[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Schoch visd TS44 för drygt 20 minuter sen. När dyker Strasser upp? Har han lyckats vända trenden och plockat några minuter?

Han har nu bara 438 miles, eller strax över 70 mil, kvar. Med 60 mil/dygn skulle det handla om målgång i runda slängar midnatt mellan torsdag och fredag.

Tror du inte att det blir någon timme till i alla fall? Kan de verkligen köra typ 40h utan sömn då de redan förmodligen ligger helt på gränsen?

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Supertramp: Ska se om jag hinner lusläsa
> regelboken ikväll. Skulle dock bli oerhört
> förvånad om det inte skulle finnas ngn regel som
> sätter stopp för det upplägget.

Står säkert i reglerna, ska kolla strax men först vill jag spekulera lite.
Kanske att reglerna säger att bilen måste vara bakom cyklisterna som cyklar. Det skulle göra det svårt med alltför täta byten.

JLarsson skrev:
> Ooh, 23 minuter efter. Nu blir det inte mycket mer
> sova.

Vad spelar det för roll vem som kommer först?
Skall man hålla på någon speciell av dem?
I så fall varför?

Den som kommer först vinner. I tävlingar vill (en del) vinna. Så, ja, det spelar roll vem som kommer först. I alla fall för de inblandade. Däremot spelar det troligen ingen som helst roll för dig. ;-)

Nej, jag vet inte om det finns något speciellt skäl till att hålla på någon av dem. Kanske för Schoch för att han är schweizare, vilket arrangörerna verkar vara ungefär samma sak som svensk. annars vet jag inte. Är mest intressant för att de dels kör så sinnessjukt fort och dels för att det är så oväntat jämnt.

Stumpy skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ooh, 23 minuter efter. Nu blir det inte mycket
> mer
> > sova.
>
> Vad spelar det för roll vem som kommer först?
> Skall man hålla på någon speciell av dem?
> I så fall varför?

Personligen spelar det ingen roll vem som är först, men envigen är episk. Vi snackar minuter i differens på ett lopp som håller på i många dagar.

Det finns en rafflande minutstrid lite längre ner också, mellan 4:an Tamas Jarvas och 5:an Julian Sanz Garcia skiljer det ynka 1 minut vid TS35 2030 miles.

Det var riktigt bra (och en halv timme före min skattning). Han höll 13,29 mph på den etappen, d.v.s. 21,4 km/h.

Är nu 49 miles, d.v.s. knappt åtta mil till TS32. Med samma fart som på den just avverkade etappen skulle det innebära att han är vid TS32 vid kvart i ett i natt.

Liten uppdatering vad gäller reptiden:

Med jämn fart behöver han nu hålla 10,44mph eller 16,8 km/h.

Och om man räknar bort tre timmar för sömn så hamnar det på 11,90mph eller 19,1 km/h.

Intressant där, gabbeon. Om man kikar på ungrarens farter på de olika sträckorna förefaller det som att han har en konsekvent strategi med ett relativt långt stopp varje natt och däremellan kör han på i bra fart. Senaste etappen (fram till TS35) hade han 18,74mph, d.v.s. precis över 30 km/h!

Usch måste Gunnar hålla på och göra det så spännande för oss! Vore det inte bättre om han körde på lite så han buffrade upp lite marginal? Det är ju jobbigt för oss internetcyklister som han håller på nu! ;o)

Grymt spännande tråd!
Nu en vecka i sträck.

Undrar hur han gör med näringsintaget? Intensiteten ligger väl på i princip enbart fettförbränning?

Gunnar är nu i Missouri och kommer att så vara fram till TS35 som är passagen över Mississippifloden och in i Illinois.

Om man kikar lite på hur vädret ser ut det närmsta dygnet så har vi för TS32 (Camdenton) följande prognos:
TS32.JPG

I ett tidigare inlägg tidigare inlägg spekulerade jag i att han skulle komma dit kvart i ett i natt, vilket skulle motsvara 17.45 lokal tid (vilket är vad bilden visas i).

Vid TS33 (Jefferson City) har man följande prognos:
TS33.JPG

Om man spekulerar i att han kör till TS33 utan någon längre paus och med ungefär den fart han nu håller så skulle det kunna innebära att han kanske är där runt halv sex svensk tid, d.v.s. 22.30 lokal tid.

Vid TS34 (Washington) ser prognosen ut som följer:
TS34.JPG

Hit hoppas vi att Gunnar är allra senast vid klockan två i morgon em svensk tid, d.v.s. vid sjusnåret på morgonen lokal tid. Ser ut som det nästan skulle kunna bli något regnstänk!

En positiv sak att notera är att mellan TS32 och TS33 går vägen i nordostlig riktning, d.v.s. troligen medvind eller sida-med. Om han håller bra fart skulle det även ut från TS34 kunna bli lite medvind då jag gissar att vägriktningen åter får nordliga inslag för att framemot TS35 troligen återgå till en mer rak ostlig bana (verkar i alla fall som de ska ta sig förbi St Louis norr om själva staden).

DH skrev:
> Undrar hur han gör med näringsintaget?
> Intensiteten ligger väl på i princip enbart
> fettförbränning?

Ja, inte tror jag Gunnar spontankör fyror för att liva upp tillställningen!

Men, det där med intag av mat och vätska hoppas jag han tar upp i en RR (för det måste väl komma en sån vad det lider).

Har för mig att jag läste någon sorts generalisering att första dygnet bryter människor RAAM p.g.a. att de inte pallar värmen, dygn 2-3 p.g.a. magen klappar ihop och de inte får i sig tillräckligt med energi och därefter p.g.a. att de helt enkelt malts ner av allt nötande (om jag nu minns rätt).

Jaha, dags att slagga då... Värdelöst att man inte kan få uppdateringar via John Blund så man har full koll direkt man vaknar i morgon bitti.

Kan det verkligen stämma att han hade cyklat 40000 mil på sin gamla cykel? Det är 4000 mil per år i tio år, och 4000 mil per år är ju ren proffsklass.

God natt och please, skicka några mind-sms till mig i sömnen så jag vet att Gunnar är trygg på rätt sida repet under natten.

Är det på väg mot nytt rekord i åttamannaklassen? De har nu pressat upp snittet till 24,37 mph, eller 39,2 km/h, vid TS40. Det gamla rekordet är på 23,38 mph från 2009. I fjol tappade de tre snabbaste åttamannalagen mellan 0,80 och 0,98 mph i snitt från TS40 till mål, så det borde finnas en chans.

GoranS = randonéecyklingens motsvarighet till A. Lennart Juhlin? Samma sakliga tonfall med mycket siffror och lite kalenderbitarvibbar. :-)

Man kan ju inte låta bli att undra huruvida Gunnar är på gränsen att bryta ihop och desperat kämpar för att precis hålla tempot för maxtiden, eller om teamet nu kör enligt en kontrollerad planerad strategi som precis motsvarar detta tempot. Det som talar emot det senare är att en sådan plan borde inehålla lite mer marginal som tillåter något litet oväntat stopp eller att tempot sinkas mot slutet.

DT:
Nu ska vi ta det lite lugnt här. A Lennart är en äkta kalenderbitare som har oerhörd koll på stort och smått inom friidrotten. Har t.ex. sett honom strosa runt i målområdet vid Hässelbylopet, så han har verkligen ett genuint intresse. Enligt mig är han ibland det enda som gör TV4:s friidrottssändningar uthärdliga.

Jag skriver bara ner det jag letar på i händelse av att någon annan kanske också tycker det är intressant. Och kvantiteten siffror ... ja, det är väl yrkesskada eller hjärntvätt sen barnsben.

MRobson skrev:
> Vilken tråd detta är, jag hejade på Gunnar via
> FB igår.
>
> Tycker GoranS är värd en t-shirt eller nåt
> liknande för sin fantastiska rapportering!

Skopåse!
:D

Supertramp skrev:
> Man kan ju inte låta bli att undra huruvida
> Gunnar är på gränsen att bryta ihop och
> desperat kämpar för att precis hålla tempot
> för maxtiden, eller om teamet nu kör enligt en
> kontrollerad planerad strategi som precis
> motsvarar detta tempot. Det som talar emot det
> senare är att en sådan plan borde inehålla lite
> mer marginal som tillåter något litet oväntat
> stopp eller att tempot sinkas mot slutet.

Håller med om att det är väldigt tight. En tanke är att Gunnar inser att om han i nuläget försöker bygga upp en buffert är risken att han kanske passerar TS35 med en viss marginal men senare får sota för tempoökningen och att han därför chansar och håller ett tempo som är precis på gränsen i hopp om att det ska öka hans chanser att fullfölja.

Ytterligare två DNF, nämligen Mike Wilson och Nich Dunne, som klivit av vid TS29. Inte så överraskande då de, som jag skrev i morse, legat på för låg fart ett bra tag.

Den som nu ser ut att ligga lite pyrt till är Markus Strinz, som ligger i stort sett en TS efter Gunnar. Han måste verkligen göra en heroisk insats under kommande knappa dygnet för att inte missa repet vid TS35. Räknat från ankomst till TS30 hade han knappt 24h på sig till TS35 och det är över 50 mil mellan TS30 och TS35.

En liten kort uppdatering vad gäller täten:

De är nu inne i lite småkuperad terräng. Det är dock inte de riktiga Appalacherna än utan mer ett landskap med skog och kullar. I förhållande till Strassers fjolårstid var Schoch ca en timme efter vid TS44.

Nej, dags att gå och knyta sig ...

Cykla väl Gunnar!

gille skrev:
> Markus Strinz DNF vid TS30.

Känns som han halvt gav upp igår em (lokal tid) då han hade över åtta timmar på fem mil mellan TS25 och TS26. Som jämförelse hade Gunnar knappt två och en halv timme på den etappen. Kan det varit s.a. han var helt färdig och var tvungen att ta en "längre" sömnpaus.

Är nu 206 miles, d.v.s. 33 mil, kvar för Gunnar till repet och han har 20,5h på sig. På väg till nästa TS kommer han att passera 300 mil! Börjar dessutom närma sig en "due mille miglia", vilket sker fem mil innan TS35.

Och Schoch är vid TS45. Var en seg etapp för hans del med ett snitt på 11,4mph, eller 18,3km/h. Han har nu kommit till West Virginia, så det är bara Pennsylvania och Maryland kvar sen.

GoranS kanske har skrivit om detta tidigare:

Tidsgränsen vid TS35 för "solo men racer" är torsdag 21/6 3pm (EDT).
Alltså klockan 21.00 torsdag kväll svensk tid (?).

Uppskattad ankomstid för Gunnar til TS35 är just nu 14.29 torsdag 21/6.
Det kan bli tufft med tidsgränsen vid TS35 på 3pm eller 15.00 med 24-timmars klocka.
Men enligt uppskattningarna ska han vara i mål 6 timmar före tidsgränsen.
D v s Gunnars marginal växer ordentligt i spurten?
Blir det "lite lättare" på slutet? Eller brukar de långspurta i RAAM?

Lite förvirrande att RAAM-sidorna har 12-timmars klocka på vissa ställen och 24-timmars
klocka på andra ställen.
Men alla tider gäller väl EDT?

Nästa TS är TS33, dit uppskattas Gunnar komma 00.27, d v s 06.27 svensk tid väl.

/Fedde

Senast ändrad:
23.16 kom han till TS33, alltså 05.16 svensk tid.
Genomsnittsfarten ökade något från 10.63 till 10.7.

Just nu är uppskattningen att Gunnar kommer till TS35 13.13, d v s med 1 timme och 47 minuters
marginal till cutoff time.

Från TS33 är det ca 148 miles till TS35 om jag läser rätt och då har Gunnar fr o m TS33
9 timmar och 44 minuter på sig att klara den sträckan.

/Fedde

Bra jobbat Gunnar! Du slog min skattning på ankomst till TS33 med en kvart.

Jag tror att hemsidans skattningar av ankomsttiden till en viss station beräknas som avståndet dit dividerat med medelfart som cyklisten dittills hållit, d.v.s. att den är oberoende av hur bansträckningen ser ut, vilket är lite konstigt. Skulle inte vara så svårt att baserat på den statistik som finns ta fram en multiplikativ korrektionsfaktor baserat på tidigare lopp. Om man vore ännu mer avancerad skulle man kunna skapa en modell där t.ex. vindriktning och möjligen även klockslag på dygnet vägs in.

Tillbaka
Topp