[Artikel] Bakdämpare i allmänhet och Fox Float RP23 i synnerhet

Westman

Aktiv medlem
fox_float_rp23_boost_valve_730-448x283.jpg

Bakdämpare är en i grunden ganska okomplicerad produkt, men där detaljerna kan göra en enorm skillnad för din cykling. Vi har provcyklat den senaste generationens luftdämpare från Fox på flera olika XC- och AM-cyklar under ett år nu. Det har blivit dags för juryn att leverera dom och samtidigt passa på att titta lite närmare på hur bakdämpare fungerar och ställs in.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/11/19/bakdampare-i-allmanhet-och-fox-float-rp23-i-synnerhet/

Senast ändrad:
Bra artikel! Bakdämpare hamnar ofta i skymundan, rätt oförtjänt med tanke på hur mycket de påverkar åkkänslan.

Boost valve, är det rent tekniskt en "intern piggyback", dvs in liten extra luftkammare med ifp för att kompensera för oljevolymen som kolven tränger undan? I så fall, hur löstes detta på pre-BV rp23?

Man kan i så fall tillägga att konkurrenten RS Monarch också har sån, fast utan tjusigt namn då.

En annan grej som kan vara bra att veta är att en annan fördel med rp23 över dhx air är att t.ex. TFtuned som customtunar dämpare inte jobbar med den senare då de inte tycker de kan få till den bra.

En fördel med luftfjäder istället för stålfjäder tycker jag är att man kan anpassa den exakt efter sin egen vikt och att man inte behöver köpa nya fjädrar för att göra det.

När det nu pratas luft/stålfjäder kan det kanske vara värt att nämna att en stor skillnad är proggresiviteten i själva fjäderna. Titanfjäder kanske kan vara värt att nämna med då det finns ytterligare fördelar att hämta där.

Nu är jag kanske lite anal med,..:-) Men jag saknar källa till en del påståenden. Vart kommer "faktan" ifrån? Jag tyckker tex att beskirvningen av högfartskompression inte känns igen riktigt.

Marran: tackar! Får återkomma ang Boost valvens uppbyggnad.

Jomper: helt riktigt, bra påpekat!

Ville: stämmer bra, luftfjdrar är progressiva, stålfjädrar linjära. Oftast är länkaget på cykeln optimerat för det ena eller andra. Och ja, titanfjädrar är som stålfjädrar, fast lättare. En del hävdar att fjädrar i titan har en del andra, voodoliknande egenskaper också..

Källan till första stycket är jag, det är inte hämtat någonstans ifrån. Vad håller du inte med om ang högfartskomp?

En bra artikel om en bra dämpare. Men hur står den sig på konkurrenterna?

Adaptive Logic är för övrigt lika lockande som stekt gröt. Jag växlar som artikelförfattaren mellan 0 och 2.

Bra information om dämperiet's "mysterier", fick bra med info om RP23 som jag tänkte förgylla min NRS med.
Ang fjädrar så finns det också progressiva spiralfjädrar även om det är ovanligt...

Stålfjädrar är linjära, men eftersom alla moderna dämpare för fjäder har trycksatt piggyback kommer de ändå vara progressiva mot slutet av slaget.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Ville: stämmer bra, luftfjdrar är progressiva,
> stålfjädrar linjära. Oftast är länkaget på
> cykeln optimerat för det ena eller andra. Och ja,
> titanfjädrar är som stålfjädrar, fast
> lättare. En del hävdar att fjädrar i titan har
> en del andra, voodoliknande egenskaper också..

Voodoliknande egenskaper?! Är det det du kallar materiallära?!..jaja..;-)

> Källan till första stycket är jag, det är inte
> hämtat någonstans ifrån. Vad håller du inte
> med om ang högfartskomp?

Oki, det är för mycket delar jag inte håller med om i texten för att jag tycker att det är värt att lägga energi på det här. Men då vet jag vad källan är och jag är nöjd. Tackar..:-)

Ville, du berättar alltså att du tycker det står fel men vill inte säga vad? Vad är din källa isf? :-)

jomper skrev:
> Ville, du berättar alltså att du tycker det
> står fel men vill inte säga vad? Vad är din
> källa isf? :-)

Ja, precis så är det. Jag har frågat westman tidigare angående ämnet titanfjäder tex varpå han helt ignorerade och svara. Lite som det är på forum. Det känns inte som att det är lönt att lägga energi på det. Något har jag väll lärt mig av alla år här;-)

Gällande källan var jag helt egoistisk och kände att om det var en källa så ville jag läsa den. Jag gillar ämnet. Visst kan jag gräva på internet efter andra källor som jag känner är korrekta, men varför? För din skulle eller för Westmans? För min egen del känns det slöseri med tid.

