[Artikel] Canyon lanserar det styrstabiliserande systemet K.I.S

Redaktionen

Medlem
Canyon_KIS_0O9A0087_start-2000x960.jpg

Canyon lanserar styrdämparen K.I.S som ska lugna ner framändan på cykeln. Happyride har testat den på några av södra Frankrikes finaste stigar.

Läs hela artikeln:

eucalyptus

Aktiv medlem
Tills att en fjäder går av och då blir det väldigt jobbigt. Kan man inte bara spänna styrlagret lite extra hårt eller packa väldigt seg smörja i kulorna för att få en segare styrning?

Glisseur

Redaktör
Tills att en fjäder går av och då blir det väldigt jobbigt. Kan man inte bara spänna styrlagret lite extra hårt eller packa väldigt seg smörja i kulorna för att få en segare styrning?
Tanken slog mig lite när jag testade det. Poängen enligt Canyon är att systemet centrerar sig själv, alltså att styret går tillbaka till att peka rakt fram.

eucalyptus

Aktiv medlem
Tanken slog mig lite när jag testade det. Poängen enligt Canyon är att systemet centrerar sig själv, alltså att styret går tillbaka till att peka rakt fram.
Beroende på hur hårt den självcentrerar så blir det lättare att cykla utan händer iaf :D
Fungerar bra på en lefty men man måste kompensera vikten lite på motsatt sida av sadeln och vara vaken för att inte slå omkull

skjivert

Aktiv medlem
Finns ju sedan tidigare styrlager med dämpning från cane creek som går att slänga i vilken hoj som helst. Främst hört om det bland lastcyklister dock. Skillnaden här är ju just självcentreringen som verkar spännande.

Vi kanske rullar runt så här hela bunten om några år ;)

jolov

Aktiv medlem

Lite annorlunda design. Ingenting som drar i styret och försöker styra rakt fram, utan snarare dämpar kraftiga styrutslag. Huvudsakligen designat för E-bikes, men sett att exv bikepacking.com och lite andra outlets testat det och verkar tycka det funkar bra.

Hur kändes det att cykla utan händer på styret @Glisseur ? Var det samma självstyrande känsla som ett trött styrlager, eller kändes det normalt?

Glisseur

Redaktör

Lite annorlunda design. Ingenting som drar i styret och försöker styra rakt fram, utan snarare dämpar kraftiga styrutslag. Huvudsakligen designat för E-bikes, men sett att exv bikepacking.com och lite andra outlets testat det och verkar tycka det funkar bra.

Hur kändes det att cykla utan händer på styret @Glisseur ? Var det samma självstyrande känsla som ett trött styrlager, eller kändes det normalt?
Nu körde jag utan händer på styret i några meter max så synd att säga att jag testade just den funktionen så mycket. Vi körde ju övervägande stig och högst ett par hundra meter på raka vägar. Men det kändes inget speciellt direkt, i alla fall inte när man cyklade rakt fram.

Glisseur

Redaktör
Finns ju sedan tidigare styrlager med dämpning från cane creek som går att slänga i vilken hoj som helst. Främst hört om det bland lastcyklister dock. Skillnaden här är ju just självcentreringen som verkar spännande.

Vi kanske rullar runt så här hela bunten om några år ;)
Den har jag missat. Känns som ett mellanting mellan Canyons lösning och ett trögt styrlager.

jolov

Aktiv medlem
Tycker det är helt galet att kalla det för styrdämpare över huvudtaget, finns inget som dämpar, bara fjädrar som centrerar styret. Säkert jättebra men nån styrdämpare är det inte. MagerValps lösning FTW

Canyons själva kallar det inte en styrdämpare. Det är bara i rubriken här på happy jag kan se den referensen. På deras hemsida kallar dom det bara för "Keep It Stable steering system"

Vilket är korrekt då det är odämpat och bara försöker räta ut styret på samma sätt som fjädern under ramen på en gammal damcykel, eller magervalps trollina.
F521CB6D-B7BC-4CC3-AB6A-EBD663864ECD.png

Glisseur

Redaktör
Canyons själva kallar det inte en styrdämpare. Det är bara i rubriken här på happy jag kan se den referensen. På deras hemsida kallar dom det bara för "Keep It Stable steering system"

Vilket är korrekt då det är odämpat och bara försöker räta ut styret på samma sätt som fjädern under ramen på en gammal damcykel, eller magervalps trollina.
Visa bilaga 589615
Nu kallade dom själva det för steering damper när vi pratade IRL.

jolov

Aktiv medlem
Suck... Nu fanns det ju fler personer än Klieber närvarande och orden steering damper användes frekvent. Men vad vet jag, jag var ju bara på plats. Men jag har ändrat rubriken nu, ok?
Jadå. Det jag menade med att dom inte kallar det för en styrdämpare avser förstås i pressrelease/hemsida och liknande "offentliga" kanaler, och inte vad som sägs i samtal under en pressträff :)

pnyberg

Aktiv medlem
"it isn't a steering damper in the strictes sense of the word" ....."but fakk yes mate. It deffo is!"😂

UprightCitizen

Aktiv medlem
Spontant känns det inte som en grej som är värt det eventuella krånglet vid service eller liknande, men lämnar den frågan öppen för utvärdering om det skulle vara aktuellt att välja.

sdx

Aktiv medlem
Frågan är väl mera berättigad att ställa hur mycket går sönder då en cykel inte har några styrstoppar och jag tror inte att dom där fjädrarna håller för så mycket påfrestningar när väl kraschen kommer och hur mycket går då sönder .

Tokig

Aktiv medlem
Kört med styrdämpare på ungarnas elskotrar, gör underverk för stabilitet så kan tänka att det funkar på cykel med

JohanA

Administrator
Frågan är väl mera berättigad att ställa hur mycket går sönder då en cykel inte har några styrstoppar och jag tror inte att dom där fjädrarna håller för så mycket påfrestningar när väl kraschen kommer och hur mycket går då sönder .
I första filmen ser det ut som det finns styrstopp.

n3wton

Aktiv medlem
Intressant att cyklingen inte påverkades enligt @Glisseur, jag hade trott motsatsen!

Det är ju många som tror att en sväng till höger innebär att man vrider styret åt höger, men en högersväng inleds ju på exakt motsatt sätt - dvs med att man vrider styret åt vänster varpå cykeln faller åt höger.

Jag cyklade nyligen på en gammal damcykel med trögt styrlager, och styrlagret på min Brompton börjar (i förtid) bete sig på samma sätt. Fruktansvärt otrevligt, och det känns som att man har fått dålig balans eller något i den stilen. Jag hade föreställt mig att en lösning likt detta hade inneburit samma sak. Typ lite som att cykeln brottades med en och inte gjorde exakt som man ville.

sdx

Aktiv medlem
I första filmen ser det ut som det finns styrstopp.
Nja det verkar inte så utan vad händer då ett styrstopp skall vara fast monterat i styrhuvodet nä jag tror på mager valps idé och den är billig för den funkar på ett lika sätt.
Hade det varit som på en mc då hade nog cykelvärlden haft ribba vid det här laget med en oljedämpad styrdämpare troligen så skulle den funka bättre nerför.

n3wton

Aktiv medlem
Ska prova att styra till vänster o luta mig till höger nästa gång.
Oj, anar jag en viss skepsis?😛

Det är ungefär som förr i tiden när det kom någon tok och påstod att jorden var rund, när den alldeles uppenbart är platt.

Skämt åsido - om du vrider styret åt höger när du cyklar framåt kommer du välta åt vänster, varpå du följer efter med kroppen och gör en vänstersväng. Du kommer inte kunna prova, eftersom du är så van att cykla så du automatiskt kommer vrida styret åt vänster även om du vill vrida åt höger.

Glisseur

Redaktör
Intressant att cyklingen inte påverkades enligt @Glisseur, jag hade trott motsatsen!

Det är ju många som tror att en sväng till höger innebär att man vrider styret åt höger, men en högersväng inleds ju på exakt motsatt sätt - dvs med att man vrider styret åt vänster varpå cykeln faller åt höger.

Jag cyklade nyligen på en gammal damcykel med trögt styrlager, och styrlagret på min Brompton börjar (i förtid) bete sig på samma sätt. Fruktansvärt otrevligt, och det känns som att man har fått dålig balans eller något i den stilen. Jag hade föreställt mig att en lösning likt detta hade inneburit samma sak. Typ lite som att cykeln brottades med en och inte gjorde exakt som man ville.
Den påverkades i alla fall inte negativt, jag trodde att det skulle kännas mer än vad det gjorde. Det var mest som att cykeln kändes lite mer stabil i sidled framtill och mer som en enhet, men det var ganska subtilt. Störst skillnad var uppför, då kände man verkligen att centreringsfunktionen kom till sin rätt. Sen är kraften i början på styrutslaget ganska låg, det är först när man vrider lite mer som kraften verkligen kickar in så vid små utslag märks det inte så mycket.

Jag tror att skillnaden mellan det här systemet och ett rackligt styrlager är att det har låg friktion och att centreringen gör att man inte fastnar i ytterläge, plus att fjädrarna gör att det finns en del liv i systemet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Oj, anar jag en viss skepsis?😛

Det är ungefär som förr i tiden när det kom någon tok och påstod att jorden var rund, när den alldeles uppenbart är platt.

Skämt åsido - om du vrider styret åt höger när du cyklar framåt kommer du välta åt vänster, varpå du följer efter med kroppen och gör en vänstersväng. Du kommer inte kunna prova, eftersom du är så van att cykla så du automatiskt kommer vrida styret åt vänster även om du vill vrida åt höger.
Ville bara tramsa lite. 😉
Jorden ÄR för övrigt platt (med mycket uppför)!

jolov

Aktiv medlem

Iofs så ser det väl ut som vanliga linjära dragfjädrar. Så det borde vara väldigt liten kraft just i början av rörelsen, men öka linjärt allt eftersom man vrider styret. Antar det är därför det inte märks av på samma sätt som ett dåligt styrlager

Gissar väl på att det här är mest användbart på moderna cyklar med mycket Flop?
Skulle vara kul att printa en enkel lösning för att testa på sin vanliga cykel ifall man känner sig nyfiken på det hela

n3wton

Aktiv medlem
Iofs så ser det väl ut som vanliga linjära dragfjädrar. Så det borde vara väldigt liten kraft just i början av rörelsen, men öka linjärt allt eftersom man vrider styret. Antar det är därför det inte märks av på samma sätt som ett dåligt styrlager

Gissar väl på att det här är mest användbart på moderna cyklar med mycket Flop?
Skulle vara kul att printa en enkel lösning för att testa på sin vanliga cykel ifall man känner sig nyfiken på det hela
@MagerValp har ju svaret på "enkel lösning" tidigare i tråden då!

oJsan

Aktiv medlem
Jag var skeptiskt vid första anblick men mekaniken verkar rätt genomtänkt ändå. De dubbla remmarna och kamdrevet(?) är uppenbart konstruerade för att ge den icke-progressiva kurva som visas i bild i artikeln. Skillnaden borde vara påtaglig jämfört med EN centralt monterad fjäder som på damcyklar (eller MagerValps variant också för den delen).

De faktiska effekterna och fördelarna av K.I.S. beskrivs mycket bättre i det här klippet än i artikeln tycker jag. Objektivt, javisst, men den belyser andra saker än artikeln.

Glisseur

Redaktör
Jag var skeptiskt vid första anblick men mekaniken verkar rätt genomtänkt ändå. De dubbla remmarna och kamdrevet(?) är uppenbart konstruerade för att ge den icke-progressiva kurva som visas i bild i artikeln. Skillnaden borde vara påtaglig jämfört med EN centralt monterad fjäder som på damcyklar (eller MagerValps variant också för den delen).

De faktiska effekterna och fördelarna av K.I.S. beskrivs mycket bättre i det här klippet än i artikeln tycker jag. Objektivt, javisst, men den belyser andra saker än artikeln.
Det är väl inte helt överraskande att Canyon själva är bättre på att förklara hur systemet är uppbyggt... 🙂 Det roliga i sammanhanget är att det verkligen funkar på cykeln ute på stigarna, sedan om det är livsavgörande för oss som cyklister är en helt annan sak.

jonte987

Aktiv medlem
Har ni verkligen problem med stora utslag vid klättring? Har jag några problem så det små rörelser som tydligen inte ska påverkas så mycket.
Jag trodde marinon var lite instabil med 63°....men blev bättre när jag kopplade bort påhängscykeln.

jolov

Aktiv medlem

Den där filmen förklarar ju faktiskt mekanismens funktion och resonemanget bakom utvecklingen jättebra. Det var kul att se

AndersJB

Aktiv medlem
Borde ju gå att sätta en sån externt,typ kamnocken under styrstammen på distanserna?
Och fjäderpaketet med en klämma på toppröret?
Jaja,känner inget behov av det,så inte värt att prova göra en sån....

Topp