Artikel: Elektroniska växlar från Shimano

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Ja, det var kanske onödigt negativt av mig att citera den där tyska sajten. Fast det var ju relativt nyligen det hände (om inte skoltyskan sviker mig) och inte för ett år sedan. Men visst, det kommer nog aldrig mer att hända.

Någon som vet varför Mavics elektroniska växlar aldrig slog? Konservatism eller problem?

heffa1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästa grej är automatväxel som växlar när
> cadensen når vissa nivåer.

Man skall aldrig säga aldrig men jag tror det är VÄLDIGT långt borta innan man tycker sig ha nytta av det.

Kanske för svennsons med IT-ptylbehov men för folk som vill cykla snabbt,...näää.

Prototyper på cyklar som fungerar så har ju dock funnits, även nav med steglös växling.

heffa1 skrev:
> Nästa grej är automatväxel som växlar när
> cadensen når vissa nivåer.

Finns redan bland shimanos city-cykelprylar

Frågan är väl _varför_ Fabians batteri tog slut? Glömmer man att ladda det så är det väl klart att det tar slut förr eller senare. Han kanske körde en prototyp utan batteriindikator? På touren är det väl ett mindre problem iofs eftersom man ganska lätt kan byta cykel. Det skulle vara värre på vättern.

Dom få jag vet som hade Mavics mectronic-växel hade bara problem med dom. Det kan vara därför + vikten -det var ingen grupp för weight-weenies dirket ! :-) T

NiklasL skrev:
> Ja, det var kanske onödigt negativt av mig att
> citera den där tyska sajten. Fast det var ju
> relativt nyligen det hände (om inte skoltyskan
> sviker mig) och inte för ett år sedan. Men
> visst, det kommer nog aldrig mer att hända.
>
> Någon som vet varför Mavics elektroniska växlar
> aldrig slog? Konservatism eller problem?

UCI godkände inte handtagen då de tyckte att de kunde användas som "tempohandtag", de såg ju ganska spejsade ut

Angående att de flesta laddar sin mobiltelefon och smörjer sin kedja så vill jag bara säga att jag både varit ute och cyklat med oladdad telefon och omsmord kedja för att jag glömt att både ladda och smörja. Just därför, för att man glömmer, så vore det väldigt trevligt att kunna ha ett par reservbatterier liggandes i sadelväskan för jämnan. Akkus kan ju dessutom ladda ur sig själva vilket kanske skulle bevisas av TDR-incidenten. Undrar hur ett sånt här system fungerar i den svenska vintervärmen... :-) Men det är nog inte tänkt att användas av knäppa svenskar som cyklar på vintern har jag en känsla av.

Jag är lite skeptisk även om jag sett en revolution i just Paintballvärlden som sagt.

Mathias skrev:
> bla bla bla
> ladda ur sig själva vilket kanske skulle bevisas
> av TDR-incidenten. Undrar hur ett sånt här
> system fungerar i den svenska vintervärmen... :-)

Men... på Tour De Retard har ju ingen några växlar?

Väldigt smidigt med automatjustering i små lägen för att undvika kedjeskrap... Men hur länge håller sig batteriet på topp då? Måste man köpa nytt till varje säsong? Litiumjonbatterier brukar väl bli sämre (minskad maxkapacitet) med tiden, åtminstone verkar mobila telefoner fungera på det sättet. Håller knappt ett år innan de försämras tycker jag. Sen är ju mobilen på oftare än de där växlarna kommer att användas.

EEG/EKG-styrda växlar skall visst vara slutmålet enligt en japansk site (som jag tappat bort länken till). Detta är endast att betrakta som ett praktiskt sett nödvändigt steg mot det målet.

Vad är vinsten med detta system?
Att de ställer in sig automagiskt för att slippa skrap, är det den enda?

Hur i h-e kan cykelvärlden acceptera det om den enda vinsten skulle vara ovanstående och de väger hela 70g mer? :)

Enligt shimano så vägrar de proffs som fått prova att gå tillbaka till mekaniska växlar pga känslan i de nya. Det är väl svårt att uttala sig om utan att ha provat själv, men man kan nog tänka sig att det är positivt med växlar man verkligen kan smeka i.

jag vet iaf att jag inte bör skaffa någe sånt där, då måste jag ju komma ihåg YTTERLIGGARE en sak...

räcker nog med att jag knappt kommer ihåg hjälm och vattenflaskor...

Där emot kan jag tänka mig att de slår ganska stort. iaf med tanke på 2 stegs växlingarna och utformningen av reglagen till tempo (men de kommer väll troligen inte säljas till konsument än på ett tag) men där ser jag en stor fördel att man både kommer kunna växla från broms reglagen (långt ut, ståendes) och även i bågen (i aero ställning) en av de få fördelarna jag ser!

Om du läser den inledande artikeln så står det 70 gram tyngre varav 60 gram är batteri. Det därmed borde ju vara lättare än nuvarande/gamla dura ace?

Perfekt snart blir de gamla mekaniska systemen hopplöst ointressanta då kan jag köpa Record, Dura Ace eller Red snorbilligt :)

cerberos skrev:
> Perfekt snart blir de gamla mekaniska systemen
> hopplöst ointressanta då kan jag köpa Record,
> Dura Ace eller Red snorbilligt :)

\o/

*Ställer mig i kö*

JT skrev:
> Glömma ladda batteriet? Är det problemet?
> Glömmer ni tanka bilen oxå?

Har ingen bil så jag slipper tänka på de...
men när jag väl skaffar så kan jag garantera att de kommer hända de med...

Det finns ju automatväxlade standardcyklar, min kusin har en något år gammal sådan och den fungerar riktigt bra. Det sitter ett litet batterpack under bakom pakethållaren, och växelreglaget har en liten display och några knappar. Den är ju såklart navväxlad, men ändå. På en standardcykel kanske man inte behöver bry sig om att det är fusk att tillföra energi till cyklandet på elektronisk väg. Är faktiskt rätt sugen på att skaffa en sådan att pendla på

tror detta är framtiden, vare sig man gillar det eller inte.

en sak är i alla fall säker, men vill ju ha en ram me invändig dragning av vajrar :D för vem vill ha en sladdlinda nere vid vevpartiet :D eller löst hängade kablar, det är ju klart lättare att ha av än vajer :D

en sak som är lite ballt, borde man inte kunna baka in kabeln direkt i en kolfiber ram under tillverkningen.

Fast det kan ju inte vara svårt att korta av sladdarna. Det är väll bara att klippa och löda, det är väll inte svårare än korta en vajer och justera växlarna på traditionellt sätt?
Vajerändarna löder iallfall jag ändå (istället för de där hylsorna) så stor skillnad är det ju inte...

Senast redigerad av en moderator:
frågan är ju hur funktionen då blir. sen så skulle jag nog säga att det är klart svårare än korta en vajer, speciellt om resultatet ska bli bra.

skillnaden är ju att när du löder änden på vajern behöver du inte vara så noga, vilket du lär vara om du löser en sladd till ett sånt där system

Det kan väll inte vara värre en när man ändrar kabellängden till hastighetssensorn. Vill man inte löda finns det väll dessutom lödfria skarvkopplingar?

fr¨gan är ju hur pass känslig shimano grejerna är. lite fel på hastighetsmätaren gör ju inte så mycket, lite fel på växlingar kan störa en rejält. säger inte att det inte går, säger bara att det inte är så lätt.

o lödfria skarvkopplingar, kan ju orsaka störningar, o frågan är hur bra det funkar i längden, när de utsätts för fukt, väta o annan skit

En kabel måste vara betydligt lättare att dra igenom ramen än en vajer. En vajer måste ju ständigt vara spänd och ligga så friktionsfritt som möjlig. En vanlig kabel går ju att knöla igenom ramen lite hur som helst, borde tom gå att göra på en cykel som inte är byggd för invärtes vajerdragning

För alla retronördar kan jag tippsa om att ett NOS suntour beast system finns att inhandla i en lite cykelbutik i Offenbach, Tyskland. Kommer bli den hetaste retrotrenden om de nya elektroniska växlarna slår :)

madcat skrev:
> jag vet iaf att jag inte bör skaffa någe sånt
> där, då måste jag ju komma ihåg YTTERLIGGARE
> en sak...
----------------------------------------------------

Saken är ju den att du kan ju faktiskt glömma TVÅ saker till förmån för att komma ihåg EN sak...
Du har två färre vajrar att bry dig om, vilket borde friställa några hjärnceller som kan ägna sig åt att minnas batteriet. ;)

Tycker det hela låter som ett steg i rätt riktning, vi har nog kommit så långt vi kan med rent mekaniska växelsystem av de modeller vi nyttjar idag.

//M

Ville skrev:
> heffa1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nästa grej är automatväxel som växlar när
> > cadensen når vissa nivåer.
>
>
> Man skall aldrig säga aldrig men jag tror det är
> VÄLDIGT långt borta innan man tycker sig ha
> nytta av det.
>
> Kanske för svennsons med IT-ptylbehov men för
> folk som vill cykla snabbt,...näää.
>
>
>
> Prototyper på cyklar som fungerar så har ju dock
> funnits, även nav med steglös växling.

Tänk om man har en watt-mätare också. Då ställer man bara in antalet watt man kan producera och den elektorniska växlingen ser till att man får en helt jämn belastning vare sig man åker uppför eller nedför.

rikard skrev:
> På touren är det väl ett mindre problem iofs
> eftersom man ganska lätt kan byta cykel. Det
> skulle vara värre på vättern.

Jo, hellre att cykeln går sönder på touren än på vättern. =D

JLarsson skrev:
> Skogling skrev:
> -----
>
> > Nä, jag tror detta kommer floppa. Jag
> > tror traditionella växlar är mer
> driftsäkert.
>
> Ville bara citera detta för att få med det i de
> historiska rullorna. Har Markus F kapat skoglings
> konto?

Tjena!

Så vitt jag vet är Markus F en av väldigt få Happyiter som har haft/har elektroniska växlar..

Kneecap skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Nä, jag tror detta kommer floppa. Jag
> > > tror traditionella växlar är mer
> > driftsäkert.
> >
> > Ville bara citera detta för att få med det i
> de
> > historiska rullorna. Har Markus F kapat
> skoglings
> > konto?
>
> Så vitt jag vet är Markus F en av väldigt få
> Happyiter som har haft/har elektroniska växlar..

Med betoning på "haft". Han bytte till en växel gjord av älgspillning och bark.

Jag trodde det hela var ett aprilskämt. Inte direkt Occam's Razor det där.

Shimano sa det nog bäst själva mellan raderna;

"Men enligt Shimano så har deras traditionella komponenter på landsvägssidan snart nått gränsen där de inte går att utveckla längre".

erik h skrev:
> Jag trodde det hela var ett aprilskämt. Inte
> direkt Occam's Razor det där.
>
> Shimano sa det nog bäst själva mellan raderna;
>
> "Men enligt Shimano så har deras traditionella
> komponenter på landsvägssidan snart nått
> gränsen där de inte går att utveckla längre".

Det är därför de ser sig tvungna att inveckla dem istället.

Elektroniska växlar möjliggör även automatväxel, om man kopplar in en kadensmätare och en brytare som ser till att växling sker vid en viss kadens.

Ville, tänkte du på Shimanos lufttrycksväxlar de körde på någon DH-rigg i slutet av 90-talet?

Angående att opto är snabbare, visst, men då måste man konvertera elimpulserna till laser och sedan konvertera om dem igen. Lönar sig knappast på så små avstånd.

Om ingen kommer på en ljusmotor så man slipper konvertera. :)

Johan S skrev:
> Elektroniska växlar möjliggör även
> automatväxel, om man kopplar in en kadensmätare
> och en brytare som ser till att växling sker vid
> en viss kadens.

Finns redan, en polares skeppshult har den otroligt löjliga och förbryllande funktionen.

Tillbaka
Topp