Åtalas för att cyklat på väg

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka syftar du på?
>
> Alla som cyklar som det passar dom och ignorerar
> trafikreglar och rättfärdigar det med "jag
> måste få träna cykel".

Precis!
Jag måste träna spjutkastning och tycker att torget är en lämplig plats. ;-)

zodah skrev:
> Borde inte cyklisten anmäla bilisten för
> mordförsök (eller vad som nu är lämpligt)?
>
> Sen är jag så jävla trött på alla jävla
> bilister som leker polis. Jag lägger mig för fan
> inte i vilken väg de kör på...Det skall nog
> ganska mycket till för att jag skall gnälla på
> nån i bil och påpeka att "det finns minsann en
> bättre väg därborta som du borde ta"
>
> Om man nu håller en ca 40 knyck så är det mkt
> lämpligare att hålla sig på "bilvägen" än
> cykelbana.

Dessutom är det 30 i hela centrala Lund... Så borde inte bilisten har kört för fort också? Denna tävlingscyklist låg knappast och rullade i 20 knyck...

Mårten skrev:
> John Blaze: Nånting säger mig att det inte var
> så tankarna gick när man formulerade
> paragrafen...

Finns väl viss risk för det... Men det är ett konstigt ordval i så fall. Eller är det bara jag som tycker att "läge" kan handla om avstånd?

> Men ge mig gärna lite förarbetsuttalanden om hur
> det ligger till. :)

Det finns rätt gott om exempel på idrotter som man inte får träna hur som helst och var som helst, det borde inte vara nått undantag för cykel. Vill man cykla 50km/h så får man göra det där det är lämpligt. Vilket inte är på cykelbanan där man ska cykla om det finns en sådan. Man får vackert transportera sig till ett område/väg där det är lämpligt.

Att cykelbanenätet i sverige mestadels är värdelöst är en helt annan fråga.

Men vägnätet är främst till för transport och inte träning. Det är liksom inte lämpligt att bedriva lagträning i fotboll på stortorget heller.

För cykelträning torde de flesta vägar inom tätbebyggt område vara just olämpliga. Så man får helt enkelt transportera sig till vägar utanför tätbebyggelse innan man påbörjar träning. Om det är 10-15km så blir väl det iaf en lagom lugn uppvärmning även i transporthastighet.

/Fredrik

Fast där detta hände, Solvägen i Lund, är det 50 km/h och inte 30. Och cykelbanan som går längsmed är rätt smal, delas med gångtrafikanter och slutade vid tidpunkten för olyckan i en byggarbetsplats utan möjlighet att "smita ut" på vägen igen.

Och oavsett vad man tycker om att cyklister (som har sinnet & farten för det) känner att den ordinarie körbanan kan vara ett säkrare val än cykelbanan som går bredvid så kan det aldrig vara OK att smita från en trafikolycka med personskada utan påföljd.

En intressant fråga som följer på denna incident är om samhället tycker det ska vara möjligt att använda cykel för att transportera sig lite längre sträckor men ändå kunna konkurrera med bilen (eller om det är upp till säg, 5-10 km som anses vara lämplig sträcka att cykla). Cykelbanor verkar (som tidigare påpekat) sällan avsedda att cykla fortare än 20 km/h, har ofta skymda korsningar, kurvor, utfarter. Delas ofta med både barnvagnar, hundar (med eller utan koppel), småcyklister etc och blir därför en trafikmiljö med falsk trygghet bara för att "det är skiljt från biltrafiken".

Fördelen med "riktiga vägar" är att det där t.ex. används begrepp som "huvudled/väjningsplikt" vilket gör det enklare att veta hur andra trafikanter beter sig . Man kan även förvänta sig att folk åtminstone tittar över axeln innan de stolpar ut på en väg som trafikeras av motorfordon och att hundägare har så pass mycket kärlek kvar till sina fyrfota vänner att de försöker hålla dem från körbanan. Därmed inte sagt att alla "bilvägar" är bra vägar att cykla på, omdöme och hänsyn krävs naturligtvis från cyklisten. Vilket i vissa fall ändå innebär att cykelbanan inte är den lämpligare platsen att färdas på.

Senast redigerad av en moderator:
Sedvanliga förarbeten till Trafikförordningen skulle vara något att önska, men det finns dessvärre inte. Dåvarande Vägverket (nu Trafikverket) som var initiativtagare och pådrivare till Trafikförordningen har givit ut en "kommentar" till Trafikförordnigen. Publikationen har nummer 2000:87 för den som vill söka. Annars har Norsteds Juridik AB givit ut en bok "Trafikkommentarer" som är ganska bra. Det är dock ingen rättskälla.

I min värld är en cykelbana bara olämplig ifall den går åt fel håll. Annars är det cyklisten som håller för hög fart, inget annat.

Att cykelpendlare sen har ett önskemål om att cykelbanorna anpassas för att högre farter ska kunna hållas är en annan fråga.

Mer konkret kan man säga att samhället anser att vi ska använda cykelbanor där dessa finns och att vi ska anpassa vår hastig efter de förhållande som råder på cykelbanan.

Annars blir det som att köra på höger sida av vägen bara för att jag tycker att det är lämpligare.

/Fredrik

fphotography skrev:
>
> Annars blir det som att köra på höger sida av
> vägen bara för att jag tycker att det är
> lämpligare.
>
> /Fredrik

Men är det inte lämpligare att du kör på höger sida som alla vi andra ;-) ?

mkt bra skrivet NLC.
Det bästa med "bilvägen" är förutsägbarheten. Man kan förvänta sig att folk använder backspegel och blinkers. Ser sig för när de skall korsa vägbanan mm.
Cykelbanan är laglöst land och ganska osäker eg.

zodah skrev:
> mkt bra skrivet NLC.
> Det bästa med "bilvägen" är förutsägbarheten.
> Man kan förvänta sig att folk använder
> backspegel och blinkers. Ser sig för när de
> skall korsa vägbanan mm.
> Cykelbanan är laglöst land och ganska osäker
> eg.

Förutom för bilisterna som nu har oförutsägbara cyklister att se upp för. Det är många cyklister i Lund som har uppmärksamma bilister att tacka för att det inte blivit en olycka.

Det är rätt självsorterande. Oförutsägbara cyklister (i grunden är egentligen alla trafikanter oförutsägbara) brukar vara rädda för att cykla utanför cykelbanor, så de som aktivt väljer det är snarare folk som har betydligt bättre koll än Agda, 75, som trampar fram i 12 km/h på cykelbanan.

stefan_ skrev:
> Jag tycker man borde kräva körkort för alla
> cyklister. Det är ohållbart med alla cykeltomtar
> som kör hur fan som helst. Cyklar man sedan
> upprepat på fel ställe så måste det bli
> rättegång/tappa körkort. Då kanske det även
> kommer fram att det saknas skyltning och markering
> för cykelbanor (i tex göteborg är det omöjligt
> att hitta cykelbanorna utan att veta var dom finns
> på förhand).
>
> En vägskatt på cyklar som går till att bygga ut
> och förbättra cykelbanor tycker jag vore kanon.
> Föreslagsvis helst på cyklister istället för
> cyklarna, även om det blir väldigt orättvist
> gentemot bilister.

Det är väl inte riktigt rättvist att cyklister ska åläggas kostnaden för cykelbanor? Att cykelbanor behövs beror på att motortrafiken gjort det allmänna vägnätet farligt och otrevligt för mjuka trafikanter. Om nu cykelbanorna ska bekostas av en viss trafikantgrupp vore det nog mer naturligt att låta motoristerna stå för fiolerna.

NLC skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Annars blir det som att köra på höger sida
> av
> > vägen bara för att jag tycker att det är
> > lämpligare.
> >
> > /Fredrik
>
> Men är det inte lämpligare att du kör på
> höger sida som alla vi andra ;-) ?

Jo precis! I likhet med att cykla på cykelbanan där sådan finnes och anpassa sig efter de omständigheter som råder där. Så att man kan förflytta sig till ett område som är bättre lämpat för cykelträning.

Jag läste för inte så länge sen om en undersökning som visade att folk som i olika avseende ansåg sig vara mer etiska eller moraliska i vissa avseenden hade större benägenhet att tycka att andra regler inte gäller dem. Som exempel nämndes miljövänner som tack vare sitt miljöengagemang kunde strunta i andra regler och lagar utanför miljöområdet, eller att inte betala för kollektivtrafiken med motivation att den borde vara gratis. Andra exempel var sådana som skänkte pengar till välgörenhet men gärna smet från andra notor och chansen gavs osv...

En liknande attityd tycker jag man kan märka på sina håll i cykelvärden. Vi är både miljövänliga och dessutom anser vi att vi kostar mindre tack vare vår motion och hälsa. Så därför ska vi inte behöva cykla på cykelbanorna? Medan andra cyklister gärna cyklar på trottoarer och gågator osv...

Mvh
Fredrik

Visst ska det vara förbjudet för cyklister att cykla på bilvägen när det finns cykelbana.

Och givetvis även förbjudet för bilister att köra på allmänna vägen när det finns motorväg eller vajerväg :-p

Vilket lyx med cykelbanor!
I s-ö Stockholm finns det nästan bara gångbanor. Cykelbanor (om sådana finns) brukar mäst användas som uppställningsplats för vägmaskiner, containrar och annan bråte.

Erik Sandblom skrev:
> Visst ska det vara förbjudet för cyklister att
> cykla på bilvägen när det finns cykelbana.

+1

Nu jävlar blommar asfalten, jag hade fanimej haft samma tankegång som Erik Sandblom när jag läste artikeln :D

Den stora frågan är om det är FÖRBJUDET att cykla på vägen om det finns en cykelbana. Ett problem jag kan känna är att man inte alltid vet hur cykelbanor går och vart de tar vägen eller att de är för dåligt skyltade (en pilsom svänger lite till vänster med ett samhällsnamn är ofta oklart vad menas med). Ett exempel är cykelbanan utåt Lövsta i Stockholm. Jag försökte ta mig från Stockholm till Bålsta vid ett tillfälle och tänkte att jag kan ju köra cykelbanan, jag har sett att det går en vid Jakan och därifrån hittar jag skapligt. Epic Fail, jag tog ett varv runt Lövsta sopstation ungefär och hamnade i Vällingby. Jag klarade inte av att klura ut hur jag skulle ta mig till Jakobsberg och då är jag ändå skapligt med på banan hur saker ligger i det området och har inte sämst lokalsinne i den kända världen. Att göra en kartlösning på cykelbanor är inte kalasenkelt heller med t.ex. eniro eller morsvarande.

RN: jag har för mig jag läste någonstans att den aktuella cykelbanan i Lund dessutom var blockerad av allsköns bråte utan möjlighet att passera samt att den åtalade hade för avsikt att svänga vänster strax efter platsen där han blev påkörd. Det kan ju inte krävas att man cyklar på cykelbanor som inte går dit man skall???

Och ni som klagar på oss stadscyklister, ni skulle väl aldrig drömma om att cykla på stigar märkta med cykelförbudsskyltar eller försöka undvika eller ogiltigförklara dessa skyltar? Host host, Skatås, host host...

Tror faktist inte det är förbjudet. Det fins i varje fall inte med någon straffsats enligt trafikförordningen. Moped klass II har 500 kr som straffsats men inte cykel. Jag har faktiskt ringt och kollat också och då fick jag till svar att det inte var straffbart. Var iofs några år sedan men reglerna har inte ändrats. Jag nämnde detta i in tråd förut angående regeln vid vid obevakad cykelöverfart. Det är en del luddiga regler gällande det här med cykel och biltrafik. Det som ändå alltid sker är att Försäkringsbolagen får ansvar för de skador som uppstår. Ni kan gissa själva hur de bedömmer när en bilist kört på en cyklist.

mr Lindwall skrev:
> Tror faktist inte det är förbjudet. Det fins i
> varje fall inte med någon straffsats enligt
> trafikförordningen. Moped klass II har 500 kr som
> straffsats men inte cykel. Jag har faktiskt ringt
> och kollat också och då fick jag till svar att
> det inte var straffbart. Var iofs några år sedan
> men reglerna har inte ändrats. Jag nämnde detta
> i in tråd förut angående regeln vid vid
> obevakad cykelöverfart. Det är en del luddiga
> regler gällande det här med cykel och biltrafik.
> Det som ändå alltid sker är att
> Försäkringsbolagen får ansvar för de skador
> som uppstår. Ni kan gissa själva hur de
> bedömmer när en bilist kört på en cyklist.

För några månader sedan mailade jag polisen angående en konstig cykelbana. Fick följande svar:

Hej!
Finns det en påbjuden cykelbana så skall cyklisterna använda den.
Polisen kan faktiskt bötfälla cyklister som inte cyklar på cykelbanan
Hur det ser ut just nu på platsen kan jag ej bedöma.

Med vänliga hälsningar!
xxx xxx
Förundersökningsledare

Visst finns det straff för det. Det exakta beloppet just nu minns jag inte, men för några år sen var det i alla fall 600 kr. En klubbkamrat har åkt dit för det vid två tillfällen.

skogsvakt skrev:
> förvånansvärt hur mkt nötter som är reggade
> på ett cykelforum

+1 Japp, ibland undrar man om det verkligen är så bra att cykla på samma platser... :-/ T

Läste på Cykelklubben.se för nåt års sedan att man enligt tolkning av nåt trafiklags tillägg ej bör cykla i mer än 16kmh på cykelbana hastigheter över denna bör ske på vägen!???

Nä nu måste jag flika in. Rent principiellt, vilka f-n är andra trafikanter att avgöra om jag är ute och transporterar mig eller "utövar cykelsport"? Rätt många bilister tränar rally...

Om man som bilist stör sig på att cyklister trotsar lagen och cyklar på vägen får man väl för fasen skriva insändare och propagera för fler poliser som kan haffa dessa cyklister, inte vara så jubelidiotisk att man tar lagen i egna händer och beter sig vårdslöst i trafiken.

Jag skulle vilja se (eller inte) typ en långtradare preja ner en Nissan Micra i diket bara för att den glömt flagga sin långa utstickande last på taket eller nåt annat förbjudet..

Jösses.

upct skrev:
> Läste på Cykelklubben.se för nåt års sedan
> att man enligt tolkning av nåt trafiklags
> tillägg ej bör cykla i mer än 16kmh på
> cykelbana hastigheter över denna bör ske på
> vägen!???

Iofs är många cykelbanor inte dugliga/säkra för särskilt mycket högre farter, men nåt stöd i lagen hittar man inte. Den är tyvärr väldigt tydlig på den punkten.

Är rätt säker på att det är samma "människor" som svär och vevar med armarna i bilar när man medtrafikerar en väg med dem, som de som svär och frustar när man kör om dem på cykelbanor. Om man bara visar hänsyn och är lite generös brukar allt lösa sig liksom....

Björn72 skrev:
> de som svär och frustar när man kör om dem på
> cykelbanor.

Va? Det har jag aldrig varit med om, och då cyklar jag ändå om de flesta när jag pendlar.

Intressant att de finns så vitt skilda åsikter. Jag kommer att fortsätta att cykla på vägen där jag tycker att det är lämpligare. Tex:
1. områden som jag inte känner till så bra och det inte är uppenbart vart cykelvägen är på väg
2. Tätbebyggda områden som har 50km/h gräns och där cykelvägen ideligen avbryts av utfarter.

Om skyltning: Ja, hur kan man veta vart cykelbanor går? Alltsom ofta viker de av från vägen och slutar i en lågstadieskola eller något. Undrar om man faktiskt kan tvingas använda cykelväg om den inte är skyltad som alternativ till en viss väg eller med en målpunkt man ska till.

Att hänvisa cyklister till cykelbana hade varit ett mindre problem om den: 1. har beläggning och siktlinjer som möjliggör samma hastighet/framkomlighet som på vägen 2. har lika många eller få ställen med trafikljus och väjningsplikt 3. bilister inte körde ut på den från gårdsutfarter och i korsningar 4. var lika välskyltad som allmän väg om det inte tydligt framgår att den är ett körfält i vägen 5. Den inte trafikerades av folk som kör mot färdriktningen, hundägare med lösa koppel osv

Nu tycker jag lagen diskriminierar förare som valt cykel - det borde snarare uppmuntras. Nej, låt cyklisten välja utifrån eget omdöme, så kommer kommuner och Trafikverk behöva bygga *fungerande* cykelbanor om de vill att folk ska åka på dem!

Ett argument till (kanske inte på allvar, men ändå):

1. Leta reda på en politiker som tycker cyklister ska köra på G/C-väg oavsett fart.
2. Vänta tills hen promenerar längs G/C-väg
3. Kör förbi med en liten klunga i sådan hastighet man får på vägen. Inte farligt nära, det räcker nog att köra om.

Det handlar inte bara om lika villkor för cyklister, det handlar ibland om att vi cyklister vill visa hänsyn mot gående och cyklande barn.

geologen skrev:

>
> Va? Det har jag aldrig varit med om, och då
> cyklar jag ändå om de flesta när jag pendlar.

Jag avsåg inte dina medsvettopendlare utan hundägare, småbarnsföräldrar, nykära par, nypensionärer i fotriktiga promenadskor och andra som hajar till när man rullar förbi dem utan att plinga - "du kunde ju plingat!". Ergo, cyklar du i jeans på väg till Konsum? Ta cykelvägen. Är du iklädd spandex och kör i 40? Var kvar på vägen men undvik sexfiliga motorvägar.

Jag kan också hålla med om att det ibland kan vara svårt att komma till målet om man håller sig till cykelbana i obekanta områden då man tenderar att ideligen möta sig själv... Exempelvis har jag åkt mellan universitetet och Vaxholmsvägen ett antal gånger, men aldrig samma väg har det visat sig. Enda gången det gått hyfsat bra var när jag låg på MarcusS bakhjul och då körde vi på bilvägen, tro det eller ej.

JT skrev:
> Jävlar vad ni rör ihop helt olika saker med
> gissningar och tolkningar.

Happy i ett nötskal.

Oskar skrev:
> Men har alltså åtal väckts?

Eftersom rättegången är utsatt till den 15 September så torde åtal väckts ja.

Björn72 skrev:
> Jag avsåg inte dina medsvettopendlare utan
> hundägare, småbarnsföräldrar, nykära par,
> nypensionärer i fotriktiga promenadskor och andra
> som hajar till när man rullar förbi dem utan att
> plinga - "du kunde ju plingat!". Ergo, cyklar du i
> jeans på väg till Konsum? Ta cykelvägen. Är du
> iklädd spandex och kör i 40? Var kvar på vägen
> men undvik sexfiliga motorvägar.

Några "medsvettopendlare" har jag så gott som aldrig sett under mina pendlingsår här i stan. De kanske förekommer mer tidigare på morgonen och senare på eftermiddagen (jag pendlade oftast mellan kl 08 och 10, samt 14 och 17)

Och jag vidhåller att det aldrig hänt mig. Kanske har jag haft tur i snart fem års tid...?

Det låter ju konstigt att poliser bötfäller cyklister när det inte är förbjudet att cykla på väg ?

Mail ifrån Polisen

Hej!

Ursäkta dröjsmålet, men ingen har öppnat mailboxen under min semester.

Cykelklubbar tränar på väg i grupper och det skulle vara god natt för cykelsporten om detta inte skulle vara tillåtet. Under tävling har man motorcyklar som varnar andra trafikanter och under säkert 99 % av tävlingen är det klungcykling som råder.
För att detta skall vara säkert måste man givetvis träna under samma förutsättningar som under tävling. Att ligga med några få cm bakhjul - framhjul kräver full koncentration. Jag har själv upplevt att det är farligt under Vätternrundan i slutet på 70-talet. Vi hade flera olyckor, där ovana cyklister körde "på rulle" och inte klarade av koncentrationen. Man krokade i framförvarande cyklist och stöp i asfalten med mer eller mindre allvarliga skador.
Lycka till under kommande cykelsäsong.

Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75 STOCKHOLM

Sen kommer ju det bli riktigt intressant och se hur utfallet blir i domen.

Vem är det som åtalar cyklisten?
Jag menar, privatpersonen som körde på cyklisten och smet från olyckan kan väl inte åtala honom?
Precis som att jag inte kan åtala en bilist som kör om mig för fortkörning?
Eller är det polisen som valt att åtala honom baserat på privatpersonens anmälan?

Supertramp skrev:
> Vem är det som åtalar cyklisten?
> Jag menar, privatpersonen som körde på cyklisten
> och smet från olyckan kan väl inte åtala
> honom?
> Precis som att jag inte kan åtala en bilist som
> kör om mig för fortkörning?
> Eller är det polisen som valt att åtala honom
> baserat på privatpersonens anmälan?

Det är alltid en åklagare som åtalar, polisen gör bara en förundersökning.

Om vi som tränar ute på vägarna började med att visa bilisterna samma respekt och hänsyn som vi förväntar oss av dom så skulle nog en hel del frustration i trafiken inte behöva uppstå.

Vet inte hur många gånger jag sett klungor på 3-4 led vinglande över mittlinjen (tänk kantvindskörning exv.) med bilar bakom eller cyklister som ger fingret eller vevar med armarna så fort det är någon som tutar, det slutar nästan alltid med en tokomkörning med små marginaler. Gissa vad den bilisten känner vid nästa klunga han/hon ska om...

Om killen i artikeln hade låtit bilen passera i första läget så hade han förmodligen undkommit med stukad stolthet isf. skrapsår och trasig cykel.

Thomas

Tillbaka
Topp