Åtalas för att cyklat på väg

RockyM skrev:
-------------------------------------------------------
> Pebben om du nu tror på tomten eller gud är ju
> intressant för dina nära & kära..
>
> Om man däremot kikar lite på allmäna
> trafikregler.
>
> 062 Försvårande av omkörning
> A motordrivet fordon utom moped klass II 600:-
> B cykel/moped klass II/hästfordon 300:-

Det där har föga med det du skrev innan. Men visst kan man slänga in lite lösryckta delar så där. Det gör jag ofta Men jag ser inte riktigt kopplingen till det du skrev innan dvs
"Det är endast polisman som får förhindra en omkörning."

Men du ska få en lösrykt del ur Vägtrafikkungörelsen att fundera över.

Inledande bestämmelser. Trafikregler. Regler för all vägtrafik.

Fri väg för viss trafik
11 § Vägtrafikanter skall lämna fri väg för järnvägståg. De skall lämna fri väg också för spårvagn om inte dennas förare har väjningsplikt på grund av vägmärke om väjningsplikt. Förare av utryckningsfordon är dock inte skyldiga att lämna fri väg för spårvagn i fall som avses i 12 § första stycket.

Vägtrafikanter får inte bryta eller på annat sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som tillhör räddningskåren, begravningsfölje, grupp av barn under ledares uppsikt eller annan procession. Förordning (1995:142)."

Miss Lycka skrev:
> Är han inte en militärkolonn?

Nä han uppträdde som ett enskilt fordon, således ingen kollon. Därav såg troligen "Motståndaren" sin chans, då han hade ett överläge avsende både skydd och eldkraft.

Om det varit en kollon det varit frågan om tror jag inte Motståndaren skulle agerat som ha gjorde. Detta då risken för att han själv då skulle kunna blivigt ett "byte" för de övriga i kolonnen varit överhängande. Detta hade varit förödande för Motståndaren, skulle jag tro.

Att Motståndaren dessutom i detta läge, enligt den inof jag har, nyttjade sig av den gamla devisen "Eld och Rörelse" (han avvek från platsen) visar bara prov på erfarenhet från dennes sida. Plus att han enligt uppgift nyttjade "flankerande eld" vilket fö är synnerligen eftersträvansvärt visar även det på stor erfarenhet.

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Vägtrafikanter får inte bryta eller på annat
> sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som
> tillhör räddningskåren, begravningsfölje,
> grupp av barn under ledares uppsikt eller annan
> procession. Förordning (1995:142)."

Vad krävs för att en träningsgrupp skall kunna hävda att den är "procession"?

Atlas skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > RockyM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är endast polisman som får förhindra
> en
> > omkörning.. =)
> >
> > Jaså är det så, det var värst. Men nä, det
> > tror jag inte på.
>
>
> Kunde du inte bara ha skjutit honom?

Precis, med en såndär pebbebellum 9x19, i vissa kretsar även känd som dumdumkula.

Miss Lycka skrev:
> Jag menade dig och glocken.

Det är iofs rätt att jag och Aurora, min Glock; har ingått i många kolonner Dock inte den 5:e.

Men Glocken har jag inte med när jag cyklar. Men ibland undrar jag om man inte skulle ha den med.
Jag har/hade inte ens med vapen när jag cyklade "Soldatprov" 100km på kroncykel och full kittad, minus vapen. Detta pga att jag cyklade själv. Ingen av mina kollegor var intresserade av att cykla 100km på ca 3.45 (Ca 26-27Km/h i snitt) med den utrustningen. Så det fick jag göra själv.

Senast ändrad:
Banan skrev:

> Precis, med en såndär pebbebellum 9x19, i vissa kretsar även känd som dumdumkula.

Parabellum (lat. parare (förbereda) och bellum (krig). Det stavas parabellum, Bananen.
Och den skall inte förväxlas med "Dumdumkulan" som är i kaliber 303 british eller 7,7x56mmR.
Fö så nyttjar vi inte den typen av ammunition då den åsamkar onödigt lidande. Nej vi nyttjar oss av humanare ammunitions modeller. Vi är ju inga barbarer och det visste och förstod man redan 1899 vid Haagkonventionen då denna typ av expanderande kulor förbjöds i krigföring ;7)

Men man ska kanske inte förvänta sig allt för mycket av en banan, kan jag tänka.
Dom har väl fullt upp med att hänga i klasar, kan jag tänka.

Det är väl bäst att skriva. Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu. Annars blir det väl ett jävla liv på BIR (Banan Importörernas Riksförbund) ;7)

Senast ändrad:
Ja, eller lite som happyiter. De pratar cykel så fort det finns minsta möjlighet.

[edit]: Fasen, Pebben hann före med sin lilla vapenlektion. Det här inlägget skulle ju stått under fredrikw:s ovan.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> Det är lite som religiösa människor, närhelst det ges minsta möjlighet att prata om deras tro
> så gör dom det.

Fredrik. Vilken sekt tillhör du. SNFUAU eller den mer vanligt förekommande SNAFU-sekten....

Stumpy skrev:

> Vad krävs för att en träningsgrupp skall kunna
> hävda att den är "procession"?

procession.PNG

Festtåg!? Det låter som en vettig utgångspunkt för cykelträning. Hädanefter kommer jag att cykla med vodkaredbull i vattenflaskan ;)

Pebben skrev:
> fredrikw skrev:
> > Det är lite som religiösa människor,
> > närhelst det ges minsta möjlighet att prata om deras tro
> > så gör dom det.
>
>
> Fredrik. Vilken sekt tillhör du. SNFUAU eller den
> mer vanligt förekommande SNAFU-sekten....

Du kanske ska starta en OT-tråd som du kan fylla med dina minnen, färdigheter och bedrifter? Eller har du sjunkit så långt ner i sekt-träsket att du inte förstår att allt inte handlar om ditt jobb? Lite humor är det dock, du är lite som en verklig Walter Sobchak =)

Men lilla Fredrik då. Trampade jag på en öm tå nu, Buhh Buhh.

Nej ta du och rannsaka dig själv och dinna inlägg. För jag kan inte påstå att du på senare tid rosat forumet med intellektuella inlägg som för diskussionen framåt eller tycker du det.

"Det är lite som religiösa människor, närhelst det ges minsta möjlighet att prata om deras tro så gör dom det."

Nej det tycker jag verkligen inte att du gjort. Och som man behandlar/bemöter andra kan man nog kallt räkna med att man själv blir behandlad.

Så lilla Fredrik, du får nog räkna med att du får torka i dig skiten och snällt krypa tillbaka under din lilla Sekt-sten, vilken den än må vara. Och varför inte starta OT-trånden om SNAFU-sekten. För här har du inget att hämta. Fatta ... -. .- ..-. ..-

John Blaze skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
>
> > Vad krävs för att en träningsgrupp skall
> kunna
> > hävda att den är "procession"?
>
>
>
> Festtåg!? Det låter som en vettig utgångspunkt
> för cykelträning. Hädanefter kommer jag att
> cykla med vodkaredbull i vattenflaskan ;)

Risken finns då att processionen kan övergå från en typ till en annan, nämligen likfärd...

CaptainSlow skrev:
> Obehaglig typ den där :o)

Nä då. Lille Fredrik är inte på det minsta sätt obehaglig, tycker jag.
Underhållande möjligen och lite intressant ur andra aspekter möjligen. Men inte obehaglig på något vis, tycker jag.

Med glimten i ögat

Lilla söta Fredrik. Du uppvisa sådana tydliga försvarsmekanismer att jag tror inte jag sett något liknade tidigare. Att du själv inte ser det är helt naturlig. Att du som nu idkar "Projektion" för att skydda jaget kan jag förstå. Denna försvarsmekanism där vi oftast är själviska och syftar till att kasta bort skulden från sig själv genom att beskylla någon annan för det vi själva egentligen är, är inget nytt. Och du gör det bra.

Men som sagt rannsaka dig själv tycker jag. För jag kan på inget sätt se att dina inlägg för denna tråd framåt. Eller tycker du det med denna typ av inlägg.

> Det är lite som religiösa människor, närhelst det ges minsta möjlighet att prata om deras tro
> så gör dom det.

Eller detta ointellektuella inlägg som är totalt intetsägande, enligt mig.

> Pebben jobbar extra som Judge, då är det han som är lagen och ingen annan.

Nej Fredrik du får allt städa upp framför din egna dörr innan jag kommer att ta dig på allvar.
Men du väljer själv om du vill vara ett Troll som förskjuter dina egentliga problem på någon annan. Det som kallas "Förskjutning" där känslor av irritation, rädsla och vrede överförs från det egentliga objekten till något som för tillfället ses som mer lämpligt. Förskjutning påminner lite om projektion, men till skillnad från projektion som är omedveten, så är personen här på ett dunkelt sätt medveten om processen.

Och som exempel på förskjutning kan man ta en person har varit irriterad på sin fru/chefen/kollega, men inte vågat säga något och då istället förskjuter sin irritation och tar ut den på någon annan, exempelvis mig.

Sen vet jag inte vart du har fått att jag som bisyssla är "judge", det är ju helt befängt.
Och helt uppenbart vet du inte vad jag har för bisyssla överhuvudtaget.

Det är lite synd att du fredrik beter dig på detta sättet då du stundom skriver riktigt bra och relevanta inlägg. Men tyvärr, jag skriver tyvärr, allt som oftast dessa kontraproduktiva inlägg som det du nu senast presenterat. Men du det är sällan försent att bättra sig.

Lev väl Fredrik och kram för det tror jag att du behöver, verkligen.

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Lilla söta Fredrik. Du uppvisa sådana tydliga försvarsmekanismer att jag tror inte jag sett något liknade tidigare.
> Att du själv inte ser det är helt naturlig. Att du som nu idkar "Projektion" för att skydda jaget kan jag förstå.
> Denna försvarsmekanism där vi oftast är själviska och syftar till att kasta bort skulden från sig själv genom att
> beskylla någon annan för det vi själva egentligen är, är inget nytt. Och du gör det bra.

Kan du inte ta personangreppen till http://happymtb.org/forum/list.php/2 ?

Projektion var ordet.

Nej, nu åker jag på semester, lycka till med allt Pebben. Vi får se hur många trådar du har lyckats skapa en militärkoppling i när jag kommer hem.

RockyM skrev:
> Pebben om du nu tror på tomten eller gud är ju
> intressant för dina nära & kära..
>
> Om man däremot kikar lite på allmäna
> trafikregler.
>
> 062 Försvårande av omkörning
> A motordrivet fordon utom moped klass II 600:-
> B cykel/moped klass II/hästfordon 300:-

Principiellt riktigt men kanske inte per automatik aplicerbart i varje situation.

Kör du på motorväg i 90km/h om en lastbil som kör i 80 just före en annan bilist i 110 som kommer ikapp dig straxt efter du påbörjat din mödosamma omkörning. Du försvårar den andra bilistens omkörning men gör ju inget olagligt för det. Att gå ut från vägrenen för att undvika att köra in i hinder är inte att förhindra en omkörning utan att undvika en olycka. Det väger tyngre. Att sedan tokfan som kommer bakom väljer att förorsaka en olycka genom att köra in i framförvarande är ju djupt tragiskt men ändrar fortfarande inte förutsättningarna.

;~}

Min gissning är: Alla som pebben skriver i.

För övrigt så undrar jag stillsamt, vad är värst påstått förtal eller faktiskt hot om våld. Nädu Pebben, du skall nog vara glad att inte dina arbetsgivare läser vad du skriver. Eller så är du ett riktigt lustigt troll, ingen här verkar ju ha träffat dig irl så möjligheten finns.

DrEnglund: kör du i 90 på motorväg så kan du ligga kvar bakom lastbilen. Tror du blir omkörd av lastbilen isf. ;)

men har du påbörjar din omkörning så..

055 Omkörning trots att framförvarande givit tecken för omkörning av annat fordon
A motordrivet fordon utom moped klass II 800:-

men har tappat bakspegeln så..

054 Omkörning trots att föraren av bakom-varande fordon påbörjat omkörning
A motordrivet fordon utom moped klass II 800:-

RockyM
I exemplet jag gav Var framförvarande bil redan på gång med sin omkörning men strunt samma. Paragrafer går inte att godtyckligt använda utan att ta hänsyn till omständigheter. Vilken av paragraferna du anger här ovan som ska användas är ju ett exempel på omständigheter. Förhoppningsvis kommer nu omständigheterna värderas på ett annat vis i det aktuella fallet och stärka cyklisternas rättigheter och trygghet i trafiken.

Håller på Andreas.

Men hur kan det gått ett dygn utan att någon förklarat för Pebben vad Banan menade med pebebellum och dumdumkula? Det var ju i SÄRKLASS det bästa som skrivits i hela denna tråden.

Senast ändrad:
Sernevi skrev:
> Men hur kan det gått ett dygn utan att någon förklarat för Pebben vad Banan menade med
> pebebellum och dumdumkula? Det var ju i SÄRKLASS det bästa som skrivits i hela denna tråden.

Det kan vara svårt att förklara det självklara.

Sernevi skrev:
> Men hur kan det gått ett dygn utan att någon
> förklarat för Pebben vad Banan menade med
> pebebellum och dumdumkula? Det var ju i SÄRKLASS
> det bästa som skrivits i hela denna tråden.

Det stavas parabellum.

torch skrev:
> Sernevi skrev:
> -----
> > Men hur kan det gått ett dygn utan att någon
> > förklarat för Pebben vad Banan menade med
> > pebebellum och dumdumkula? Det var ju i
> SÄRKLASS
> > det bästa som skrivits i hela denna tråden.
>
> Det stavas parabellum.

Ha, ha! Det är fler som har siktet lite vid sidan av tavlan... ;-) (torch: Det var ett medvetet stavfle...)

Pebben skrev:

>
> Vägtrafikanter får inte bryta eller på annat
> sätt hindra militärkolonn, kolonn av fordon som
> tillhör räddningskåren, begravningsfölje,
> grupp av barn under ledares uppsikt eller annan
> procession. Förordning (1995:142)."

Intressant "annan procession", vad kan man egentligen räkna dit.

50 uniformt klädda cyklister som cyklar på två led?

Pebben skrev:

-Snip-
> Och den skall inte förväxlas med "Dumdumkulan"
> som är i kaliber 303 british eller 7,7x56mmR.
> Fö så nyttjar vi inte den typen av ammunition
> då den åsamkar onödigt lidande. Nej vi nyttjar
> oss av humanare ammunitions modeller. Vi är ju
> inga barbarer och det visste och förstod man
> redan 1899 vid Haagkonventionen då denna typ av
> expanderande kulor förbjöds i krigföring ;7)

Det är ju lite intressant att det anses inhumant att skjuta älgar med amunition avsedd för folk (icke expanderande), och att skjuta folk med ammunition avsedd för älgar (expanderande)....

I begge fall för att den skulle orsaka onödigt lidande.

Tillbaka
Topp