Åtalas för att cyklat på väg

Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> En friande dom skulle kunna ge sken av att
> cykelbanor är onödiga och det håller jag inte
> med om.

Nej, de är inte onödiga men varför får inte cyklisten själv avgöra när de är lämpliga? Cykelbanor är utmärkta för tant Greta och lilla Lisa men inte för seriösa cykelpendlare. Integrera trafikslagen istället för att separera dem!

b_mattias skrev:
> blir helt säkert ett annat utfall i hovrätten.
> Tingsrätten består väl mest av vanliga svensons
> som gissar lite på rätt och fel.

eller som bara nickar instämmande åt vad juristerna säger.

Miche skrev:
> En friande dom skulle kunna ge sken av att
> cykelbanor är onödiga och det håller jag inte
> med om.

En friande dom skulle visa att man, precis som det står i lagen, får cykla på annan vägbana än anvisad cykelbana.

<Borttaget dåligt försöka att vara ironisk/paranoid>

Senast redigerad av en moderator:
tekman skrev:
> Om domslutet blir vägledande så är nästa steg
> att bötfälla någon som cyklar på en stig i
> närheten av en "anvisad" cykelbana. Sedan kan du
> lägga ner all stigcykling i närheten av anvisad
> cykelbana, tex som i Skatås/Delsjörna där
> grusvägarna är cykelbanor.

Lagen i fråga behandlar "Fordons plats på väg".

Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2

Jag får inte någon av definitionerna att passa in på en "stig".

JT: du måste ju fatta att det är Den Stora Konspirationen som är efter oss, och då kan vad som helst hända. Nästa steg är att vi får punktering av att äta cornflakes.

JT skrev:
> Jag får inte någon av definitionerna att passa
> in på en "stig".

Jag var inte allvarlig så för att inte göra dig upprörd så editerar jag min postning. Fortsätt nu äta dina cornflakes.

Märkligt det där. Är det så att de arga har ngn extra hat-gen, eller är det så att jag saknar en sådan?

Det är klart att man kan bli momentant arg på en PERSON som beter sig mer än lovligt fumligt, men den här generella, självklara ilskan mot en hel grupp förstår jag inte.

Blev knepigt när jag kom hem igår. Innan jag hunnit kliva ur cykelkläderna kom sambon in och började med en lång och hetsig utläggning om hur irriterad hon var på alla cyklister som "störde" hennes bilresa från Nynäshamn. Lite delad lojalitet liksom.

Kan inte vara så många som verkligen MÅSTE åka på ett visst sätt. Det som är fullständigt otänkbart bökigt för en är säkert vardagsmat för en annan.

Blir ett färdsätt för struligt får man väl ta ett annat.
T.o.m. jag gör det när snön ligger för djup och oplogad. Jag är definitivt inte snabbast i stan och försöker verkligen vara både laglig, uppmärksam och hjälpsam. Men nåt önskemål om att kunna färdas rationellt har ju även jag.

Vad som förvånar mig mest är nog annars mängden människor som inte verkar ha ngn självbevarelsedrift.
"Jag hade förkörsrätt" eller "det var ditt fel" är inte till mycket tröst när man ligger och blöder.
Nästan lika dåligt fungerar det som moraliskt stöd när man står bredvid och ser någon annan som blöder.
Har en kollega som fick en bildörr öppnad ut i cykelbanan framför sig. Han vek den framåt med en rejäl hockeytackling, klev av hojen och skällde ut föraren innan han cyklade därifrån.
Han var rätt nöjd med sig själv, ända tills adrenalinet gick ur. Smärtan visade sig mycket uthålligare än stoltheten över hans trafikfostrande insats. Han förlorade trots att han vann liksom.

dabac skrev:
> Märkligt det där. Är det så att de arga har
> ngn extra hat-gen, eller är det så att jag
> saknar en sådan?
>
> Det är klart att man kan bli momentant arg på en
> PERSON som beter sig mer än lovligt fumligt, men
> den här generella, självklara ilskan mot en hel
> grupp förstår jag inte.

Som om en invandrare stjäl, så är alla invandrare tjuvar. eller hur?

En bilförare kör mot rött > alla bilförare kör mot rött.

>
> Blev knepigt när jag kom hem igår. Innan jag
> hunnit kliva ur cykelkläderna kom sambon in och
> började med en lång och hetsig utläggning om
> hur irriterad hon var på alla cyklister som
> "störde" hennes bilresa från Nynäshamn. Lite
> delad lojalitet liksom.

Hur tänkte hon där?

bruse skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> > Blev knepigt när jag kom hem igår. Innan jag
> > hunnit kliva ur cykelkläderna kom sambon in
> och
> > började med en lång och hetsig utläggning om
> > hur irriterad hon var på alla cyklister som
> > "störde" hennes bilresa från Nynäshamn. Lite
> > delad lojalitet liksom.
>
> Hur tänkte hon där?

Det var väl nån som var ute och hojade på nynäsvägen i vanlig ordning.

Ska börja köra traktor istället, ingen jävel som kommer och mopsar upp sig då eller försöker köra på en trots att man kör lika långsamt och tar upp 5 cyklister i bredd. ;)

Jag är 62% arg och 38% likgiltig inför den där funktionen. Vad betyder "jag är glad" egentligen? Att man är glad per se, att man är glad att de skriver om händelsen, att man är glad för händelsen som sådan, eller alltihop? Eller något annat? Är man förresten likgiltig om man orkar trycka på en färgglad fyrkant för att visa det? Kommunikation är svårt, och att låta bli att tramsa ännu svårare.

I chatten som sydsvenskan för två veckor sedan hade så kom detta upp:

Raymond Bergmark: Jag har hört rykten om att cyklister som cyklar fortare än 25 km/h ska få cykla på vägen även om det finns en cykelbana bredvid. Stämmer det att en sådan lagstiftning är på gång? När kan den vara aktuell i så fall?

Trafikpolischef Greger Nilsson: Jag har läst diskussionen då det gäller elcyklar som kommer mer och mer. Men om det är något sådant på gång kan jag inte svara på , ej heller om det skulle gälla vanliga cyklar.

Vet någon om det har förrekommit sådana diskutioner på "högre nivå"? Eller är det bara "löst folk" som diskuterat det?

Intressant. Om det är en minimihastighet som man inte får understiga så skulle det bli lite svettigt i långa och branta uppförsbackar bara, men bra träning! :-)

I kommentarerna till artikeln som tog upp att Andreas fall tagits upp av Hovrätten fanns en kommentar om att cykelbanan (ja, eller påbjuden väg) ska anvädas av cykel, moped och andra fordon konstruerade för en hastighet av max 30(?). Detta är ju lite intressant då en racercykel näppeligen är konstruerad för ynkliga 30 knyck. Visst, det står specifikt cykel, men å andra sidan står moped med. Kanske läge för en klass II-cykel?

Att fallet tas upp i hovrätten är kanon! Det tyder ju på att även juristerna tycker att lagen är otydlig.

Sen, vad jag förstod skulle målet med smitbilisten upp också då det fanns nya vittnet att höra. Kanon!

Säga vad man vill om att cykla på väg eller cykelväg, att köra på någon är ju aldrig tillåtet. Förstår inte hur de kunnat missa det i tingsrätten ...

Försöker själv skapa någon sorts opinion för att det faktiskt är okej att cykla på landsväg bland mina bekanta men många är förvånansvärt skeptiska.

Värsta är att jag inte själv kan komma på hur jag reagerat när jag åkt förbi cyklister eller kanske framförallt klungor innan jag själv började cykla, men jag vet med mig att jag varken tutat eller försökt markera något. Möjligen har man själv accelererat kraftiga för att ta sig förbi men inte för att markera utan mer för att just snabbt komma förbi.

Nu när man själv vet lite mer om hur och varför en klunga beter sig som den gör har respektnivån gått upp betydligt och så även toleransen. Däremot blir man nästan förbannad på cyklister som beter sig som man =inte= skall göra, både i och utanför en klunga. Speciellt märkbart är det i storstadsmiljöer.

Å andra sidan blir jag ännu mer grinig på bilister som inte kan köra bil ... så att frun försöker putta fram den virtuella "PRO-mössan" i pannan på mig när jag kör bil får jag nog ta som ett friskt ålderstecken.

selstam skrev:
> ... Förstår inte hur de kunnat missa det
> i tingsrätten ...
>

De tappade bort sig i bevisning, uppsåtsfrågor och rättssäkerhetsprinciper.

Tille skrev:
> selstam skrev:
> -----
> > ... Förstår inte hur de kunnat missa det
> > i tingsrätten ...
> >
>
> De tappade bort sig i bevisning, uppsåtsfrågor
> och rättssäkerhetsprinciper.

Hatar när det händer :)

Inte bara han. Hela jävla cykel-sverige behöver hjälp, tydligen.

Var är Leif S nu då. När man ev skulle behöva honom.

Orbeaman skrev:
> Andreas behöver hjälp inför
> hovrättsförhandlingen

Sådärja, nu kan våra lagvrängare-in-residence göra lite nytta istället för att sitta och dryga sig när vi amatörer försöker tolka lagtexterna. Tille och Oskar, varsågoda.

Vore underbart om han vann. Jag har ett ställe vid en bensinmack och överfart av E4 där jag kör på vägen varje dag då cykelvägen används till allt möjligt samt galna halvalkoliserade lastbilschaffisar som inte ser sig för. Händer flera gånger i veckan att bilar tutar och folk skriker att jag ska använda cykelbanan.

fredrikw skrev:
> Orbeaman skrev:
> -----
> > Andreas behöver hjälp inför
> > hovrättsförhandlingen
>
> Sådärja, nu kan våra lagvrängare-in-residence
> göra lite nytta istället för att sitta och
> dryga sig när vi amatörer försöker tolka
> lagtexterna. Tille och Oskar, varsågoda.

Jag har redan styrt upp skattesitautionen för hans tyska bolag.

Det är inte så värst militant att sitta klistrad på fronten av en SUV.

Som frekvent bilförare, och cyklist, så måste jag ändå säga att jag blir mest förbannad över cyklister. Inte för att de gör mer fel, utan för att det vore förjävligt att köra på någon som är såpass oskyddad. Att repa en bil är bara materiellt men att allvarligt skada någon skulle kännas tungt även om det inte var mitt fel.

Kör iofs sällan centralt i GBG, men kan inte heller förstå varför man skulle vilja träningscykla där, är ju fartgupp var 50:e meter.

Jag vet en möjlig kandidat, men om han själv skulle åta sig det har jag ingen aning om. Vill inte outa honom heller. Får hoppas han läser här, för han är på happy.

geologen skrev:
> Jag vet en möjlig kandidat, men om han själv
> skulle åta sig det har jag ingen aning om. Vill
> inte outa honom heller. Får hoppas han läser
> här, för han är på happy.

Ok, toppen :)

Den fällande domen byggde på ett resonemang om att cykelbanan är mer "trafiksäker" än vägen. Hade varit fördelaktigt för den åtalade om den myten kunde punkteras. Skulle det gå att kalla in ett s.k. expertvittne? Jag tänker mig en auktoritet inom svensk cykling som inför rätten förklarar hur svenska cykelbanor är utformade och att de inte fungerar som tänkt när man cyklar snabbare än 20 km/h.

John Blaze skrev:
> Jag tänker mig en
> auktoritet inom svensk cykling som inför rätten
> förklarar hur svenska cykelbanor är utformade
> och att de inte fungerar som tänkt när man
> cyklar snabbare än 20 km/h.

Men det där resonemanget punkteras ju snabbt då huvudtesen är att man ska anpassa farten efter omständigheterna. Samt cykla på cykelbanan. Det är ingen given rättighet att träna cykling på väg lika lite som det är det för en räserbilsförare (att träna på väg).

JLarsson skrev:
> Det
> är ingen given rättighet att träna cykling på
> väg lika lite som det är det för en
> räserbilsförare (att träna på väg).

Fast om racerbilen är registrerad för väg och inte kör olagligt har den all rätt att köra på vägen. En cyklist kommer ju sällan upp över hastighetsbegränsningen, så den jämförelsen haltar rejält.

Tillbaka
Topp