Åtalas för att cyklat på väg

Ja, om två brott begåtts så borde (tycker jag) åklagaren lägga fokus på det allvarligare brottet.
Att medvetet köra på någon är ju för faan sinnessjukt...

zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Kontentan är ju ungefär att cyklar är något
> för barn upp till 7 års ålder och att riktiga
> vuxna kör bil.

Vadå är det inte så?

Samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med kommentarerna... Varför har man som cyklist rätt att inte följa TF bara för att man villa åka fortare än vad som är lämpligt på anvisad körbana? Bilister får inte byta till bussfil eller cykelbana när vägen är igenkorkad. (Vilket liv det skulle bli om en mördarmaskinförare körde upp på cykelbanan när en cyklist hindrade framfarten på vägen.)

Sen får man givetvis inte köra på någon... det är ju helt absurt!

Alla mina "krock-med-bil-nära-ögat-upplevelser" har varit på cykelbanan. Bilister som kommer ut i korsningar stannar ytterst sällan vid cykelbanan. Klart man känner sig säkrare på körbanan. Där ser de en åtminstone.
Är dock glad att man i det här landet (Finlandet) har en rekommendation att cykelbana skall användas och att poliserna själva oftast tycker att vi ska vara på körbanan. Speciellt i tätorter.

Men det hindrar ju inte bilister från tutande, gestikulerande och pekfingrar och långfingrar om vartannat.

rback skrev:
> Är dock glad att man i det här landet
> (Finlandet) har en rekommendation att cykelbana
> skall användas och att poliserna själva oftast
> tycker att vi ska vara på körbanan. Speciellt i
> tätorter.

Aha! Så ni har inte en tvingande bestämmelse som här i Sverige?

Funderar på det ... Hur skulle det se ut som bilist om man var hänvisad till en fil i dåligt skick, gropig, och lämplig för högst 15-20 km/h, när det samtidigt fanns allmän väg bredvid skyltad och lämplig för 50 eller något?

Nuvarande situation med separat dålig cykelbana; laglig? Kanske. Rättvis? Sällan.

Till saken hör att de gånger biltrafiken har en separat väg (motorväg) bredvid allmän väg (händer lite överallt här i landet, inte 10m avstånd men liknande situation) är man *inte* skyldig att använda den som bilist.

Mårten skrev:
> Samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med
> kommentarerna... Varför har man som cyklist rätt
> att inte följa TF bara för att man villa åka
> fortare än vad som är lämpligt på anvisad
> körbana? Bilister får inte byta till bussfil
> eller cykelbana när vägen är igenkorkad.
> (Vilket liv det skulle bli om en
> mördarmaskinförare körde upp på cykelbanan
> när en cyklist hindrade framfarten på vägen.)

Fast det FINNS väl en väsentlig skillnad? Bilar får väl ALDRIG köra på cykelbanan?

Ur lagstiftarens synvinkel borde det väl ändå säga en del om de faror en snabbåkande motionscyklist möter när denne frivilligt hellre delar väg med bilar vägande flera ton än cyklar omkring bland hundar och gångtrafikanter. Som cyklist är det ju undantagslöst jag själv som kommer råka illa ut när jag cyklar på körbana istället för på cykelväg. Bilen kanske får en lätt skrapa i lacken medan jag själv rätt troligt bryter ett antal ben, eller värre. Att jag då ändå väljer att utsätta mig för den risken visar väl att jag bedömer det vara en större risk att köra på cykelväg. Speciellt som jag utöver faran även får utstå en del glåpord, viftanden och tutanden.

kontrapunkt skrev:

> Till saken hör att de gånger biltrafiken har en
> separat väg (motorväg) bredvid allmän väg
> (händer lite överallt här i landet, inte 10m
> avstånd men liknande situation) är man *inte*
> skyldig att använda den som bilist.

Bra poäng!

Oskar skrev:
> Fast det FINNS väl en väsentlig skillnad? Bilar
> får väl ALDRIG köra på cykelbanan?

Jag tror iofs att folk fäster lite väl mycket vikt vid det där om lämpligare med hänsyn till färdmålet... Det är ett undantagsfall, inte något som ger rätt att konstant ligga i fel körbana med motiveringen att man kör för fort för att åka på cykelbanan...

Oskar skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med
> > kommentarerna... Varför har man som cyklist
> rätt
> > att inte följa TF bara för att man villa åka
> > fortare än vad som är lämpligt på anvisad
> > körbana? Bilister får inte byta till bussfil
> > eller cykelbana när vägen är igenkorkad.
> > (Vilket liv det skulle bli om en
> > mördarmaskinförare körde upp på cykelbanan
> > när en cyklist hindrade framfarten på
> vägen.)
>
>
> Fast det FINNS väl en väsentlig skillnad? Bilar
> får väl ALDRIG köra på cykelbanan?

Jepp, så är det. Trafikförordningen ger cyklisten rätt att cykla på vägen när det behövs pga färdmålets läge. Ligger färdmålet långt bort är det väl ganska självklart att man inte ska köra i 35 km/h på cykelbanan och skrämma livet ur gångtrafikanter och långsammare cyklister? Trafikförordningen säger också: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna." Den skrivningen tolkar jag som att man i princip är skyldig att iaktta omsorgen att byta från cykelbana till körbana när det behövs av trafiksäkerhetsskäl.

John Blaze: Nånting säger mig att det inte var så tankarna gick när man formulerade paragrafen...

Men ge mig gärna lite förarbetsuttalanden om hur det ligger till. :)

Skall man hårdra det här betyder det ju att vi "tävlingscyklister" inte kan träna inom bebyggt område eller någonstans där det finns cykelbana i närheten.

En stor del av cykelbanan längs väg 190 (Gråbovägen mellan Gråbo och Sollebrunn) är en grusväg men eftersom det är en cykelbana där så måste vi cyklister använda den. Det vore kul att se alla Mjörn Runt-deltagare trängas på en 2m bred grusväg...

"pga färdmålets läge": - konstapeln färdmålet är så långt bort, så för att hinna dit i tid måste jag cykla fort och då är det lämpligare att cykla på vägen. - vad tror ni om den? - troligen tröttnar konstapeln och skjuter en på stället, vilket väl vore förståeligt. - i samma veva om man blir stoppad kan det vara lämpligt att påpeka att palmemordet ej är "löst".

Visserligen möter det inga problem att tolka straffrätt tämligen "långtgående" till den misstänktes fördel, men - tyvärr - utrymmet att cykla på vägen bör ändå vara mkt begränsat, även om det ju iofs finns en öppning.

Det borde väl ändå höra till ovanligheterna att cyklist åtalas för det. Troligen beroende på att tillämpningen av aktuella §§ sker ej av maskiner: utan av poliser i första hand, och de är ju människor av kött å blod som vi; fast faktiskt oftast klokare, visare och allmänt mer vettiga.

zarkov skrev:
> Skall man hårdra det här betyder det ju att vi
> "tävlingscyklister" inte kan träna inom bebyggt
> område eller någonstans där det finns cykelbana
> i närheten.

Ja, det är verkligen jättesvårt att hitta vägar utan cykelbana.

Jag tycker man borde kräva körkort för alla cyklister. Det är ohållbart med alla cykeltomtar som kör hur fan som helst. Cyklar man sedan upprepat på fel ställe så måste det bli rättegång/tappa körkort. Då kanske det även kommer fram att det saknas skyltning och markering för cykelbanor (i tex göteborg är det omöjligt att hitta cykelbanorna utan att veta var dom finns på förhand).

En vägskatt på cyklar som går till att bygga ut och förbättra cykelbanor tycker jag vore kanon. Föreslagsvis helst på cyklister istället för cyklarna, även om det blir väldigt orättvist gentemot bilister.

JT skrev:
> zarkov skrev:
> -----
> > Skall man hårdra det här betyder det ju att
> vi
> > "tävlingscyklister" inte kan träna inom
> bebyggt
> > område eller någonstans där det finns
> cykelbana
> > i närheten.
>
> Ja, det är verkligen jättesvårt att hitta
> vägar utan cykelbana.

Kan du peka ut ett ställe inom 10km från Göteborgs centralstation där man inte riskerar att stöta på cykelbanor innan man är ute ur tättbebyggt område så skall jag gladeligen rekommendera cykelklubben att vi skall starta där istället för på nuvarande ställen.

Oavsett hur aggresiv eller felplacerad bilisten ansåg att cyklisten var kan det ALDRIG jag upprepar ALDRIG vara OK att köra på någon/t! Det är ju fan helt barockt agerande!

Det är ju bara ett åtal? Ännu vet vi ju inte vad utslaget blir. Skulle han bli friad så ha vi ju något att peka på när diskussionen uppstår i framtiden.

stefan_ skrev:
> Jag tycker man borde kräva körkort för alla
> cyklister. Det är ohållbart med alla cykeltomtar
> som kör hur fan som helst. Cyklar man sedan
> upprepat på fel ställe så måste det bli
> rättegång/tappa körkort. Då kanske det även
> kommer fram att det saknas skyltning och markering
> för cykelbanor (i tex göteborg är det omöjligt
> att hitta cykelbanorna utan att veta var dom finns
> på förhand).
>
> En vägskatt på cyklar som går till att bygga ut
> och förbättra cykelbanor tycker jag vore kanon.
> Föreslagsvis helst på cyklister istället för
> cyklarna, även om det blir väldigt orättvist
> gentemot bilister.

Jag tror dom flesta cyklisterna har körkort, dessutom betalar en stor del av dom vägskatt... Tror du att det finns cyklister och vanliga människor ? Tänk om, tänk rätt :-) T

Globalistic skrev:
> Helt sjukt!
>
> Jag tror inte barnfamiljerna eller
> söndagscyklister skulle uppskatta om det kom 60
> cyklister i 40 knyck på cykelbanan.

Problemet är ju att överallt i trafiken måste man anpassa hastigheten till förutsättningarna => omöjligt och olagligt att träna i det tempot på cykelbanor. Om det dessutom blir förbjudet att cykla på allmän väg bredvid cykelbanan blir det inte mycket kvar.

Henkbenk skrev:
> http://www.zatzy.com/allmaent/365658-cyklade-pa-va
> egbanan-blev-pakoerd-anmaeld.html
>
> Det är inte lätt att förstå sig på sport om
> det närmsta man kommer det är med en starköl
> framför tip-extra på en lördagseftermiddag.
>
> nu är Zatzy ett annat nörd-forum men blir ändå
> lite rädd när jag läser sånt där.

Ja de är fascinerande med hur många så kallat "sportintresserade" inte verkar se sport som något man själv utövar. Utan kopplingen är snarare att sitta i soffan och dricka öl....

Det är farligt att cykla bland bilister... dom är inte ute på vägarna för att "träna" dom har oftast bråttom i detta stressade samhälle.

Kom just från Kina: där cyklade dom i kanten på 6-filiga motortrafikleder. Hjälm? Icke!

Har kommit till Tokyo nu och nu ser jag bara coola fixies (så snygga!)

Mail ifrån Polisen

Hej!

Ursäkta dröjsmålet, men ingen har öppnat mailboxen under min semester.

Cykelklubbar tränar på väg i grupper och det skulle vara god natt för cykelsporten om detta inte skulle vara tillåtet. Under tävling har man motorcyklar som varnar andra trafikanter och under säkert 99 % av tävlingen är det klungcykling som råder.
För att detta skall vara säkert måste man givetvis träna under samma förutsättningar som under tävling. Att ligga med några få cm bakhjul - framhjul kräver full koncentration. Jag har själv upplevt att det är farligt under Vätternrundan i slutet på 70-talet. Vi hade flera olyckor, där ovana cyklister körde "på rulle" och inte klarade av koncentrationen. Man krokade i framförvarande cyklist och stöp i asfalten med mer eller mindre allvarliga skador.
Lycka till under kommande cykelsäsong.

Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75 STOCKHOLM

Senast redigerad av en moderator:
Borde inte cyklisten anmäla bilisten för mordförsök (eller vad som nu är lämpligt)?

Sen är jag så jävla trött på alla jävla bilister som leker polis. Jag lägger mig för fan inte i vilken väg de kör på...Det skall nog ganska mycket till för att jag skall gnälla på nån i bil och påpeka att "det finns minsann en bättre väg därborta som du borde ta"

Om man nu håller en ca 40 knyck så är det mkt lämpligare att hålla sig på "bilvägen" än cykelbana.

Mårten skrev:
> Samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med
> kommentarerna... Varför har man som cyklist rätt
> att inte följa TF bara för att man villa åka
> fortare än vad som är lämpligt på anvisad
> körbana? Bilister får inte byta till bussfil
> eller cykelbana när vägen är igenkorkad.
> (Vilket liv det skulle bli om en
> mördarmaskinförare körde upp på cykelbanan
> när en cyklist hindrade framfarten på vägen.)
>
Instämmer fullt, finns inget mer irriterande än cyklist på en bilväg när det finns en cykelbana precis bredvid. Snacka om slöseri med skattepengar som har gått åt till att anlägga cykelbanorna. Ser varje morgon och varje eftermiddag svettopendlare i lyckra skumpande på sadeln med svinhög kadens genom rondell efter rondell på bilvägen trotts att det finns en cykelbana 2m bredvid. Det blir bara massa köbildningar för att man måste ta hänsyn till dessa när de befinner sig på obehörig mark.

> Sen får man givetvis inte köra på någon... det
> är ju helt absurt!
>
Instämmer fullt härmed.

Mårten/Miche: på allmän väg får alla befinna sig, med eller utan fordon eller djur. Likaväl som du får köra traktor på en 70-väg får du cykla eller rida där. En cykelbana eller bussfil är avlysta för annan trafik än nämnda trafikslag men en cyklist är bara obehörig att färdas på motorväg och motortrafikled.

Cykelbanor tjänar sitt syfte för tant Birgitta och lilla Lisa, inte för någon med lite ambitioner.

zarkov skrev:
> Mårten/Miche: på allmän väg får alla befinna
> sig, med eller utan fordon eller djur. Likaväl
> som du får köra traktor på en 70-väg får du
> cykla eller rida där. En cykelbana eller bussfil
> är avlysta för annan trafik än nämnda
> trafikslag men en cyklist är bara obehörig att
> färdas på motorväg och motortrafikled.
>
> Cykelbanor tjänar sitt syfte för tant Birgitta
> och lilla Lisa, inte för någon med lite
> ambitioner.

+1

Mårten skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Fast det FINNS väl en väsentlig skillnad?
> Bilar
> > får väl ALDRIG köra på cykelbanan?
>
> Jag tror iofs att folk fäster lite väl mycket
> vikt vid det där om lämpligare med hänsyn till
> färdmålet... Det är ett undantagsfall, inte
> något som ger rätt att konstant ligga i fel
> körbana med motiveringen att man kör för fort
> för att åka på cykelbanan...

Så kan det vara, men din liknelse haltar inte mindre för det.

:-)

Jag tvivlar på att det i lagens mening är skillnad på ett påbud för (cykelbanetvånget), och ett förbud mot (skyltat cykelförbud på väg), om de har samma praktiska innebörd.

zarkov skrev:
> Kan du peka ut ett ställe inom 10km från
> Göteborgs centralstation där man inte riskerar
> att stöta på cykelbanor innan man är ute ur
> tättbebyggt område så skall jag gladeligen
> rekommendera cykelklubben att vi skall starta där
> istället för på nuvarande ställen.

10 km från centralen? Ja, det är skitlätt. Särskilt med tanke på att du lätt kommer utanför tättbebyggt område inom 10 km från centralen.
Norrut kommer du till Säve på 10 km.
Österut kommer du till Mölnlycke på 10 km.
Söderut kommer du till Åbro på 10 km.

Om du inte lyckas köra cykelbanefritt från någon av dessa platser så har du nog inte ansträngt dig särskilt mycket för att hitta dessa vägar.

Men zarkov har ändå en poäng. För varje år som går blir det svårare och svårare att cykla i Göteborg på vägar utan cykelbana. Och man behöver komma ganska långt ut för att slippa dem. Särskilt om man vill slippa småvägar genom bostadsområden. Även om 10 km var väl tilltaget, så är ändå en överväldigande del av den sträckan från centrum på cykelbaneförsedda vägar.

Det riktigt tragiska är att man får bygga nya cykelbanor trots att man inte klarar att upprätthålla standarden på de redan existerande. Nu byggs exempelvis en cykelbana på Herkulesgatan, mellan Myntgatan och Inlandsgatan. Helt obegripligt, eftersom det är en väldigt bred väg, med ytterst gles trafik. Vägen går parallellt med Lundbyleden och två på/avfarter till leden, så det är i stort sett enbart trafik till ett fåtal småföretag längs gatan som utgör trafiken.

De enda ställen där det är säkerhetsmässigt motiverat med cykelbanor är längs större, flerfiliga leder och på ställen med påtagligt motlut (och då enbart enkelriktad cykelbana på höger sida i färdriktningen uppåt). På alla andra ställen är det bättre med breda vägar, eller vägren/cykelfält.
Och självfallet ska cykelbanor ALLTID vara separerade från gångtrafik - annars är de nästan helt värdelösa.

Är det så svårt att tänka utanför era inbitna cyklisthjärnor? Inse att världen inte kretsar runt ert behov av att träna cykel. Hur tror ni utövare av andra mer eller mindre obskyra sporter gör? Är Baseballspelare upprörda för att dom inte kan träna på drottningtorget? Är skridskoåkare upprörda för att dom inte kan åka skridsko på Avenyn?

Tillgången till vägar utan cykelbanor är inget problem. Sen att det inte passar er bekvämlighetsgrad, det är en annan sak.

JT skrev:
> Är det så svårt att tänka utanför era inbitna
> cyklisthjärnor? Inse att världen inte kretsar
> runt ert behov av att träna cykel. Hur tror ni
> utövare av andra mer eller mindre obskyra sporter
> gör? Är Baseballspelare upprörda för att dom
> inte kan träna på drottningtorget? Är
> skridskoåkare upprörda för att dom inte kan
> åka skridsko på Avenyn?
>
> Tillgången till vägar utan cykelbanor är inget
> problem. Sen att det inte passar er
> bekvämlighetsgrad, det är en annan sak.

Vilka syftar du på?

zarkov skrev:
> Mårten/Miche: på allmän väg får alla befinna
> sig, med eller utan fordon eller djur. Likaväl
> som du får köra traktor på en 70-väg får du
> cykla eller rida där. En cykelbana eller bussfil
> är avlysta för annan trafik än nämnda
> trafikslag men en cyklist är bara obehörig att
> färdas på motorväg och motortrafikled.
>
Det är förståeligt. Men när det finns en cykelbana 2m bredvid och den inte används av en cool cyklist då blir jag irriterad. Finns det ingen cykelbanan i närheten då är det en halt annan sak.

> Cykelbanor tjänar sitt syfte för tant Birgitta
> och lilla Lisa, inte för någon med lite
> ambitioner.
>
Det är det vi inte vet ännu. Därför skall det bli extra intressant att följa pågående rättsfall.

Oskar skrev:
> Vilka syftar du på?

Alla som cyklar som det passar dom och ignorerar trafikreglar och rättfärdigar det med "jag måste få träna cykel".

Miche skrev:
annan trafik än nämnda
> > trafikslag men en cyklist är bara obehörig
> att
> > färdas på motorväg och motortrafikled.
> >
> Det är förståeligt. Men när det finns en
> cykelbana 2m bredvid och den inte används av en
> cool cyklist då blir jag irriterad. Finns det
> ingen cykelbanan i närheten då är det en halt
> annan sak.
>
> > Cykelbanor tjänar sitt syfte för tant
> Birgitta
> > och lilla Lisa, inte för någon med lite
> > ambitioner.
> >
> Det är det vi inte vet ännu. Därför skall det
> bli extra intressant att följa pågående
> rättsfall.

Intressant blir det.

Men visst, ibland blir man irriterad, det händer även mig. Men jag fattar inte varför ngn anser sig bättre veta var jag skall cykla? Du i bilen har ingen aning vart jag skall, eller hur? Kanske skall jag svänga snart, kanske skall jag köra i 50 km/h, kanske är cykelbanan väldigt dålig, kanske är det skymd sikt, Kanske slutar cykelbanan i en hög med kantsten (verkligt exempel), kanske svänger cykelbanan åt ngt håll dit jag inte skall, kanske är det ngt annat som gör cykelbanan olämplig.

Tillbaka
Topp