Att svänga hur man ska tänka?

Att svänga hur man ska tänka?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Ryck i ena sidan av styret tönt

Var sitter det?
 
Att svänga hur man ska tänka?
Snabbast - kör ut på en obevakad övergång över ett järnvägsspår precis när tåget kommer. Gör garanterat att du snabbt ändrar riktning (såvida du inte har CK som initialer).

Snyggast - godtycklig video med MacAskill kanske kan funka. Åtminstone brukar det svängas åt alla möjliga håll och kanter i dom.

Effektivast - hm, är inte snabbast = effektivast?
 
Att svänga hur man ska tänka?
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabbast - kör ut på en obevakad övergång
> över ett järnvägsspår precis när tåget
> kommer. Gör garanterat att du snabbt ändrar
> riktning (såvida du inte har CK som initialer).
>
Är det inte troligare att man fortsätter rakt fram jättefort, alternativt tvärstannar precis innan. Höger eller vänster låter absolut som en "Dead end".
 
Att svänga hur man ska tänka?
Ramla lite åt det håll du vill svänga åt, men avbryt fallet innan du tar i marken. Ju snävare sväng, desto senare ska du avbryta ramlandet.
 
Att svänga hur man ska tänka?
frause skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramla lite åt det håll du vill svänga åt, men
> avbryt fallet innan du tar i marken. Ju snävare
> sväng, desto senare ska du avbryta ramlandet.


Haha =D
 
Att svänga hur man ska tänka?
gordiz skrev:
-------------------------------------------------------
> På mtb finns en fin film med Fabian Barel
>
>


Men ska man svänga som Fabian måste man ju stå !
 
Att svänga hur man ska tänka?
Jag är så jefla grym på mtb att jag inte ens behöver tänka när jag ska svänga..
Ni andra amatörer kan ju gå nån youtube-kurs eller nåt
 
Att svänga hur man ska tänka?
Det enda råd jag kan ge är tyngden på dalpedal och ha mer fart in i kurvan än du egentligen törs.

Bromsen är fartens värsta fiende ;D
 
Att svänga hur man ska tänka?
gordiz skrev:
-------------------------------------------------------
> På mtb finns en fin film med Fabian Barel
>
>


Fabien har alltid rätt.

Kort sammanfattning:
"Keep your eels low "
 
Att svänga hur man ska tänka?
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabbast - kör ut på en obevakad övergång
> över ett järnvägsspår precis när tåget
> kommer. Gör garanterat att du snabbt ändrar
> riktning (såvida du inte har CK som initialer).
>
> Snyggast - godtycklig video med MacAskill kanske
> kan funka. Åtminstone brukar det svängas åt
> alla möjliga håll och kanter i dom.
>
> Effektivast - hm, är inte snabbast = effektivast?

Som lokförare kan jag gå i god för att det är väldigt få som försöker svänga när vi kommer farandes, hängandes på stortutan. Det vanligaste är att dom försöker hinna över eller tvärnitar och stirrar argt på oss;)
 
Att svänga hur man ska tänka?
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> gordiz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På mtb finns en fin film med Fabian Barel
> >
> >
>
>
> Fabien har alltid rätt.
>
> Kort sammanfattning:
> "Keep your eels low "

+1
 
Att svänga hur man ska tänka?
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är så jefla grym på mtb att jag inte ens
> behöver tänka när jag ska svänga..
> Ni andra amatörer kan ju gå nån youtube-kurs
> eller nåt


Jag kan inte svänga när jag ska tänka.....det om något är badass.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Paco skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snabbast - kör ut på en obevakad övergång
> > över ett järnvägsspår precis när tåget
> > kommer. Gör garanterat att du snabbt ändrar
> > riktning (såvida du inte har CK som
> initialer).
> >
> > Snyggast - godtycklig video med MacAskill
> kanske
> > kan funka. Åtminstone brukar det svängas åt
> > alla möjliga håll och kanter i dom.
> >
> > Effektivast - hm, är inte snabbast =
> effektivast?
>
> Som lokförare kan jag gå i god för att det är
> väldigt få som försöker svänga när vi kommer
> farandes, hängandes på stortutan. Det vanligaste
> är att dom försöker hinna över eller
> tvärnitar och stirrar argt på oss;)

Alltså, jag både tror och hoppas (för allas skull) att väldigt få av de som kör ut på spåret har för avsikt att träffas av tåget. Dock, om man korsar spåret precis när ett tåg kommer s.a. man träffas av detta kommer den gode Newton att se till att man ändrar riktning väldigt snabbt helt utan att man själv svänger ett endast dugg.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej. Tvärt om. Cykeln ska luta, inte kroppen..


Luta? Nä - nu tänker du fel. Svänga var det - inte luta inte. ?
 
Att svänga hur man ska tänka?
tomcaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på hur en roadracing-förare ser ut när du
> svänger.
>
> In med hela kroppen mot det håll svängen går.


Hur ser en roadracingförare ut när jag svänger? Jag hade lite svårt att riktigt föreställa mig. Är det här samma typ av trick som att föreställa sig att publiken är naken när man talar?
 
Att svänga hur man ska tänka?
Verkar så knepigt det där att svänga - vore det inte enklare att låta bli och bara köra rakt fram istället?
 
Att svänga hur man ska tänka?
Ok, jämför själv..

Mtb
steve-peat-cornering-800x360.jpg


DSC_0577.jpg


Corner.jpg


Christine_Eikmeier.jpg


mtb.jpg


Vs. Roadracing

maxresdefault.jpg


rr.jpg


199316.jpg


images.jpg


images1.jpg
 
Att svänga hur man ska tänka?
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Trampa igenom svängen så minskar understyrningen
> och man svänger snabbare

Nja, risken är överhängande att du slår i pedalen och kraschar.
 
Att svänga hur man ska tänka?
frause skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramla lite åt det håll du vill svänga åt, men
> avbryt fallet innan du tar i marken. Ju snävare
> sväng, desto senare ska du avbryta ramlandet.

Faktiskt en korrekt och riktigt bra beskrivning!
Jag gör ett försök att ytterligare förtydliga hur det går till:

Vrid styret åt motsatt håll så att du ramlar lite åt det håll du vill svänga åt, men avbryt fallet genom att vrida tillbaka styret. Ju snävare sväng, desto senare ska du avbryta ramlandet.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trampa igenom svängen så minskar
> understyrningen
> > och man svänger snabbare
>
> Nja, risken är överhängande att du slår i
> pedalen och kraschar.


Men trampa bara med den yttre pedalen då! Duh!
 
Att svänga hur man ska tänka?
zinkpasta skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här med att tänka och svänga samtidigt
> låter intellektuellt och elitistiskt tycker jag.

+1.

Jag skall sluta svänga.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju intressanta...men VARFÖR hänger man innanför cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?
 
Att svänga hur man ska tänka?
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju
> intressanta...men VARFÖR hänger man innanför
> cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?

Tröghetsmomentet skulle jag gissa, krävs nog en hel del för att brotta ner en MC.
 
Att svänga hur man ska tänka?
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju
> intressanta...men VARFÖR hänger man innanför
> cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?

Jag tror det till stor del har med underlaget att göra. På mjukt underlag krävs en annan teknik för att få ner nabbarna på däcken i backen. Motocrossåkarna använder samma teknik som för MTB, om jag fattat rätt.


Frid!
 
Att svänga hur man ska tänka?
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju
> intressanta...men VARFÖR hänger man innanför
> cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?

1.
På mtb vill du få ner kanten av däcket, eftersom du oftast har djupare mönster/mjukare gummi där.
2.
I road racing kan man inte luta cykeln så mycket mer än de gör innan cykeln tar i backen, återstår då att flytta ner kroppen för att hålla tyngdpunkten låg nog så att du klarar svängen.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Min gissning är att man inte skulle klara hänga sig kvar i en MC på bankörning med anledning av de krafter som är i arbete där, sen finns det säkert en aerodynamisk aspekt i det hela men det finns säkert någon som kör roadracing här som kan förklara bättre...

På en cykel är viktförhållandena förare/hoj helt om vända så där måste man ha tryck på utsidans pedal för att hålla nere däcket och behålla grepp, även i kurvor för lvg men i synnerhet för mtb med ojämt underlag.
Försöker man ligga "insidan" i kurvan så hamnar tyngdpunkten för långt upp mot sadeln, man vill ha ned den mot vevpartiet för att jobba nedåt marken därifrån.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Är man bra så kan man luta ned cykeln ordentligt. Grepp har man oftast, det handlar mera om att våga lita på greppet.

Ni kan säga att mitt sätt är fel för er men för mig går det bra. I vissa svängar gör jag på det andra sättet, cykel innanför människa utanför.

Steve Peat har en teknik han med. Han sätter oftast in Knäet mot kurvan. En Road-racing förare jobbar mycket så med men lutar in ännu mera av sin kropp.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Jag har sett någon instruktion som säger att man SKA köra lite som roadracingstilen även på mtb, men jag hittar inte den nu... (man skulle ha tyngden på innerpedalen och luta sig inåt i kurvan, men cykeln skulle vara relativt upprätt. Det hela hade något med grepp att göra)

När jag letade efter det hittade jag att man ska styra åt andra hållet "counter steering "

http://mtbriding.blogspot.se/2012/03/counter-steering-on-mountain-bike-it.html?m=1
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp