att tvätta cyklen i minusgrader?

Om det finns snö är det jättelätt. Använd en gammal diskborste och snö. Snön suger åt sig smutsen skitbra.
Eller så drar man ut och cyklar i lössnö ett par timmar och cykeln blir skinande ren!

nån dusch har vi inte , men vi har däremot ett jätte fint emaljerat badkar.
Någon lär bli eld o lågor om hon ser cyklen där... :S o du vill jag inte vara i närheten..

Så det "måste" ske utomhus, hur bär man sig åt?
tvätta, ta in den o låta den torka, olja sedan in, ut me den i garaget/ förvarings utrymmet ?

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> nån dusch har vi inte , men vi har däremot ett
> jätte fint emaljerat badkar.
> Någon lär bli eld o lågor om hon ser cyklen
> där... :S o du vill jag inte vara i
> närheten..

Det här är en fråga om nötning. Börja rengöra en kedja... Efter ett tag så "glömmer" du den skitiga kedjan (eller kasetten) i badkaret tills "hon" kommer in... Sakta men säkert så ökar du insatsen... Som att koka en groda :-D

Dirty_rider skrev:
> Så det "måste" ske utomhus, hur bär man sig
> åt?
> tvätta, ta in den o låta den torka, olja sedan
> in, ut me den i garaget/ förvarings utrymmet ?

Jag försöker att spola av hojen direkt när jag kommer hem, när skiten är färsk. Hett vatten med så högt tryck man kan få på duschslangen - INGA KEMIKALIER. På så sätt menar jag att man rimligen inte bebhöver smörja VARENDA gång.

Kan hålla med om det där med att snö suger åt sig smuts - Var ute och hojade i ett par timmar igår eftermiddag, spolade sedan av cykeln i badkaret när jag kom hem. Så jäkla ren har den nog aldrig blivit tidigare.

Tvätta inte. Vatten äter lagerfett och rost älskar vatten. Torka av med trasa på kedjan och kassett när detär blött och borsta av när den är torr istället. Jag brukar olja kedjan efter avtorkning när man kommit hem också, det brukar hålla borta rostbacillerna.

Det finaste jag vet är när man har ställt in cykeln efter en snörunda och snön har smält. Då sitter skiten där som ett fint lager puder bara. Man kan i stort sett blåsa bort det. Så borde det alltid vara.

Låt den bara tina ett par minuter inne i förådet, tar sedan ut den och tar fram diskborsten och en hink varm vatten. Sen ser den ut som ny igen =)... hmmm... nästen!

/ Joakim

Tar på mig varma handskar och mössa, sen är det bara att traska ut på gården och koppla in vattenslangen till kranen med kallvatten. Är det inte kallare än -10C hinner jag tvätta cykeln innan den fryser till is, är det kallare så får man helt enkelt tvätta lite fortare och sedan ev. tina upp cykeln inomhus. :-) Ikväll var det bara nollgradigt, rena sommarvärmen!

/Leo

Brakastruten skrev:
> Kompletterar med vinterläget här i dag: -25,
> känns som -31 enligt väderleksrapporten på
> http://www.superstart.se/
> Tror det får räcka med lite lätt avskakning!

Ja det nöp ordentligt i näsan och tårna på kvällens tur :). Å andra sidan blev cykeln inte det minsta smutsig.

/Johan

Sätter hojen i badkaret, det är sådär populärt hos frun. pricken över I:et blev när jag utan att tänka mig för tog hennes badborste för att skrubba ramen ren från lera.

Mvh

A.J

FSR skrev:
> Sätter hojen i badkaret, det är sådär
> populärt hos frun. pricken över I:et blev när
> jag utan att tänka mig för tog hennes badborste
> för att skrubba ramen ren från lera.

Lera är bra för huden. Det får man betala dyra pengar för på spa.

Jag kom på att det finns en biltvätt i garaget på mitt jobb. Sköljde av den igår innan hemfärd. Hade varit bättre att gör detta på morgonen och låtit hojpan torka under dagen märkte jag. :o

Jag hade inte tvättat hojen sedan i oktober och den har gått över 100 mil i slask m.m. sedan dess så den var LITE skitig.

//Skogling

Dirty_rider skrev:
> nån dusch har vi inte , men vi har däremot ett
> jätte fint emaljerat badkar.
> Någon lär bli eld o lågor om hon ser cyklen
> där... :S o du vill jag inte vara i
> närheten..

Samma här: Således får tvätten anstå till våren. Cykeln blir inte så smutsig av snön.

FSR skrev:
> Sätter hojen i badkaret, det är sådär
> populärt hos frun. pricken över I:et blev när
> jag utan att tänka mig för tog hennes badborste
> för att skrubba ramen ren från lera.
>
> Mvh
>
> A.J

Min flickvän förvånade mig för en månad sedan när hon tyckte att min cykel var för skitig och att den smutsade ner på golvet. Då tog hon cykeln till badrumet och tvättade den åt mig och tyckte att jag skulle göra det i fortsättningen så att den inte skitade ner på golvet där den stod.. :-) Inte mig emot säger jag bara.

/Johan

Dirty_rider skrev:
> Hur gör ni om ni blir tvunga till att tvätta
> eran cykel när det e kallt ute?

Är den riktigt skitig cyklar man förbi gör-det-själv-hallen på en OK-mack. Akta lagren när du spolar med högtryckssprutan, stå långt ifrån och spruta inte direkt mot lagren.

Dirty_rider skrev:
> Hur gör ni om ni blir tvunga till att tvätta eran cykel när det e kallt ute?

Varför skulle man bli tvungen? Men för all del det har hänt att vi kommit hem från en vintertur med stora tjok av smutsig is runt vevpartiet etc, då ställer vi bara hojarna i badrummet och låter det smälta och sedan torkar vi rent med trasa. Just vintertid finns all anledning att vara extra försikt med att få en massa vatten på hojen, kommer det in i baknavet kan det mkt väl hända att frihjulsmekanismen strejkar om det är kallt nästa gång man hojar.

cerro skrev:
> duschen. (:

Håller med, och duschen funkar bra även på sommarn. Bäst gjort om man är home alone anners kommer man att bli home alone.

Torrtvätt, s.k. "Franskt bad", då man i möjligaste mån undvek vatten och tvätt, men parfymerade bort (skit)lukten, var populärt på medeltiden. Jag har testat torrtvätta cykeln också, min gamla Marin är tvättad så och det funkar men det blir massor med jord, lera och sand överallt när man torkat av cykeln. Dessutom tar det en bra stund innan den är torr nog att borstas ren och förvarar man cykeln i lägenheten så ser den inte så fräsch ut under torktiden. Som parfym användes Pedros Bike Lust, en skön doft av vanilj... :-)

Idag är cyklarna gjorda för att köras även när det regnar, så visst tål de cykeltvätt med vatten också. Men det gäller ändå att tvätta smart, inte högtryckstvätt och inte spola direkt på frihjul/kassett och andra lager. Har man Shimano baknav så är det kört, oavsett om man tvättar eller inte, efter att ha cyklat i navdjupt vatten har man skickat in talongen på återkommande problem med frihjulet och prenumerationen startar lagom till vintern... ;-)

/Leo

Lite smutsig = torka av med blöt trasa

Mycket smutsig = in i bilen, ner till ok GDS och högtryck, blås rent och tvätta bilen så är cykeln nästan torr när du är klar.

ingen vett med cykeltvätt?
köp "cykelren" som till och med tvätta sten!
bara en liten skvätt och redan är smutsen mätt!

Eftersom jag betalar för vår städerska får min dam finna sig i mina underligheter..

tvattahojj.jpg ht=725

Ok, tvätta cykeln i minusgrader behöver jag iofs inte på Malta men jag gillar bilden..:-)

Leo skrev:
> Har man Shimano baknav så är det kört, oavsett om man
> tvättar eller inte, efter att ha cyklat i
> navdjupt vatten har man skickat in talongen på
> återkommande problem med frihjulet och
> prenumerationen startar lagom till vintern... ;-)

Det kan jag skriva under på. Personligen föredrar jag den franska tvätten. Brukar låta smutsen torka på cykeln och sedan borsta av den och torka med trasa.

Dock är jag inte fanatisk. Det händer då och då att vi tar in hojarna i badrummet och sköljer av dem eller gör det vid någon bensinmack. Främsta motivet då är att vi inte vill ha smutsen i lägenheten.

För det mesta är vi dock försiktiga med vatten just för att det lätt tränger in i nav o vajrar o anda rörliga delar.

Högtryck är perfekt för att tvätta kassett/kedja/vevparti med.

där jag bor nu har jag en vattenslang modell brandslang som jag spolar av med.

cerro skrev:
> stef: Du vet att högtryck kan förstöra lack och
> lager och annat på cykeln eller? Även lacken på
> bilen.

Ok:s högtryck har inte så högt tryck så håller man inte för nära så funkar det bra :)

sen ska man naturligtvis inte spruta rätt i i lagren o.s.v

Jag är analakademiker och tycker att vanliga sprutmunstycken på en vanlig trädgårdsslang har för högt tryck. Tar alltså av munstycket innan tvätt. Kan klämma ihop slangen för lite hårdare stråle på däcken bara.

Tillsammans med en vanlig tvättsvamp och lite lagerfettätande diskmedel funkar det kalas.

Tillbaka
Topp