Jag kanske skulle löst detta på PM. My bad. Men jag var mest bara nyfiken.

Personligen kan jag väll iof tycka att om man skriver i utbildningsyfte om ett ämne på första sidan av ett av sveriges största forum kanske en källa kan vara bra så att man vet att fakta blir rätt.

Ville skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ville, du berättar alltså att du tycker det
> > står fel men vill inte säga vad? Vad är din
> > källa isf? :-)
>
>
> Ja, precis så är det. Jag har frågat westman
> tidigare angående ämnet titanfjäder tex varpå
> han helt ignorerade och svara. Lite som det är
> på forum. Det känns inte som att det är lönt
> att lägga energi på det. Något har jag väll
> lärt mig av alla år här;-)
>
> Gällande källan var jag helt egoistisk och
> kände att om det var en källa så ville jag
> läsa den. Jag gillar ämnet. Visst kan jag gräva
> på internet efter andra källor som jag känner
> är korrekta, men varför? För din skulle eller
> för Westmans? För min egen del känns det
> slöseri med tid.
>
> Jag kanske skulle löst detta på PM. My bad. Men
> jag var mest bara nyfiken.
>
>
> Personligen kan jag väll iof tycka att om man
> skriver i utbildningsyfte om ett ämne på första
> sidan av ett av sveriges största forum kanske en
> källa kan vara bra så att man vet att fakta blir
> rätt.

Ville: Förstår inte riktigt ditt sätt att kritisera artikeln eller vart du vill komma, jag tycker det är märkligt att du påstår att det som står i texten är felaktigt, men inte vill säga vad.

Självklart bygger avsnittet om grunderna i dämpare på källor, men många olika över tidens gång. Inställningsguider och tekniska dokument från tillverkarna (Fox, Rock Shox, Marzocchi, BOS), hade jag haft en bra länk till sida som förklarar alla inställningar på ett pedagogiskt sätt hade jag gärna delat med mig. Tillverkarna har alla mer eller mindre pedagogiska sätt att försöka förklara högfarts-, lågfarts-kompression osv. Det jag skriver i texten är mina egna ord, ett försök att skriva det så lättbegripligt som möjligt, för att göra resten av artikeln intressant för en större publik. Om du tycker något är felaktigt är vi självklart intresserade av att höra vad. Nu när du lagt upp det så här tror jag att många andra är det också..

Ledsen om jag missat att svara dig i någon annan tråd ang titanfjäder. När jag lite skämtsamt skriver "voodoo" menar jag att jag läst och hört diverse uttalanden om att titanfjädrar har helt andra egenskaper än stål, att de minsann inte är linjära, är mer känsliga - och en del andra varianter. Visst är titan ett annat material än stål, men att hävda märkbara skillnader på det viset tycker jag är bluff. Alla har rätt till sin uppfattning, men titanfjädrarna är linjära precis som stålfjädrar. En viss kraft komprimerar fjädern en viss väg. Du specar fjäderkonstanten när du beställer den, t ex 550 [lbs/in].

Sedan en kommentar ang inställningar. Det finns inga egentliga "fel" i hur man ställer in en dämpare, grunderna jag nämner är just grunder att utgå från. Sedan är det som sagt upp till personlig åkstil, underlag, tycke och smak och specifika produkter hur de ska ställas in för att fungera bäst för just dig.

Nej Ville, kom igen och beskriv hur det är nu så vi som trott att dämparen fungerar som Westman skriver blir upplysta.

Okey Westman. Jag känner att jag redan lagt för mycket tid på detta. Detta blir det sista jag skriver. Sorry om jag rört till det. Men jag tycker nog inte internetforum är rätt ställe för diskutionen.

1, Jag kritiserar att det inte finns någon bra källföteckning. Hade det funnits hade du ganska lätt kunnat peka på den och slippa mitt dravel.

2, Anledningen till att jag inte vill gå in på det jag tycker är fel är för att jag inte kommer på något sätt att göar det snabbt och lätt. Har inte tid med en lång harang av inlägg, ja du vet ju hur det kan bli. Jag läste igenom och tänkte först klippa ut de rader jag inte håller med om men kände att varje stycke jag skulle markera skulle kräva en förklaring och skulle ge mig 75 frågor tillbax vilket gör att jag skulle bli tvungen att göra ditt jobb, gräva fram källor.

3, Personligen får jag en känsla att du kan en del om ämnet. Vissa saker håller jag helt med om och du har förklarat det på ett bra sätt. Men därimellan känns det som att du fyller i luckorna själv utan att egentligen förstå hur det hänger ihop. Om du skriver en artikel om detta borde du ha ett stort intresse och då finns det mycket att lära. Dämpare finns på många fordon och inte bara på cyklar och tänket är i många ggr lika. Så det finns många ställen att söka information.

4, jag säger inte att jag kan mer. Jag säger att det du skriver inte går hand i hand av det jag kan. Därav läser jag gärna din källa. Det borde faktiskt finnas, tycker du inte det själv? Om vi som läser ska kunna lära oss något vill vi ju veta att vi lär oss rätt. Eller?

Eftersom titanfjädern inte fick vara med i artikeln så bjuder jag på denna:-)

Det finns en skillnad. En fysisk mätbar skillnad. Du är egentligen inne på det i ett annat avsende men du hänger upp dig på linjäritet/progresivitet och finner du ingen skillnad där så tycker du att det inte finns någon skillnad. MItt tipps är att söka upp den informationen så hittar du säkert mer därefter.

Varenån som så titan?

Dan Kyle verkar vara en auktoritet i ämnet.

http://www.rogueracing.org/tispring.htm

"The Titanium springs are much more linear due to fewer coils (& were also proven much more consistent than steel springs in additional tests)

Test Results:

springcomp1.jpg

Green line shows linear nature of the Ti spring

Red line indicates VERY progressive nature of steel spring after 40mm of stroke (actual coil bind of spring is 71mm)"

Erik, nu snurrade du bara till det för westman. Det är itne det som är det vesäntliga. Och jag skrev ett inlägg till som jag inte skulle...FAN!

Hehe, ok Ville. Du öppnar med att kritisera innehållet och min kompetens utan att ge mig en chans att bemöta kritiken, inte särskilt schysst tycker jag. Jag är öppen för att ha fel, men det är ett rätt barnsligt beteende att publikt säga att någon har fel, men inte säga vad eller varför. Tycker du inte?

Ville skrev:
> Okey Westman. Jag känner att jag redan lagt för
> mycket tid på detta. Detta blir det sista jag
> skriver. Sorry om jag rört till det. Men jag
> tycker nog inte internetforum är rätt ställe
> för diskutionen.

Bra strategi då att börja med att kommentera på ett internetforum. :) Men ok.

>
> 3, Personligen får jag en känsla att du kan en
> del om ämnet. Vissa saker håller jag helt med om
> och du har förklarat det på ett bra sätt. Men
> därimellan känns det som att du fyller i
> luckorna själv utan att egentligen förstå hur
> det hänger ihop.

Tack för förolämpningen som sagt. ;) Jag blir nu oerhört nyfiken på hur du tycker att det "egentligen hänger ihop", synd att du inte delar med dig av det.

>
> 4, jag säger inte att jag kan mer. Jag säger att
> det du skriver inte går hand i hand av det jag
> kan.

Åter, blir otroligt nyfiken på det du kan!

> Därav läser jag gärna din källa. Det
> borde faktiskt finnas, tycker du inte det själv?
> Om vi som läser ska kunna lära oss något vill
> vi ju veta att vi lär oss rätt. Eller?
>
Det köper jag. Vem kunde väl ana att det skulle bli mothugg på happy när grunderna förklaras.. Har aldrig sett det hända tidigare i t ex lamptrådar, hjulbyggetrådar etc. ;) Förlåt om jag låter för spydig här Ville, jag tar faktiskt detta med en klackspark och uppmuntrar till diskussionen, även om det är svårt att få fram det i skriven form! Ska se om jag hinner gräva fram länkar till RS, Fox, Marz och BOS inställningsguider imorrn, om du inte orkar googla.

>
> Eftersom titanfjädern inte fick vara med i
> artikeln så bjuder jag på denna:-)
>
> Det finns en skillnad. En fysisk mätbar skillnad.
> Du är egentligen inne på det i ett annat avsende
> men du hänger upp dig på
> linjäritet/progresivitet och finner du ingen
> skillnad där så tycker du att det inte finns
> någon skillnad. MItt tipps är att söka upp den
> informationen så hittar du säkert mer därefter.

Tack för tipset! :)

Senast ändrad:
Jaha, det är därför vpp länkage inte behöver plattformsdämpare. När vissa cykeltillverkare säger att dom har customshimsade dämpare antar jag att det oftast är en anpassning till en okomplicerad länkagegeometri som tex rising rate eller falling rate? Eller är det möjligt/nån vits med att att försöka anpassa en dämpare till en mer komplicerad geometri som vpp?

Westman skrev:
> Hehe, ok Ville. Du öppnar med att kritisera
> innehållet och min kompetens utan att ge mig en
> chans att bemöta kritiken, inte särskilt schysst
> tycker jag. Jag är öppen för att ha fel, men
> det är ett rätt barnsligt beteende att publikt
> säga att någon har fel, men inte säga vad eller
> varför. Tycker du inte?

Det är inte meningen att du ska känna så även om jag kan förstå att du gör det. Sorry!

Se det mer som att vi tycker olika och jag var nyfiken på varför.

Nu ska jag läsa ditt inlägg om mässan. Har väntat på att det ska komma upp något om den...

Ville skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Hehe, ok Ville. Du öppnar med att kritisera
> > innehållet och min kompetens utan att ge mig
> en
> > chans att bemöta kritiken, inte särskilt
> schysst
> > tycker jag. Jag är öppen för att ha fel, men
> > det är ett rätt barnsligt beteende att
> publikt
> > säga att någon har fel, men inte säga vad
> eller
> > varför. Tycker du inte?
>
> Det är inte meningen att du ska känna så även
> om jag kan förstå att du gör det. Sorry!
>
> Se det mer som att vi tycker olika och jag var
> nyfiken på varför.
>
Ok, no hard feelings!

Jag är också geniunt nyfiken på vad du upplever annorlunda, vi får reda ut det vid tillfälle!

>
>
>
> Nu ska jag läsa ditt inlägg om mässan. Har
> väntat på att det ska komma upp något om den...

Ja, kul! Det var lite större i år än tidigare, det var roligt att se.

Lingon skrev:
> Jaha, det är därför vpp länkage inte behöver
> plattformsdämpare. När vissa cykeltillverkare
> säger att dom har customshimsade dämpare antar
> jag att det oftast är en anpassning till en
> okomplicerad länkagegeometri som tex rising rate
> eller falling rate? Eller är det möjligt/nån
> vits med att att försöka anpassa en dämpare
> till en mer komplicerad geometri som vpp?

Dämpartuning handlar om mer än trampeffektivitet.

En VPP kan vara rising rate. Tex SC v10 är rising... http://www.santacruzmtb.com/company/joe1207.php

Det är (nästan) alltid vits att cusomshimsa dämpare. De säljs ju i max ett tiotal varianter från fabrik, och det ska täcka upp alla cyklar och alla cyklister. Även om en dämpare är specialanpassad till en viss ram ska den fortfarande funka till alla cyklister, från 50kg och försiktiga till 120kg och aggressiva. Det säger nästan sig själv att det finns en hel del att hämta på att ha en dämpare som är specialgjord för att passa just dig med just din åkstil på just din ram. Speciellt när det gäller luftdämpare där man i princip inte har några andra inställningsmöjligheter än lufttryck och lågfartskomp/plattform.

Gällande hur en dämpare funkar tycker jag det är en väldigt intressant diskussion. Jag vet hur de fungerar rent tekniskt med shims, fjädrar osv, men inte helt 100% hur det översätts i "känsla på stigen". Om man vill veta mer om den tekniska biten har kebarb skrivit ett par riktigt bra inlägg, har för mig de finns under "läsvärt".

Mårten skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > Jaha, det är därför vpp länkage inte
> behöver
> > plattformsdämpare. När vissa cykeltillverkare
> > säger att dom har customshimsade dämpare
> antar
> > jag att det oftast är en anpassning till en
> > okomplicerad länkagegeometri som tex rising
> rate
> > eller falling rate? Eller är det möjligt/nån
> > vits med att att försöka anpassa en dämpare
> > till en mer komplicerad geometri som vpp?
>
> Dämpartuning handlar om mer än
> trampeffektivitet.
>

Absolut, det går ju att optimera olika parametrar. Eller helst allihopa. ;)

>
> En VPP kan vara rising rate. Tex SC v10 är
> rising...
> http://www.santacruzmtb.com/company/joe1207.php

Mycket bra länk till genomgång av länkagekurvor och progressivitet/linjäritet hos luft/coilfjädrar där. Inser just att hela titan-stål-diskussionen inte uppstår om den engelska termen används. :)

Just V10an ser väldigt linjär ut, onekligen ovanligt för en VPP. De flesta har kurvor ungefär som Blur i exempelbilderna, dvs först falling, sedan rising. Hoppas provcykla en V10 lite nästa sommar för att känna efter hur det känns ihop med luftfjäder.

marran skrev:
> Det är (nästan) alltid vits att cusomshimsa
> dämpare. De säljs ju i max ett tiotal varianter
> från fabrik, och det ska täcka upp alla cyklar
> och alla cyklister. Även om en dämpare är
> specialanpassad till en viss ram ska den
> fortfarande funka till alla cyklister, från 50kg
> och försiktiga till 120kg och aggressiva. Det
> säger nästan sig själv att det finns en hel del
> att hämta på att ha en dämpare som är
> specialgjord för att passa just dig med just din
> åkstil på just din ram. Speciellt när det
> gäller luftdämpare där man i princip inte har
> några andra inställningsmöjligheter än
> lufttryck och lågfartskomp/plattform.

Håller med marran, det finns stora vinster i att anpassa dämpningen specifikt för just din cykel, vikt och åkstil. Givet att det du redan har inte känns bra alltså. För vissa kombinationer av standarddämpare, cyklar och åkstilar blir ju en bra match direkt!

Lillskeden skrev:
> Väldigt intressant artikel. Väntar med späning
> på att få min nya ram med rp23 dämpare..
>

Tackar! Tror du kommer bli nöjd.

> Men än en gång, varför dessa låneord? Varför
> anser du att coilfjäder skulle vara bättre än
> spiralfjäder? Lyft blicken över branschens
> insnöade folk och bidra till ett bättre språk i
> svenska cykelvärlden.

Har medvetet valt att skippa låneord i artikeln denna gång, just för att göra detta. Mitt konstaterande om låneordet i inlägget ovan är med glimten i ögat, därav smileyn..

Westman skrev:
> Håller med marran, det finns stora vinster i att
> anpassa dämpningen specifikt för just din cykel,
> vikt och åkstil. Givet att det du redan har inte
> känns bra alltså. För vissa kombinationer av
> standarddämpare, cyklar och åkstilar blir ju en
> bra match direkt!

Fast custom är ofta skillnaden mellan "bra" och _riktigt_ bra. En cykel som känns dålig köper man ju inte alls. Och en shimsning kostar ofta inte så mycket om man passar på när dämparen ändå ska servas.

En annan tanke är att det största problemet med dämpare är att folk inte servar dem tillräckligt ofta, och inte ställer in dem tillräckligt noga. Observera serviceintervallen för air sleeve, 30 timmar. För mig blir det en gång varannan vecka eller mer på sommaren.

Annars håller jag med skeden också, våga använda svenska ord (och kanske med engelska översättningen första gången det används i en artikel).

Det är svårt att vara den som försöker etablera nya uttryck, risken är att det blir svårförståeligt och krystat. Men där det finns vedertagna svenska översättningar så tycker jag det är vettigt att använda dem.

Nån som kommer ihåg Computer Swedens desperata försök för ett gäng år sedan, de kallade hubbar för nätnav osv.. :-)

marran, gör du en air sleeve (luftärm ;)) service varannan vecka under sommaren? och byter alla delar? Ett rebuildkit kostar 270:- på CC vad jag kunde se.

När jag skriver customshimsning så menar jag inte justera graden av komp eller returdämpning eller att anpassa efter åkarens vikt. Dessa saker kan man oftast justera genom att byta fjälder/ändra lufttryck eller skruva på en ratt om det inte är en lowend dämpare.
Jag menar att man anpassar dämpningen efter länkagets geometri, dvs hur utväxlingen förändras genom slaget. Se här tex hur rocksmock har anpassat kompressionsdämningen till olika typer av länkage:
http://www.qbp.com/diagrams/TechInfo/vivid.pdf

Den här typen av anpassningar jag funderar kring när det gäller vpp-länkage.

Senast ändrad:
bjork52: Nej, men jag borde nog göra det. Min RS Pearl var märkbart trevligare när den var nyservad.
Renoveringskitten brukar innehålla en massa onödiga prylar som inte behövs, typ nya klistermärken. Det som kan behöva bytas är avstrykaren (wiper seal tror jag, yttersta gummitätningen, motsvarar skrapringen som sitter på en framgaffel) och O-ringen som tätar så inte luften pyser ut, men ofta räcker det med att öppna, inspektera, torka rent och smörja enligt intruktion.

Air sleeve kanske översätts till luftkammare, eller luftburk?

Lingon: Det där är inte cusstomshimsning, det är ju standard "off the shelf" tune och speciellt anpassat till någon viss ram/känkagekurva. Custom får du hos t.ex. Tf-tuned, Push, Loco osv.

Senast ändrad:
marran skrev:
> bjork52: Nej, men jag borde nog göra det. Min RS
> Pearl var märkbart trevligare när den var
> nyservad.
> Renoveringskitten brukar innehålla en massa
> onödiga prylar som inte behövs, typ nya
> klistermärken. Det som kan behöva bytas är
> avstrykaren (wiper seal tror jag, yttersta
> gummitätningen, motsvarar skrapringen som sitter
> på en framgaffel) och O-ringen som tätar så
> inte luften pyser ut, men ofta räcker det med att
> öppna, inspektera, torka rent och smörja enligt
> intruktion.

Jag har inte provat att göra det själv ännu, hur svårt är det?

>
> Air sleeve kanske översätts till luftkammare,
> eller luftburk?

Ja, låter bra i mina öron.

På min RS Pearl var det busenkelt. Släpp ut luften, ta tag i luftburken och skruva loss den. Sen är det bara att dra den av kolven, göra rent, smörja och sätta dit den igen. Fox har ju helt ok servicemanualer, jag misstänker att processen är likadan.

Det verkar ganska lätt även på RP23.Här finns instruktioner: http://www.foxracingshox.com/fox_te...ntent/Rear_Shocks/Air_Sleeve_Maintenance.html

"8.Place the shock in a soft-jawed vice being careful not to crush any shock parts. Place the breaker bar through the body eyelet and attempt to pull out the body shaft. If you cannot pull it out, this confirms that the shock is “stuck down.” Proceed with caution.

9.Put on your gloves and place a shop towel through the body eyelet to prevent the air sleeve from coming off. Use a strap wrench to turn the air sleeve counter-clockwise. YOU MAY HEAR A VERY LOUD POP WHEN REMOVING THE AIR SLEEVE! This is normal for a “stuck down” shock"

Äger dock ingen "strap wrench" (svensk övers?) https://www.google.com/search?q=str...=wi&biw=1280&bih=857&sei=cT3KTqTbJIfR4QSLz4k3

marran skrev:
> På min RS Pearl var det busenkelt. Släpp ut
> luften, ta tag i luftburken och skruva loss den.
> Sen är det bara att dra den av kolven, göra
> rent, smörja och sätta dit den igen. Fox har ju
> helt ok servicemanualer, jag misstänker att
> processen är likadan.

Låter bekant för RP23'an också. Här finns ett klipp annars på hur man servar en Fox RP23.

Westman skrev:
> Äger dock ingen "strap wrench" (svensk övers?)
> https://www.google.com/search?q=strap wrench&rls
> =com.microsoft:en-us:IE-SearchBox&oe=&um=1&ie=UTF-
> 8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bi
> h=857&sei=cT3KTqTbJIfR4QSLz4k3

Inte helt olikt verktyg man använder för att byta oljefilter. Det räckte dock med handkraft när jag servade min dämpare. Dvs inget behov av verktyg.

marran,

Jo luftburk eller -kammare är väl ett bättre ord, det var en överdrivet dålig och ordagrann översättning som jag drog till med på grund av diskussionen om att använda engelska termer och så vidare.

Jag var medveten om det korta serviceintervallet på 30h för "air sleeve maintenance" men har inte brytt mig så mycket om det.

När nu du skrev något som skulle kunna tolkas som om du gör en sådan service varannan vecka eller liknande så började jag fundera på om det kanske var dags för mig att göra en service.

De instruktioner som jag hittade på nätet säger att det var viktigt att byta alla delar i kitet, annars var det nästan ingen vits med att göra någon service. Då kitet bara kostade runt 7$ så var det inte heller något att snåla på.

En snabb sökning visade att priset på rebuildkittet från Fox kostade 270:- på Cyclecomponents och 21euro i Tyskland vilket känns lite saftigt för något som ska göras så ofta.

Det var väl därför som jag undrade om du gjorde servicen så pass ofta och om du då även bytte alla delar som instruktionen säger.

Jag tolkar serviceintervallet som att luftkammaren skall göras rent och packningarna smörjas in var 30e timme, inte att packningarna behöver bytas så ofta. Notera "if necessary" i Air Sleeve maintnance-instruktionen:
"14.If necessary replace seals and backup rings with new seals and backup rings from the Air Sleeve Rebuild Kit, FOX P/N 803-00-142, as described in the following steps. "

soderblom skrev:
> marran skrev:
> -----
> > På min RS Pearl var det busenkelt. Släpp ut
> > luften, ta tag i luftburken och skruva loss
> den.
> > Sen är det bara att dra den av kolven, göra
> > rent, smörja och sätta dit den igen. Fox har
> ju
> > helt ok servicemanualer, jag misstänker att
> > processen är likadan.
>
> Låter bekant för RP23'an också. Här finns ett
> klipp annars på hur man servar en Fox RP23.
>
>

Mycket bra video, det där ska jag prova. Enligt Fox ska luftburken bara skruvas fast med handkraft, men min erfarenhet är att första gången kan det vara svårt att få isär saker. Förhoppningsvis behöver jag ingen filterdragare (heter det så?).

Vad använde du för smörjmedel?

Nja, jag försökte nog bara illustrera hur lite 30 timmar faktiskt är. Ge gärna källa på var det står att man måste byta grejerna.

Jag tänker såhär: är man en LBS och ska ge garanti på arbetet bör man nog byta grejerna "för säkerhets skull", är man privatperson och servar sina egna saker är det kanske inte lika kritiskt, man byter när saker är utslitna. Sen att Fox gärna kränger rebuildkit kan jag verkligen tänka mig.

Smörjmedel har jag kört vanlig gaffelolja, jag tror lite det är som i ytterbenen på en gaffel att det inte är så kritiskt, så länge man har ngt som smörjer

Senast ändrad:
Westman skrev:
> Jag tolkar serviceintervallet som att luftkammaren
> skall göras rent och packningarna smörjas in var
> 30e timme, inte att packningarna behöver bytas
> så ofta. Notera "if necessary" i Air Sleeve
> maintnance-instruktionen:
> "14.If necessary replace seals and backup rings
> with new seals and backup rings from the Air
> Sleeve Rebuild Kit, FOX P/N 803-00-142, as
> described in the following steps. "
>
> soderblom skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > På min RS Pearl var det busenkelt. Släpp ut
> > > luften, ta tag i luftburken och skruva loss
> > den.
> > > Sen är det bara att dra den av kolven, göra
> > > rent, smörja och sätta dit den igen. Fox
> har
> > ju
> > > helt ok servicemanualer, jag misstänker att
> > > processen är likadan.
> >
> > Låter bekant för RP23'an också. Här finns
> ett
> > klipp annars på hur man servar en Fox RP23.
> >
> >
>
> Mycket bra video, det där ska jag prova. Enligt
> Fox ska luftburken bara skruvas fast med
> handkraft, men min erfarenhet är att första
> gången kan det vara svårt att få isär saker.
> Förhoppningsvis behöver jag ingen filterdragare
> (heter det så?).
>
> Vad använde du för smörjmedel?

