[Artikel:] Pendlarduellen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> deswhip skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > *** Alltså, om man bara vill äga en cykel,
> > cyklar året runt, inte kan göra något mek
> över
> > huvudtaget och inte bryr sig om coolfaktorn
> alls.
> > Ja då kan man köpa en hybrid. ***
>
> Det är mot den köpekretsen testet vänder sig.

Är det de som är happys målgrupp? Trodde Happy ville stå för ett lite mer medvetet IRL eller cybercyklande. Känns lite TV4 ungefär. Roligare om perspektivet var att lycrasvetton, fixifakers, FR fetton och andra okynnescyklister skulle fås att köpa Nishikis instegshybrid. Det hade varit roligt på riktigt.

Jag tycker sparkcykel ska vara med i testet. Min 6-åring pendlar hellre på den än en skivbromsförsedd Kona...

fredrikw skrev:
> hybrider och elcyklar, finns det någon annan
> cykeltyp som också är satan eller det bara dom
> två?

Innan 2010 tillhörde skivbromsade crossar den kategorin. Nu är det väl bara skivbromsade racers och hybrider kvar. Vem vet snart har kanske en av dem gått över till den goda sidan :)

MVH
Magnus

Stumpy skrev:
> Visst är den upprätta sittställningen ett
> problem.
>
Det där är en fitness bike ju.

En hybrid är ju per definition en kompromiss mellan två extremer. Vad vår käre deswhip inte verkar vilja inse att allt som oftast befinner man sig som pendlare inte på en ideal landsväg eller på en stökig stig utan nånstans på skalan däremellan. Det är just där pendlarhybriden gör sig som bäst och där den hör hemma. Alla de som anpassar sin pendling till GC-banornas förutsättningar behöver inte en cykel för full kontroll eller full fart utan en kompromiss - en hybrid. Övriga tävlar om att kränka sansade hybridpendlare och skryter om det på diverse cykelforum.

Ska bli oerhört intressant att se vad testeamet formulerar för slutsatser och vilka reaktioner det blir på de rekommendationer och riktlinjer som målas upp i slutredovisningen av testet.

fredrikw skrev:
> coolfaktorn? jag tror problemet är att deswhip
> inte pendlar utan mest glider omkring och är
> cool. alternativt leker cykelbud.

Hehe, en jag ska inte gå in så mycket på din analys förutom att du just för tillfället har rätt i att jag mest glider omkring. Och jo, lite cool är jag nog, jag har ju ingen hybrid eller reflexväst iaf. :p

Men jag är verkligen inte insnöad på coolfaktorn. För mig räcker det med att jag själv gillar mina cyklar och jag är av mkt praktisk natur. Vad alla andra tycker spelar faktiskt ingen större roll, de har ju oftast så dålig smak ändå. :-)

Efter att ha pendlat ungefär 20 år med olika cyklar har jag kommit fram till följande:

- fälgbroms slits fort och sliter på fälgen pga vägsalt. Disc eller trumbroms är bättre. Fotbroms fungera men jag kan inte vänja mig...

- utanpåliggande växlar får också stryk av vägsalt. Singlespeed (om man orkar) eller växelnav (Torpedo, Nexus, Alfine...) är nästan underhållsfritt

- det ska finnas plats för dubbdäck (där åker flera racerram bort...)

- det ska finnas plats och monteringsöglor för riktiga kvalitetsstänkskydd (inte såna http://www.cyclecomponents.com/1/sv...r/set-21/topeak-defender-m1_m2-skarmsats.html som man kan lätt slå sönder vid minus grader!)

- navdynamo gör att man har alltid belysning med sig utan att bry sig om laddning. Motståndet är väldigt liten när belysning är på och nästa obefintlig utan belysning

- Kedjeskydd mot stänk från framdäcket ska finnas

- rak styre gör att man är snabbare på bromsarna än med bockstyre

- stel gaffel fram

- hjulstorlek är en smakfråga (så länge man håller sig mellan 26 o 28/29 tum...)

- ram enligt ovan och smak...

Så har man en pendlare som klarar vintern och som behöver väldigt lite underhåll. Cyklar man inte på vintern kan man glömma dom 3 första punkter.
Sen går det att motionera och ta sig runt Vättern med en cykeln enligt ovan, dock kanske inte under 10 timmar! ;-)
Ramvalet avgör om cykeln bli tråkig eller roligt.

