Artikel: Försäkringsdjungeln återerövrad

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Men då blir det ju ännu svårare för tjuven, antar att du snittar mer än 35 km/h då du kör bil?!
Om han nu inte passar på vid ett rödljus ;-)

Blev lite nyfiken över en sak som jag funderade över.

Vad finns det för erfarenheter kring hur mycket tid ett försäkringsbolag vill ta på sig för att ersätta en stulen cykel säg över 20000kr?

Har alla bolag principen att de gärna väntar 3-4 veckor för att se om den återfinns eller har någon erfarenhet av att de betalar ut så snart som möjligt?

Jag fick en cykel stulen som var värd 5.000 kr. Då ville försäkringsbolaget vänta en månad och att jag gick till polisens hittegodsavdelning efter det och fick ett intyg på att cykeln inte fanns där. Minns tyvärr inte vilket bolag det var jag hade då.

Jag ska nog höja mitt lösöre tror jag, inte för att någon kommer stjäla för mer än min nuvarande gräns utan för om huset brinner ned. :/

Kolla hur ditt bolag ersätter också, har man en cykel som man köpt med en försäkring som ger pengar tillbaka för självrisken på hemförsäkringen och det är Trygg-Hansa på båda försäkringarna så erbjuder dom bara ersättning vid köp av Cerscent cyklar hos en viss butikskedja. Dom brukar ge sig om man "bråkar" men ska det verkligen behövas?

Ersättning vid olycka: Folksam: dålig

hmm... detta var bara vid hemförsäkring eller gäller det även om man har drulle?
/Mr klant

Här är hela villkorsformuleringen för allrisk. Med allrisk bör man få bra ersättning vid olycka.

Allrisk upp till 40 000 kronor
för lösöre med mera
Allriskskyddet gäller inom Norden och på
resa under de första 45 dagarna i hela världen
– räknat från avresedagen från hemorten
i Sverige.
Skyddet omfattar
• personligt lösöre som i hemförsäkringen,
men inga djur
• värdehandlingar, frimärken, manuskript,
ritningar, mynt- och sedelsamling (alltså
inte vanliga kontanter) som tillhör dig.
Vi ersätter skada på eller förlust av egendom
genom plötslig och oförutsedd händelse
– dock inte i den mån ersättning kan betalas
ur hemförsäkringen.
Vi ersätter inte
• skada som består i självförstörelse, till
exempel självsprickor, vittring, färg- eller
formförändring eller slitage eller förbrukning
• skada genom djur eller insekter
• stöld av och skadegörelse på cykel
• skada på eller förlust av modellflygplan/-
helikopter vid störtning, kollision eller
annan händelse i samband med flygning
• stöld av stöldbegärlig egendom, mynt- och
sedelsamling, värdehandlingar, frimärken,
manuskript eller ritningar ur garage eller
uthus, ur källar- eller vindsförråd i flerfamiljshus
eller ur resgods som är incheckat
eller polletterat.
Högsta sammanlagda ersättningsbelopp är
40 000 kronor vid varje skadehändelse.
Detta belopp kan inte sammanläggas med
bortaskyddsbeloppet i punkt A7. Självrisken
är 1 500 kronor vid varje skadetillfälle.
I övrigt gäller hemförsäkringsvillkoren.
Det innebär också att avsnitt C gäller i til�-
lämpliga delar.
Tilläggsförsäkringar
Aktsamhetskrav
Om du orsakar skada genom felaktig bearbetning,
reparation eller rengöring kan
vi göra avdrag på ersättningen. Avdraget
är normalt 50 procent. I allvarliga fall kan
det bli större, till och med så att du inte får
någon ersättning alls. I lindriga fall görs
inget avdrag.

Låter bra ...tror jag.
har ju traschat min gaffel, bakdämpare o hjul mm.. tecknade just försäkringen för den skull + att jag kan bli rätt full o trilla in i ngns stora fina platt-tv o det skulle det täcka sa tjejen som fick mig att teckna den..

Vill tillägga att det inte varit under tävling eller träning utan när jag kört som vanligt i skogen mm. Drullat till det med andra ord.

e jag ute helt fel nu eller?

dock har jag typ 5 andra ärenden som ligger under handläggning men ite kommer ngnstans som jag ska puscha på på måndag. Kan inte fortsätta under dessa förhållanden.. =(
mvh.

Jag tror att du ska få ersättning, i alla fall så länge det är en riktig krasch. En sving som spricker av utmattning kan väl vara knepigare men har du dammat in i ett träd borde det vara solklart.

Nu har jag bytt från 'sämsta' (LF göteborg) till 'bästa' (TH) försäkring. Men en fråga angående vardering: är det inte en bra ide att få cykeln varderat när man har den, så att man har ett intyg som man då kan använda ifall den blir stulen? Någon som gör det? Vad händer annars, om man har en cykel man har byggt själv eller bytt en massa delar på?

Brad skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag bytt från 'sämsta' (LF göteborg)
> till 'bästa' (TH) försäkring. Men en fråga
> angående vardering: är det inte en bra ide att
> få cykeln varderat när man har den, så att man
> har ett intyg som man då kan använda ifall den
> blir stulen? Någon som gör det? Vad händer
> annars, om man har en cykel man har byggt själv
> eller bytt en massa delar på?

Ta en bild och spara kvitton , det räcker

Ok detta är ju en liten djungel. TH är bra när cykeln är inlåst.
Men om man är ute o vurpar när man tränar hur är det då ?

Road_Runner skrev:
> Ok detta är ju en liten djungel. TH är bra när
> cykeln är inlåst.
> Men om man är ute o vurpar när man tränar hur
> är det då ?

Sades det inte att detta räknades som singelolycka och även då TH var riktigt bra? Det är nog först när man tänkt ställa cykeln utanför lägenheten man skall kolla på andra alternativ.

Länken till summeringen verkar inte funka, ska försäkra min nya och behöver lite koll på vad jag ska välja.

Är det någon som vet var jag kan hitta denna fenomenala summering av de olika bolagen?

Jag hörde att Trygg Hansa nu även har höjt sitt tak för stulen cykel till 50.000kr, stämmer det så finns det nog bara ett bolag som gäller. :)

Annars är IF med tilläggsförsäkring för cykeln riktigt vettigt och bra att ha att göra med när du väl blir av med cykeln.

Jag fick brev hem från LF här om dagen med villkorsändringar inför försäkringsperiod.

Numera räknas INTE förråd/garage/källare som bostad vid inbrott om det saknas dörr mellan utrymmena.

Dags att byta försäkringsbolag med andra ord.

Jag kan tyvärr meddela att Länsförsäkringar Göteborg inte tillhandahåller någon extra försäkring för cyklar över 5000, och 5000 är max ersättningsbelopp vid krasch. Detta har jag nu bittert fått erfara då jag får så mycket istället för ~30K för min krasch.. Detta står ganska otydligt i försäkringsvillkoren i en specialklausul, så om ni har länsförsäkringar i Göteborg - Bohuslän, byt för guds skull så fort som möjligt.. Själv vet jag ej hur jag ska finansiera mina nödvändiga utlägg.

Mårten skrev:
> Nej, fan vad trist Sernevi. :(

Mm, har begärt en omprövning med motivationen att det rör sig om lite annat ään en studenthoj som stulits utanför skolan, men efter att ha lusläst villkoren har jag sett att det står att cyklar ersätts med max 5000, även om det står som om det bara skulle gälla stöld =/

Jag kom att tänka på att cyklar antagligen måste vara låsta även om de står inlåsta i källar-/vindsförråd om man skall få någon ersättning vid ev. stöld. Villkoren varierar väl, men ett billigt SSF-godkänt lås kan vara skillnaden mellan att få eller inte få ersättning. Och jag behöver inte få veta att ni tycker man skall ha cykeln i sängen och inte i källarförrådet. ;)

Lite halv-OT, men hur funkar det med sjukvårdsersättning av försäkringsbolaget, någon som vet det? Har fått lägga massa pengar på undersökningar o skit och ska nu opereras imorrn, är det bara att skicka kvitto till dem? Och kan man få ersättning för typ receptbelagda läkemedel och sånt? Inte direkt så att jag lär kunna skita i att ta smärtstillande när de dragit jävla skruvar i benet..

Har du olycksfallsförsäkring så täcker den det. Du kommer dessutom kunna få ersättning för invaliditet om du får men för livet. Inte så grova pengar kanske (beror på hur väl försäkrad du är!) med tanke på att man får leva med sviterna av skadan efteråt men ändå.

Sernevi skrev:
> Jag kan tyvärr meddela att Länsförsäkringar
> Göteborg inte tillhandahåller någon extra
> försäkring för cyklar över 5000, och 5000 är
> max ersättningsbelopp vid krasch. Detta har jag
> nu bittert fått erfara då jag får så mycket
> istället för ~30K för min krasch.. Detta står
> ganska otydligt i försäkringsvillkoren i en
> specialklausul, så om ni har länsförsäkringar
> i Göteborg - Bohuslän, byt för guds skull så
> fort som möjligt.. Själv vet jag ej hur jag ska
> finansiera mina nödvändiga utlägg.

Låter ju inte bra och jag som har just Länsförsäkringar Göteborg. Skumt bara för jag ringde och kollade för ett tag sedan och då sa de att man kunde teckna en extraförsäkring för 600 kr/år som skulle täcka mer (kommer inte ihåg maxgränsen). Det var dock som alltid 25% självrisk och så behövde cykeln vara märkt med något kit från Stöldskyddsföreningen. Känner att jag behöver kolla upp detta på nytt eller helt enkelt byta bolag. Hur som helst, lider med dig Sernevi. Hoppas du inte får några kroppsliga men i alla fall.

Sernevi skrev:
> Lite halv-OT, men hur funkar det med
> sjukvårdsersättning av försäkringsbolaget,
> någon som vet det? Har fått lägga massa pengar
> på undersökningar o skit och ska nu opereras
> imorrn, är det bara att skicka kvitto till dem?
> Och kan man få ersättning för typ receptbelagda
> läkemedel och sånt? Inte direkt så att jag lär
> kunna skita i att ta smärtstillande när de
> dragit jävla skruvar i benet..

En av anledningarna för licens, den i licensen ingående försäkringen har täckt mina samlade cykelrelaterade sjukvårdsutlägg med råge... :-) T

jomper skrev:
> Har du olycksfallsförsäkring så täcker den
> det. Du kommer dessutom kunna få ersättning för
> invaliditet om du får men för livet. Inte så
> grova pengar kanske (beror på hur väl
> försäkrad du är!) med tanke på att man får
> leva med sviterna av skadan efteråt men ändå.

I trygg hansas olycksfalls kan man även få ersättning för förfulande (eller förcoolande) ärr.

Någon som vet hur försäkringsbolagen värderar cyklar? Kan tänka mig att det vara stor skillnad även där. Skriver de när värdet efter en viss ålder? Tar de hänsyn uppgraderingar?

Själv har jag en cykel som är 5+ år men där nästan allt delar blivit uppgraderat, nästan bara ramen som är original. En ny likvärdig cykel skulle jag idag benömma kostar det dubbla av vad jag köpte cykeln för när den var ny.

Tillbaka
Topp