Åsunden runt

Åsunden runt
Det beror ju lite på om du cyklar banvall eller väg 157 söderut från Ulricehamn till Vegby respektive Gällstad. Men mellan 40 och 45 km vill jag minnas. Klassisk och trevlig runda hursomhelst!

Åsunden runt
Jag har tänkt att köra den om ett tag. Dock blir det när frugan är ledig så jag slipper släpa på cykelvagnen hela vägen runt, hade premiär med vagn+lvg-cykel idag och visst går det snabbare än med mtb och vagn i skogen. 16km på 50min blev det, inkls stigningen på 100meter upp från Skottek mot simhallen. Ungar är tunga saker =)

Åsunden runt
På tvärredsidan är det nästan mer stig/grus än på östra sidan. Man följer Åsundenleden, skyltat med orangea romber. På östra sidan är delar av leden skitdålig, det gäller bl.a. avsnitten mellan Näsboholm - Vegby, då är det bättre att köra banvallen. Det finns dock väldigt fina stigar mellan Ulricehamn-Vegby om man har en orienteringskarta och kan läsa den, annars är det bättre att köra banvallen..

Åsunden runt
På Tvärredsidan är det bättre att köra bilvägarna istället för vandringsleden. På vissa ställen är den helt igenväxt. Som sagt, dåligt skyltat vad som är cykel- och vad som är vandringsled.

Åsunden runt
Jag körde rundan idag med grabben i vagnen och en bekant, mkt fin runda.
Sträcka: 48,28 km
Hastighet: 18,81 km/h
Tempo:03:11 min/km

karta.jpg

KÖrde så vi tog mot Brunn -> Tvärred först då det är rätt mkt stigning där, sen har man banvallen hem och kan mysa utmed sjön. Tog det ganska lungt då det var premiär för mig på en lite längre sträcka samt ny cykelkompis. Sen är det trots allt 25kg+ på släp så ville inte ta ut mig. Tog ca 4h totalt då vi stannade hos min bror & svägerska för fika samt låta grabben få springa av sig i ca 1h samt en glasspaus i Vegby. Mystur mao.

graf.jpg

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=23762088

Åsunden runt
Körde runt Åsunden under Åsundabragden, Thriathlontävling för 15 år sen. Lite OT, men vet nån om tävlingen körs fortfarande? Det var ett bra och kul arrangemang då i alla fall.

Tillbaka
Topp