Artikel: Den oorganiserade stigcyklingen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Mendel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Är tveksam till att du upplevt byggda stigar
> > annat en ett mtb spår..Tror du dom bygger
> > cirklar,att det finns max 10 stigar och att dom
> > aldrig cyklar utan för stigar som inte är
> > ämnande mtb? Bra då gissade du rätt :)
> >
> > ...ne fyfan va gott att ha tillgång till egen
> > mark och fjällen samt åre runt hörnet så
> man
> > slipper beblanda sig med alla bakåtsträvare
> :D
> > ..byggde till och med ett hopp idag, skönt att
> > slippa va? ;)
>
> Tittar man på MTB-spår i Stockholm så är det
> varvbana. Ute på landet kanske det är
> annorlunda. Olika förutsättningar.

Fast i det här hänseendet är väl kanske inte Stockholm en förgrundsfigur. De stigar som finns här och är specifikt uppkörda av cyklister är väl i stor utsträckning uppkörda av "träningscyklister" vilket innebär att de gärna är otekniska och snabbkörda. Med andra ord inte så roliga för de som vill ha "vanlig" stigcykling.

Om man bortser från Nickspåret och några stigar i hellas.

Diskussionen verkar fastna lite i anlagda stigar. Sådana kan naturligtvis vara precis hur kul som helst. Eller fullständigt urtråkiga. Allt beroende på vem som anlagt/byggt dem. Ska man hårdra det så är ju även vandringsleder "anlagda", och jag har inte hört någon klaga på att tex Sörmlandsleden skulle vara trist.

Anlagda MTB-spår är dock inget värdigt alternativ till fri stigcykling - utan ett trevligt komplement.

mats412 skrev:
> VAD sägs om cykelbara stigar med lösningar och
> underhåll som gör att stigen håller?
>
> Underhållet och lösningar görs för att
> blöthål inte skall växa från bredd 1 m till
> bredd 12 m med massor av lerhål.
>
> Spänger så det både går att gå och cykla
> över.
>
> Slänter som blir leriga kan beläggas med
> natursten så det håller ihop.

Är inte det den ultimata lösningen egentligen? För är stigarna fria från lårdjupa surhål och annat skit kommer inte heller att vara bra att gå på. Och om stigarna inte är bra att gå på kommer vi cyklister få skit och röster för förbud börja mumlas. Visst, det ultimata kanske är "råa" stigar som inte byggts en meter på genom åren, men om alternativet är att vi inte får cykla på dom, är det inte bättre att hjälpa naturen på traven?

Senast ändrad:
Mendel skrev:

> Det går ju inte jämföra skogsbruk med att folk
> vill ut och cykla i skogen. Om skiten ska ner kan
> dom ju knappast köra ut det med häst och släde.
> MTB o andra sidan är inget måste som omsätter
> 200 miljarder per år, så när folk dag in och
> dag ut kör på stigarna utan att ge tillbaka så
> kommer det få reaktioner.

Det går absolut att jämföra. Jag har själv jobbat i skogen och vet precis vad som går och inte går. Vad gäller just häst och vagn så går det också utmärkt. Det finns vidare många alternativ till stora skotare och skördare. Nu är det ju markägaren som vill ha ut pengarna till absolut minsta kostnad och de struntar fullständigt att de förstör skogen för all framtid. Artrikedom, djur etc struntar de helt i.

jomper skrev:
> Läget i Kanada är lite annorlunda, där verkar
> ungefär var fjärde person cykla mountainbike och
> engagemanget är enormt. Visst, det vore helt
> fantastiskt om det var så här, men jag är rädd
> för att det är en utopi.
>
> WORCA (Whistler Off Road Cycling Association), dvs
> den lokala klubben i Whistler, har 1500 medlemmar
> och det bor ca 10 000 personer i Whistler.

En stor skillnad med Kanada är att runt 80% (om jag inte minns helt fel) av deras skog är statligt ägd. I Sverige är förhållandet ungefär det omvända, grovt räknat.

Åre Bergscyklister har 600 medlemmar i en by med 2000 invånare så det finns ett stort engagemang även på ställen på den här sidan av Atlanten. Tyvärr är även motståndet från en hel del lokala markägare stort så det är ett ständigt krig att få till den minsta grej som har med stigcykling att göra, vilket ibland innefattar att inte bli skjuten av en argsint surjämte som siktar fel med hagelbössan under den heliga ripjakten. Det finns noll skyltade cykelleder och inte ens en XC-karta över trakten, vilket är snudd på ett mirakel med tanke på byns historia som MTB-ort.

That's low man. Skriv inte att en jägare skulle skjuta dig för det skulle aldrig hända. Riktigt lågt faktiskt men jag är van att folk utan koll raljerarar om "blodtörstiga jägare" osv. och tror att det är OK. Jag jagar just ripa några ggr per år men går ganska långt för att få vara ifred. FYI: den heliga ripjakten startar den 25 augusti varje år i Jämtland. Man brukar kunna samsas i fjällen. I regel ser man ju inte en jäkel om man håller sig borta från turistmagneter som Åre.

Glisseur skrev:
vilket ibland innefattar
> att inte bli skjuten av en argsint surjämte som
> siktar fel med hagelbössan under den heliga
> ripjakten.

nikasp skrev:
> That's low man. Skriv inte att en jägare skulle
> skjuta dig för det skulle aldrig hända. Riktigt
> lågt faktiskt men jag är van att folk utan koll
> raljerarar om "blodtörstiga jägare" osv. och
> tror att det är OK. Jag jagar just ripa några
> ggr per år men går ganska långt för att få
> vara ifred. FYI: den heliga ripjakten startar den
> 25 augusti varje år i Jämtland. Man brukar kunna
> samsas i fjällen. I regel ser man ju inte en
> jäkel om man håller sig borta från
> turistmagneter som Åre.
>
> Glisseur skrev:
> -----
> vilket ibland innefattar
> > att inte bli skjuten av en argsint surjämte
> som
> > siktar fel med hagelbössan under den heliga
> > ripjakten.

Var det inte någon som blev skjuten av just en jägare nu i höstas?
Kulan gick igenom älgen eller hur det nu var. Fast det var ju såklart en olycka, och räknas kanske inte, för jag är jättesäkert, det vet ju alla. Att släppa ut folk med skarpladdade vapen i en skog där det kan finnas svampplockare, flanörer +ANNAT kan ju inte bli annat än säkert

marran skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > That's low man. Skriv inte att en jägare
> skulle
> > skjuta dig för det skulle aldrig hända.
> Riktigt
> > lågt faktiskt men jag är van att folk utan
> koll
> > raljerarar om "blodtörstiga jägare" osv. och
> > tror att det är OK. Jag jagar just ripa några
> > ggr per år men går ganska långt för att få
> > vara ifred. FYI: den heliga ripjakten startar
> den
> > 25 augusti varje år i Jämtland. Man brukar
> kunna
> > samsas i fjällen. I regel ser man ju inte en
> > jäkel om man håller sig borta från
> > turistmagneter som Åre.
> >
> > Glisseur skrev:
> >
>
> > -----
> > vilket ibland innefattar
> > > att inte bli skjuten av en argsint surjämte
> > som
> > > siktar fel med hagelbössan under den heliga
> > > ripjakten.
>
> Var det inte någon som blev skjuten av just en
> jägare nu i höstas?
> Kulan gick igenom älgen eller hur det nu var.
> Fast det var ju såklart en olycka, och räknas
> kanske inte, för jag är jättesäkert, det vet
> ju alla. Att släppa ut folk med skarpladdade
> vapen i en skog där det kan finnas svampplockare,
> flanörer +ANNAT kan ju inte bli annat än säkert

Då jag jagat en del själv hoppar jag gärna in i debatten. Även om den kanske hör hemma någon annanstans egentligen.

Det här med vådaskott är förhållandevis ovanligt, som tur var. Men det är lite intressant att det har gjorts undersökningar(jag har inga färskt i minnet då jag inte läst Svensk Jakt på år och dar) där det visade sig att det är fler hundar som avlider pga de blir skjutan under pågående jakt än vad det är som dör av rovdjursangrepp. Ändå är det sällan så att jägare propagerar för att man ska försöka tagga ner och ens tänka på avtryckaren förrän man är helt säker på att man kan avlossa ett säkert skott. Däremot höjer man gärna rösten så fort en hund blir tagen av varg eller björn.

Att ens kamrat och familjemedlem dör är alltid sorgligt, men det verkar finnas gott om dålig reflektion över orsakerna inom jägarkåren.

Men nu var de allemansrätt och inte den svenska jägarkåren som skulle diskuteras. Fortsätt således inte på mitt utspel.

Mendel, sladda på du, det är skoj.

Det jag talar om är inte anlagda stigar, nya stigar eller annat. Jag talar om befintliga stigar som vi cyklar mycket på. Vi gör punktinsatser där det behövs.

Faktum är att det ökande användandet av stigarna har lett till ökat slitage, både från vandrare, ryttare och cyklister. Vad som är definitionen av en trasig stig kan man ju fråga sig, men det går ganska lätt att bedöma om man ser sig omkring.

Det Mats är ute efter tycker jag är relevant för tillgänglighetsdiskussionen. Specialbyggda hela stigar och att skjuta jägare är det inte. Det kanske kan bli framöver, men det är knappast fokus just nu.

Problemet är väl att det inte alltid finns ett intresse från kommunens sida att lösa problem med slitage ens när det erbjuds gratis arbetskraft.

Om jag förstått det rätt har det gjorts försök till detta här i Göteborg tidigare men svaret från kommunens sida har i princip varit att cyklingen inte är tillåten och att det därför inte är aktuellt att några cyklister hjälper till att bygga spänger.

Rattnalle, då lär vi oss av det och tar en annan väg än att prata med en trött kommunalare. Vi kan tom skita i kommunen då vi bör göra stigunderhåll för oss själva. Ibland är det bättre att förekomma än att förekommas (ja, jag är gammal)

Men då slopar vi allemansrätten så är problemet med löst folk på annans mark under jakt borta? Nä, nog kan man samsas men personligen brukar jag inte sticka ut i onödan i okända skogar vid älgjaktspremiär. Vådaskjutningar händer tror snittet är 1-2 personer per år. Oftast jägare själva men det är rätt logiskt då det är de som hanterar vapnen och i få fall på ett dåligt sätt.

marran skrev:
>
> Var det inte någon som blev skjuten av just en
> jägare nu i höstas?
> Kulan gick igenom älgen eller hur det nu var.
> Fast det var ju såklart en olycka, och räknas
> kanske inte, för jag är jättesäkert, det vet
> ju alla. Att släppa ut folk med skarpladdade
> vapen i en skog där det kan finnas svampplockare,
> flanörer +ANNAT kan ju inte bli annat än säkert

Promise. Blev bara less på en helt onödig tjuvspark på 300 000 pers i den tighta lilla gruppen "jägarkåren".

oxr skrev:
> Kan vi inte släppa jaktdebatten här?

jomper skrev:
> Det Mats är ute efter tycker jag är relevant
> för tillgänglighetsdiskussionen. Specialbyggda
> hela stigar och att skjuta jägare är det inte.
> Det kanske kan bli framöver, men det är knappast
> fokus just nu.

Ja, det känns lite som jag bajsat sönder tråden.

Vi flyttar fokusen igen till allemansrätten, hur vi ska göra vår röst hörd och vad vi kan göra för att förebygga.

mats412 skrev:
> Rattnalle, då lär vi oss av det och tar en annan
> väg än att prata med en trött kommunalare. Vi
> kan tom skita i kommunen då vi bör göra
> stigunderhåll för oss själva. Ibland är det
> bättre att förekomma än att förekommas (ja,
> jag är gammal)

Det var ju ett tag sen någon pratade med Park och Natur. Känns dock inte så troligt att dom skulle ha ändrat uppfattning i frågan tyvärr...

Själva byggandet är inte så svårt egentligen, är man några personer så snickrar man ihop en spång rätt snabbt. Har varit med och (svart)byggt några spänger under året och det som ofta blir problem är att få fram material/verktyg och frakta ut det i skogen på ett smidigt och effektivt sätt.

Spängerna behöver antihalk nät för att de inte ska bli värdelösa utan dubbdäck. Min spångest är svår pga det hala slemmet på plankorna.

Ett alternativ till spänger som vi kört häruppe (vet itne hur det funkar med andra förutsättningar, dvs en trängre skog) är att bygga ns-liknande byggen med två längsgående störar och kluvna "tvärpinnar", de ger sjukt mkt bättre grepp, och är dessutom snyggare. Allt trä hämtas dessutom lokalt från omkullblåsta träd, så man slipper dra ut äckligt tryckimpregnerat virke i skogen.

En sån här har vi byggt, utan att fråga någon alls, men eftersom den fått ligga kvar antar jag att den uppskattaas även av svampplockare, flanörer och andra stiganvändare

p1190012.jpg

nikasp skrev:
> That's low man. Skriv inte att en jägare skulle
> skjuta dig för det skulle aldrig hända. Riktigt
> lågt faktiskt men jag är van att folk utan koll
> raljerarar om "blodtörstiga jägare" osv. och
> tror att det är OK. Jag jagar just ripa några
> ggr per år men går ganska långt för att få
> vara ifred. FYI: den heliga ripjakten startar den
> 25 augusti varje år i Jämtland. Man brukar kunna
> samsas i fjällen. I regel ser man ju inte en
> jäkel om man håller sig borta från
> turistmagneter som Åre.

Då kanske lokala markägare också bör sluta upp med just den retoriken. Självklart kommer ingen ripjägare vid sina fulla sinnens vett inte skjuta en cyklist. Däremot är det tyvärr på den nivån som debatten går i Åre: "cyklar ni här efter 25 augusti åker hagelbössan fram." Sagt med ett leende i det här fallet ska väl tilläggas.

Och Åre må vara en turistmagnet utan sällan skådat slag, men... jag som bor här, betyder det att min vilja att cykla på mina favoritstigar ska vara mindre för det? Exemplet som jag refererar till ovan är från Jörgens bortåt Buustamon/Rödkullen, ett område som redan är exploaterat för skidåkning vintertid och där mycket folk vistas även sommar och höst. För att referera till en annan turistmagnet som nämnts tidigare i tråden, Whistler, där du knappast har samma bakåtsträvande retorik och där alla kan samsas utan problem. Det finns flera ställen här i trakten där markägare är kraftigt emot cyklister och något måste göras för att lösa situationen.

Men i mer positiva ordalag: Marrans spång är väl ett perfekt exempel på smart stigvård som knappast stör någon?

marran skrev:
> En sån här har vi byggt, utan att fråga någon
> alls, men eftersom den fått ligga kvar antar jag
> att den uppskattaas även av svampplockare,
> flanörer och andra stiganvändare

Inklusive hundar

filename=Ester-approval.jpg

/Johan

Först en liten ansvarsfriskrivning (disclaimer) Jag har ingen erfarenhet av "byggda cykelstigar" då jag aldrig kört någon sådan, utan bara sett på film och i tidningar. Men för mig är stigcykling (och stiglöpning) synonymt med att ge sig ut i skogen, och sen välja väg efter dagsform och nyfikenhet. Men då jag inte provat byggd stig med berms och hopp vet jag inte hur det är, men filmerna och bilderna ger mig inget liksom sug efter att prova. Ibland hittar jag en bra stig, ibland är det ett traktorspår, en djurstig och ibland leder det ut i ett kärr eller upplöses i "ingenting". Så för mig är det 100% viktigast att få cykla på de stigar som finns.

Jag hade gärna gerilla-snickrat ihop några NS-spänger enligt ovan över de värsta slaskhålen i Torrekulla! Frånsett att de är mycket snyggare än två tryckta plankor och går lättare att cykla på är jag tämligen bergsäker på att de hade uppskattats även av vandrarna. Halkiga spänger är ju halkiga för såväl cyklistar som fotvandrare....

Edit: Marrans bro var inte den hellas-bro jag trodde... doh! Nåväl, bra exempel på skogsmässig win-win-stigfix iallafall.

På det där viset kan man ju bygga så det är kul och vildmarkigt att vandra och cykla på. Eller ett par grova plankor bara. Inte trätrottoarer. Inte griptape. Inte hönsnät. Bara lite stöttad natur. Syftet är inte att öka tillgängligheten utan att minska slitaget (även om det är mer visuellt än biologiskt).

Finns ju massvis av ställen i de stadsnära delarna av Nackaskogarna som idag är misär och som hade klarat sig med lite plank och sten. Orsak både happyrides och 10.000 nya fotgängare senaste 10 åren.

Senast ändrad:
Brogain, det skulle jag behöva!

Jag vill understryka att jag inte byggde bron själv, halva Umeå-tråden ryckte ut trots regn, mörker och allmän misär och hjälte till att såga, hugga, spika och släpa sten. En kväll tog det, kanske 2-3 timmar totalt, och då fyllde vi även ett par andra kroniska surhål med stenbumlingar så fortfolket får något att hoppa på och vi inte gräver hålen djupare och djupare.

Fast jag bygger gärna fler broar, av alla sorter!

En organisation för att värna cyklisternas rätt att cykla i skogen tycker jag vore väldigt lämpligt och känns som ett naturligt steg 1. En ren lobbyorganisation med ett stort medlemsantal, men kanske med ett färre antal som drar i trådarna. Sedan kan organisationen fungera som stöd och tyngd för lokala sub-grupper när behov uppstår på vissa platser.

Organisationen kan sedan givetvis ha tips och råd om hur stigar ska underhållas osv, men det primära fokuset måste vara att se till att vi får behålla de friheterna vi idag har.

mats412 skrev:
> Mendel, sladda på du, det är skoj.
>
> Det jag talar om är inte anlagda stigar, nya
> stigar eller annat. Jag talar om befintliga stigar
> som vi cyklar mycket på. Vi gör punktinsatser
> där det behövs.
>
> Faktum är att det ökande användandet av
> stigarna har lett till ökat slitage, både från
> vandrare, ryttare och cyklister. Vad som är
> definitionen av en trasig stig kan man ju fråga
> sig, men det går ganska lätt att bedöma om man
> ser sig omkring.

Kom på att jag läste i lokalblaskan för ett par månader sedan om att man ville rusta upp Vildmarksleden från Skatås till Hindås, har själv varit ute och försökt hitta den där leden utan större framgång. http://vildmarksleden.eu/
Detta tycker jag är ett lysande alternativ där all hjälps åt och all får ta del av kakan. Liknande projekt bor de kunna implementeras på andra ställen i landet.

Halifax skrev:
> mats412 skrev:
> -----
> > Mendel, sladda på du, det är skoj.
> >
> > Det jag talar om är inte anlagda stigar, nya
> > stigar eller annat. Jag talar om befintliga
> stigar
> > som vi cyklar mycket på. Vi gör punktinsatser
> > där det behövs.
> >
> > Faktum är att det ökande användandet av
> > stigarna har lett till ökat slitage, både
> från
> > vandrare, ryttare och cyklister. Vad som är
> > definitionen av en trasig stig kan man ju
> fråga
> > sig, men det går ganska lätt att bedöma om
> man
> > ser sig omkring.
>
>
> Kom på att jag läste i lokalblaskan för ett par
> månader sedan om att man ville rusta upp
> Vildmarksleden från Skatås till Hindås, har
> själv varit ute och försökt hitta den där
> leden utan större framgång.
> http://vildmarksleden.eu/
> Detta tycker jag är ett lysande alternativ där
> all hjälps åt och all får ta del av kakan.
> Liknande projekt bor de kunna implementeras på
> andra ställen i landet.

Tittar man på hemsidan är det dock allt annat än cykelstigar de bygger.

Från deras "bygglogg":
"Den lilla minidumperten som vi provade är ” kanon” att jämna till steniga stigar m. m."

Rattnalle skrev:
>
> Tittar man på hemsidan är det dock allt annat
> än cykelstigar de bygger.
>
> Från deras "bygglogg":
> "Den lilla minidumperten som vi provade är ”
> kanon” att jämna till steniga stigar m. m."

Jag cyklade den i somras. Enligt min mening så var det enda som behövdes göras lite bättre märkning (åtminstone från Hindåshållet som jag cyklade) och spänger över en del rejäla surhål. Jag vandrade den också i slutet av sommaren och det är/var två ställen som i princip inte går/gick att komma igenom torrskodd med normalhöga vandrarkängor. Att cykla igenom dessa ställen är mer eller mindre otänkbart så länge det inte är fruset.

Vi träffade faktiskt på mannen som ansvarade för upprustningen och det verkade tyvärr som att det blir en överambitiös upprustning med cykelmått mätt. Han verkar vara en inbiten löpare och de skulle förlänga den med ett par kilometer så att den blir precis maratonlängd.

vildmarksleden-arb-02-11-12-005.jpg

Att det blir lite överdimensionerat tror jag säkert det ligger åtminstone i Härryda Kommuns linje, de vill gärna ha motionsslingor där det går att ta sig fram med rullstol.. Men att de skulle grusa hela vägen från Hindås till Skatås har jag svårt att tänka mig, Har för mig att det var någon här på forumet som filmade leden. Jag har dock inte sett den själv, försökte hitta den från Hindås och mot göteborg men hamnade bara på massa grusvägar så jag tappade bort mig.

H. skrev:
> En organisation för att värna cyklisternas rätt
> att cykla i skogen tycker jag vore väldigt
> lämpligt och känns som ett naturligt steg 1. En
> ren lobbyorganisation med ett stort medlemsantal,
> men kanske med ett färre antal som drar i
> trådarna. Sedan kan organisationen fungera som
> stöd och tyngd för lokala sub-grupper när behov
> uppstår på vissa platser.
>
> Organisationen kan sedan givetvis ha tips och råd
> om hur stigar ska underhållas osv, men det
> primära fokuset måste vara att se till att vi
> får behålla de friheterna vi idag har.

+1

Men också senare utveckla en relation till DH/AM grupper.

Se där, det verkar finnas fler skäl för en cykelorganisation, att skydda naturstig från att exploateras till löpar-arenor. Det borde räcka med att Vildmarksleden plus de stora stråken kring Delsjön och Sisjön/Oxsjön breddats/plattats och grusats.

Bakom en satsning att göra om vildmarksleden till platt löparbana finns en eldsjäl, en sån som bränner ner det som står i vägen för hens dröm. Kan inte ha varit gratis precis.

Går det inte att få till nån slags kravspecifikation eller "platsannons"- liknande formulering riktad mot alla organisationer med hjälp av allt som skrivits i den här tråden? Det känns ju som att alla krav, hänsynstaganden, behov, önskemål och ideella insatser är beskrivna. Plus att skillnaden mellan tätbebyggt och vildmark har belysts. Vore synd om tråden dog utan att man fått ut en stomme för framtida tänk. Någon borde göra något, som vanligt.

mats412 skrev:
> VAD sägs om cykelbara stigar med lösningar och
> underhåll som gör att stigen håller?
>
> Det vill säga, befintliga stigar som omfattas av
> allemansrätten.
>
> Underhållet och lösningar görs för att
> blöthål inte skall växa från bredd 1 m till
> bredd 12 m med massor av lerhål. För att inte
> regn och snösmältningen ska dra med sig för
> mycket av stigen varje år.
>
> Spänger så det både går att gå och cykla
> över. Är de långa kan man göra en mötesplats
> där cylister/gångare kan mötas. Exempelvis på
> den långa spången på golfbaneturen ner mot
> Bertilssons stuga.
>
> Slänter som blir leriga kan beläggas med
> natursten så det håller ihop. Det är många
> ställen i bl a Änggården där man inte längre
> vet far fasen man ska gå eftersom det är 5 meter
> brett fält av lervälling där det tidigare varit
> en 1 m bred stig i massor av år.
>
> Visste ni i Göteborg att den stenlagda stigen
> från baksidan av getryggen (åt höger) är en
> gammal arbetsmarknadsåtgärd t ex? Det kallar jag
> fas 3.
>
> Jag är beredd att starta en grupp som gör detta
> på prov i Göteborgsterrängen. Vi kan inte
> greppa om allt men vi kan börja med att visa på
> ett väl fungerande exempel.

Sign me up!

Mena på att vi inte heller tycker det är kul att stigarna i delsjön ser ut som en plogad åker och visa på att vi är villiga att göra något åt saken. Jag tror att gemensamma "stigfixardagar" hade kunnat dra mycket folk. Det finns många som är villiga att hjälpa till, men det behövs bra resurser och folk som kan överblicka och styra upp det hela.

Park och Natur verkar ha en ovilja att samarbeta. Tror vi behöver sätta ner foton och visa på att antingen samarbetar vi och tar fram en bra lösning eller så gör vi det själva! Har aldrig sett skogarna så nerkörda som efter denna sommar/höst. Cyklisterna bara ökar och ökar i antal. Det kommer inte bli bättre direkt. Som en grupp har vi betydligt större chans att få gehör i denna frågan!

Senast ändrad:
Rent praktiskt har jag tänkt att man skulle välja 1-2 hårt trafikerade rundor i GBG. Inventera dem efter snön har smält, eller göra en preliminär lista efter eget huvud på platser där åtgärder kan tänkas utföras.

Så småningom kan organisationen ha en app för anmälan av ställen som bör åtgärdas. sådana appar finns redan för att rapportera till gatukontor om bristande underhåll. Bild, geotagg, och kort beskrivning -> databas för bedömning av prioritet för byggdagar.

Eric W skrev:
> Park och Natur verkar ha en ovilja att samarbeta.

Jag har en teori som jag inte har testat i praktiken men jag kastar ur mig den här ändå: Om man kommer till en markägare/förvaltare och säger att man vill hjälpa till med stigunderhåll och att bygga och reparera lite i största allmänhet tror jag de blir rätt misstänksamma.

Om man däremot föreslår en eller max två underhållsåtgärder som borde göras, hur man tänkt göra det och att man lovar att göra varken mer eller mindre än vad man sagt tror jag man har mycket större möjligheter att få tillstånd till att göra det. När första åtgärden är gjord följer man såklart upp diskussionen, visar vad man gjort, hur bra det blev och frågar i samband med det om man kan få göra en grej till.

På så vis bygger man upp ett förtroende hos markägaren som någon man kan lita på, som gör ordentliga åtgärder och inte hittar på massa tokigheter. På längre sikt kan man förhoppningsvis få lite friare tyglar, markägaren ser att cyklister är besökare som tar ansvar och är intresserade av att hålla ordning på stigarna, osv...

Det här är inte riktat mot någon speciell och jag har ingen aning om hur folk i olika delar av Sverige gjort när de snackat med markägare/förvaltare. Som sagt, bara en teori. Hur har t.ex. folket i Växjö och Falun gjort för att få tillstånd att bygga och underhålla stig? Hur bygger man en sån relation?

Orsaken till komuners och andra markansvarigas ofta negativa inställning till "stigfixar" erbjudanden och sådana frivilliga aktiviteter är att de blir ansvarskyldiga om någon skadar sig under sådana tillfällen, plus att det finns en hel del mer meckel i sådana ansvarsfrågor. Det är iaf vad förvaltaren i Hellas meddelade när sådana förslag presenterades...

När det gäller organisering så är det ju så att om man inte ser till att själv representerar sig och sin inställning i det man tycker är viktigt, så kommer man automatiskt bli bortkompromissad i de viktiga frågorna för att den man tror ska representera en har andra outtalade och uttalade mål som har högre prioritering från deras synvinkel. Trist men sant...

Så om vi vill ha någon att försvara och representera stigcyklingen i sverige så är det bara att sätta igång att organisera sig, stötta de som lägger ner sin tid på det, inte börja tjura och gnälla när det inte går som man tror på en gång, se till att hålla en enad front och skapa så mycket goodwill som möjligt för "saken". Det viktigaste i inledningsskedet är att se till att maximera antalet medlemmar och se till att få organisationen att sätta sig och bli "rumsren". Låter lätt när man plitar ner det så här men ack så svårt att ro iland...

Då får vi se till att göra det, vi för informella samtal jag och Westman. Vi bor i Göteborg, de som vill vara med kan skicka ett PM så drar vi ihop ett möte på ett skönt café i Göteborg och drar upp riktlinjerna.

Själv har jag just mailat vår EU-representant Anna som sitter i EUs transportutskott då de skall ta beslut 18/12 om budget för ett stort infrastrukturpaket, finns cykel med, nej.

Som sagt, för de som har intresse att ingå i arbetsgrupp i Göteborg, skicka PM.

PS: Om någon annan redan startat ett praktiskt arbete i Göteborg som jag inte vet om, PMa gärna mig isåfall, jag vill hjälpa till :)

Tillbaka
Topp