/E

andematt skrev:

> En hybrid är ju per definition en kompromiss
> mellan två extremer. Vad vår käre deswhip inte
> verkar vilja inse att allt som oftast befinner man
> sig som pendlare inte på en ideal landsväg eller
> på en stökig stig utan nånstans på skalan
> däremellan. Det är just där pendlarhybriden
> gör sig som bäst och där den hör hemma. Alla
> de som anpassar sin pendling till GC-banornas
> förutsättningar behöver inte en cykel för full
> kontroll eller full fart utan en kompromiss - en
> hybrid. Övriga tävlar om att kränka sansade
> hybridpendlare och skryter om det på diverse
> cykelforum.

Men nu börjar jag nästan tröttna på att ingen verkar begripa mina klockrena utläggningar. Jag har inget emot en cykel som klarar pendlarens alla krav. Det är hybriden i sig som den nu ser ut jag invänder mot, jag tycker den är, allt som oftast iaf, korkat konstruerad.

Men det finns ju ramar och kanske cyklar också som har en normal racergeometri och ändå har plats och fästen för cantilever/skivor, stänkskärmar, dubbdäck, väskor och fan och hans moster. Tar man en sån ram och sätter ett rakt styre på den så blir den ju bra för pendling.

Men hybriderna är gjorda för gubb/kärringcykling som jag tror jag uttryckte det i min första tråd, alltså med upprät sittposition så att man omöjligt kan cykla varken fort eller med kontroll. Ovana cyklister däremot uppskattar ofta sådan geometri och de kan väl köpa en, även om jag tyckte att de lika gärna kunde cykla standardhoj istället.

Sen är det det här med budjeten, cykeln jag beskrev ovan kanske inte kan fås för 5000 kr och isåfall är det så. Det är marknadens fel. För det är ju inte dyrare att tillverka en snabb geometri än en långsam. Men jag tycker inte man ska acceptera det och köpa en sådan halvmessyr utan antingen bygga om sin skruttmtb i garaget eller så pungar man ut vad det kostar och köper en custom made jättebra pendlarhoj.

Om man nu är en frisk och stark cyklist och har all den här kunskapen men ändå köper en hybrid så spelar man ju de onda marknadskrafterna i händerna och ökar på mängden skitprodukter i samhället. Det kan ju knappast vara något bra. Allt detta för att man är lat och snål?! Nej, då förtjänar man isåfall att få lite skit här på forumet!

happymtb.fr skrev:
> Efter att ha pendlat ungefär 20 år med olika
> cyklar har jag kommit fram till följande:
> * se ovan kl 16:13 *
> /E

Mycket bra och informativ utläggning Etienne! Helt utan trolltendenser också...;)

deswhip skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Efter att ha pendlat ungefär 20 år med olika
> > cyklar har jag kommit fram till följande:
> > * se ovan kl 16:13 *
> > /E
>
> Mycket bra och informativ utläggning Etienne!
> Helt utan trolltendenser också...;)

Ja, tack!
Jag tyckte debatten hade spårat ur så jag försökte rätta till det...
Lite konstig dock att det är du som tackar...!
Men fortsätt som vanligt: du tydligen underhåller några stycken. ;-)
/E

oxr skrev:
> deswhip skrev:
> -----
> > *** Alltså, om man bara vill äga en cykel,
> > cyklar året runt, inte kan göra något mek
> över
> > huvudtaget och inte bryr sig om coolfaktorn
> alls.
> > Ja då kan man köpa en hybrid. ***
>
> Det är mot den köpekretsen testet vänder sig.

Överväger de ens en racer?

(I och för sig överväger de nog i så fall inte en cx heller, men det beror nog mer på att de inte vet vad det är.)

deswhip skrev:
*Mycket konstigheter*

Jag har en fulhybrid av värsta sort, Tuntturi något som närmar sig 8 år nu, med justerbar styrstam och allt och upplever att sittställningen är nästan exakt densamma som på min MTB om jag drar upp sadeln på den senare till svettoposition.

Kontrollen är också den ungefär densamma, styrbredd och gaffelvinkel känns spontant inte allt för olika även om jag inte mätt. Vinter i snömodd eller full fart nedför backar på grusstig som jag har i början av min pendlingsväg är inga som helst problem utom att bromsarna suger eftersom jag aldrig orkar fixa dem.

