[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Done!

De två första bilderna i det inlägget ser ju lite trevliga ut medan de två sista ser ut som något som förmodligen är lika varierande och upplyftande som granskogen i Norrland är här på hemmaplan!

Heja Gunnar!

Måste erkänna att det ser lite dystert ut när han ligger precis på gränsen för maxtid redan innan halva loppet är kört. Känns som att han måste ligga och snitta runt 15mph (24km/t) de sträcker då han inte vilar för att klara att hålla uppe totalsnittet men det är väldigt sällan som han ligger så högt. Men jag hoppas jag har fel! Kanske är det mer lättåkt nu då han passerat klippiga bergen i väst?

Sen kan jag inte låte bli att undra om de gör någon form av doping/drogtest. Inte för att jag på något sätt har misstankar mot någon av de tävlande, men någon skulle ju kunna få för sig att börja ta amfetaminer eller annat uppiggande vilket förutom att det är fusk nog skulle vara rent livsfarligt.

Från bloggen:

Gunnar had to work extremely hard as he pressed on through two major climbs over the continental divide and then through Cuchara pass. Gunnar pumped over 1.6 kilometers in elevation change as he traveled over 210 miles through 4 time stations. His crew had never seen him so exhausted as he laid down at 3 in the morning but he was off again shortly before 6 am. as he pedaled his way in to the plains of Kansas

Om han orkar sitta i sadeln lite längre sträcker nu så kanske han kan få upp snittet lite när det blir plattare!

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Från bloggen:
>
His crew had never seen him so exhausted...
>

Ah, då är han ungefär lika trött som jag efter lunch alltså? :)

Undrar om man konsulterat någon sömnforskare för att få råd om optimalt upplägg för hur man ska fördela sömnen givet en begränsad total mängd sömn under loppet. Att sova "rejält" (2-3 timmar) en gång per dygn, eller att köra tätare tupplurer på en timme. Eller kanske ännu kortare?

Senast ändrad:
Jag misstänker att det är i stort sett omöjligt att besvara frågan. Någon generell tumregel kan möjligen finnas men i detta skede av loppet undrar jag hur mkt ens en tumregel betyder.

Nu vill man ju se grafen för sambandet powernapens längd och prestationförmågeökning. Hur har det kommit sig att de valt just 26 minuter?

Vid TS37 skiljer det 28 minuter till Schochs fördel.

Fortfarande ingen Gunnar vid TS25. Skulle vara bra om han dyker upp där rätt snart. Börjar bli lite väl spännande för min smak det här ...

192 timmar är maxtiden till nästa "rep" som är TS35

filename=cutoff.PNG

Ari Iivonen skrev:
> Var ser man maxtiderna till kontrollstationerna?
> Svensk tid vore ju att föredra!

Alla tider på siten är New Yorktid. Addera 6 timmar för att få svensk tid.

Var är du Gunnar??? Snart nio timmar sen ankomst till TS24 och mellan TS24 och TS25 är det (som nämnts) 66 miles. Kan det vara s.a. att han var helt färdig när han kom till TS24 och satsat på en längre sovpaus för att om möjligt hitta tillbaka till ett bättre flyt sen?

velman skrev:
> Jag tog en powernap innan jag startade
> vätternrundan (startade 04.14) Ändå slog jag
> inte rekord.

Du skulle tagit två förstås!

JLarsson skrev:
> 192 timmar är maxtiden till nästa "rep" som är TS35

Om jag räknar rätt i hastigheten är deadline torsdag 21/6 kl 21.32 svensk tid.

Från TS25 till TS35 är det 588 miles, d.v.s. 94 mil och han är ännu inte vid TS25. Med repdragningstiden vid TS35 satt till klockan 21 (svensk tid) på torsdag innebär det att även om han dyker upp nu vid TS25 så kommer han att behöva ligga på 42,4 mil/dygn fram till repet vid TS35 för att inte tvingas bryta där. Börjar se lite jobbigt ut.

KÄMPA!!!!

Är det bara 32 miles, d.v.s. strax över fem mil, till TS26. Skulle vara bra om han kunde vara där på under 2,5h. Nu gäller det verkligen att det börjar rulla på.

JLarsson skrev:
> 192 timmar är maxtiden till nästa "rep" som är
> TS35
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=179503/f
> ilename=cutoff.PNG

Vid TS 15 va ju maxtid 81timmar från start ,,Men en Gubbe"" va 70minuter försenad dit
men han är fortfarande kvar i loppet ??? Så ja tror inte man blir avplockad eller stämmer
inte maxtiden. detta va en 18-49åring som nu plötsligt ligger bra till tidsmässigt mot TS35

Verkar som om han var vid TS25 redan 14:25 svensk tid men att leaderboarden inte uppdaterades. Morr, här har man fått magsår i onödan.

Ja, nu får de där amerikanerna skärpa sig. Annars blir det stämning på typ 100 zlijoner dollares!

janolle: Jag tror det finns något i reglerna om att om man är "nära" reptiden så kan juryn ge dispens, i synnerhet om man kan anföra något bra skäl. Och då han nu ligger bra till mot nästa rep så tyder det ju på att det var ett riktigt jurybeslut. Reptiderna är väl för att de vill se till att det inte blir in absurdum utspritt. Utan dessa skulle ju någon kunna komma in till målet och få en DNF ett par veckor för sent!

Med denna nya info så har kravet sänkts till precis under 40 mil/dygn för att hinna passera TS35 innan repet dras. Bättre, men fortfarande långt från en "promenad i parken" ...

Till TS27 är det nu över 12 mil, så det lär dröja ett tag innan Gunnar dyker upp där. Hälsosamt för honom och för magsårstendenserna hos oss som följer hans framfart vore en passage runt kl 23 svensk tid (eller förstås ännu hellre en stund innan).

Idag var det motvind till och från jobbet, tänkte gnälla för mig själv där på cykeln, men tänkte på Gunnar och sen knep jag käft....
Go Go!

/Sjukt imponerad

Tillbaka
Topp