Pebben
Aktiv medlem
Åtalas för att cyklat på väg
RockyM skrev:
-------------------------------------------------------
> Pebben om du nu tror på tomten eller gud är ju
> intressant för dina nära & kära..
>
> Om man däremot kikar lite på allmäna
> trafikregler.
>
> 062 Försvårande av omkörning
> A motordrivet fordon utom moped klass II 600:-
> B cykel/moped klass II/hästfordon 300:-
Det där har föga med det du skrev innan. Men visst kan man slänga in lite lösryckta delar så där. Det gör jag ofta Men jag ser inte riktigt kopplingen till det du skrev innan dvs
"Det är endast polisman som får förhindra en omkörning."
Men du ska få en lösrykt del ur Vägtrafikkungörelsen att fundera över.
Inledande bestämmelser. Trafikregler. Regler för all vägtrafik.
Fri väg för viss trafik
11 § Vägtrafikanter skall lämna fri väg för järnvägståg. De skall lämna fri väg också för spårvagn om inte dennas förare har väjningsplikt på grund av vägmärke om väjningsplikt. Förare av utryckningsfordon är dock inte skyldiga att lämna fri väg för spårvagn i fall som avses i 12 § första stycket.
Vägtrafikanter får inte bryta eller på annat sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som tillhör räddningskåren, begravningsfölje, grupp av barn under ledares uppsikt eller annan procession. Förordning (1995:142)."
-------------------------------------------------------
> Pebben om du nu tror på tomten eller gud är ju
> intressant för dina nära & kära..
>
> Om man däremot kikar lite på allmäna
> trafikregler.
>
> 062 Försvårande av omkörning
> A motordrivet fordon utom moped klass II 600:-
> B cykel/moped klass II/hästfordon 300:-
Det där har föga med det du skrev innan. Men visst kan man slänga in lite lösryckta delar så där. Det gör jag ofta Men jag ser inte riktigt kopplingen till det du skrev innan dvs
"Det är endast polisman som får förhindra en omkörning."
Men du ska få en lösrykt del ur Vägtrafikkungörelsen att fundera över.
Inledande bestämmelser. Trafikregler. Regler för all vägtrafik.
Fri väg för viss trafik
11 § Vägtrafikanter skall lämna fri väg för järnvägståg. De skall lämna fri väg också för spårvagn om inte dennas förare har väjningsplikt på grund av vägmärke om väjningsplikt. Förare av utryckningsfordon är dock inte skyldiga att lämna fri väg för spårvagn i fall som avses i 12 § första stycket.
Vägtrafikanter får inte bryta eller på annat sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som tillhör räddningskåren, begravningsfölje, grupp av barn under ledares uppsikt eller annan procession. Förordning (1995:142)."