Artikel: Den oorganiserade stigcyklingen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ju en risk att cyklister blir förvisade
> till "cykelstigarna". Som även kommer att brukas
> av folk som inte gillar cyklar. För de har ju
> rätt att vara där och gnälla på cyklister.

Ja och det vore olyckligt, men att leda bort en del av trafiken till stigar, av och för cyklister, som alla får vara på borde allmänt uppskattas.

Mendel skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och var ligger skillnaden mot "vanliga" stigar?
>
> Youtube:a eller googla BC bike race, nimby fifty,
> whistler mtb, pemberton mtb etc...
>
> Om man ALDRIG HAR UPPLEVT stigar som t.ex. BC
> erbjuder så kan det vara SVÅRT ATT FÖRSTÅ på
> beskrivningen eller om man ENDAST är ute efter
> PULS OCH SVETT så spelar det nog INTE så stor
> roll.
>
> Skillnaden är bl.a ofta:
> -Flow
> -Jämn teknisk svårighetsgrad.
> -Switchbacks för klättring på väldigt branta
> partier.
> -Kontrollerat slitage.
>
> Visst så har vissa ställen bra stigar att
> erbjuda som ex. frösöberget men det har
> definitivt blivit ett mkt roligare efter det
> kompletterats med byggda stigar.

Gjorde jag dig upprörd?

@Lundatok..hahaha ja lite upprörd blir jag, arbetade men den här frågan i ett projekt våras utan att lyckas så min frustration har troligtvis byggts upp från den erfarenheten.

Det är svårt att beskriva en känsla, speciellt för dom som inte ens cyklar(inte riktat mot kollektivet).

Jag håller fast vid att stigar ämnade för cykling är bättre än "vanliga" stigar.

Det positiva är att vi alla här brinner för cykling och då kan det bli lite tillspetsat ibland ;) Men ber om ursäkt om jag gick på lite hårt och du(eller någon annan) tog illa vid.

Mendel skrev:
>
> Där träffar man på främst cyklister(XC - AM)
> men också folk som joggade eller rastade hunden.
> Man hälsade glatt eller stannade och pratade,
> alla var nöjda och glada.

Det låter som Delsjöterrängen i Göteborg. Broar byggs över vattenhinder. Fotgängare, cyklar och skidåkare samsas på samma stigar. De få fotgängare man träffar hälsar man snällt på. Träffar oftast inte mer än 4-6 personer längs naturstigarna, på en trerummarstur.

Jag vet inte hur ni har det i era friluftsområden i sthlm, men här på landet så kan vi ha helt fantastiska skogar, lämpade för vandring, cykling, svampplockning etc. Sen händer något, som för i princip all framtid ödelägger skogen heltnoch hållet för ovan nämnda aktiviter. Man börjar "vårda" skogen med 30 ton tunga maskiner tar ner samtliga träd och planterar tätt tätt.
Jag hör aldrig något gnäll om detta, trots att samtliga vackra stigar är ersatta av halvmeterdjupa diken och senare massa sly. Så har de mage att gnälla över lite cykelspår. Patetiskt.

kave skrev:
> Jag vet inte hur ni har det i era friluftsområden
> i sthlm, men här på landet så kan vi ha helt
> fantastiska skogar, lämpade för vandring,
> cykling, svampplockning etc. Sen händer något,
> som för i princip all framtid ödelägger skogen
> heltnoch hållet för ovan nämnda aktiviter. Man
> börjar "vårda" skogen med 30 ton tunga maskiner
> tar ner samtliga träd och planterar tätt tätt.
> Jag hör aldrig något gnäll om detta, trots att
> samtliga vackra stigar är ersatta av
> halvmeterdjupa diken och senare massa sly. Så har
> de mage att gnälla över lite cykelspår.
> Patetiskt.

+1
Det är ett bra argument för cyklarna gör relativt sätt försumbar skada på skogen.
Samma sak har hänt i Delsjön och Sisjön, för några år sedan.

Jag har varit i Whistler och cyklat flera gånger och körde bland annat Comfortably Numb senast i September (den är grym!). Jag tycker ändå inte att det är en klockren ide bygga stigar här hemma, definitivt inte som ett första steg iaf. Tror risken att vi blir förvisade till endast de stigarna är överhängande.

Läget i Kanada är lite annorlunda, där verkar ungefär var fjärde person cykla mountainbike och engagemanget är enormt. Visst, det vore helt fantastiskt om det var så här, men jag är rädd för att det är en utopi.

WORCA (Whistler Off Road Cycling Association), dvs den lokala klubben i Whistler, har 1500 medlemmar och det bor ca 10 000 personer i Whistler.

Senast ändrad:
Sedan är ju frågan hur bra cyklisterna är på att samsas också? Om man kollar på Frostics film från Göteborg igår så möter de tre promenörer och alla får ge väg och det varken bromsas eller hejas. Klart att de som alltid får vika av och vänta blir negativt inställda, speciellt om de hade fördomar tidigare.

Intressant diskussion. Men jag tycker att en del missar målet.

Det handlar inte om var vi cyklar.
Det handlar inte om hur, eller vem, som arrangerar cykelturer.
Det handlar inte om hur vi cyklar.
Det handlar inte om att bygga eller vårda stigar.

Grundbulten i denna fråga är att det föreslås nyckfulla inskränkningar i allemansrätten för cyklister. Drivs det igenom så blir allt det andra ni diskuterar högst irrelevant.

Vi har, i alla fall idag, samma rätt att vistas i naturen som alla andra. Självklart innebär det att vi ska respektera denna rättighet genom omtanke om natur, djur och medmänniskor. Men jag tänker inte be om ursäkt för att jag gillar att stigcykla. Lever man i ett samhälle så får man tugga i sig att det finns töntar på rullskidor mitt i sommaren, pensionärer som rotar igenom börsen efter småpengar på ICA, barnvagnar i bredd på trottoarerna - och att man kan stöta på glada gubbar på cykel mitt i skogen.

Vi kan säkert göra en massa saker i vår friluftsutövning bättre. Men jag kan inte se ett enda skäl till att vi skulle kompromissa bort oss själva från en rättighet som är tänkt att omfatta alla människor.

mzi skrev:
> Sedan är ju frågan hur bra cyklisterna är på
> att samsas också? Om man kollar på Frostics film
> från Göteborg igår så möter de tre
> promenörer och alla får ge väg och det varken
> bromsas eller hejas. Klart att de som alltid får
> vika av och vänta blir negativt inställda,
> speciellt om de hade fördomar tidigare.

Det du inte ser på filmen är att alla tre ser ganska nöjda ut och att det redan passerat 20 pers och hejat på dem. Ute i själva skogen såg jag inte en enda sur min på någon vi mötte. Sen mötte vi bara typ fem pers på tre timmar. Men ändå.

Lokalt här rör sig surkarten på de större grusade vägarna. Men de vill inte ha rullskidåkare eller löpare där heller, för att inte tala om hur djupt de suckar när vi kör gruppträning med skidklubben, så jag tycker inte det är rimligt att ta hänsyn till dem.

Med risk för det standardmässiga mothugget att cykel inte sliter mer än fotgängare osv. så tycker jag att det faktiskt inte ser helfräsigt ut där det körs frekvent. Jag var rätt glad för stövlar på NICK-spåret medan det såg betydligt "roligare" ut på de andra stigarna och spåren jag gick. Tror jag har andra som håller med mig. Är folk helt emot att dra leder á la NICK-spåret i Hellas (för att koncentrera slitaget) eller är det en käpphäst att inte vika en tum vad gäller cykel och allemansrätten?

Jag har olika hattar på mig när jag är ute med mina Lundhagskängor alt. med min SCOTT. På NICK vet jag om att det kan komma folk i full kareta men (i regel) inte på de andra stigarna eller motionsspåren. Tycker det funkar bra med den uppdelningen både som vandrare, cyklist och för löpning.

Före jag helt övergick till cykel brukade jag syssla med hästsport och i det ingick rätt mycket stigridning. Vi hade lov av markägarna att rensa upp på stigarna där det behövdes och för det mesta var det frid och fröjd och fredlig samexistens på våra ridstigar med vandrare som också hittade dit. Men mellan hundägare,motocrossåkare och vintertid skidåkare var det ständiga bråk.
På stigarna vi hade använt och röjt var det ljust och luftigt när snön föll och då var det ofta någon skidentusiast som preparerade skidspår där i veckan och det blev ju inte så bra taget att vi red fram där på lördag och söndag.
Från ett närliggande växande bostadsområde drällde det hundägare som betedde sig som om de ägde hela skogen och därtill fanns det en grupp motocrossåkare som olagligt använde våra stigar till motocrossträning.
Det slutade så att vi fick ge upp den stigslinga som vi röjt med lov av markägarna.
På 90-talet började jag cykla terränghoj höst, vinter och vår. Vi hade bra samarbete med markägare och jaktlag på vissa marker, medan andra var irriterade över att vi cyklade på "allmänna skogsvägar" där byssbor fritt kunde köra med lastbil, traktor och Land Rover.
För några år sedan märkte ett gäng upp såkallade "vandringsleder" i vårt landskap. Vi tyckte att de skulle fungera bra även som cykelleder för terrängcykling och erbjöd oss att gräsröja stigarna om vi fick utnyttja dom. Det gjorde vi för att vi hade rekognoserat stigarna med hoj och funnit att det inte fanns några stigar, bara vita markeringar på träd och stolpar. En vandringsled som inte används finns inte efter sommaren. Vårt förslag om röjning mot samexistens godtogs inte, de tyckte att det skulle finnas ett "orienteringsmoment" i att vandra längs stigen. I klara ordalag tyckte jag att det lät so´m om de glatt hade tagit anslaget för stigmärkning och inte ville uppfylla stigvillkoret helt ut.
Generellt har samarbetet med markägarna fungerat bra med MTB-åkarna här.

Aron skrev:
> Intressant diskussion. Men jag tycker att en del
> missar målet.
>
> Det handlar inte om var vi cyklar.
> Det handlar inte om hur, eller vem, som arrangerar
> cykelturer.
> Det handlar inte om hur vi cyklar.
> Det handlar inte om att bygga eller vårda stigar.
>
>
> Grundbulten i denna fråga är att det föreslås
> nyckfulla inskränkningar i allemansrätten för
> cyklister. Drivs det igenom så blir allt det
> andra ni diskuterar högst irrelevant.
>
> Vi har, i alla fall idag, samma rätt att vistas i
> naturen som alla andra. Självklart innebär det
> att vi ska respektera denna rättighet genom
> omtanke om natur, djur och medmänniskor. Men jag
> tänker inte be om ursäkt för att jag gillar att
> stigcykla. Lever man i ett samhälle så får man
> tugga i sig att det finns töntar på rullskidor
> mitt i sommaren, pensionärer som rotar igenom
> börsen efter småpengar på ICA, barnvagnar i
> bredd på trottoarerna - och att man kan stöta
> på glada gubbar på cykel mitt i skogen.
>
> Vi kan säkert göra en massa saker i vår
> friluftsutövning bättre. Men jag kan inte se ett
> enda skäl till att vi skulle kompromissa bort oss
> själva från en rättighet som är tänkt att
> omfatta alla människor.

+2

jomper skrev:
> Läget i Kanada är lite annorlunda, där verkar
> ungefär var fjärde person cykla mountainbike och
> engagemanget är enormt. Visst, det vore helt
> fantastiskt om det var så här, men jag är rädd
> för att det är en utopi.
>
> WORCA (Whistler Off Road Cycling Association), dvs
> den lokala klubben i Whistler, har 1500 medlemmar
> och det bor ca 10 000 personer i Whistler.

Var du upp till Pemberton också? En by med 2000 personer men med stigar jag höll lika högt som dom i Whistler...Håller med att rätten att bruka befintliga stigar är den viktigaste, men har klubben i Falun lyckats borde det vara genomförbart på flerhåll...men men..

Allemansrätten här i Norge är om möjligt ännu starkare än i Sverige och dessutom så har jag turen att bo på ett ställe där samarbetet med markägarna funkar bra.
Jag har hand om Trysilrittet så i den rollen har jag hand om avtal för användande av stigar och grusvägar, för såpass stora event så gäller inte allemansrätten såklart. Men tack vare rittet (som har närmare 1000 deltagare) så har jag och markägarna sett slitaget på stigarna. Och det som vi märkt är att det är minimalt med slitage som syns efter bara ett par veckor efter tävlingen. Det är bara där marken är konstant mjuk och blöt som slitaget är kvar längre.

Som en av de få som cyklar på stigarna här så blir det naturligt att jag har kontakt med markägarna runt användande av stigarna för det också. Vi som cyklar stig här har varit mycket försiktiga med att be om lov att cykla, det ska vi inte behöva med tanke på allemansrätten. Däremot så har vi ofta bett om lov att röja upp stigar, bygga broar över bäckar, dränera surhål osv. Den typen av saker måste man be om tillstånd att göra här. Resultatet av det är att vi ses som ansvarstagande och i många fall kommer markägaren och hjälper till med jobbet. Vi använder i stort sett alltid gamla stigar, och markägarna ser det som positivt att gamla stigar hålls öppna.

Det här har gjort att vi till nästa år då vi kommer att ha ett stort stigcyklingsevent, Terrengsykkel Utflukt, inte har några som helst problem med markägarna. Och då snackar vi ca 500 cyklister under en långhelg. Räknar till och med att få hjälp av markägarna med att förbereda för eventet :)

De enda som klagar ibland här är turisterna som vill vara helt ensamma när de tagit sig upp till fjället... Att då träffa på en endaste cyklist är ju heeelt hemskt. Men det här är undantaget, på det stora hela så är det positivt.

I sthlm kommer mtb-cyklisterna hänvisas till ngra få stigar. Sedan kommer folk börja gå där oxå, så det kommer bli förbud där med. Det gör dock inget, för snart ska lattemorsorna och fettofarsorna oxå gå där med sina barnvagnar, så de stigarna kommer asfalteras.

Carl A skrev:
> I sthlm kommer mtb-cyklisterna hänvisas till ngra
> få stigar. Sedan kommer folk börja gå där
> oxå, så det kommer bli förbud där med. Det
> gör dock inget, för snart ska lattemorsorna och
> fettofarsorna oxå gå där med sina barnvagnar,
> så de stigarna kommer asfalteras.

Det där var ju vad som hände med Sickla-skiftet.

nikasp skrev:
> Är folk helt emot att dra leder á la
> NICK-spåret i Hellas (för att koncentrera
> slitaget) eller är det en käpphäst att inte
> vika en tum vad gäller cykel och
> allemansrätten?

Skulle du verkligen vilja harva runt på Nickspåret år ut och år in? Jag har snittat 5-10 h mtb varje vecka de senaste åren och skulle skjuta mig själv av tristess av att bara se samma spår jämt. Det vore ungefär lika spännande som spinning, eller att hoppa runt på den käpphäst du nämner.

Ponera att det skulle finnas 5-6 "lovliga" stigar kring Stockholm. De enda som skulle var nöjda med det upplägget är nybörjare och ogina icke-cyklister. Att vara nybörjare är ett övergående stadium, förr eller senare kan man mer och vill mer. Hur ska man kunna få någon utveckling som mtb-cyklist i din vision? Folk skulle antingen tröttna och sälja sin/a cyklar eller cykla "olovligt", och då är vi tillbaks på ruta ett.

Frågan är väl som skulle bry sig om ett totalt cykelförbud på stigarna i Hellas? Ingen bryr sig ju om att det är cyklingsförbud i Sicklaskiftet.

Däremot skulle det ju vara bra mycket trevligare om man hade "lagen" på sin sida...

mzi skrev:
> Sedan är ju frågan hur bra cyklisterna är på
> att samsas också? Om man kollar på Frostics film
> från Göteborg igår så möter de tre
> promenörer och alla får ge väg och det varken
> bromsas eller hejas. Klart att de som alltid får
> vika av och vänta blir negativt inställda,
> speciellt om de hade fördomar tidigare.

Om det är de vi möter runt 2:43 i filmen så kan jag berätta (som var en av de första i ledet)
att de hejades glatt och vi fick kommentaren "Vad härligt det ser ut!" när vi passerade. De flesta
vi träffar hejar glatt och tycker att det ser kul ut alt. att vi är galna som cyklar där de knappt kan gå. Men visst finns det enstaka personer som blir irriterade eller bara är griniga, men det är
väldigt sällan vi träffar på dem, ändå cyklar några av oss 3 gånger i veckan runt omkring i samma
område (som dock är stort och innefattar massor av stigar).

Mendel skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Läget i Kanada är lite annorlunda, där
> verkar
> > ungefär var fjärde person cykla mountainbike
> och
> > engagemanget är enormt. Visst, det vore helt
> > fantastiskt om det var så här, men jag är
> rädd
> > för att det är en utopi.
> >
> > WORCA (Whistler Off Road Cycling Association),
> dvs
> > den lokala klubben i Whistler, har 1500
> medlemmar
> > och det bor ca 10 000 personer i Whistler.
>
>
> Var du upp till Pemberton också? En by med 2000
> personer men med stigar jag höll lika högt som
> dom i Whistler...Håller med att rätten att bruka
> befintliga stigar är den viktigaste, men har
> klubben i Falun lyckats borde det vara
> genomförbart på flerhåll...men men..

Nu har jag ifs bara cyklat man-made stigar i Skottland och bikeparks, men gemensamt för dem är att de oavsett teknisk nivå (de kan vara ordentligt stökiga) är mindre roliga och mer förutsägbara än naturliga stigar, just eftersom allting är byggt för att det "ska gå" att cykla, och ofta finns det en tydligt tänkt ideal linje. Visst, det är jättekul första gången, men bjuder inte samma utmaning att komma tillbaka till.

Annars håller jag med Aron och övriga, för mig handlar det mer om att ha (behålla) rätten att cykla på vilken stig jag vill, precis som jag får vandra på vilken stig jag vill. Givetvis ansvarsfullt osv

Det som talar mot byggda stigar som många har som exempel som fungerar på andra ställen är att de lokala åkarna ofta kör på andra stigar ändå. När vi var i Glenntress snurrade vi mest på de uppmärkta stigarna i systemen, när vi fick tag i en kille som jobbar med guidning och cykelkurser där så visade han oss en massa stigar som bara de lokala åkarna känner till. De var då inte tillrättalagda för fem öre.

Och det är väl rätt likt i sverige, jag menar det har väl alltid funnits en massa stigar runt omkring i åre som inte finns med på ledkartorna som de lokala åkarna rullar. Nu har ju en del av dessa fått uppmärksamhet ändå men tanken med att man bara ska cykla på de, för ändamålet, i ordninggjorda stigarna, fallerar ju något.

Jag tror att samma sak skulle inträffa var man än inför ett sånt system. I alla fall till viss grad.

Johan A skrev:
> Frågan är väl som skulle bry sig om ett totalt
> cykelförbud på stigarna i Hellas? Ingen bryr sig
> ju om att det är cyklingsförbud i
> Sicklaskiftet.

Antagligen skulle den enda skillnaden vara att antalet sura personer man möter går från en vartannat år till en i halvåret.

För övrigt går gränsen mellan Stockholms och Nackas kommuner ca 100 meter bortom Filosofens grav. Så det är bara den allra första biten där stigarna ändå är så upptrampade att de närmast är att betrakta som vägar som omfattas av stadens terrängcyklingsförbud. 98 procent av Sicklaskiftet ligger i Nacka kommun och där råder normal allemansrätt.

Aron skrev:
> 98 procent av
> Sicklaskiftet ligger i Nacka kommun och där
> råder normal allemansrätt.

Nja, inte riktigt. Förbjudet utom på anlagda vägar och stigar. I praktiken ingen större skillnad förutom att man ska hålla sig på stigar.

Detta kommer sedan att bli ett sånt nerprioriterat brott hos polisen så att de kommer att tvingas att leja ut denna bevakning till någon privat aktör. Denna aktör kommer att behöva rekrytera personal med erfarenhet av skogscykling.
Så börja redan nu att träna inför era nya jobb som Hellas Bike Rangers!

BikeUnit2009a.jpg

Föresten så vill jag kunna cykla i skogen i framtiden utan att "åka dit", så jag antar att jag MÅSTE GÖRA NÅGOT, eller träna och bli snabbare än er HBR!

Jag skulle då inte vilja bli hänvisad till byggda stigar som enda alternativ. Skulle vilja ha samma möjligheter idag att köra längre turer med mtb.

Det är ju det som är lite tjusningen förutom "träningen" att man kan komma en bra bit längre och uppleva mer på cykel än till fots.

Ingen av oss vill bli hänvisade till specifika stigar och att rätten att nyttja stigar är den viktigaste.

Sen får jag väl se mig som minoritet vad gäller byggda stigar.

Nä nu ska jag ut med hackan och fortsätta på senaste projektet, Gött att man får ha det för sig själv när det väl är färdigt . over & out.

Senast ändrad:
Jag tror inte att det behöver finnas någon motsättning mellan dedikerade cykelspår och tillgänglighet till stigar. Jag tror att om vi som cyklister presenterar det som två helt olika saker går det att förena. Om däremot särskilda cykelspår blir ett sätt att bemöta cykelförbud tror jag att det kan skapa problem.

Byggda spår har sin charm men blir lätt enahanda i längden.

oxr skrev:
> Carl A skrev:
> -----
> > I sthlm kommer mtb-cyklisterna hänvisas till
> ngra
> > få stigar. Sedan kommer folk börja gå där
> > oxå, så det kommer bli förbud där med. Det
> > gör dock inget, för snart ska lattemorsorna
> och
> > fettofarsorna oxå gå där med sina
> barnvagnar,
> > så de stigarna kommer asfalteras.
>
> Det där var ju vad som hände med Sickla-skiftet.

Okey. Det måste helt enkelt vara Slöstans fel. Innan fanns väl inga problem med att cykla på stig?

Black planet skrev:
> Okey. Det måste helt enkelt vara Slöstans fel.
> Innan fanns väl inga problem med att cykla på
> stig?

+1

Johan A skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > Okey. Det måste helt enkelt vara Slöstans
> fel.
> > Innan fanns väl inga problem med att cykla på
> > stig?
>
> +1

x1

lundatok skrev:
> Jag skulle då inte vilja bli hänvisad till
> byggda stigar som enda alternativ. Skulle vilja ha
> samma möjligheter idag att köra längre turer
> med mtb.

Ta ett varv till. Eller stanna hemma och nöt på trainern, samma känsla.

Robert skrev:
> Träffar oftast inte mer än 4-6 personer längs naturstigarna, på en trerummarstur.
Är inte det ganska många? 4-6 okända människor i en trea?

;-)

VAD sägs om cykelbara stigar med lösningar och underhåll som gör att stigen håller?

Det vill säga, befintliga stigar som omfattas av allemansrätten.

Underhållet och lösningar görs för att blöthål inte skall växa från bredd 1 m till bredd 12 m med massor av lerhål. För att inte regn och snösmältningen ska dra med sig för mycket av stigen varje år.

Spänger så det både går att gå och cykla över. Är de långa kan man göra en mötesplats där cylister/gångare kan mötas. Exempelvis på den långa spången på golfbaneturen ner mot Bertilssons stuga.

Slänter som blir leriga kan beläggas med natursten så det håller ihop. Det är många ställen i bl a Änggården där man inte längre vet far fasen man ska gå eftersom det är 5 meter brett fält av lervälling där det tidigare varit en 1 m bred stig i massor av år.

Visste ni i Göteborg att den stenlagda stigen från baksidan av getryggen (åt höger) är en gammal arbetsmarknadsåtgärd t ex? Det kallar jag fas 3.

Jag är beredd att starta en grupp som gör detta på prov i Göteborgsterrängen. Vi kan inte greppa om allt men vi kan börja med att visa på ett väl fungerande exempel.

Vi tar reda på omständigheterna kring stigunderhåll gentemot förvaltaren av marken, och sen gör vi!

Senast ändrad:
Fikasvettot skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Jag skulle då inte vilja bli hänvisad till
> > byggda stigar som enda alternativ. Skulle vilja
> ha
> > samma möjligheter idag att köra längre turer
> > med mtb.
>
>
> Ta ett varv till. Eller stanna hemma och nöt på
> trainern, samma känsla.

Är tveksam till att du upplevt byggda stigar annat en ett mtb spår..Tror du dom bygger cirklar,att det finns max 10 stigar och att dom aldrig cyklar utan för stigar som inte är ämnande mtb? Bra då gissade du rätt :)

...ne fyfan va gott att ha tillgång till egen mark och fjällen samt åre runt hörnet så man slipper beblanda sig med alla bakåtsträvare :D ..byggde till och med ett hopp idag, skönt att slippa va? ;)

mats412 skrev:
> VAD sägs om cykelbara stigar med lösningar och
> underhåll som gör att stigen håller?
>

Nej.

Sätter ihop cykeln till helgen och kommer ner för att åka på ställ i ängsgården, BÅDE LÖRDAG OCH SÖNDAG, då jag inte känner så många andra som kan hjälpa mig slira! :)

Mendel skrev:

>
> Är tveksam till att du upplevt byggda stigar
> annat en ett mtb spår..Tror du dom bygger
> cirklar,att det finns max 10 stigar och att dom
> aldrig cyklar utan för stigar som inte är
> ämnande mtb? Bra då gissade du rätt :)
>
> ...ne fyfan va gott att ha tillgång till egen
> mark och fjällen samt åre runt hörnet så man
> slipper beblanda sig med alla bakåtsträvare :D
> ..byggde till och med ett hopp idag, skönt att
> slippa va? ;)

Tittar man på MTB-spår i Stockholm så är det varvbana. Ute på landet kanske det är annorlunda. Olika förutsättningar.

Senast ändrad:
Mendel skrev:

>
> Är tveksam till att du upplevt byggda stigar
> annat en ett mtb spår..Tror du dom bygger
> cirklar,att det finns max 10 stigar och att dom
> aldrig cyklar utan för stigar som inte är
> ämnande mtb? Bra då gissade du rätt :)
>
> ...ne fyfan va gott att ha tillgång till egen
> mark och fjällen samt åre runt hörnet så man
> slipper beblanda sig med alla bakåtsträvare :D
> ..byggde till och med ett hopp idag, skönt att
> slippa va? ;)

Det är inte fel på din entusiasm, arbetsinsats eller vilja att göra något. Klar tumme upp!
Det är fel på hur din vision eller ditt uppdrag stämmer med den ursprungliga definitionen av stigcykling i denna tråd.
Skulle du acceptera att folk satt och fikade i ditt hopp när du cyklar för att allemansrätten gäller?

kave skrev:
> Jag vet inte hur ni har det i era friluftsområden
> i sthlm, men här på landet så kan vi ha helt
> fantastiska skogar, lämpade för vandring,
> cykling, svampplockning etc. Sen händer något,
> som för i princip all framtid ödelägger skogen
> heltnoch hållet för ovan nämnda aktiviter. Man
> börjar "vårda" skogen med 30 ton tunga maskiner
> tar ner samtliga träd och planterar tätt tätt.
> Jag hör aldrig något gnäll om detta, trots att
> samtliga vackra stigar är ersatta av
> halvmeterdjupa diken och senare massa sly. Så har
> de mage att gnälla över lite cykelspår.
> Patetiskt.

Det går ju inte jämföra skogsbruk med att folk vill ut och cykla i skogen. Om skiten ska ner kan dom ju knappast köra ut det med häst och släde. MTB o andra sidan är inget måste som omsätter 200 miljarder per år, så när folk dag in och dag ut kör på stigarna utan att ge tillbaka så kommer det få reaktioner.

Mendel skrev:
> kave skrev:
> -----
> > Jag vet inte hur ni har det i era
> friluftsområden
> > i sthlm, men här på landet så kan vi ha helt
> > fantastiska skogar, lämpade för vandring,
> > cykling, svampplockning etc. Sen händer
> något,
> > som för i princip all framtid ödelägger
> skogen
> > heltnoch hållet för ovan nämnda aktiviter.
> Man
> > börjar "vårda" skogen med 30 ton tunga
> maskiner
> > tar ner samtliga träd och planterar tätt
> tätt.
> > Jag hör aldrig något gnäll om detta, trots
> att
> > samtliga vackra stigar är ersatta av
> > halvmeterdjupa diken och senare massa sly. Så
> har
> > de mage att gnälla över lite cykelspår.
> > Patetiskt.
>
>
> Det går ju inte jämföra skogsbruk med att folk
> vill ut och cykla i skogen. Om skiten ska ner kan
> dom ju knappast köra ut det med häst och släde.
> MTB o andra sidan är inget måste som omsätter
> 200 miljarder per år, så när folk dag in och
> dag ut kör på stigarna utan att ge tillbaka så
> kommer det få reaktioner.

I många fall går det bra att jämföra. Speciellt i tätortsnära skogar. De ägs ofta av kommunen och är till för att invånarna skall kunna plocka svamp, rasta hunden eller krama träd. Tyvärr glömmer många kommuner detta och mejar ner skogen som vanligt. Här i Västerås gjorde man det alldeles nyligen. Lyckligtvis gjorde lokalblaskan ett reportage och ställde kommunen mot väggen. Kommunrepresentanten gjorde en pudel och lovade bättring. Att det uppmärksammades berodde naturligtvis på att en stackars hundtant fick sitt rastspår sönderkört.

Tillbaka
Topp