Att svänga hur man ska tänka?

Att svänga hur man ska tänka?
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En negation för mkt?
>
>
> Nej

Såsom jag hört det sägas låter det något i stil med "Titta dit du vill komma, inte dit du vill titta" och där är syftet att lära ut att man ska titta långt fram i kurvan/i utgången ur kurvan (beroende på hur lång den är) och inte dit man som nybörjare ofta spontant vill titta, nämligen precis framför framhjulet.

Med de dubbla negationerna i "Fäst blicken dit du vill komma. Inte dit du inte vill kolla." försvinner den finessen och andra meningen säger väsentligen bara att man inte ska flacka med blicken vilket ju första meningen redan konstaterat då en fäst blick är fäst.
 
Att svänga hur man ska tänka?
tomcaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Är man bra så kan man luta ned cykeln
> ordentligt. Grepp har man oftast, det handlar mera
> om att våga lita på greppet.
>
> Ni kan säga att mitt sätt är fel för er men
> för mig går det bra. I vissa svängar gör jag
> på det andra sättet, cykel innanför människa
> utanför.

Man kan såklart göra på flera sätt beroende på vad för sorts cykling man ägnar sig åt.
Ska man köra forcerat i höga farter så måste man dock hantera cykeln med kroppen och inte bara åka med. I lägre farter eller där spår/vallar/berms finns kan man göra på annat sätt.

> Steve Peat har en teknik han med. Han sätter
> oftast in Knäet mot kurvan. En Road-racing
> förare jobbar mycket så med men lutar in ännu
> mera av sin kropp.

Antar att S Peat vänder knät in mot kurvan för att få till en naturlig vridning av höft/kropp åt det håll han svänger.
En RR-förare gör det för att få kontakt med asfalten och känna hur han ligger i kurvan.
 
Att svänga hur man ska tänka?
fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har sett någon instruktion som säger att man
> SKA köra lite som roadracingstilen även på mtb,
> men jag hittar inte den nu... (man skulle ha
> tyngden på innerpedalen och luta sig inåt i
> kurvan, men cykeln skulle vara relativt upprätt.
> Det hela hade något med grepp att göra)

Du kanske har blandat ihop det med teknik för att köra tighta switch backs nedför?
Då brukar man säga att man (i svängen) ska ha hakan över det handtag som är mot innersidan.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Jag har tränat/prövat svänga lite ala roadracing rr, några gånger senaste året...
Främst dom få gånger jag är på cykelcross banan men även en del snabba gruskurvor på mtb.
Och jag tror det passar sig ibland.
Mest är nog sadeln ivägen/ för hög annars känns det bra och lite mer safe om däcken skulle släppa.

Typ alla bilder på mtb ovan lägger dom svängen i doseringen brems? Och det är något annat?
 
Att svänga hur man ska tänka?
Nu har det ju redan postats en video med Fabien, och Fabien har alltid rätt.

Men eftersom budskapet i Fabiens video verkar vara extremt svårt att ta till sig postar jag här en bild på Sam Hill när han tar en högfartskurva på platt gräs/jord utan berms.

SamHillSchladmingDH.jpg
 
Att svänga hur man ska tänka?
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar så knepigt det där att svänga - vore det
> inte enklare att låta bli och bara köra rakt
> fram istället?


Nix.. Jag har prövat det och det funkar inte. Cykeln framför råkade svaja till och touchade mitt framdäck. Innan jag visste ordet av hade jag gjort en OTB rakt ner i diket i 35 km/h. Kostade som tur var bara nytt däck + slang och ett uppskrapat ben.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> fhloston skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har sett någon instruktion som säger att
> man
> > SKA köra lite som roadracingstilen även på
> mtb,
> > men jag hittar inte den nu... (man skulle ha
> > tyngden på innerpedalen och luta sig inåt i
> > kurvan, men cykeln skulle vara relativt
> upprätt.
> > Det hela hade något med grepp att göra)
>
> Du kanske har blandat ihop det med teknik för att
> köra tighta switch backs nedför?
> Då brukar man säga att man (i svängen) ska ha
> hakan över det handtag som är mot innersidan.

Mycket möjligt att jag blandat ihop något :-)
 
Att svänga hur man ska tänka?
Har aldrig prövat det på cykel men fick en riktig tankeställare under körlektion för mc.

Googla countersteering eller motstyrning. Det borde funka på cykel om farten är tillräckligt hög. Gå in på svmc.se där finns det några bra pdf om teknik på motorcykel.

Skillnaden mellan mc och racer är ju farten, högre på mc. Plus att viktförhållande på roterande massa är annorlunda. Men i teorin funkar motstyrning bäst i högre fart. Tryck lätt på samma sida av styret som du vill svänga åt.

Hojen vill svänga åt fel håll och kompenserar för det genom att lägga ner sig åt det håll du vill svänga. Själva svängen görs av fenomen som bäst läses på svmc pdf.
Lutar man sig åt fel håll i kurvan kompenseras det genom att hojen måste luta mer. Lutar man sig inåt i kurvan kan hojen luta mindre, dvs du kan skära snävare och snabbare.

Teoretiskt och har inte vågat pröva detta på racern. Men på mc är motstyrning det enda som funkar.

Finns också en väldigt klämkäck film på youtube angående teknik och mc:
"Twist of the wrist 2"
 
Senast ändrad:
Att svänga hur man ska tänka?
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju
> intressanta...men VARFÖR hänger man innanför
> cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?


Jag kan ha fel... men.... jag TROR det beror på hastigheten...
 
Att svänga hur man ska tänka?
Blir det inte annorlunda för MTB jämfört med MC för att man har typ "trampberedskap" genom kurvan kanske även trampar, känns som lite svårare i en rr-position.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom där bilderna på road racing vs mtb var ju
> > intressanta...men VARFÖR hänger man innanför
> > cykeln på motorcykeln och utanför på mtb?
>
>
> Jag kan ha fel... men.... jag TROR det beror på
> hastigheten...

Ja, så här ser det ut.
 

Bilagor

  • 596927.jpg
    596927.jpg
    35.8 KB · Besök: 169
Att svänga hur man ska tänka?
Jag måste få något klargjort bara.

Prolog: Vid horisontellt läge med pedalerna/vevarmarna så föredrar jag att ha höger fot bak.

När jag övar kurvtagning så upplever jag det så sjukt mycket lättare att ha dalpedalen längst ner och lägga tryck på den foten. Dvs svänger jag vänster har jag höger pedal i botten, vinklar cykeln och vänster och lägger all tyngd på högerfoten.

När jag ska svänga vänster bör jag då agera likadant? Dvs trampa runt ett halvvarv lite snabbt och lägga tyngden på precis samma sätt?

Anledningen till att jag gör så är för att jag har svårt att stå med pedalerna horisontellt och svänga höger då vänster fot är framåt. Det är liksom svårt att få någon tyngd på vänsterfoten då vid en högerkurva. Vänsterkurva går lättare då vikten är längre bak iom pedalens position (längst bak horisontellt).

1. Ska jag fortsätta ha tyngd på dalpedalen och trampa ett halvt varv vid kurvtagning eller..

2. ..ska jag hålla pedalerna/vevarmarna horisontellt och lära mig ta kurvorna ändå? Som sagt, det går ju an vid en vänstersväng.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Den där bildern rörde ju bara till det.

En roadracing-förare genomgår en stor centrifugal-effekt(kraften som vill skjuta föraren rakt fram när han svänger) och motorcykeln genomstår en stor Centripetal-kraft(kraften som motorcykeln hänger i när han drar runt sig själv i en kurva.

En bra sak i bilden är att CGét tas upp, Center of Gravity. Vad jag ser förklarar den vart tyngdpunktsläget på däcket är. Det är det som föraren uppnår när han lutar ned på den sidan av däcket.

Intressant diskussion det här...
 
Att svänga hur man ska tänka?
Som sagt, vill ni lära er allt om mc: kika på den överpedagogiska filmen jag nämnde. Där har ni exempel på alla fel folk gör. Dock dubbelvarning för pedagogiken:)

 
Att svänga hur man ska tänka?
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, så här ser det ut. ;)
>
>
>
>
>
> Frid!


på en 90° berm ja :-P
men coolt ;)
 
Att svänga hur man ska tänka?
Detta är en mkt knepigt tycker jag. Har provat Fabiens teknik men tycker inte det känns tryckt. Jag lutar istället in i kurvan och försöker hålla cykeln vertikal. Möjligen är det en skillnad i vilken typ av kurvor. Jag håller dock med om att det är ju en mkt snabbare teknik för snabba knixiga kurvor. Då har man ju inte tid att häva sig över till andra sidan.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Gcbossen skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta är en mkt knepigt tycker jag. Har provat
> Fabiens teknik men tycker inte det känns tryckt.

Det är en vanesak. Test att flytta fram kroppen så att du lägger mer tryck på framhjulet. Då greppar det bättre vilket också ger lite överstyrning. Det i sin tur skapar en viss trygghet i och med att om det släpper så är det bakhjulet som kommer först och det är lättare att hantera.
 
Att svänga hur man ska tänka?
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Gcbossen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Detta är en mkt knepigt tycker jag. Har provat
> > Fabiens teknik men tycker inte det känns
> tryckt.
>
> Det är en vanesak. Test att flytta fram kroppen
> så att du lägger mer tryck på framhjulet. Då
> greppar det bättre vilket också ger lite
> överstyrning. Det i sin tur skapar en viss
> trygghet i och med att om det släpper så är det
> bakhjulet som kommer först och det är lättare
> att hantera

På hyfsat fast underlag funkar detta, men om det är för mjukt skär framhjulet ner och det blir en jobbig framhjulssladd att häva.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Jag tror att det viktigaste att tänka på när man svänger är att det är lutningen som bestämmer hur mycket man svänger, inte så mycket hur man vrider på framhjulet. Att luta cykeln mer än kroppen ger en snabb sväng. Som några redan har nämnt har mtb-däck dessutom grövre dubb i kanterna, vilket alltså även leder till bättre grepp när man lutar ner cykeln.


Motstyrning är bara ett sätt att luta cykeln, inte att svänga. Lutningen gör svängen. Motstyrningen flyttar framdäcket åt det håll du _inte_ vill svänga, vilket får cykeln att luta åt det håll Du vill svänga.

robrob skrev:
-------------------------------------------------------
> Teoretiskt och har inte vågat pröva detta på
> racern. Men på mc är motstyrning det enda som
> funkar.

På MC är motstyrning nödvändigt. Motorcykelns tyngd och gyro-kraften i hjulen gör den annars i princip omöjlig att brotta ner tillräckligt snabbt för att kunna svänga i hastigheter över 40km/h.
När man cyklar är det mycket lättare att få cykeln att luta bara genom att flytta sin egen tyngdpunkt. Att fundera på motstyrning när man cyklar är nog onödigt.
Men vill man testa på motstyrning så är det bara att brassa på ner för en backe, hålla i styret med en hand och sedan svänga (utan att medvetet motstyra). Om man håller styret med högerhanden och svänger till vänster, kommer man känna att man drar lite i styret.


Att Roadracingförare sitter som dom gör beror nog på (som någon redan konstaterat) att det inte går att luta cykeln mer utan att den skrapar i. Precis som någon annan redan konstaterat, ser det ju helt annorlunda ut när crossförare kör. För att inte tala om sladd-kungarna som kör speedway.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Att luta sig mera över styret och sedan svänga in mot kurven ger bättre längdstabilitet och grepp på framdäcket.

Jag försöker lägga min bål paralell med ramens top-tube så att vi två är en. Det blir en bra stabilitet och god svängförmåga. On the down-side är påfrestningen på ryggen stor.
 
Att svänga hur man ska tänka?
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > GoranS skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > En negation för mkt?
> >
> >
> > Nej
>
> Såsom jag hört det sägas låter det något i
> stil med "Titta dit du vill komma, inte dit du
> vill titta" och där är syftet att lära ut att
> man ska titta långt fram i kurvan/i utgången ur
> kurvan (beroende på hur lång den är) och inte
> dit man som nybörjare ofta spontant vill titta,
> nämligen precis framför framhjulet.
Det har att göra med att det är totalt meninslöst att fästa blicken precis framför motorhuven, du kommer ändå inte hinna reagera på det som händer där. Men det är svårt att låta bli det som nybliven förare.

Anledningen till att du skall låta bli att titta på den punkt du till varje pris vill undvika är att du av någon anledning tenderer till att köra dit du fäst blicken. Speciellt I pressade lägen skulle jag kunna tänka mig.
 
Att svänga hur man ska tänka?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att starta en tråd om hur man
> sitter på sadeln.

Har du svängt i frågan?
 
Tillbaka
Topp