Enda felet är att den är lite tung och att några vintrars vägsalt börjar synas på drivlinan, som för övrigt är utanpåliggande och aldrig har strulat trots vinterslask.

Klart jag skulle vilja ha en cx som pendlare men då blir det helt plötsligt stöldbegärligt och går inte att lämna ifrån sig var som helst i cykelställ på stan längre perioder som min nuvarande fula cykel.

Sen spelar det ingen som helst roll vilka argument du kommer med av två anledningar:
1. Du har inte provat och kan därför inte uttala dig i praktiken utan bara i teorin. Det finns dåliga cyklar av alla sorter men att säga att alla hybrider har sittställning som en damtralla utan att ens ha provat är ju inte lite ignorant/arrogant.
2. Alla har olika smak och behov. Att du bestämt dig för att de suger betyder inte att alla andra har det eller för den delen ens tycker det. Att folk blir missnöjda när de köper cykel beror nog snarast på att de inte vet riktigt vad de vill ha som någon berörde tidigare. En Opel Corsa är kanske inte en lika rolig bil som en Maserati men för någon som bara vill köra från A till B och inte bryr sig om prestandan är den senare bara onödigt dyr, svårare att köra och därmed efter den personens behov en dålig bil. Oavsett vad andra kan tycka om att Corsan kanske inte är guds gåva till mänskligheten.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> deswhip skrev:
> -----
> *Mycket konstigheter*
>
> Jag har en fulhybrid av värsta sort, Tuntturi
> något som närmar sig 8 år nu, med justerbar
> styrstam och allt och upplever att
> sittställningen är nästan exakt densamma som
> på min MTB om jag drar upp sadeln på den senare
> till svettoposition.
>
> Kontrollen är också den ungefär densamma,
> styrbredd och gaffelvinkel känns spontant inte
> allt för olika även om jag inte mätt. Vinter i
> snömodd eller full fart nedför backar på
> grusstig som jag har i början av min
> pendlingsväg är inga som helst problem utom att
> bromsarna suger eftersom jag aldrig orkar fixa
> dem.
>
> Enda felet är att den är lite tung och att
> några vintrars vägsalt börjar synas på
> drivlinan, som för övrigt är utanpåliggande
> och aldrig har strulat trots vinterslask.
>
> Klart jag skulle vilja ha en cx som pendlare men
> då blir det helt plötsligt stöldbegärligt och
> går inte att lämna ifrån sig var som helst i
> cykelställ på stan längre perioder som min
> nuvarande fula cykel.

Jag vet ju inte vad du har för MTB nu men en bra MTB med XC-geometri (jag vet att jag sagt det tidigare men inte upprepat hela tiden, det måste vara XC-geometri såklart) är gjord för att gå så fort som möjligt och om man har en stel framgaffel och inte en massa spacers eller en uppåtstam på den så SKA sittställningen vara helt ok.

Om dessutom din fulhybrid har samma nivå på kontroll som MTB'n måste jag verkligen ifrågasätta din MTB. Ibland om man är oförsiktig kan man, som jag varit inne på lite också, bli pålurad en hybrid i tron om att det är någonting annat. Du kanske är en (o)lycklig ägare av en mtbfulhybrid OCH en vägfulhybrid!

Isåfall borde vi verkligen göra något åt saken. Starta en tråd i ämnet så kommer du få många råd. :)

Om jag beskriver mina erfarenheter från pendling samma sträckor på olika cyklar så är läget följande.
Tabellen börjar med långsammast/sämsta tid och slutar med snabbast.

Nakahara 26" "mtb" grova däck (skäms)
Scott 26" mtb grova däck
Giant stonebreaker 26" stenålders-mtb semislicks
Scott 26" mtb slicks
Motobecane stålherrcykel 28" Schwalbe marathon
Marin Sausalito 28" stenålders hybrid Spectra ballongaktiga lvg hjul
Kona Dr Dew 28" hybrid Continental tourride
Marin hybriden nu med bockstyre
Eddy Merckx racer Schwalbe 622-23

Cyklar 2,2 mil enkel eller längre.

Summan av det hela är att mtb alltid är sämst för de är fel växlade och inte erbjuder samma rull. Hybriden är alltid bättre än mtb.
Gubbcykeln var 12 växlad och bättre än mtb.
Racern och fulcrossen är överlägsna så länge väglaget tillåter.
Dessutom har jag gått tillbaka och använt tidigare cyklar flera gånger när det behövts så det beror inte på om jag är bättre tränad eller inte. Jag snittar ungefär 30 km/h på racer ensam upp till 90 km om det är nån slags vägledning.
Det finns säker många som kan spöa mig på mtb när jag kör min Marin men det hör inte riktigt hit för de skulle spöa mig mer om de hade nån annan cykel längre ned på listan.

Fjärdebrunn skrev:
> Är det de som är happys målgrupp? Trodde Happy
> ville stå för ett lite mer medvetet IRL eller
> cybercyklande. Känns lite TV4 ungefär.

Vi provar att vara lite TV4 den här gången, fast med våra nördiga glasögon.

Knuppe skrev:
> Skulle utan att tveka välja räserhybriden om det
> är lite statskörning i pendlingen.
> Seriöst, hur många ligger och pressar 35+ nere i
> bockarna på vägen till jobbet på tex.
> södermalm? Har inte sett en enda som någonsin
> använt ett bockstyre i stan, det ger inga
> fördelar bara nackdelar.

Götgatan och händerna i bocken är kanske inte helt optimalt (om man inte spurtar i morgontrafiken för att hinna från Ringvägen över Folkungagatan innan det slår om till rött) Men utmed Stadsgårdskajen och Strandvägen i full fart är det utmärkt, likadant om man ska fortsätta ut mot Nacka.

Hasse#7 skrev:
> Om jag beskriver mina erfarenheter från pendling
> samma sträckor på olika cyklar så är läget
> följande.
> Tabellen börjar med långsammast/sämsta tid och
> slutar med snabbast.
>
> Nakahara 26" "mtb" grova däck (skäms)
> Scott 26" mtb grova däck
> Giant stonebreaker 26" stenålders-mtb semislicks
> Scott 26" mtb slicks
> Motobecane stålherrcykel 28" Schwalbe marathon
> Marin Sausalito 28" stenålders hybrid Spectra
> ballongaktiga lvg hjul
> Kona Dr Dew 28" hybrid Continental tourride
> Marin hybriden nu med bockstyre
> Eddy Merckx racer Schwalbe 622-23
>
> Cyklar 2,2 mil enkel eller längre.
>
> Summan av det hela är att mtb alltid är sämst
> för de är fel växlade och inte erbjuder samma
> rull. Hybriden är alltid bättre än mtb.
> Gubbcykeln var 12 växlad och bättre än mtb.
> Racern och fulcrossen är överlägsna så länge
> väglaget tillåter.
> Dessutom har jag gått tillbaka och använt
> tidigare cyklar flera gånger när det behövts
> så det beror inte på om jag är bättre tränad
> eller inte. Jag snittar ungefär 30 km/h på racer
> ensam upp till 90 km om det är nån slags
> vägledning.
> Det finns säker många som kan spöa mig på mtb
> när jag kör min Marin men det hör inte riktigt
> hit för de skulle spöa mig mer om de hade nån
> annan cykel längre ned på listan.

Hmmm, det känns som om du håller på att slå ner sista spiken i kistan min...

Men dina MTB's, var de moddade för landsväg eller hade de dämpgaffel på? Och utväxlingen tycker jag att det är lite förvånande att du behöver högre än 42/11 eller hade du 12 eller 13 cog som lägsta? Eller är du bara väldigt stark kanske, jag tycker det borde räcka nämligen även om det var länge sen jag cyklade annat än singlespeed.

Svara gärna om du kan för jag är verkligen nyfiken.

Det är ju lite många så välj nån så skall jag försöka speca. Som du ser är det ju mycket "skitcyklar" men det har mer med stöldrisken än mitt habegär att göra. Jag glömde förresten en gammal Crescent racer med ramreglage, den går in mellan Marin med bock och Eddyn.

Edit: Ramreglage, inte ramväxlar.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Om jag beskriver mina erfarenheter från pendling
> samma sträckor på olika cyklar så är läget
> följande.
> Tabellen börjar med långsammast/sämsta tid och
> slutar med snabbast.

Intressant! Min rankinglista (inte tidsbaserad) av tre pendlarcyklar som jag kört med senaste året, 17 km enkel väg:

Nishiki Criterium
Cannondale Touring
Planet X Ti Sportive

Två räsrar och en touringhoj alltså.

Nishikin tyckte jag var en ganska trevlig pendlingsräser. 32-ekrar på hjulen kändes stabilt. Men den är ganska tråkig, och det är en räser, utan fästen för pakethållare etc.

Cannondalen är egentligen den bästa pendlingshojen. Man kan packa på lite vad man vill på den med fram- och bakväskor (och pakethållare) vid behov, och ha gott om plats över för ombyte etc. Enda nackdelen med Cannondalen är att tja, jag är ett singelhushåll så mina behov av att transportera mycket är inte så stort. Jag är inte ens långsammare på den, i stadsmiljö, än vad jag var på Nishikin.

Men. I och med att jag har bra ombytesmöjlighet med skåp att förvara kläder i mer permanent (byxor och tröja har jag där och underkläder tar jag med mig för hela veckan på måndagar) och möjlighet att låsa cykeln ganska bra på jobbet så ändrade jag pendlingsvanorna när jag skaffade min...

Planet X, som jag kör nästan varje dag nu för tiden. Det hjälper så klart att ha en bra ryggsäck. Men den är roligare och snabbare än Cannondalen (som faktiskt i sin tur är roligare i ren cyklingsupplevelse än Nishikin). Och som komfortracerram har den fästen för pakethållare, mycket möjligt att det blir ett inköp av en lättare sådan ganska snart.

Ska jag förbi någonstans på stan och handla någonting (inte för otympligt såklart), eller veckohandla mat eller så, då tar jag Cannondalen och vet att den kan ta typ vad som helst. Om man vill ha en cykel som man kan lasta mer otympliga grejor på får man väl börja titta på en Xtracycle, det har jag sett någon som pendlar på men det verkar ovanligt.

Jaja. Touringcyklar är som sagt ovanliga i svenska butiker. Men värt att fundera på tycker jag, som sagt, med väskor fram och bak har man plats att ersätta bilens roll i veckohandlingen.

Senast ändrad:
mmmrrrr skrev:

> Intressant! Min rankinglista (inte tidsbaserad) av
> tre pendlarcyklar som jag kört med senaste året,
> 17 km enkel väg:
>
> Nishiki Criterium
> Cannondale Touring
> Planet X Ti Sportive
>
> Två räsrar och en touringhoj alltså.
>

>
> Jaja. Touringcyklar är som sagt ovanliga i
> svenska butiker. Men värt att fundera på tycker
> jag, som sagt, med väskor fram och bak har man
> plats att ersätta bilens roll i veckohandlingen.

Jag förstår vad du menar och håller med. Min Marin som jag nyligen har uppgraderat har ungefär samma användningsområde som din Cannondale. Jag skriver användningsområde för att inte förolämpa dig, där slutar likheterna då din hoj är ljusår bättre och finare. Fick jag bara behålla och äga en cykel behöll jag Marinen, den är inte bäst på något men den näst bäst på allt, typ. Jag kör med pakethållare och kommer så småningom byta till en framgaffel som tar lowriders.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Det är ju lite många så välj nån så skall
> jag försöka speca. Som du ser är det ju mycket
> "skitcyklar" men det har mer med stöldrisken än
> mitt habegär att göra.

"Scott 26" mtb slicks " är väl den mest intresanta. De övriga MTB'erna kanske som sagt inte var så mycket att hänga i julgran ändå.

deswhip skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Det är ju lite många så välj nån så skall
> > jag försöka speca. Som du ser är det ju
> mycket
> > "skitcyklar" men det har mer med stöldrisken
> än
> > mitt habegär att göra.
>
> "Scott 26" mtb slicks " är väl den mest
> intresanta. De övriga MTB'erna kanske som sagt
> inte var så mycket att hänga i julgran ändå.

Ok! Här kommer specifikationen på Scotten som inte heller är imponerande :)

Scott Tampico 3x9 22/32/44 max utväxling 44/11. RST gaffel ställd på stenhård. 19 tum ram vilket är litet för mig och därmed gav en klart racig eller helt enkelt obekväm aerosittställning. Nokiandäck ganska lättmönstrade inte helt slicks alltså, nästan maxtryck. Allt fungerade som det skall på cykeln.

Men grejen är att om du sätter igång och pendelcyklar mycket så handlar det om hur mycket ansträngning du skall lägga in för att ta dig från A-B. Även om jag kan bevisa en högre fart /bättre tid på en hoj så kostar det för mycket kraft. Det mest påtagliga med MTB är att man i princip sitter och trampar hela tiden. Utför tex kan man sitta och trampa och plötsligt bli omkörd av en hybrid eller racer. Mtb kräver för mycket kraft i jämförelse och det räcker inte med att höja kadensen det är fortfarande mer oekonomiskt. Jag brukar ibland fråga någorlunda jämbördiga cyklister om vi skall hjälpas åt och det märks efter ett tag vem som lider mest av sin cykels brister. Kör du mtb så blir du efter ett tag dragen av en racer. Kör du racer får du börja dra en mtb. Men du måste upp i lite sträckor också, är det bara frågan om att kränka någon på nån halvmil så kan du kanske fixa det med mtb och se någorlunda oberörd ut men då hade du likförbaskat varit framme fortare om du haft en bra hybrid istället. Min Dr Dew var ju ny och toppmodern, inte särskilt gubbig heller egentligen men den suger jämfört med racer om man skall köra 20 km motvind och en mtb hade varit sämst.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
se ovan

Jag förstår vad du säger. Jag vet inte hur noga du följt tråden här men jag har ju argumenterat hårt emot allt och alla här på forumet för att visa att MTB är bättre än hybrider. Och det kanske de fortfarande är även om jag väl en gång för alla får ge mig på punkten om vilken som är snabbast på landväg med hyggligt väglag. Vi får utropa hybriden till vinnare, tydligen behöver hybriden i fråga inte ens vara särskilt high end heller för att åstakomma det.

Jag har väl varit lite skadad av mina år som budcyklist. För i innerstan är verkligen en bra/smart MTB bättre än hybrid pga kontrollen man får. Men det också kanske bara gäller om man är relativt skicklig och kör aggressivt, dessutom kör man bara korta sträckor i taget.

Så det är klart, pending är ju lite annorlunda.

Jag har bara gett min bild av det hela. Nån håller med, nån säger emot, nån spyr på att det är för långt eller onödigt, nån fick en ide till nästa köp. Happymtb helt enkelt. Sov gott!

deswhip skrev:
> Jag vet ju inte vad du har för MTB nu men en bra
> MTB med XC-geometri (jag vet att jag sagt det
> tidigare men inte upprepat hela tiden, det måste
> vara XC-geometri såklart) är gjord för att gå
> så fort som möjligt och om man har en stel
> framgaffel och inte en massa spacers eller en
> uppåtstam på den så SKA sittställningen vara
> helt ok.
>
> Om dessutom din fulhybrid har samma nivå på
> kontroll som MTB'n måste jag verkligen
> ifrågasätta din MTB. Ibland om man är
> oförsiktig kan man, som jag varit inne på lite
> också, bli pålurad en hybrid i tron om att det
> är någonting annat. Du kanske är en (o)lycklig
> ägare av en mtbfulhybrid OCH en vägfulhybrid!
>
> Isåfall borde vi verkligen göra något åt
> saken. Starta en tråd i ämnet så kommer du få
> många råd. :)

Hade du tittat på min profil hade du sett att jag har en Focus med halvrejsig XC-geometri och 100mm slag, alltså inget AM-monster direkt. Absolut ingen sunkig fulhybrid. Att hybriden har hängt med sen jag var 14, jag hade växt färdigt då visade det sig senare, betyder snarast att den var ett helt osannolikt lyckat köp med tanke på tidpunkt och omständigheter.

Det som slår mig mest är din otroligt arroganta inställning till alla andras faktiska erfarenhet av något du själv erkänner att du inte har någon erfarenhet av. Även de som gör utförliga jämförelser med andra cykeltyper som de jämfört ordentligt avfärdar du helt.

Rattnalle skrev:
se ovan

Jag håller med Rattnalle, jag har haft lite arrogant stil, speciellt emot dig ser jag när jag läser vad jag skrivit, som du verkligen inte förtjänade.

*** Förlåt Rattnalle. ***

Det eskallerade liksom upp på lite och om jag får skylla på något så berodde det väl på att jag själv tyckte att de som högg emot oftast hade missat andemeningen i mina utlägg.

Du kanske inte följt hela tråden sen jag kom in men jag har ju nu på slutet verkligen tagit ett steg tillbaka och erkänt att jag haft fel på åtminstånde en punkt, som var ganska avgörande nämligen huruvida hybriden eller MTB'n var snabbare på landsväg med hyggligt väglag.

Det var väl stort av mig? :)

Faktum är att även om jag har starka åsikter, så är jag inte alls arrogant i verkligheten, men har ingen vana av att skriva på forum. Och jag antar att om jag tycker jag skriver lite fräckt med glimten i ögat så kan det bli arrogant och nedlåtande i andras ögon. Och det har verkligen inte varit meningen, även om jag iofs gillade att det stormade lite.

Ok, hoppas nu att ingen har tagit illa upp och att ni, och speciellt du Rattnalle efter att ha läst det här inte tror att jag är en sådan superarrogant knöl.

Ödmjukast /Deswhip

Senast ändrad:
deswhip skrev:
Se ovan

Lät nog lite hårdare än det var meningen jag också. Jag tog inte illa upp personligen och det var inte min avsikt att få det att låta så heller.

Det där med nyanser och glimten i ögat i text är och kommer alltid att vara svårt, i synnerhet här där man kanske inte korrekturläser allt man skriver så noga, och därför är kan det vara lite farligt att försöka sig på sådant utan att vara riktigt övertydlig. Något jag också misslyckades med uppenbarligen.

Sen tycker jag kanske inte heller att hybrider är bäst på allt men de är fullt användbara om man bara har dem till rätt saker. Jag skulle gärna pendla på en cross eller komforträser med skärmar men cykelbanorna i centrala GBG är på många ställen så dåliga att jag nästan saknar dämpargaffeln och de stora däcken på MTBn även när det är rensopat och fint så det känns inte riktigt realistiskt. Plus stöldfaktorn då.

Bra Rattnalle! :-) Fast du förtjänade hur som helst din ursäkt, jag höll låg nivå just mot dig.

Dog tråden nu eller?

Obs, tycker fortfarande att hybrider är både kassa och mesiga! ;p

deswhip skrev:
> Bra Rattnalle! :-) Fast du förtjänade hur som
> helst din ursäkt, jag höll låg nivå just mot
> dig.
>
> Dog tråden nu eller?
>
> Obs, tycker fortfarande att hybrider är både
> kassa och mesiga! ;p

Alltid lika kul att se folk som verkligen har kontakt med sin metaforiska fänkål, mer sådant i samhället!

mmmrrrr skrev:
> deswhip skrev:
> -----
> > Bra Rattnalle! :-) Fast du förtjänade hur som
> > helst din ursäkt, jag höll låg nivå just
> mot
> > dig.
> >
> > Dog tråden nu eller?
> >
> > Obs, tycker fortfarande att hybrider är både
> > kassa och mesiga! ;p
>
>
> Alltid lika kul att se folk som verkligen har
> kontakt med sin metaforiska fänkål, mer sådant
> i samhället!

Eftersom oxr skall återkomma med uppdateringar efter hand så finns det nog alla möjligheter uppröra och uppröras. :) Än är inte sista inlägget skrivet i tråden, eller vad tror ni? Glöm inte sommartiden nu i natt! Mycket skoj som kan missas i morgon om man försover sig.

Snuten skrev:
> På tal om hybrider - är det många som verkligen
> utnyttjar s.k. justerbara styrstammar och justerar
> dem?

Har inte justerat min sedan 2005. Den knakar mest. =)

Lånade min fars Nishiki-hybrid igår. Den är bra bortsett den där justerbara-styrröret.
Helt omöjligt att använda och förstör möjligheten till en vettig kontroll på styrlagerspänningen.
Kass. Annars en trevlig cykel även om jag alltid föredrar bock.

Upprätt körställning på en hybrid? det är väl bara att sänka styret, -eller?
Den värdelösa justerbara styrstammen kan man väl byta mot en som passar cyklisten, -eller?

Bara för att det är en hybrid försvinner väl inte behovet att justera den efter cyklisten ?

De justerbara styrrören är inte så lätta att byta. Tror hela lagret är ändrat för att få till det så det blir till att byta gaffel, stam och lager tror jag.
Knappast något för medelpendlaren.
Men jag tror Nishiki slutat med dem nu, denna är några år gammal.

Jag tror rätt få pendlare bemödar sig med att justera sin hoj efter sina personliga mått.

Perzzon: Jag har då inte sett någon sådan speciallösning på någon Nishiki. Brukar vara 1 1/8" eller 1", standardprylar. Bara att byta till nått vettigt standardhelvete.

jomper skrev:
> Laddad stämning inför nästa avsnitt.. :-)

Släng upp den nu! Tycker det börjar tappa fart i denna tråden... ;-)

Min bil, som jag bla pendlar med ibland, är en slags hybrid. Mesig men en fungerande kompromiss där ekonomi och lastförmåga är två av flera faktorer som vägs in.

Kan man tänka sig att man tillämpar ett liknande tankesätt då man väljer cykel?

Snuten skrev:
> Min bil, som jag bla pendlar med ibland, är en
> slags hybrid. Mesig men en fungerande kompromiss
> där ekonomi och lastförmåga är två av flera
> faktorer som vägs in.
>
> Kan man tänka sig att man tillämpar ett liknande
> tankesätt då man väljer cykel?

Hur tänkte du nu ?

ev. randonörd skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Min bil, som jag bla pendlar med ibland, är
> en
> > slags hybrid. Mesig men en fungerande
> kompromiss
> > där ekonomi och lastförmåga är två av
> flera
> > faktorer som vägs in.
> >
> > Kan man tänka sig att man tillämpar ett
> liknande
> > tankesätt då man väljer cykel?
>
>
> Hur tänkte du nu ?

Jo jag tänkte att om man jmf det delikata problemet att välja cykel med ett annat problem (att välja bil i mitt exempel) kan man kanske mjuka upp en del mentala låsningar.

Snuten skrev:
> Jo jag tänkte att om man jmf det delikata
> problemet att välja cykel med ett annat problem
> (att välja bil i mitt exempel) kan man kanske
> mjuka upp en del mentala låsningar.

Så är det såklart. De vänner jag har med stort bilintresse har också flera bilar, för respektive användningsområde. Självklart är det så med cyklar också.

happymtb.fr skrev:
> Efter att ha pendlat ungefär 20 år med olika
> cyklar har jag kommit fram till följande:
>
> - fälgbroms slits fort och sliter på fälgen pga
> vägsalt. Disc eller trumbroms är bättre.
> Fotbroms fungera men jag kan inte vänja mig...
>
> - utanpåliggande växlar får också stryk av
> vägsalt. Singlespeed (om man orkar) eller
> växelnav (Torpedo, Nexus, Alfine...) är nästan
> underhållsfritt
>
> - det ska finnas plats för dubbdäck (där åker
> flera racerram bort...)
>
> - det ska finnas plats och monteringsöglor för
> riktiga kvalitetsstänkskydd (inte såna
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/tillbehor-136/skarmar/set-21/topeak-defend
> er-m1_m2-skarmsats.html som man kan lätt slå
> sönder vid minus grader!)
>
> - navdynamo gör att man har alltid belysning med
> sig utan att bry sig om laddning. Motståndet är
> väldigt liten när belysning är på och nästa
> obefintlig utan belysning
>
> - Kedjeskydd mot stänk från framdäcket ska
> finnas
>
> - rak styre gör att man är snabbare på
> bromsarna än med bockstyre
>
> - stel gaffel fram
>
> - hjulstorlek är en smakfråga (så länge man
> håller sig mellan 26 o 28/29 tum...)
>
> - ram enligt ovan och smak...
>
> Så har man en pendlare som klarar vintern och som
> behöver väldigt lite underhåll. Cyklar man inte
> på vintern kan man glömma dom 3 första
> punkter.
> Sen går det att motionera och ta sig runt
> Vättern med en cykeln enligt ovan, dock kanske
> inte under 10 timmar! ;-)
> Ramvalet avgör om cykeln bli tråkig eller
> roligt.
>
> /E

Hur långt har du enkel väg? Å vilka typer av miljöer cyklar du igenom under din resa?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp