Artikel: Nishiki Cross Road - mångsysslaren

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Man behöver ju lite olika verktyg beroende på vad man ska göra. Nishikin tror jag är lämligare än det mesta som nämnts här om man har en lite längre sträcka och vill köra i hygglig fart, för fem-kilometers-turen genom stan hade jag valt något annat.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------

> ?? Vid punktering så brukar luften lämna mina
> däck. Då är det lättare att få av hjulet.

Jag byter hjul när beroende på väder.
Eller om jag ska frakta cykeln bak i bilen (vilket jag gör rätt ofta) med uppfällt baksäte så måste jag ta av framhjulet.

Intressant artikel. Ser fram emot fortsättningen.

Går själv och funderar på en lämplig pendlarhoj och har funderingar i den riktningen så jag måste säga att artikeln kommer lämpligt:-)

Ska bli spännande att se hur ni har kittat hojjen.

Från artikeln:
Cross Road ser vid första anblick ut som en landsvägscykel som utrustats med skivbromsar och lite bredare däck. Men vid jämförelse med märkets rena landsvägscyklar har Cross Road lite andra mått och geometrier med kortare överrör, rejält längre kedjestag och något flackare styrvinkel. Vid närmare granskning liknar det mer en sportig hybrid som fått bockstyre.

saltgurkan skrev:
> Mhm, en hybrid med bockstyre osv, kanske funkar.
> Men vad är skillnaden mot en cx? Ok, den har
> flaskställ, skivbromsar, 3-delat fram osv, men
> vad mer, ngn pytteliten skillnad i geometri osv?

Jag undrar samma sak som saltgurkan. Vad är egentligen skillnaden mellan en hybrid med bockstyre och en cx? Är det bara 3-delat, flaskställ och skivbromsar som avgör, eller?

Det verkar vara vara en kanonfin hoj. Även enklare komponenter brukar hålla åtminstonde 1000 mil.

Plockar man bort skärmarna och dubbdäcken så bör det kunna vara en sub 8 cykel på Vättern. Lite tyngre och trögare än en riktig racer, men duger till pendling och vättern rundor (randonnecykel ?)

Hmmm, ser att växelvajrarna löper under vevpartiet, -inte helt idealiskt för en pendlare...

Senast redigerad av en moderator:
saltgurkan skrev:
> Men vad är skillnaden mot en cx? Ok, den har
> flaskställ, skivbromsar, 3-delat fram osv, men
> vad mer, ngn pytteliten skillnad i geometri osv?

Jämförelsen gjordes mest mot Nishikis andra modeller. Vid en jämförelse mot rena CXar av andra märken ligger Cross Road rätt nära i mått och geometrier. Nu varierar det såklart en del bland olika CX så vissa mått/geometrier kan stämma överens rätt bra medan andra kan skilja en del.

Det som skiljer ut Cross Road från CX och lvg-cyklar är det (extremt) långa kedjestaget på 445 mm. Den längden är det få andra som ens är i närheten av och återfinns mest på hybrid/city-cyklar som har rejält med plats för breda skärmar och pakethållare.

ev. randonörd skrev:

> Hmmm, ser att växelvajrarna löper under
> vevpartiet, -inte helt idealiskt för en
> pendlare...

Inget problem om du har stänklapp på framskärmen.

De långa kedjestagen kan nog sitta fint om man är ute efter en snabb långfärdscykel med plats för pakethållare.

Har framgaffeln fästhål för lowriders mitt på gaffelbenen?

Verkar på många sätt vara ganska lik Specialized Tricross i användningsområde, men Specialized har inte skivbromsar. S har 5 mm kortare kedjestag.

Den liknar väll ciclib:s pendlarcross också. Geometrin på den ser väll ut att skilja sig från deras renodlade cx.
de kallar ju den till och med trekking cross...

oxr skrev:
> De långa kedjestagen kan nog sitta fint om man
> är ute efter en snabb långfärdscykel med plats
> för pakethållare.
>
> Har framgaffeln fästhål för lowriders mitt på
> gaffelbenen?

Håller med om kedjestaget men inte är väll 24 ekrade hjul och skivbromsar särskilt idealt att toura med?

Ska man alp-toura så är skivbromsar inte det minsta fel. Vill man ha en allväderspendlare som går att köra med väskor är det inte så tokigt med långa kedjestag. Jag tycker det verkar klokt..

Ingen höjdare vad gäller geometrin tycker jag. Långa kedjestag är jättebra, men många missar annars. De större ramarna borde kunna ha längre topprör för att undvika tåöverlapp, och för min del skulle ramvinklarna för sadelrör (73) och styrhuvud (71,5) kunna vara omkastade. Men den där flacka vinkeln fram kanske är bra om man har mycket vikt bak på en pakethållare eller i väskor. Och så verkar styrhuvudet vara alldeles för kort, det blir så fult att ha en massa distanser. Iochförsig finns cykeln under "Racer"-avdelningen, och sådana cyklar de flesta med styret jobbigt lågt, men det är ju inte bekvämt eller pendlingsvänligt.

edit: här är ett par riktigt fina cyklar som ligger väldigt nära min ideala pendlar-/brukscykel

GoodrichfullCustom.jpg ht=433

Goodrich Randonneur

KogswellPRCustom.jpg ht=458

Kogswell Porteur/Randonneur

Båda har ganska tvära vinklar på styrhuvudet med mycket försprång på gafflarna (lite trail) för att fungera optimalt med last fram. Breda snabba och bekväma däck med _rejäla_ stänkskärmar. Jag tror båda cyklarna råkar ha den hypade gamla 26-tumsstorleken på hjulen, 584 mm (650B), men det är mest en slump. MTB-storlek, 559 mm för ramar under 57 cm och 622 däröver tycker jag är ett bättre alternativ. Men det är egentligen bara för att det finns fler däck att välja mellan då. Med de ram- och hjulstorlekarna går det att undvika tåöverlapp även med stänkskärmar. Och styret ska gå att ha i jämnhöjd med sadeln eller tillochmed lite högre utan att det ser upphissat ut.

Och den där Mootsen såg ju helt sjuk ut. Här gnäller jag om tåöverlapp, där såg det ju ut som om själva pedalen kommer slå i...

Jag har alldrig fattat det där med tåöverlapp. Varför är det nackdel med tåöverlapp på en pendlare?
Enda cykeln där jag eventuellt kan hålla med om att det spelar någon råll är på mtb:s. Jag har tåöverlapp på CX:en och inte heller där upplever jag några problem i praktiken.

Jag har dels knäckt stänkskärmen och dels trillat i backen på grund av tåöverlapp. Och varit nära att vingla/trilla ut framför en bil. Det var när cykeln var ny, nu har jag vant mig vid att det inte går att vrida hjulet som jag vill när det går sakta.

Naugas skrev:
*Klipp!*
>
> edit: här är ett par riktigt fina cyklar som
> ligger väldigt nära min ideala
> pendlar-/brukscykel
>
> Goodrich Randonneur

Oj, den såg nästan ut som en Komet Perihelios!
(:-{)

> Kogswell Porteur/Randonneur
>
*Klipp!*

Jag gillar inte växelreglage på ramen på en bra pendelhoj. Man vill ha ögonen på trafiken, och händerna vid bromsarna. Annars var dom riktigt, riktigt snygga!

Naugas skrev:
>
>
>
>
> Goodrich Randonneur
>
>
>
>
> Kogswell Porteur/Randonneur
>
>
>

Vad var det för några museéföremål.
Vem tror att den optimala hojen kom på 1800- talet ?

MZI äger den perfekta pendlaren / doitallhojen så är det bara :D

Bilagor

• serotta.jpg
    serotta.jpg
    110.5 KB · Besök: 81
Naugas skrev:

Jag tror båda cyklarna råkar ha
> den hypade gamla 26-tumsstorleken på hjulen, 584
> mm (650B), men det är mest en slump.

Det är ingen slump att dom 650B, bland annat pga att ytter diametern på däcken motsvarar 622 x 23. Med bredden tillkommer komfort. Och på Marks cykel (Goodrich) sitter det Grand Bois Hetre som är ganska lätta samt har väldigt lågt rullmotstånd.

Olle

Curt Goodrich har byggt min Rivendell

Jag har inget direkt att klaga på. Gaffeln gör sitt jobb över knaggelis och refuger även om den kunde vara något kg lättare :)

Kör gärna upp mot 10 mil på den. Det dubbla har förekommit.

Pendla ska man göra på skrot som visat sig hålla. En Stockholmsvinter käkar ner allt fint.

Edit: gammal bild. I år har den fått kompislapp till backen fram.

Bilagor

• Pendlarök på ingarövägen.JPG
    Pendlarök på ingarövägen.JPG
    74.4 KB · Besök: 98
Fjärdebrunn skrev:
> I år har den fått kompislapp
> till backen fram.

Ego-lapp heter det.

Jag har oxå en sådan, även om den inte går ända ned till backen så gör den skillnad
Xtral%C3%A5ng_framsk%C3%A4rm.JPG

/Håkan

På Vasagatan i Stlhm idag syntes den ultimata vinterpendlaren "Kryckeln". Med en sadel från Brooks så blir den odödlig.

Bilagor

• kryckel2.JPG
    kryckel2.JPG
    57.6 KB · Besök: 69
jolop skrev:
> Naugas skrev:
>
> Jag tror båda cyklarna råkar ha
> > den hypade gamla 26-tumsstorleken på hjulen,
> 584
> > mm (650B), men det är mest en slump.
>
> Det är ingen slump att dom 650B, bland annat pga
> att ytter diametern på däcken motsvarar 622 x
> 23. Med bredden tillkommer komfort. Och på Marks
> cykel (Goodrich) sitter det Grand Bois Hetre som
> är ganska lätta samt har väldigt lågt
> rullmotstånd.
>
> Olle
>
> Curt Goodrich har byggt min Rivendell

Åh fanken, har du en Rivendell? Kul!

Och jag menade att det var en slump att jag postade hojar med just den däckdimensionen, det var de två första jag hittade som såg ut som jag ville.

ev. randonörd skrev:
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Goodrich Randonneur
> >
> > Kogswell Porteur/Randonneur
> >
>
> Vad var det för några museéföremål.
> Vem tror att den optimala hojen kom på 1800-
> talet ?

De perfekta hojarna gjordes i Frankrike på 40-talet... efter det har det bara gått utför... :p Men jag tror faktiskt att snitthastigheten skulle öka för de allra flesta om det gick att använda de äldre idéerna och utförandena på cyklar (och däck, inte minst!) på ett bra sätt i dagens randonneurlopp. Jag tänker då främst på en ökad tillförlitlighet och komfort, samt till viss del anpassade vägegenskaper. Randonneurcyklarna som gjordes i Frankrike på 40- och 50-talet saknar faktiskt motstycke, det var en otrolig konkurrens och utveckling bland tillverkarna. Cykelvärlden idag är futtig och blek i jämförelse.

Alltså, bra belysning borde vara obligatoriskt på en bra pendlarcykel. Jag läste någonstans om en jäkligt bra navdynamo. Denna kombinerat med värstinglysdioder drömmer jag om på min pendlare.

Per.

Apollon såg ju nästan intressant ut... Lite sämre utrustning än Nishikin, 4k billigare, men 13kg ist för 10.7kg? 13kg vägde ju cyklar på tidigt 90-tal...

Ska bli kul att se hur länge däcken håller innan dubbarna gnager sig in på insidan av däcken. Jag är inne på mitt fjärde bakdäck för vintern.
Annars ser det ut att vara en bra pendelhoj.
/Johan

mytomspunnen skrev:
> Men vänta nu? Är inte vintern snart över?

+1

bjorre skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vänta nu? Är inte vintern snart över?
>
> +1

Japp, är det +1 i medeltemp i sju dar eller mer så är det vår ;-)

Tillbaka
Topp