Att göra i London?

rekrej

Aktiv medlem
Att göra i London?
Ska till London den 15-17/11 med min fru.

Vad för cykelrelaterat (eller icke cykelrelatert) får man absolut inte missa när man ändå är där. Det måste vara relativt centralt då vi inte kommer att ges möjlighet att ta oss ut från stan.

Att göra i London?
Icke cykelrelaterat:
• Harrods (extremdyrt varuhus)
• Winter Wonderland i hörnet av Hyde Park (om det har öppnat)
• Madame Tussaud
• Nandos (!! God grillad kyckling !!)
• Spelhallen vid Picadilly
• Leksaksbutiken på Regent street (mellan Oxford street och Picadilly)

Vill du ha egentid så skicka in frun på Primark. En klädbutik med sjuka (låga) priser. Men vad du än gör, följ inte med in... det tar måååånga timmar för en tjej.

Vad gäller sevärdheterna så ångrar jag att jag inte åkte upp i London Eye. Resten av arkitekturen är väl hygglig men inte speciellt fantastisk om man varit i Barcelona :)

Att göra i London?
Icke cykelrelaterat:

London dungeons, skräckkabinett. Ett måste!
Kronjuvelerna, ser dyra ut!
London Eye, ett måste!

Finns en del cykelbutiker på gatan där London dungeons ligger. En längre ner på samma sida.

Att göra i London?
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Raphabutiken?

I samma kåk men runt hörnet finns denna trevliga restaurang:
http://www.brasseriezedel.com/history

Någon mer än jag som bott på klassiska hotellet Regents Palace? Detta är i alla fall hotellets gamla matsal en våning under gatan. Stort, bullrigt, billigt, gott och bra personal. En riktig höjdare!

Att göra i London?
Finns väl inga måsten? :)
Skulle dock rekommendera att gå att se en musikal på en lämplig opera.
eller nationalhistoriska museet eller akvariumet vid Themsen.
För att finna klappar till barnen finns det ett 4vån hus med bara barngrejor (Hamleys)
Förövrigt finns det tusen olika o mysiga pubbar, välj o vraka.

Att göra i London?
rekrej skrev:
> Ska till London den 15-17/11 med min fru.
>
> Vad för cykelrelaterat (eller icke cykelrelatert)
> får man absolut inte missa när man ändå är
> där. Det måste vara relativt centralt då vi
> inte kommer att ges möjlighet att ta oss ut från
> stan.

Tja, jag bodde ju där i nära 4 år och har varit där massor av gånger på jobb sedan dess. Så mina 50 pence då:

Cykelrelaterat, jo, jag har hojjat en hel del runt i stan och det är ju smidigt men inte helt riskfritt bland aggressiva MC's & taxibilar. Finns ju gott om cykelaffärer men om de är värda särskild uppmärksamhet vet jag inte.

Använd tunnelbanan om ni ska bortom promenadavstånd, taxi & buss tar en jäkla tid under rusningstid. En tumregel för att räkna på transport-tid i T-banan är 2 minuter per station.

En rejäl promenad i Hyde Park/Kensington Park med lämpliga stopp för kaffe/glass är aldrig fel. Camden Market, visst är det turistigt men ändå en trevlig atmosfär. Covent Garden, ok shopping och därifrån är det ju rätt nära till många klassika turistmål. Richmond längs floden, Greenwich & pubbarna uppströms i Hammersmith är trevligt men lite längre med T-bana.

Maten är ju ett stort plus, alla kök för alla budgetar finns förstås, indisk mat är förstås bra. Är inte så bra på att minnas namn på restauranger jag gillat men ladda ner TripAdvisor.

Atmosfären och shopping, pubbar och caféer, bara trava runt är väl lite av grejen. Parkerna är fina överlag, välskötta.

Jag har väl varit på de flesta av de större muséerna även om det inte är nåt större intresse. Är/var ju billigt/gratis. Halva Egypten är ju flyttat till historiska.. Musikaler har jag aldrig varit på.

London Eye, jo visst är utsikten bra men London gör sig sämre från höjd än t.ex. Paris. Stan är mer lite hipp som happ med gammalt och nytt om vartannat.

Julskyltningen lär väl vara igång när ni är där och särskilt tjusig längs Oxford Street & Regent Street

Att göra i London?
Najs, tack alla för hjälpen.

Det enda bokade vi har sen tidigare var afternoon tea på Kensington Gardens. Men nbu ser det ut som om vi skall kunna fylla schemat :-)

Att göra i London?
Kensington?? Då har ni promenad avstånd till Portebello market. Den är kul, mycket antikviteter
kläder och trevlig stämning. Den är på Lördagar.
T-banan är snabb men jag tar gärna bussen då man ser mycket mer av stan då.

Att göra i London?
Personligen skulle jag skippa alla turistfällor, om du inte har någon exceptionell önskan om att göra just dessa. Det jag tycker är trevligt med London är att bara vara, jag har varit där weekends och tillbringat all tid i nån park eller på caféer, bara glo på folk och njuta av storstaden. Slippa all stress och vilda barn på attraktionerna :)

Att göra i London?
pwrdesign skrev:
> Personligen skulle jag skippa alla turistfällor,
> om du inte har någon exceptionell önskan om att
> göra just dessa. Det jag tycker är trevligt med
> London är att bara vara, jag har varit där
> weekends och tillbringat all tid i nån park eller
> på caféer, bara glo på folk och njuta av
> storstaden. Slippa all stress och vilda barn på
> attraktionerna :)

+1

Att göra i London?
Jag fyndade flera par löpardojor på Lillywhites, http://sv.lillywhites.com/London-Piccadilly-store-0602, sex eller sju våningar med sport- och friluftsgrejer (och tennis och golf men det planet kan man ju skita i). Se upp i kassan så de inte lurar på dig dyra lyxkassen, be om "free" (om du inte känner behov av en väldigt stadig kasse, typ IKEAs blåa).

(Tyvärr inga cykelgrejer där, vad jag kunde se).

Senast ändrad:
Att göra i London?
Om frun ska göra ett besök på Primark se till att hon går på den som ligger i hörnet Oxford Street - Tottenham Court Road. Den är större! än den som ligger bortåt Hyde Park.
Det finns nämligen en del cykelaffärer runt Tottenham Court Road. Evans ligger närmast men Cloud 9 Cycles är inte heller så långt bort. Det finns fler i närheten. Sök på Google.
Är du musikintresserad kan du promenera ner till Denmark Street. Tar 2 minuter. Rolling Stones spelade in sina första lp-skivor i Regent Sounds Studio. Numer är det en gitarraffär. När du ledsnat på att knalla omkring kan du placera dig på den gamla puben The Tottenham, som ligger i hörnet på Primark.
Om du är lite arkitekturintresserad missa inte att spana in Leslie Greens tunnelbanestationer med rött kakel från Leeds och snygga bågfönster. http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_Green
Vill man ha gratis utsikt över stan och är uppe vid Camden Market kan man knalla en bit längs Regents Canal och sen ta till höger upp på Primrose Hill. Här togs omslagsbilden till Stones - Between The Buttons och Paul McCartney blev inspirerad till The Fool On The Hill.

Att göra i London?
Vill du titta och klämma på udda cyklar som t ex Strida så är Velorution på 88 Great Portland Street ett kul ställe.
Annars så är mitt standardtips http://www.walks.com. Framför allt är pub-promenaderna längs Themsen något för "nybörjare".

Att göra i London?
Look Mum är mer ett cafe än cykelbutik
Men mkt trevligt cafe

Brick lane bikes är grymt trevligt
Brick lane är också huvudgatan i shoreditch med massa roliga klädaffärer och marknader och konsthappenings

Precis söder om shoreditch ligger spitalfields market värt ett besök

Oxford street och picadilly är som att julhandla på Drottninggatan i Sthlm
Mkt folk och hysteriskt shoppande

Norr om camden ligger mkt trevliga belsize park och hampstead
Lugnt och trevligt med en hel del restauranger

Ett kvarter norr om rapha ligger en cykel butik som jag glömt namnet på
Men torget heter golden square, i sydöstra hörnet, mkt kläder och på kallarplanet finns delar hjul och ramar

Condor cycles är också trevligt

Geoff butler i Croydon har massa campa

Annars är ju alla konserter kul
barfly i Camden:
http://mamacolive.com/thebarfly/
the jazz cafe i Camden:
http://mamacolive.com/thejazzcafe/

Senast ändrad:
Att göra i London?
Kung_Gustaf skrev:
> Vill du ha egentid så skicka in frun på Primark.
> En klädbutik med sjuka (låga) priser. Men vad du
> än gör, följ inte med in... det tar
> måååånga timmar för en tjej.

+1000!

Man kan dock lägga en kvart eller så o hitta lite schysst till sig själv med

Att göra i London?
Tricket med hennes shopping och att stå ut hela distansen, är att ha med en liten pocketbok som kan öppnas på lämplig bänk nära varje måsteaffär.

Att göra i London?
Ett måste är att äta på Pontis på Duke st.
Fantastiskt litet ställe med underbart italienskt kök och trevlig personal.
Väldigt bra service och du kommer att bli glad när du ser notan.

Att göra i London?
AndreasVH skrev:
> bollen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ett kvarter norr om rapha ligger en cykel butik
> > som jag glömt namnet på
>
>
> Tror du tänker på
> http://www.kinokocycles.com/history
>
> Mycket fina grejer och mitt i smeten, så det är
> väl värt ett besök.
Helt rätt

Att göra i London?
Väcker tråden eftersom familjen skall till London på lördag. Någon som har fler förslag/ideer vad man kan hitta på. Gärna förslag på bra matställen och pubar i centrala London i allmänhet och Kensington i synnerhet.

Att göra i London?
Självklart måste man:
Gå på Camden market
Dricka öl på Elephanst heads och Dublin Castle, med tur så har de spelning
Köpa skivor på All Ages den sista indie skivbutiken i London
Ta ett foto utanför British boot company FD Doc Martens shop för att sedan köpa nya skor

Att göra i London?
Go to Hyde Park Speaker's corner, och säg något smart !

Att göra i London?
-lär vara värd ett besök.

Att göra i London?
Jag skulle vilja besök British Museum någon gång. Kan nästan vara värt en egen resa till London, förutom att bara vandra runt.

Dom har väl knyckt saker från stora delar av världen och gamla kulturer, som vore häftigt att se.

Att göra i London?
British Museum och Science Museum tyckte jag var väldigt givande när jag var i London.
På Science museum har de en väldigt maffig foucault pendel tex.

Och se'n alla parker givetvis där man kan strosa omkring, fika och bara njuta.
Kensington Gardens är en favorit.

Senast ändrad:
Att göra i London?
Dom har väl knyckt saker från stora delar av världen och gamla kulturer, som vore häftigt att se.

Värdigt memetråden, men passar bättre här:

1710531308958.jpeg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp