det hela.

Ett prisbord kommer inte vara det som är huvudsakligen lockande heller, tror jag. Prisbordet är redan bra på cykelvasan iallafall, 20'000kr.

Om man faktiskt skulle kunna tänka sig att gå så långt för att "styra upp" tävlandet i sverige(vilket KNAPPAST är värt för två tävlingar), borde man istället engagera sig i SCF och driva rätt politik inom förbundet istället. Det är nog både enklare och bättre för alla. Ett av de stora problemen med SCF är nog att vi har för få som är sugna på att ta över ansvaret och lägga den tid som krävs.

Hur funkar det, behöver tävlingen vara SCF sanktionerad för att internationella elitcyklister ska få komma och delta i tävlingen?

Det är ju lätt att säga att CV/Vättern gör fel att inte vilja betala högre avgifter till SCF. Men de behöver ju egentligen inte SCF för att överleva/gör vinst. Ville man säkra inkomster från dessa evenemang så hade det nog varit bra med en dialog med arrangörerna från början.
Att tappa dessa evenemang skadar ju bara SCF och elitcyklisterna...

Och tyvärr verkar ju de som är engagerade och drivna sparkas ut från SCF om man ska tro den här tråden.

De sanktionsavgifterna kostar Vätternrundan, Cykelvasan och Ringsjönrunt (det finns tre lopp) ca en miljon kronor.

Yvonne Mattsson motiverar detta med budgetsvårigheter. Men SCF kastar pengar i sjön under inledning av 2012 och lägger pengar på något som det finns tre årsmötesförbjud över. Klart att arrangörerna undrar "vad för vi för pengarna".

Alla arrangörer betala lika mycket till SCF. Man betalar fullt för de första 4000 cyklister. Det gäller alla.

Cykelvasans motionsdel och Vätternrundan motionslopp behöver inte vara sanktionerat av Svenska Cykelförbundet. Det finns en uppsjö av loppen som är utanför förbundet. Gotland 360, Somnen Runt, Viken Runt, mm. Licenserade cyklister FÅR ställa upp i dessa osanktionerade motionslopp.

Det finns inget förbjud mot fristående cykeltävlingar. Men licenserade cyklister kan stängas av om man delta i sådana lopp. Under 20 år har dock licenserade cyklister detagit i Orsakajtn, en osanktionerat tävling i Orsa. Förbundet känner väl till detta men väljer att inte göra något. Vi från Dalarnas Cykelförbund uppvaktade arrangören och de gick med i SCF i höstas. 2012 är loppet sanktionerat. Skulle förbundet våga stänga av cyklister om man tävlade i ett osanktionerat lopp? Jag vet inte.

Vad gör förbundet för motionen? Kolla på www.scf.se

Kolla på SCF listan över motionslopp - Hur många motionslopp är minst 100km? För att få det svaret måste du jobba i 30-40 minuter.

Om din förening vill starta ett motionslopp erbjöd förbundet att komma på besök och föreläsa. (Men inte sedan 2009)

Ponera att du ska delta i ett motionslopp. Vad är det som krav som ställs på dig?

Ponera att din förening ska ordna ett motionslopp. Vad är villkoren för sanktionen?

Ponera att du är nybörjare och du vill komma i kontakt med en förening som ha lvg träning där man inte komma att cykla ifrån dig. Vem ska du kontakta?

Ponera att du är en snabb nybörjare och du vill komma i kontakt med en förening som ha lvg träning där man inte komma vänta in de långsammaste. Vem ska du kontakta?

Allt detta och mer har förbundet haft fram till 2009.

Jag tror det hade funnits an acceptans från VR och CV att betala för alla deltagare om förbundit hade jobbat med motion. (Utveckling, Samordning, Marknadsföring, Konferenser osv). Det var på gång men förbundet motarbetade satsningen och lade ner motionskommittén. Man införde nya omöjluga regler 2011 som arrangörerna struntar i.

Då VR och CV fråga "vad för vi för pengarna" har förbundet inga svar.

Då man väljer att inte jobbar med motionen kan man inte öka på avgifterna.

Satsningar på motion leder inte till fler och bättre cyklister. Det leder på sin höjd till fler motionärer och icke-cyklister på cykel. Vi har väldigt, väldigt många motionärer och cykelpendlare i riket, men få tävlingsaktiva cyklister. Återväxten är alarmerande låg (ex Nationella mästerskap 2010 H Jun Linje: Sverige 38 st, Norge 129 st)

Den som ger uttryck för attityder som ”CV och VR klarar sig utan förbundet och tävlingscyklister bör själva driva och finansiera sin Hobby”, är antingen helt ointresserad av cykel som idrott, eller fullständigt okunnig om förutsättningarna för de tävlingsaktiva.

Scf är en del av Riksidrottsförbundet. Så länge CV och VR ägnar sig åt cykelidrott skall de stötta förbundet. (För cykel som frilufts- och fortskaffningsmedel har vi Cykelfrämjandet - del av FRISAM tillsammans med sportfiskeförbundet och svenska turistföreningen m fl).

Peppe: "Satsningar på motion leder inte till fler och bättre cyklister. "

Det är ett påstående som går mot det jag tror på.

Jag menar att en satsning på motionen leder till fler cyklister och att de cyklister vi har kan tävla mer och utvecklar sig.

Hade Cykel City haft en elit satsning utan motionärer som kunder?

I UK kom man fram till "More people, more medals". Man konstaterade att det finns treanledingar att cykla: Att ta sig från A-B (Transport/Pendling/Turism). Att motionera. Att tävla. Genom en gedigen satsning på alla tre områenden ökade man på status för cykling i UK. Resultatet blev 25 Guld INOM CYKLING till UK vid senaste OS! (Och nu senast VM guld).

Vätternrundan skaffar ca 10 000 nya cyklister årligen. Många slutar med cykling efter loppet.

Jag tror:
Med en gedigen SCF satsning på motionärer hade man kunna öka på antalet VR cyklister som stanna kvar inom cykling. Då ökar man på det allmanna intresse för cykling i landet. Alltså - flera sponsorer och flera barn som växer upp i en cykelmiljö. Resultatet blir fler cyklister och med det ökade medel - utveckling av cyklister till bättre cyklister.

Jag är intresserat över dina argument som backar upp ditt påstående.

Peppe skrev:
> Satsningar på motion leder inte till fler och
> bättre cyklister. Det leder på sin höjd till
> fler motionärer och icke-cyklister på cykel. Vi
> har väldigt, väldigt många motionärer och
> cykelpendlare i riket, men få tävlingsaktiva
> cyklister. Återväxten är alarmerande låg (ex
> Nationella mästerskap 2010 H Jun Linje: Sverige
> 38 st, Norge 129 st)
>
> Den som ger uttryck för attityder som ”CV och
> VR klarar sig utan förbundet och
> tävlingscyklister bör själva driva och
> finansiera sin Hobby”, är antingen helt
> ointresserad av cykel som idrott, eller
> fullständigt okunnig om förutsättningarna för
> de tävlingsaktiva.
>
> Scf är en del av Riksidrottsförbundet. Så
> länge CV och VR ägnar sig åt cykelidrott skall
> de stötta förbundet. (För cykel som frilufts-
> och fortskaffningsmedel har vi Cykelfrämjandet -
> del av FRISAM tillsammans med sportfiskeförbundet
> och svenska turistföreningen m fl).

Du är ju helt klart kvalificerad för SCF styrelse

Det är jättetrevligt att vi har många motionärer. Det som bekymrar mig är att vi har så få tävlingsaktiva. Det finns tyvärr inga belägg för påståendet att vi får fler tävlingscyklister genom att satsa på motion. Fakta tycks snarare påvisa motsatsen - Motionärerna blir allt fler, medan de tävlingsaktiva i ungdoms- och seniorklass försvinner.

I många andra idrottssammanhang finns det stöd för att en ökad bredd ger en bättre spets. Det gäller även cykling när vi får fler och yngre cyklister till våra föreningar . Motionslopp utan krav på licens och klubbtillhörighet har inte givit den breddökning som behövs för att ge tävlingscyklingen en skjuts.

Cykelhandlare och långloppsarrangörer månar om motionärerna som sin stora kassakossa. Scf skall se till de tävlingsaktiva och har inte i uppdrag att utveckla svensk cykelhandel. Däremot inser både handeln och arrangörer det stora värdet av att ha elitcyklister som reklampelare. Fler kommersiellt sponsrade team är bra för utvecklingen av svensk cykelsport och gynnar tillströmningen av motionärer. Satsa på de tävlingsaktiva, så kommer motionärerna.

CV och VR gör en god insats för Sveriges motionärer. Jag vill dock se en bättre attityd i frågan om stödet till förbundet och de tävlingsaktiva.

Buhu...

dictator-baby-9.jpg

Sitter här och funderar utan licens och utan att vara klubbansluten. Fördelen är väl att man kan vara ganska opartisk och relativt oförstörd. Antagligen okunnig också men det får man som vanligt bjuda på.

Vad skulle jag vilja att ett centralt förbund ägnade sig åt och som jag skulle ha svårt att sköta själv hur mycket klubbkompetens jag än kan ha i teorin.

1) Utbildning av tävlingsarrangörer och ledare som utbildar andra ledare. Support och PR/lobbying för att marknadsföra dessa aktiviteter utomlands.

2) Stöd till svenska cyklister som tävlar internationellt. Framförallt de som är unga och ovana.

3) Stöd till klubbar så att de får möjlighet att knyta till sig fler riktigt unga. Hur gör man det?

Jag tror att man behöver ha "prova på cyklar" som man kan skicka till större cykelevenemang och där barn under lekfulla former kan få känna på att cykla "på riktigt". Har man cyklarna så går det säkert att få personer att ställa upp och instruera samt cykla med. Jag skulle ha älskat att få prova en bra racer eller en hyfsad MTB som ung. Kanske en cykelcup med en standardiserad modell av cykel och en möjlighet genom avtal att köpa den rabatterad med räntefri avbetalning så att många föräldrar skulle ha råd. Det är jätteviktigt att ungarna får en chans att prova hur det är och se att de kan för att de skall vilja hålla på. Jag tror tex att ett erbjudande om att få prova på CX-banan i Kungsträdgården efter tävlingarna men innan den rivs skulle locka massor med ungar. Om klubbarna i Stockholm skötte det så skulle de säkert hitta många som inte är helt fast i dataspelsträsket.

När det gäller barn och cykel finns det några olika typer som man måste hantera olika.

De som har föräldrar som är cykelintresserade. Lättast.
De som älskar att cykla och som gärna kör på bakhjulet med en gammal strippad damjonne men som inte har särskilt cykelintresserade föräldrar. Lätta att hitta, svåra att knyta till sig.
De som gillar motion/tävling men inte har hittat sin grej ännu. Ge dem en chans bara.
De som har föräldrar som inte bryr sig tillräckligt. Kanske ett uppvaknande för föräldrarna?
De blyga, de fattiga och de omotiverade. Kan lyckas, kostar inte så mycket att ge dem en chans.

Vilka skall betala? Jag tycker att det känns som att VR och CV består av två grupper, de som motionerar med bestämda mål och de som motionerar. De som har mål i form av tid ställer mer krav. De kan betala lite extra för servicen och ge ett bidrag till SCF, säg totalt 50 spänn för att bidra till att säkra återväxten, köra med sina grupper och få de bra starttiderna. Från en viss tidsgräns kanske SUP12 eller efter de 4000-6000 snabbaste på VR kan man kalla det motion och folkrörelse, de behöver inte betala för något som de mest har besvär med på sin VR.

Ja det här är ett haltande och delvis ogenomtänkt inlägg. Men eftersom alternativet är att sälla sig till ett av två läger så tänkte jag tälta nånstans mittemellan.

Edit: Sista biten avser bara ett alternativt sätt att fördela VR och CV betalning. Inte ett sätt att finansiera hela SCF. Angående samlade cykelgrepp och nya cyklister så kan man ju titta på Team Rynkeby. Har ingen aning om hur det ser ut ekonomiskt men det finns i alla fall vuxna nybörjare som hakar på utmaningen och börjar cykla långt.

Senast ändrad:
GarryJones skrev:
> Resultatet blev 25 Guld INOM CYKLING till UK
> vid senaste OS! (Och nu senast VM guld).

Antingen menar du något annat än vad du skriver eller oxå har du helt fel. UK tog inte ens 25 guld totalt (alla idrotter) under OS 2008.

Peppe skrev:
> Det är jättetrevligt att vi har många
> motionärer. Det som bekymrar mig är att vi har
> så få tävlingsaktiva.

Ja, jag undrar varför... Kan det finnas något samband med att SCF gör sitt bästa för att krångla till det för dem som ännu inte tagit steget?

Det finns tyvärr inga
> belägg för påståendet att vi får fler
> tävlingscyklister genom att satsa på motion.

Har det provats? SCF gör ju sitt bästa för att mha personangrepp och ständigt höjda priser döda motionscyklingen och försvåra övergången till tävling.

> Fakta tycks snarare påvisa motsatsen -
> Motionärerna blir allt fler, medan de
> tävlingsaktiva i ungdoms- och seniorklass
> försvinner.

Se svaren ovan.

> I många andra idrottssammanhang finns det stöd
> för att en ökad bredd ger en bättre spets. Det
> gäller även cykling när vi får fler och yngre
> cyklister till våra föreningar . Motionslopp
> utan krav på licens och klubbtillhörighet har
> inte givit den breddökning som behövs för att
> ge tävlingscyklingen en skjuts.

Det går inte att komma ifrån att cykling är en kostsam sport, speciellt om barnen fortfarande växer. Att sen cyklingen inte får någon som helst gratisreklam (TV-sporten etc) hjälper ju inte heller. Det är ju i stort sett bara när någon svensk tar medalj i OS/VM som de får ett par minuter i slutet av en sändning. I Sydeuropa är TdF/Girot/Vueltan förstasidesnyheter i många tidningar och tv-sändningar.

Hockey och ridning kostar också fläsk men de får gratisreklamen i TV.

> Cykelhandlare och långloppsarrangörer månar om
> motionärerna som sin stora kassakossa. Scf skall
> se till de tävlingsaktiva och har inte i uppdrag
> att utveckla svensk cykelhandel. Däremot inser
> både handeln och arrangörer det stora värdet av
> att ha elitcyklister som reklampelare. Fler
> kommersiellt sponsrade team är bra för
> utvecklingen av svensk cykelsport och gynnar
> tillströmningen av motionärer. Satsa på de
> tävlingsaktiva, så kommer motionärerna.

Hönan eller ägget? Du menade nyss att bredd inte gav spets, har du några argument för motsatsen?

> CV och VR gör en god insats för Sveriges
> motionärer. Jag vill dock se en bättre attityd i
> frågan om stödet till förbundet och de
> tävlingsaktiva.

Lite ömsesidig respekt kanske vore en idé? Märkligt nog verkar alla motionärer tycka att SCF är en bunt med tomtar och för tävlingscyklisterna är motionärerna inga riktiga cyklister. Varför måste man ha licens för att räknas som en "riktig" cyklist, det borde väl räcka med att utöva cykling? Måste man verkligen klara >6W/kg, sprätta upp för en alptopp utan att bli andfådd och ha vita strumpor?

Vad tjänar egentligen SCF på att försvåra och fördyra för gemene man som bara vill hålla sig friska och komma ut i naturen? Försöker de ge sig själva någon slags lyxstämpel och exklusivitet?

SCF har ett stort antal arrangemang för sina medlemmar. Det är SCF-medlemmar som arrangerar dom.
SCF har utbildningar och det finns möjligheter till "Handslagspengar" för många saker inklusive cyklar.

Finns det några "Elitcyklister" som har startat med motionslopp och sedan börjat tävlingscykla? Jag tror inte det och kan inte komma på någon.

Att tycka en tusenlapp för licens och medlemskap i en förening är dyrt när man gladeligen lägger ut + 50000:- för en cykel är ett udda resonemang. Jag tror att man kan få hjälp med många saker i de flesta klubbarna i Sverige. Då lär man sig både cykla fortare och säkrare.

Jag tycker generellt sätt att det är BRA att den här typen av avgifter drabbar de stora tävlingarna istället för de små. De stora tävlingarna har stora reklamintäkter och "gratis" reklam i massmedia. Mindre lopp har inte alls samma muskler. Det är betydligt bättre att de stora tävlingarna betalar än de små.

Tittar man på löpartävlingar så är det samma problematik, Göteborgsvarvet och Stockholm marathon kommer undan lindrigt medan de små lokala tävlingarna brottas med stora sanktionsavgifter.

Små tävlingar kanske skulle ha 10 kr i sanktionsavgift medan de stora 30 kr. Att anordna en stor tävling är faktiskt inte särskilt mycket svårare än att arrangera en liten. Har suttit med i tävlingskommittén för några återkommande löpartävlingar. En med cirka 300 deltagare och en med cirka 3000 deltagare. Kan väl säga att det inte skiljer faktor 10 i varken arbete eller kostnader mellan tävlingarna.

Det kostar exempelvis lika mycket (tror det är 600 kr) att söka polistillstånd för att anordna en tävling för 300 deltagare som för 3000. För den lilla tävlingen är det 2 kr per deltagare och för den stora 20 öre. För en stor del av kostnaderna saknas linjärt samband mot deltagarantalet.

Jag kan dessutom inte förstå hur de stora drakarna resonerar kring deltagaravgift. De stora tävlingarna tex Göteborgsvarvet (om vi fortsätter snacka löpning) tar ut 500 kr i deltagaravgift. Lokala tävlingar tar ut 150 kr. Jag har aldrig varit med i en cykeltävling men jag misstänker att det är liknande typer av prissättning trots att förhållandena borde vara det omvända då de stora tävlingarna har samordningsvinster.

Tillbaka
Topp