Det har du naturligvis rätt i men det fackto så gör det ingen skillnad för du ska få två lösrykt delar att fundera över.
får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (yyyy:xxx)
och
får inte bryta eller på annat sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som tillhör räddningskåren, begravningsfölje, grupp av barn under ledares uppsikt eller annan
procession. Förordning (xxxx:yyy).
Den en gäller och den andra gör det inte, men innebörden är den samma.
Huvudsak och bisak. Mmmmm så är det.
Men jag skall vara noggrannare med detta i framtiden och tack för att du påtalade det.
På riktigt tack.
Du skriver (normalt sker det aldrig att framförvarande fordonsförare bedöms som vållande vid upphinnandeolyckor). Och som jag ser det finns det väl egentligen inte ett normalfall i den bemärkelsen. Men jag förstår vad du menar. Typ vänstersväng och högerregeln. Där kan vi också tala om "normalfall".
Om jag mins rätt så var det väl detta andreas rök på, men jag kan ha fel. Jag har inte tillgång till domen här och nu.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.