Att handla med begagnat

Att handla med begagnat
Kul att handlingen på Swebikers uppmärksammas, ty jag tror det är generationsskifte på gång...

Jag handlar ibland på eBay och säljer sedan vidare om grejorna är ok, inte så mycket för att tjäna pengar utan för att få chansen att "klämma" på lite grejor under resans gång.

Kidsen på Swebikers är hugande spekulanter på bla bra bakdämpare men deras sätt att göra affärer skiljer sig mot vad en åldersman som jag är van vid. För mig ser det ut så här:

1. Annons
2. Telefon eller mailsvar
3. Postförskott med Bussgods

Men om jag gör affär på Swebikers med den "nya" generationen:

1. Annons
2. Exploderande forumtråd
3. Koppla upp på MSN för frågor
4. Visa i webbkameran (har klarat mig hittils men flera vill se live så jag åker väl på en kamera snart)
5. Pengar på kontot
6. Skicka

Sättet att göra affär och attityd skiljer sig markant, de vet att de är kund och har pengarna. Jag säger inte att det är drygare, bara ett annat sätt att göra affärer på.

Kul är det i alla fall :-)

/RobertW

Att handla med begagnat
Måste bara kommentera detta, med tanke på att jag råkar vara första moderatorn på det där forumet, swebikers..

Det man måste ha i åtanke är att vi, tyvärr kanske man måste säga, har en åldersgrupp som klart domineras av mitten av tonåren. Detta speglas i både attityd och trådkvalitet..

Personligen skulle jag ju precis som RobertW ha en mycket enklare och vuxnare attityd på forumet, där allt sköts rent och snyggt, men vi vill samtidigt att ALLA ska känna sej välkomna på swebikers.

Personligen har jag detta som filosofi angående säljtrådar. jag säljer enbart till folk som vet vad man säljer, enbart ber om kort efter att först diskutera affären per telefon, och därmed vill ha kort för att se skicket på varan snarare än se vad det ÄR för vara. Detta har resulterat i att ungarna på swebikers ignorerade min säljtråd, där jag mer eller mindre kunde sålt grejjorna hur billigt som hellst bara för att de ska slippa samla damm och stå oanvända ;)

De är rädda för att tala på telefon, och då känner jag ingen drivkraft för att sälja nåt billigt heller.

I övrigt är det tyvärr en barnslig stämning och mycket skit, men vi gör vad vi kan för att bättra det, och därmed attrahera en äldre och mer mogen skara medlemmar på forumet, som kan hjälpa till att höjja kvaliten väsentligt.

så det ligger hos användarna att ändra bilden av swebikers som fjortisforum, och vi tar GÄRNA emot äldre mognare medlemmar, med öppna sinnen, som vill anta den utmaningen :)

Att handla med begagnat
Nackdelen med "kids" är ju att de oftast inte är så köpstarka. Har läst ett stort antal kommentarer på säljannonser där det står nåt i stil med jag köper x när jag sålt y osv.

De gånger som jag har handlat beggat har jag handlat direkt och den metoden föredrar jag.. Mao ingen frakt och skit...

Att handla med begagnat
Ja fy f-n. E-business med kids kan vara hur påfrestande som helst. Jag har slutat med det. De gånger det har funkat har jag gjort upp direkt med pappa istället.

Att handla med begagnat
haha.. ja, rippa jag känner igen det där. det är faktiskt inte skoj att pruta och deala med en 14-åring med gråten i halsen när de inser att den där fjällresan aldrig blir av.. när man sedan har mer gemensamt med grabbens föräldrar så undrar jag vad jag håller på med.

kanske därför man råkar köpa styrstam för 700 spänn på cykloteket tillslut också.. ;)

Tillbaka
Topp