Återanvända SRAM kedjelås

Kung Stalle

Aktiv medlem
Rubriken säger väl det mesta.
Tror det står att man inte skall göra det men hur är det i praktiken? Kan man göra det och är det lämpligt?

Stalle

Om resten av kedjan är slut efter några hundra mil kan man nog tänka sig att låslänken också är lika slut som övriga länkar i kedjan..
Jag återanvänder också låsen ;)
Jag försöker också komma på varför man skulle öppna låset annat än vid kedjebyte.
Men vi är alla olika.

Jag tar av kedjorna för omvaxning med ojämna mellanrum. Har återanvänt regnbågsfärgat 12-växlat SRAM kedjelås ett antal gånger nu och hittills har inget hemskt drabbat mig.

Jag växeldrar 3st GX-kedjor på min FuelEx och har återanvänt låsen ca 2-3 gånger på varje och hittills har de inte imploderat.
(Syftet/anledningen var att jag tänkte att den dyra kassetten och det förhållandevis dyra drevet skulle hålla längre...och om det är vinst eller inte i slutändan kan man nog räkna och tänka olika om och kommer aldrig få något säkert svar, men så började jag när jag köpte den cykeln i alla fall.)

Ja, dock är detta ett litet specialfall. Annars hade jag resonerat som du. :)
Blev fel med en blinksmile efter mitt svar .
Menar att öppna ett lås och "återanvända" det flera gånger innan övriga kedjan är slut gör jag och tror att Sram inte har något problem med heller .
Utan vad Sram menar är att när kedjan är slut är låset det också och bör inte återanvändas till nästa nya kedja .. även om det också går bra, men är inte rätt .
Jag har ett gammalt lås fasttejpat på miniverktyget för att kunna ta mig hem vid kedjebrott också.

Blev fel med en blinksmile efter mitt svar .
Menar att öppna ett lås och "återanvända" det flera gånger innan övriga kedjan är slut gör jag och tror att Sram inte har något problem med heller .
Utan vad Sram menar är att när kedjan är slut är låset det också och bör inte återanvändas till nästa nya kedja .. även om det också går bra, men är inte rätt .
Jag har ett gammalt lås fasttejpat på miniverktyget för att kunna ta mig hem vid kedjebrott också.
Jag hajjade vad du menade. :)

Stalle

Ni som återanvänt 10-12-delat: Hur fasen får ni isär låsen? 9-delade går ju att lirka isär men de 10-delade jag har på racern är stört omöjligt att dela.

Senast ändrad:
Absolut enklaste och billigaste sättet att få isär ett kedjelås är med snöre. Trä snöret igenom länken så att det hänger ner på bägge sidor. Dra sen snörändarna åt olika håll, den vänstra änden drar du till höger och tvärtom med den högra. De motgående krafterna gör att kedjelåset öppnas hur enkelt som helst. Fungerar även med ett vanligt skosnöre om du är ute i skogen och behöver fixa något.
Specialverktyg eller polygrip som riskerar skada metallen behövs ej :)

Absolut enklaste och billigaste sättet att få isär ett kedjelås är med snöre. Trä snöret igenom länken så att det hänger ner på bägge sidor. Dra sen snörändarna åt olika håll, den vänstra änden drar du till höger och tvärtom med den högra. De motgående krafterna gör att kedjelåset öppnas hur enkelt som helst. Fungerar även med ett vanligt skosnöre om du är ute i skogen och behöver fixa något.
Specialverktyg eller polygrip som riskerar skada metallen behövs ej :)
Jag tror en tång för kedjelås är enklare…

Det är nog ändå enklare än att hitta och montera ett snöre. Marginellt, men ändå. Det går också garanterat snabbare än snöra om sina skor.

Kedjetång var otroligt långt ned på min verktygs-priolista, men när jag väl provade ett mycket bra köp.

Jag har 3 st såna här, en i varje cykelsadelväska till mina cyklar, både öppnar och stänger lås, förvaring för nya lås, däckjärn pm man delar på tången, ventilkägelverktyg, så finns flera funktioner på den, men har för mig att den var bra mycket billigare när jag köpte mina...

Jag har 3 st såna här, en i varje cykelsadelväska till mina cyklar, både öppnar och stänger lås, förvaring för nya lås, däckjärn pm man delar på tången, ventilkägelverktyg, så finns flera funktioner på den, men har för mig att den var bra mycket billigare när jag köpte mina...

Jag har också en sån. Magneterna har gått av i bitar och sitter inte fast, en har förlorats med följd att bitsen ramlar ut åt alla håll när man använder verktyget. Sladdrig nitning med. Inte prisvärd alls.
Men kedjeöppning/låsning funkar åtminstone.

Jag har också en sån. Magneterna har gått av i bitar och sitter inte fast, en har förlorats med följd att bitsen ramlar ut åt alla håll när man använder verktyget. Sladdrig nitning med. Inte prisvärd alls.
Har inte använt mina så mycket, men har för mig att jag fick alla tre för typ vad en kostar idag så det är fen värd iaf, men finns säkert något liknande om man letar lite mer...

Om man cyklar hyfsat regelbundet och vill ha ut en skaplig livslängd på sina prylar behöver man ha något slags underhåll och då behöver man ta av kedjan.
Men visst, slit-och-släng-mentaliteten sprider sig bland välbeställda, lata gubbar. Varför ska de bry sig liksom. F-ck Greta!

Om man cyklar hyfsat regelbundet och vill ha ut en skaplig livslängd på sina prylar behöver man ha något slags underhåll och då behöver man ta av kedjan.
Men visst, slit-och-släng-mentaliteten sprider sig bland välbeställda, lata gubbar. Varför ska de bry sig liksom. F-ck Greta!
Behöver man?
Är det möjligen för att du skall bada den i en massa kemikalier som du sedan skickar till Greta för destruktion?

Tips till alla som (verkar) plocka isär sin kedja i tid och otid... det behövs inte! Cykla istället.

Stalle
Nja, det räcker med ”i tid”. Nån gång ska kedjan ju bytas och då är det bekvämt med rätt verktyg. En och annan vän kan också behöva hjälp.
Plocka av kedjan för skötsel? (otid, alltså) Varför i herrans namn skulle man göra det för?

Jag återanvänder sram xx1 kedjelås och kör dessutom MTB motionstävlingar på flera mil utan att kedjan går av. De håller mycket bra och fortfarande bättre än Shimano. Jag plockar dessutom ner hela MTB under hösten vintern och likaså kedjan av det skäl att Sverige är ett blött lerigt land som England. Lera och regn äter kedjor, kasetter och kullager om de inte sköts på rätt sätt.

Varför i skulle man behöva plocka av kedjan för att rengöra den?

Stalle

Jag kör två kedjor för att förlänga livslängd på svindyr kassett. Och alltså en i taget då, för att vara tydlig. Töntigt?
Nä, däremot oerhört klumpigt att anklaga andra för att vara miljöbovar för att du inte vet hur man underhåller kedjan på plats på cykeln. Att skifta kedjorna kräver naturligtvis att man tar av och på dem men skifta behöver man å andra sidan inte göra varje gång de underhålls. Så snabbt slits de inte. I alla fall inte om man underhåller dem regelbundet. Vilket är enklare och blir gjort om det görs på plats ...

Nä, däremot oerhört klumpigt att anklaga andra för att vara miljöbovar för att du inte vet hur man underhåller kedjan på plats på cykeln. Att skifta kedjorna kräver naturligtvis att man tar av och på dem men skifta behöver man å andra sidan inte göra varje gång de underhålls. Så snabbt slits de inte. I alla fall inte om man underhåller dem regelbundet. Vilket är enklare och blir gjort om det görs på plats ...
Jag tar väl inte av kedjan när jag gör rent den? Eller jag gör ju knappt rent den, på med ny olja (helst utan PTFE) och torka av bara. Nu tycker jag du är lite klumpig i ditt anklagande?

Nåja, en TS som frågar om råd om kedjelås och efter att fått råd och lite diskussion kör en dryg kommentar gav mig lite fredagsfeeling på en söndag. Så jag körde en Bengt Öste, och visst nappade det. Fast det blev inte så roligt, ber om ursäkt för det! ❤️

Haha, det är precis tvärtom, det är när man cyklar mycket som kedjorna behöver tas av och rengöras/vaxas i tid och otid. Cyklar man bara lite eller aldrig är det ett icke-problem :)
Ja, om man aldrig cyklar behöver man inte ens en cykel och då blir livet betydligt enklare (fast tråkigare).

Jag tar väl inte av kedjan när jag gör rent den? Eller jag gör ju knappt rent den, på med ny olja (helst utan PTFE) och torka av bara. Nu tycker jag du är lite klumpig i ditt anklagande?
...
Inte? Du är nog den enda som vet. Det här är i vart fall vad du skrev tidigare:
Då undrar jag vad för slags underhåll kedjan får när den väl är avtagen om det inte var rengöring som avsågs med underhåll i det inlägget?
...
Nåja, en TS som frågar om råd om kedjelås och efter att fått råd och lite diskussion kör en dryg kommentar gav mig lite fredagsfeeling på en söndag. Så jag körde en Bengt Öste, och visst nappade det. Fast det blev inte så roligt, ber om ursäkt för det! ❤️
Om det fanns inslag av humor i det inlägget så gick det mig helt förbi. Frid

P.s. Stalle är alltid dryg d.s.

Inte? Du är nog den enda som vet. Det här är i vart fall vad du skrev tidigare:

Då undrar jag vad för slags underhåll kedjan får när den väl är avtagen om det inte var rengöring som avsågs med underhåll i det inlägget?

Om det fanns inslag av humor i det inlägget så gick det mig helt förbi. Frid

P.s. Stalle är alltid dryg d.s.
Vad som ingår i mitt underhåll? Hålla efter kedja, kassett, klingor, trissor. På cykeln då, det duger åt mig. Skifta kedjor ibland, då måste jag ta av kedjan.

Jag har full respekt för att man väljer att göra mer, jag beundrar vaxfolket i smyg. Men jag tycker inte att man ska göra mindre, att skifta kedjor ger ju verkligen en markant livslängdsökning på grejerna.

Har inte använt mina så mycket, men har för mig att jag fick alla tre för typ vad en kostar idag så det är fen värd iaf, men finns säkert något liknande om man letar lite mer...
Enl det här inlägget skall ZTTO sälja en sådan kopia: ZTTO Portable Chain Link Tool
Går att hitta hos tex AliE.

Tillbaka
Topp