Artikel: Grönt cykelljus från Nacka-politikerna

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
HappyMTB har träffat politikern tillika Happy-medlemmen Peter Zethraues för en pratstund om cyklingen i Nacka. Läget visar sig vara bättre än jag hade kunnat hoppas på.

Läs artikeln: http://happymtb.org/

Blev genast sugen på att cykla i Hellas igen.
Positivt för hela landet. Nacka är helt plötsligt ett område som cyklister på andra orter kan hänvisa till om det blir problem i "hemmareservatet".

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sånt här gör mig riktigt glad, även om
> ärendet i sig inte rör mig det minsta!

+1

Någon måste ju sätta bollen i rullning. Sen går det både fortare och lättare nästa gång.

mn skrev:
> Bra jobbat Oxr.

+1
och mycket bra jobbat PeZeta

Senast ändrad:
johrn skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra jobbat Oxr.
>
> +1
> och mycket bra jobbat PeZeta

+1

mytomspunnen skrev:
> johrn skrev:
> -----
> > mn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bra jobbat Oxr.
> >
> > +1
> > och mycket bra jobbat PeZeta
>
> +1

+1 Vilka hjältar.

/Johan

oxr skrev:
> Fast just jag har inte gjort så mycket mer än att äta lunch...

Och skrivit om det, inte att förglömma :)

/Johan

oxr skrev:
> Fast just jag har inte gjort så mycket mer än
> att äta lunch...

Bjudlunch???

Mycket bra, det är alltid bra för politiker att förstå att det finns röster att vinna på att inte förbjuda en massa saker.

Dags för avdelningen kommentarer från mig.

Jag ska göra ett väldigt tydligt klargörande som kanske kan uppfattas som lite smolk i bägaren:

Nackareservatet i Nacka ägs och förvaltas av Stockholms stad. Marken ligger i Nacka kommun. När det gäller lagstiftning är det alltså Nacka som sätter upp regler. Det gör alltså att beslutet om att det ska finnas ett reservat, hur det ska skötas och vilka regler som ska gälla fattas av Nacka. Men det är Stockholm som markägare som har allt ansvar för skötsel och förvaltning.

Det som är lite speciellt med Nackareservatet i Nacka jämfört med andra naturreservat som inte ägs av stat eller kommun (till exempel stora delar av skärgården) är att Nacka har en mycket tillbakadragen roll i reservatet. Det är Stockholm som har gjort det mesta av beredningen av beslutet, och när väl beslutet är fattat är det Stockholm som har allt ansvar. Nacka har bara gjort just det som endast kan göras av den kommun som marken ligger i, alltså att fatta beslut om bildande av reservatet, fastställa skötselplan och besluta om föreskrifter.

Nackareservatet i Nacka är alltså en fråga som Nacka överlåter helt och hållet på Stockholms stad. Klagomål till exempel hänvisas till Stockholm. Nacka kommer inte driva en process om att förändra föreskrifter, det blir i så fall upp till Stockholm. Nacka kommer heller inte kontrollera efterlevnaden av föreskrifterna, även det är upp till Stockholm.

Så det som står i artikeln gäller alltså i stora delar inte i Nackareservatet i Nacka.

Mina kommentarer till detta:
Stockholms stad hade aldrig som plan att förbjuda cykling i Nackareservatet, däremot fanns en önskan om att styra den för att undvika stort slitage och friktion mellan användargrupper. De kontakter jag tidigare haft med Stockholms stad har inte handlat om att försöka tillämpa ett formellt förbud, utan snarare att genom dialog få det att fungera bra för alla i skogen.

Den konstigt formulerade föreskriften kom till när Nacka gjorde den slutliga beredningen av ärendet. I förslaget som gick ut på remiss var formuleringen helt annorlunda, och det fanns inte många kommentarer i remissvaren som gick ut på att få till en formulering av föreskrifterna som det blev. Från Stockholms sida var man förvånade och missnöjda med formuleringen.

Min bedömning tidigare har varit att det eventuella hot mot cyklingen i Nackareservatet som funnits har inte funnits från markägaren och förvaltaren Stockholm, utan från beslutande myndighet Nacka. I denna intervju klargörs två viktiga saker:
1. Nacka lägger sig inte i vad Stockholms stad gör med Nackareservatet i Nacka.
2. Nacka har inget intresse av att försöka köra ut cyklisterna från skogen.

Dudster skrev:
> Härligt att det finns personer som oxr och PeZeta
> som verkar för cykling.

+1, måste leta fram ett par skopåsar!

Perfekt !

(Handlingsplanen ligger ju dock kvar och där man har som mål att starkt begränsa cyklingen i Erstavik, men det tar vi inte nu.....och som nämns i artikeln så gäller ju allemansrätten här tillsvidare)

Allemansrätten gäller tills riksdagen upphäver den. Nacka kommun har i arbetet med handlingsplanen konstaterat att det inte finns några juridiska möjligheter för dem att införa några begränsningar gällande cykling. Case closed.

Nu är det ju synd att jag bor i Tyresö, men om jag bodde i Nacka skulle jag i alla fall se till att hålla Peter Zethraeus på valbar plats. :-)

oxr skrev:
> Fast just jag har inte gjort så mycket mer än
> att äta lunch...

Årets understatement?

Bra jobbat samtliga inblandade som lagt ner jobb på att driva det här när reservatet skulle bildas. Baserat på utläggningen ovan verkar det som att det arbetet haft påverkan och är en bidragande orsak till att det finns en positiv inställning till cykling i skogen bland politikerna.

Hoppas att det löser sig. Det vore väl själva fan om det i ett av världens mest glest befolkade länder inte skulle finnas plats i skogen både för de som vill cykla och de som inte vill cykla.

Kor inte på mig när jag är ute och springer, bara ;)

Mathias skrev:
> Nu är det ju synd att jag bor i Tyresö, men om
> jag bodde i Nacka skulle jag i alla fall se till
> att hålla Peter Zethraeus på valbar plats. :-)

Det är alldeles fel information på röstsedlarna. Det borde vara i stil med;

Pelle Persson. LVG 6.9 Kg, MTB 26" HT, Ordförande i nämnden mot kategoriserat forum.

Mathias skrev:
> Nu är det ju synd att jag bor i Tyresö, men om
> jag bodde i Nacka skulle jag i alla fall se till
> att hålla Peter Zethraeus på valbar plats. :-)
Flytta!

Jag är ändå lite nyfiken på avtalet mellan Nacka och Erstavik, vad var syftet med att teckna ett sådant om det ändå inte går att genomföra något av det som står i det, och vem var det som styrde innehållet till det märkliga som det blev?

Avtalet syftar ju i första hand till att säkerställa och tillgängliggöra allmänhetens rekreation på Erstaviks marker. Det bygger på allemansrätten så klart, men iom avtalet får man igång arbete med informationstavlor (entreer till området), spånga och markera leder osv. Det är positivt. Det fanns någon önskan att begränsa cykling när man började jobba, men det var flera år sedan, det har man släppt, dels för att set inte är genomförbart, dels för att jag upplever att det inte finns något stöd för en sån begränsning.

Tack för alla positiva kommentarer förresten! I Nacka jobbar vi stenhårt med att säkra allemansrätten och rekreationsmöjligheterna i bl a naturreservaten. Cykling är ju en självklar del av rekreationen. Idag blåser det klart cykelvindar inom politiken, även om det i ganska stor utsträckning handlar om pendling etc.

GGGGGGGGGG III LLL     LLL      AAAAAAAA  RRRRRRRRR
GGGGGGGGGG III LLL     LLL     AAAAAAAAAA RRRRRRRRRR
GGG    GGG III LLL     LLL     AAA    AAA RRR    RRR 
GGG        III LLL     LLL     AAA    AAA RRR    RRR
GGG   GGGG III LLL     LLL     AAAAAAAAAA RRRRRRRRR
GGG    GGG III LLL     LLL     AAAAAAAAAA RRRRRRR
GGG    GGG III LLL     LLL     AAA    AAA RRR RRRR
GGGGGGGGGG III LLLLLLL LLLLLLL AAA    AAA RRR  RRRR
GGGGGGGGGG III LLLLLLL LLLLLLL AAA    AAA RRR   RRRR

Senast ändrad:
Jag placerade min kommentar nedan i den andra tråden, men inser att diskussionen sker här:

Detta var ju mycket positiv respons från Peter Z, tack oxr !

Jag tycker att vi borde ta upp kroken som Peter Z lägger ut om "cykelpolicy eller Code of Conduct" och börja snickra på en sådan. Det vore nog bra om vi tog fram ett förslag och lämnade till Peter, så kanske vi kan minska risken att någon pryande tjänsteman på kommunen börjar drafta detta. Det skulle nog ses som proaktivt och ansvarstagande från oss cyklister om vi tog fram ett förslag.

Sedan tycker jag vi bör fortsätta hålla öron och ögon öppna på området och aldrig blåsa faran över. Det är jättebra att Peter är cyklist och kan förklara innifrån för andra politiker i Nacka och kanske i Stockholms kommun. Peter förklarar i artikeln att det i den styrande alliansen i Nacka inte finns något motstånd mot cykling. Således måste man vara realist och anta att det kan finnas politiker (i oppositionen) som inte delar Peters åsikter, så är det ju i en demokrati. Så länge Peter är där han är kan vi hoppas att han kallar till diskussion med oss om det finns risk i framtiden att saker rör sig i fel riktning. Den dagen alliansen inte längre styr Nacka så kan en ny situation uppstå (jag har ingen aning om historiken för styret i Nacka.. har det hoppat mellan blocken, eller är det alliansen som styrt en längre tid och vi kan anta att den sitter säkert ?)

Sedan tycker jag det var en bra förklaring från Peter att Nackareservatet regleras av Stockholms Stad och inte Nacka kommun, så därför vet vi väl egentligen inte om det finns några planer för reservatet, eller har någon insyn i detta från Stockholms Stad ?

Bra jobbat och kul att läsa igenom vad som verkligen gäller.

Hoppas detta kan bli en bra plattform för att förankra stigcyklisterna som en viktig framtidsgrupp och besökargrupp samt att detta kan leda till bra relationer med andra besöksgrupper. Naturligtvis är detta också en väldigt viktig utmaning för oss cyklister.

Om detta fungerar bra så kan det bli en bra utgångspunkt för att få de kommuner och markägare som vill trycka ut cyklisterna från skogen att förstå att det inte är bra. Klarar man av att lösa detta ett par kilometer från centrala Stockholm så borde även andra klara det...

För de som vill ha andra sidan, för det finns en, kan man läsa Jordägareförbundets yttrande på Naturvårdsverkets allemansrättsrapport från 2012

Direktlänk: http://www.ariomweb.se/jordagarna.s.../sjf_yttrande_NV-rapport_6470_NV-12413-11.doc

Jordägareförbundet är väl de sista spillrorna av den politiska adeln efter ståndsriksdagens avskaffande?

oxr skrev:
> Jordägareförbundet är väl de sista spillrorna
> av den politiska adeln efter ståndsriksdagens
> avskaffande?

Ja, men en spillra är det inte utan de äger typ 10 % av den södra halvan av Sverige och rika som troll via sina fidiekomisser och fidiekomissbolag. af Petersens är ledande där.

jlarssons boktips, Jorden de ärvde, är läsvärt i frågan

Som förslag till code of conduct så tycker jag att vi kan utgå från texten nedan, som redan finns på Nacka kommuns hemsida sedan en tid tillbaka.

Vad bör läggas till, vad kan tas bort ?

Jag tycker resultatet bör vara en kort text på punktform som ansvarstagande skogscyklister kan leva upp till och dessutom visar övriga användargrupper (om koden sätts upp på informationstavlor, som Peter Z nämnde i intervjun) att vi faktiskt inte är ett gäng antisociala skogsvandaler. Koden bör även fungera som "utbildning" för nya cyklister.

http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparker/allemansratten1/Sidor/Cykla.aspx

"Cykla
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen eller på enskilda vägar. Det finns dock vissa restriktioner du bör känna till.
När du cyklar i närheten av ett hus är det viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.

Här får du inte cykla

över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga område exempelvis åkrar med växande gröda.

Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.

Anpassa cyklingen efter naturen

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

•undvika mjuka stigar, särkilt på våren och hösten när det är blött i markerna.
•undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.
•anpassa körsätt efter underlag.
•grovmänstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.

Det finns inget allmänt förbud mot att cykla i motionsspår och vandringsleder men de är anlagda för de som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

Kommun och polis kan reglera

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller.

Särskilda regler i våra naturreservat

I våra naturreservat gäller särskilda regler för cykling. Det kan vara helt förbjudet eller bara tillåtet på vissa leder. Under fliken naturområden här på hemsidan kan du läsa vad som gäller samt på anslagstavlor i naturreservaten. "

Viktor2 skrev:
> •undvika mjuka stigar, särkilt på våren och
> hösten när det är blött i markerna.
> •undvika att cykla över känsliga marktyper.
> Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och
> lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.
>
> •anpassa körsätt efter underlag.
> •grovmönstrade däck lätt skadar stigar och
> ömtålig mark.
>
> Det finns inget allmänt förbud mot att cykla i
> motionsspår och vandringsleder men de är anlagda
> för de som går eller springer. Därför måste
> du ta det lugnt och räkna med att de som springer
> eller går har företräde.

Rätt ok men det där med "grovmönstrade däck lätt skadar" vettefanken. Vad ska man ha då, Schalbe Big Apple? (semi-slicks?) . skulle snarare säga att man framförallt ska undvika att sladda/slira.
Särskilt på löst underlag och, och extra noga med dubbdäck på sten och rötter.

Sen kanske nåt om "kliv av och bär cykeln över/runt lerhål och känsliga områden". Mycket onödiga skador uppkommer för att cyklister kör "trial-style" i skogen, gör allt för att undvika fotnedsättning och stopp.

Det har ju funnits en klar tendens att skapa nya stigar i Hellas, "hemliga spår" som allt fler kör å sen är den plötsligt etablerad. Det är rätt onödigt, då blir det så uppenbart att cyklister skapar nya sår i skogen.

>Det har ju funnits en klar tendens att skapa nya stigar i Hellas, "hemliga spår" som allt fler kör å sen är den plötsligt etablerad. Det är rätt onödigt, då blir det så uppenbart att cyklister skapar nya sår i skogen.

Jag håller inte riktigt med. Meningen är att sprida ut cyklingen så att det inte ska se ut som i Sicklaskiftet i höstas med sönderkörda djupa leriga spår.

En code of conduct vore väl jättebra. Men jag tror att den ska vara formulerad på ett mer "cykligt" sätt.

Det finns väl någon amerikansk variant som borde gå att översätta?

Tillbaka
Topp