Hade skaffat grejer för att byta packningar/tätningsringar, men smålänning som jag är så tyckte jag att det såg så rent ut att jag bara torkade av och rengjorde allting och sparade dem till nästa servicetillfälle. Sedan droppade jag i lite av Fox så kallade Float Fluid innan jag skruvade ihop dämparen igen.

Både olja till gaffeln och Float Fluid hade Jon hemma i verkstaden på Bike Place.

Ja källhänvisning är tydligen viktigt i den här tråden ;)

Det var nog här som jag läste att det inte var någon idé att bygga ihop dämparen med de gamla delarna och som jag hängde upp mig på: http://www.pinkbike.com/news/technical-tuesday-fox-float-service-2010.html

Nu efter lite mer tankeverksamhet så förstår jag att de nog inte menar att man måste byta allt så fort man plockar isär dämparen för lite smörjning utan att om man pillar bort alla o-ringar och dylikt så ska man inte sätta ihop den med de gamla delarna.

Som Westman har skrivit så är nog inte tanken att man måste byta alla delar med 30h intervaller utan bara en smörjning och att delar byts vid behov.

Jag tänkte nog inte efter tillräckligt i morse när jag stressgooglade serviceinstruktioner och så jagade jag upp mig när jag såg vad ett rebuildkit kostade.

Annars vill jag tacka för en bra artikel samt övriga tips i den efterföljande diskussionen.

Progressive Suspensions 5th Element bakdämpare med stålfjäder från 2002 hade SPV(Stable Platform Valving) redan då. Samt en massa inställningar som några av dagens dämpare saknar. Har det verkligen hänt något revolutionerande sen dess?

Så avsnittet att stålfjäderdämpare inte skulle vara trampeffektiva gäller bara i vissa fall, de fallen då tillverkarna utelämnat SPV och ProPedal från dämparen. Tack och lov håller min 5th Element Coil än... :-)

/Leo

Bra artikel! Känns som om de flesta behöver förstå varför grejerna sitter där och hur de fungerar.

En sak jag noterade, som jag inte vet helt hur jag ställer mig till, är huruvida landningen efter ett hoppa är en högfartsrörelse.

Om någon orkar räkna på det så får ni gärna göra det ;-)

Vilken hastighet har man i vertikal riktning när man landar efter ett låt säga 1m dropp?
Gångra detta med tre och få ca. shaftspeed.

Vilken hastighet har man (cykel och förare) horisontellt när man går in hårt i en rotmatta?
(grovt förenklat, eftersom problemet även inblandar hjulets omkrets/radie, höjd på hinder osv)
Gångra detta med tre och få ca. shaftspeed. (traditionellt betraktat som högfartsrörelse)

Vilken hastighet får cykeln vertikalt när man står upp och trampar hårt?
Gångra detta med tre och få ca. shaftspeed. (traditionellt betraktat som lågfartsrörelse)

Jämför de tre talen, och se om vi kan definiera något som lowspeed, highspeed, midspeed eller något sådant.

Jag vet inte om man kan se på problemet i termer av hastigheter, eller om man måste tänka mer i termer av acceleration eller annat. Men det är ganska enkel fysik om någon orkar sig på.

Det skrevs för några år sedan på ämnet, tippar fysiken är ganska lik fortfarande:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/662559/

Gällande Boost valve så vet jag inte precis vad som menas, men alla stötdämpare (för cyklar) har en IFP och en luftvolym, om den är invändig eller utvändig beror mest på hur lång E2E man vill ha VS stroke. Och att man får möjlghet att justera flödet i en kanal mellan de två kropparna. Det jag alltid trodde var boostvalve var Propedal "käglan" i en DHX, där en checkvalve styrs av ett lufttryck, och därmed ger en lågfartsdämpning som är justerbar och dessutom ökar progressivt genom slaget med det ökade trycket i luftreservoaren.

Både SPV och ProPedal fungerar så, men med olika tekniker.

Hur Propedal fungerar i de nyare FOX dämparna vet jag inte, är det någon form av shims, floodgates eller fortfarande med ett lufttryck och ventil?

//K

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp