Average vikt-besparing på kolf.?

Tomcat1

Aktiv medlem
Om jag byter min Mega-alu med Hope Tech hjul mot Mega-kolf och kolfiber-hjul med inlägg mot vanliga slang idag, pratar vi om 1-2 kg besparing eller mera runt 3 kg?

På ramen sparar du med lite tur ett kilo, på hjulen bör du spara runt 300 gram beroende på vad du väljer, inlägg och vätska går väl på ett ut mot slang.

Så 1.5 kg kanske, vilket är rätt mycket.

Av din profilbild att döma så antar jag att du har lite fokus på utförskörning? Om det stämmer så skulle jag säga att de grejer som finns i kol för utförskörning inte nämnvärt sparar så ofantligt mycket i vikt. Tror det har blivit lite så iom att det inte håller för att spöas utför och insatsen är ganska hög om en kolfälg spricker. Det är därför man börjar se tillverkare som byter ut fälgen på livstids garanti " No questuions asked" när man kommer med sin trasiga fälg. Däremot är det en otroligt stor skillnad i känsla på ett kolhjulset. Mina kolhjul är otroligt styva och tillåter mig att ta linjer som mina alu hjul inte vill vara med på. Dock så kommer det svida ekonomiskt att ersätta en trasig fälg.
I dag knölar man ju med glädje in Cush Core och däck över kilot så jag tror inte själva viktbesparingen är så stor....

Ursäkta jag svävade ut lite från ämnet men det är min teori.....

Joe jag checkade ut två process-ramar i fjol men känner mig 1 ljusår efter andras setup med carbon och 29"
Om jag börjar vandra över till den mörka sidan vill jag ha reko garantier och nya delar på löpande band utan frågor.

Nu är inte pengarna ett bekymmer så men adderar jag alla summor över åren så är det en del och skulle jag göra en ews-satsning vill jag inte gå därifrån med en kvarts miljon i utlägg efter en säsong. Så kul är det inte att hojja:cool:

det är inte bara ersättningsbara cykeldelar som går sönder vid krascher.

de flesta brukar sluta med skadebeteendet efter några lärotillfällen.

Tillbaka
Topp