Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Det finns väl regler kring hur nära maskiner, arbete med maskiner osv man får vara. Gäller väl även skogstraktorer, manuell huggning osv.
Vet inte men gissar lite i frågan om man tänker sig som principen vid byggarbetsplatser.

Stängsel och förbudsskyltar handlar primärt om att man då har gjort vad som är rimligt för att allmänheten inte ska råka illa ut, dvs ha en tydlighet med ansvarsfrågan vid skador. Gissar att det är samma med maskiner, att maskinföraren är skyldig att vidta rimliga åtgärder för att undvika olyckor, vilket då kan vara att annonsera "förbud mot vistelse vid maskinerna" typ. Men att du liksom inte brutit mot något straffrättsligt utan möjligen civilrättsligt om du sabbar något.

Men som sagt, det är egen kunskap mixat med lite killgissning.

Kan lägga till att vad gäller ursprungsinlägget gällande Billingen så har det skickats in ett par insändare i lokal-blaskan där man kritiserar det faktum att en del av lederna är resultat av att man grävt upp befintliga naturstigar och gjort anlagda cykelspår. Kritiken kan väl sammanfattas med att cyklister saknar naturstigarna även om man mot betalning kan cykla på de nya lederna och så har vi skogsflanörerna som helt plötsligt inte får gå fritt då stigarna inte finns kvar.

Lokalt finns det 4 olika kategorier av ståndpunkter, som jag uppfattat det just nu:
1 Cyklister som saknar sina naturstigar.
2 Cyklister som inte vill ha avgift för att cykla, även om det är anlagda leder.
3 Cyklister som tycker det är bra med anlagda spår och kan tänka sig att betala.
4 Skogsmänniskor som saknar sina strövområden, och känner sig utestängda från delar av naturen.

Än så länge så hörs kategori 3 väldigt lite, utan det är mest kritisk ståndpunkter som annonseras. Men så är det väl oftast negativ kritik som hamnar på insändarsidan också.

Personligen efter en första tur i helgen så får jag väl medge att jag är lite ledsen över naturstigar som inte finns mer. Men det är väl även kopplat till att jag inte tycker det är särskilt kul med anlagda berms och hopp osv, utan gillar skogscykling helt enkelt.

Jag är inte jurist, men så mycket kan jag nog säga att i ditt fiktiva fall så kommer en eventuell domstol att bedöma att din verksamhet inte är att betrakta som en arbetsplats. Jag kan dock inte hänvisa till någon lag eller paragraf; allt är ju inte lagar heller utan det finns ju regler och förordningar som reglerar olika verksamheter.
Man måste bara ha rätt kontakter på kommunen. En jeppe i Österåker hävdar att grusvägen som går parallellt med en stängslad hage och sedan passerar förbi en gårdsplan och vidare in till en grupp hus är att betrakta som arbetsområde dygnet runt, året runt. Befängt tyckte jag. Det där står ju solklart när man läser om allemansrätten att det är precis sådan typ av "historisk väg" som man får använda för att passera tex en gård. Och i det här fallet är det inte ens en särskilt aktiv bondgård, utan mer i klass med ett stall som ibland ska leda ut hästarna till hagen. Men kommunen höll med fastighetsägaren.

Tro jag det. Fastighetsägaren är väl den som sålt av marken så kommunen kunnat få fram ett antal hundra nya bostäder. Juste. Knorren är också att det är för att slippa en omväg på ca 2 km som man skulle kunna tänka sig att gårdsvägen är en rätt bra väg att ta. Så antagligen har fastighetsägaren och kommunen slutit någon deal gissar jag.

Senast ändrad:
Jag vet inte om det ligger nära, men det finns ju andra verksamheter som stänger allemansrätten vissa tider. Skjutbanor t ex. Som uppvuxen i Boden så var det viktigt att alltid kolla anslag om skjutningar (om inte annat för sin egen hälsas skull). Känner till ett fall där en snubbe var ute och sprang, blev tagen av säkerhetsvakten och sen fick en ganska rejäl bot. I de fallen finns ju informationsskyltar där det står typ "tillträde förbjudet" under den tid som anslagen gäller.
När det gäller militären och skyddsobjekt mm, då gäller andra lagar också. En vanlig skjutbana är i regel öppen och utan vakter. Skyltar och vägbommar brukar vara det enda som finns. Och detta gäller även långhållsbanor.

Jag vet inte om det ligger nära, men det finns ju andra verksamheter som stänger allemansrätten vissa tider. Skjutbanor t ex. Som uppvuxen i Boden så var det viktigt att alltid kolla anslag om skjutningar (om inte annat för sin egen hälsas skull). Känner till ett fall där en snubbe var ute och sprang, blev tagen av säkerhetsvakten och sen fick en ganska rejäl bot. I de fallen finns ju informationsskyltar där det står typ "tillträde förbjudet" under den tid som anslagen gäller.
Säkerhetsvakt och böter låter som försvarsmaktens område.
Att det krävs bygglov verkar motiveras delvis med inverkan på det rörliga friluftslivet som är allmänt intresse. Det är alltså en prövning. Enskildas intresse ska vägas mot det allmännas intresse, och det senare kan därmed komma att inskränkas. Då blir frågan hur långt den allmännas intresse kan inskränkas. Svaret är förstås att det beror på. Som @PJF nu hann svara så kanske det inte är helt självklart att utestänga allmänheten, jag vet inte.

Även en skidanläggning kräver bygglov. Innebär det att det krävs bygglov för ändrad användning om det ska drivas bikepark där sommartid? Betalar vi våra liftkortsavgifter till svartbyggare? Det finns hur mycket som helst att diskutera men utan fakta så kommer man ingen vart. Sen är det här ett diskussionsforum så det står förstås var och en fritt att komma med tyckanden. Jag lägger ned.

Går det över gränsen så kan man ta betalt då det ses som en ”anläggning”. Jag har aldrig varit i området men vad jag kan se på bilderna är det välpreparerade leder som är byggda och underhållna.

400kr per år är inte speciellt blodigt heller.

Men vi är delade i två camp här i tråden. Rättshaverister och de som tycker det är OK om man får valuta för pengarna.

Vi har en liknade situation i Falun och till min vetskap så har det aldrig varit en debatt.

För mig personligen så är det värt pengarna för att bara hålla stigarna rena från fallna träd.
Det är Billingens egna ord att området runtomkring inte räknas som del av själva anläggningen från en diskussion jag jade med dem för ett tag sedan så jag tycker inte de borde kunna hävda det...? För mig (och då även många andra) är 400 per år eller 50 per dag mycket, framförallt när det varit gratis i alla åt fram tills nu... Tycker det är för jävligt rent ut sagt.

Att det kostar att underhålla är jag fullt medveten om. Men som TS säger så går många delar av de nya lederna över de gamla, och att röja undan träd och annan skit gör de redan regelbundet. Så det underhåll som kommer till nu med de nya spåren kan inte kosta så mycket mer och även om det gör det, borde de inte tagit med det i beräkningen sedan innan och kanske inte gjort en så omfattande upprustning? Vi invånare fick inte veta att denna satsning skulle kosta pengar förrän projektet redan var igång, så vi har inte haft någon chans att få uttrycka våra åsikter om det hela.

Billingen är under kommunen och de som jobbar där uppe är kommunanställda, så vi betalar ju redan för detta i och med skatten, så jag har väldigt svårt att se hur detta kan rättfärdigas.

Kan lägga till att vad gäller ursprungsinlägget gällande Billingen så har det skickats in ett par insändare i lokal-blaskan där man kritiserar det faktum att en del av lederna är resultat av att man grävt upp befintliga naturstigar och gjort anlagda cykelspår. Kritiken kan väl sammanfattas med att cyklister saknar naturstigarna även om man mot betalning kan cykla på de nya lederna och så har vi skogsflanörerna som helt plötsligt inte får gå fritt då stigarna inte finns kvar.

Lokalt finns det 4 olika kategorier av ståndpunkter, som jag uppfattat det just nu:
1 Cyklister som saknar sina naturstigar.
2 Cyklister som inte vill ha avgift för att cykla, även om det är anlagda leder.
3 Cyklister som tycker det är bra med anlagda spår och kan tänka sig att betala.
4 Skogsmänniskor som saknar sina strövområden, och känner sig utestängda från delar av naturen.

Än så länge så hörs kategori 3 väldigt lite, utan det är mest kritisk ståndpunkter som annonseras. Men så är det väl oftast negativ kritik som hamnar på insändarsidan också.

Personligen efter en första tur i helgen så får jag väl medge att jag är lite ledsen över naturstigar som inte finns mer. Men det är väl även kopplat till att jag inte tycker det är särskilt kul med anlagda berms och hopp osv, utan gillar skogscykling helt enkelt.
Vilken tidningen finns insändaren i? Skulle vilja läsa men kunde inte hitta på varken SLA eller SN!

Billingen är under kommunen och de som jobbar där uppe är kommunanställda, så vi betalar ju redan för detta i och med skatten, så jag har väldigt svårt att se hur detta kan rättfärdigas.
Det är inga konstigheter, läs Moradomen. Så fungerar hur många som helst längdskidanläggningar, drivna av kommunala bolag. Det är inte 1960-talet längre, vi har ett helt annat friluftsliv idag med helt andra krav samtidigt som viljan att engagera sig ideellt minskar, kostnader för anläggning och underhåll måste in nånstans ifrån.

Vilken tidningen finns insändaren i? Skulle vilja läsa men kunde inte hitta på varken SLA eller SN!
@JPL kanske har fler i lager,, men eftersom jag prenumererar på SLA gjorde jag en sökning där och fann följande.
https://www.sla.se/2023/11/07/nya-sparen-ar-ingen-forbattring-f1e81/
och
https://www.sla.se/2024/02/06/kliade-det-i-planboken-8eda1/

Nu cyklar jag inte MTB överhuvudtaget men på 90-talet kunde man cykla på Billingen söder om Skaravägen (på sluttningen mot Skövde), har allt blivit borttryckt av golfbanan och eventuella naturreservat (Claesborgs ängar och Getaryggen)?

Jag är inte jurist, men så mycket kan jag nog säga att i ditt fiktiva fall så kommer en eventuell domstol att bedöma att din verksamhet inte är att betrakta som en arbetsplats.
I beg to differ!

Jurist kan vi alla vara! Jag räknar mig som jurist efter Juridisk översiktskurs på ingenjörsutbildning ?

Finns en bra text från Naturvårdsverekt om skidspår. Samma gäller såklart för cyklning ! https://www.naturvardsverket.se/amn...andring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/

Problemet är väl som vanligt en bra definition av Anläggning. Vissa dumskallar påstår ju att det är en anläggning om man sätter upp en skylt och förbättrar en stig.

Men det kan ju diskuteras i oändlighet, fram tills att dom klämmer ur sig en tydlig & klar definition som alla fattar.

Det är inga konstigheter, läs Moradomen. Så fungerar hur många som helst längdskidanläggningar, drivna av kommunala bolag. Det är inte 1960-talet längre, vi har ett helt annat friluftsliv idag med helt andra krav samtidigt som viljan att engagera sig ideellt minskar, kostnader för anläggning och underhåll måste in nånstans ifrån.

Ja, ingen konstigheten om det behövs större insats för en specifik grupp. Men det här med krav är problematiskt vid stigcykling. Mitt krav är naturstig. Och jag skulle gärna har (ingen krav dock) spänger eller sten över surhål och fallna träd röjda. Så precis som vandrare. Jag skulle även ville betala för det, men som vandrare betalar man ju aldrig. Mina anti-krav är dock: ingen grus, ingen byggda kurvor, ingen bortsågda rötter (som på Ekerö).

Frågan i det här, och flera andra, fallet är som @JPL skriver, vem som är nöjd med nya situationen. Jag tycker att det borde vara bra mer än hälften av stigcyklister om man ska tar bort gamla stig från allemansrätten och tar betalt för dom. Det verkar som kommunen inte har frågat cyklister vad dom önskar. Så vi vet inte om fler kommer att uppskatta nya situationen eller vara missnöjda.

Senast ändrad:
Frågan i det här, och flera andra, fallet är @JPL skriver, vem som är nöjd med nya situationen. Jag tycker att det borde vara bra mer än hälften av stigcyklister om man ska tar bort gamla stig från allemansrätten och tar betalt för dom. Det verkar som kommunen inte har frågat cyklister vad dom önskar. Så vi vet inte om fler kommer att uppskatta nya situationen eller vara missnöjda.
Problemet är ju att de som är nöjda inte hörs, det är de missnöjda som lägger energi på det (nu när det är fullbordat faktum). Att det ens satsas är ju troligtvis för att det efterfrågats, det har ställts krav. Var var alla som nu är missnöjda då?

Sedan är det ju som vanligt, det finns massor av naturliga stigar kvar, troligtvis är långt mer än 99% av all areal och stigar i landet fortsatt fullt allemansrättsligt tillgängliga. Sedan kan man såklart säga ”men inte min stig, den förstördes”. Men det är ju som alltid, många är det som mot sin vilja t.o.m. fått gå från hus och hem, kanske som ägts och brukets i generationer, för att vägar/järnvägar/annat ska byggas.

Edit: Relaterat ska vi ju inte tro att ex.vis utbyggnaden av Åre och på senare tid Järvsö är nåt som uppskattats av den lokala befolkningen. Det är stort missnöje där bland många som har fått se sin närmiljö förändras/förstöras. Och troligtvis är det många som gnäller här som glatt besöker dessa destinationer.

Problemet är ju att de som är nöjda inte hörs, det är de missnöjda som lägger energi på det (nu när det är fullbordat faktum). Att det ens satsas är ju troligtvis för att det efterfrågats, det har ställts krav. Var var alla som nu är missnöjda då?

Det här är precis min fråga. Folk som bor nära och cyklar visste inte vad som skulle hända där. Det verkar som att kommunen inte har förankrat beslutet. Men jag bor inte där, så jag vet inte.

Sedan är det ju som vanligt, det finns massor av naturliga stigar kvar, troligtvis är långt mer än 99% av all areal och stigar i landet fortsatt fullt allemansrättsligt tillgängliga. Sedan kan man såklart säga ”men inte min stig, den förstördes”. Men det är ju som alltid, många är det som mot sin vilja t.o.m. fått gå från hus och hem, kanske som ägts och brukets i generationer, för att vägar/järnvägar/annat ska byggas.

Att man ska bygga väger eller hus är en annan situation. Här tas bort stigar som cyklas på från allemansrätten för att göra "nya" stigar som är byggda och avgiftsbelagt. Jag skulle vara trist om en väg skulle byggas i mitt skog, men det är mycket värre om en fin naturstig förstörs med som enda nytta för att cykla på.

Edit: Relaterat ska vi ju inte tro att ex.vis utbyggnaden av Åre och på senare tid Järvsö är nåt som uppskattats av den lokala befolkningen. Det är stort missnöje där bland många som har fått se sin närmiljö förändras/förstöras. Och troligtvis är det många som gnäller här som glatt besöker dessa destinationer.

Björnen i Åre ligger en bit bort från tätorter och jag vet inte om det fanns mycket stig där tidigare, så jag antar att det var helt oproblematiskt. Problem uppstår när kommuner tycker att de måste "förbättra" ett befintlig stigområde. I många kommuner bestämmer helt inkompetenta personer utan att fråga vad cyklister önskar. En positivt exempel är dock Ekerö kommun, även om en bit av rött sågades bort.

Det här är precis min fråga. Folk som bor nära och cyklar visste inte vad som skulle hända där. Det verkar som att kommunen inte har förankrat beslutet. Men jag bor inte där, så jag vet inte.
Visste och visste, jag tror snarare att man inte följer med i vad som händer i kommunen. Sånt här diskuteras och kräver beslut, kanske även tillstånd, och allt sånt finns tillgängligt hos kommunen. Men det kräver att man engagerar sig, och det är nog där det brister. Man reagerar först när besluts- och tillståndsprocessen är klar och spadarna sätta i jorden. Trots att det funnits alla möjligheter att göra det långt innan, om man orkat engagera sig.
Att man ska bygga väger eller hus är en annan situation. Här tas bort stigar som cyklas på från allemansrätten för att göra "nya" stigar som är byggda och avgiftsbelagt. Jag skulle vara trist om en väg skulle byggas i mitt skog, men det är mycket värre om en fin naturstig förstörs med som enda nytta för att cykla på.

Björnen i Åre ligger en bit bort från tätorter och jag vet inte om det fanns mycket stig där tidigare, så jag antar att det var helt oproblematiskt. Problem uppstår när kommuner tycker att de måste "förbättra" ett befintlig stigområde. I många kommuner bestämmer helt inkompetenta personer utan att fråga vad cyklister önskar. En positivt exempel är dock Ekerö kommun, även om en bit av rött sågades bort.
Det är tydligt att du har ett storstadsperspektiv. För den som bor och verkar på landsbygden är ett par stigar mer eller mindre en icke-fråga, det finns tusentals andra. Men den som får sitt hem och mark som kanske brukats i flera generationer inlöst eller förstörd får i princip hela sitt liv förstört. Eller får se den fina bygd där man växt upp och verkar förvandlas till ett nöjesfält för storstadsbor.

Visste och visste, jag tror snarare att man inte följer med i vad som händer i kommunen. Sånt här diskuteras och kräver beslut, kanske även tillstånd, och allt sånt finns tillgängligt hos kommunen. Men det kräver att man engagerar sig, och det är nog där det brister. Man reagerar först när besluts- och tillståndsprocessen är klar och spadarna sätta i jorden. Trots att det funnits alla möjligheter att göra det långt innan, om man orkat engagera sig.

Kanske, kanske inte. Det kan vara riktigt svårt att veta vad som kommer att hända. Jag har försökt i fallet av storhus som skulle byggas runt hörnet, men informationen var nästan noll och såg ut som en reklambroschyr.

Det är tydligt att du har ett storstadsperspektiv. För den som bor och verkar på landsbygden är ett par stigar mer eller mindre en icke-fråga, det finns tusentals andra. Men den som får sitt hem och mark som kanske brukats i flera generationer inlöst eller förstörd får i princip hela sitt liv förstört. Eller får se den fina bygd där man växt upp och verkar förvandlas till ett nöjesfält för storstadsbor.

Det är tydligt att du har ett icke-MTB perspektiv. Det finns riktigt mycket stigar nära storstan och nästan ingen ute där det bor få. Såklart finns det mycket utrymme, men som du vet får man inte göra nya stigar.

Men ser man det som en Näringsverksamhet som expanderar så är det alltid gnäll oavsett om det är en fabrik som bygger ut eller nya vindkraftsnurror. Folk har en tendens att vara emot förändring generellt.

Finns en undersökning från 2022 där man frågade lokalbefolkningen vad de tycker om turismen i Järvsö. 90% är neutral till väldigt positiva till turismen.

EDIT:
Bild från Powerpoint för enkelheten.

1715066362201.png

Men ser man det som en Näringsverksamhet som expanderar så är det alltid gnäll oavsett om det är en fabrik som bygger ut eller nya vindkraftsnurror. Folk har en tendens att vara emot förändring generellt.

Finns en undersökning från 2022 där man frågade lokalbefolkningen vad de tycker om turismen i Järvsö. 90% är neutral till väldigt positiva till turismen.

EDIT:
Bild från Powerpoint för enkelheten.

Visa bilaga 697616
2022 var ju förändringen ett faktum, med väldigt mycket folk som flyttat in för att driva just turistverksamhet. Det hade varit mer intressant om man filtrerat ut de som växt upp och/eller bott en längre tid i orten i fråga.
Jag själv är uppväxt några mil därifrån och har inga band dit, men passerar ibland. Det är en helt annan ort idag än det var för 15-20 år sedan.

Men som sagt, det är så utvecklingen är och den sprider sig nu också ex.vis till Billingen. Min poäng här är att samma personer som ondgör sig över att områden i deras närhet byggs ut, glatt besöker dessa orter där hela orten förändrats mot mångas vilja.

@JPL kanske har fler i lager,, men eftersom jag prenumererar på SLA gjorde jag en sökning där och fann följande.
https://www.sla.se/2023/11/07/nya-sparen-ar-ingen-forbattring-f1e81/
och
https://www.sla.se/2024/02/06/kliade-det-i-planboken-8eda1/

Nu cyklar jag inte MTB överhuvudtaget men på 90-talet kunde man cykla på Billingen söder om Skaravägen (på sluttningen mot Skövde), har allt blivit borttryckt av golfbanan och eventuella naturreservat (Claesborgs ängar och Getaryggen)?
Har man prenumeration på SLA (Eller ngn annan av NWT-media-blaskorna) så är det här man hittar insändare:
https://www.sla.se/asikter

2022 var ju förändringen ett faktum, med väldigt mycket folk som flyttat in för att driva just turistverksamhet. Det hade varit mer intressant om man filtrerat ut de som växt upp och/eller bott en längre tid i orten i fråga.
Jag själv är uppväxt några mil därifrån och har inga band dit, men passerar ibland. Det är en helt annan ort idag än det var för 15-20 år sedan.

Men som sagt, det är så utvecklingen är och den sprider sig nu också ex.vis till Billingen. Min poäng här är att samma personer som ondgör sig över att områden i deras närhet byggs ut, glatt besöker dessa orter där hela orten förändrats mot mångas vilja.
Jag är från kommunen. Skillnaden mot för 30år sen är mindre än man tror. Det ser dock annorlunda ut. Det är ungefär lika många invånare i samhället, men samhällets areal har växt med typ 50%. Järvsö distrikt av Ljusdals kommun har färre invånare nu än för 20år sedan. Mängden krogar är liknande. Färre livsmedelsbutiker osv.
Turism ger färre helårsjobb än folk tror, och mer samhällsutgifter än vad folk tror.
Sen har Järvsö varit en turistort länge, Sveriges andra skidbacke 1937 osv. Men de jag känner där, jobbar inom metallindustri eller offentlig sektor.
Och givetvis har det varit konflikter med lokala markägare osv. Tror fortfarande det finns. Skogsbruk är nåt betydligt mer stabilt än turism. Man behöver bara åka 2,5mil söderut för att se en nedlagd skidbacke liksom.

Kunde inte hålla mig borta från debatten ?

Appropå Järvsö och exploatering.

IMG_4617.png

Det där är en mycket intressant vinkel, och det känns faktiskt som att vi i Sverige ligger efter i tanken och förståelsen för vad hållbar attraktionskraft för turism egentligen är.
Du menar att helikopterjakt inte tilltalar den breda massan? Att dom hellre upplever en levande landsbygd än ett rekreationsområde?

Du menar att helikopterjakt inte tilltalar den breda massan? Att dom hellre upplever en levande landsbygd än ett rekreationsområde?
Nja, typ, men mer principen att man glömmer vad det egentliga ursprungliga värdet och identiteten var för ett område, och sakta men säkert gör det slätstruket efter en och samma mall. Och helt plötsligt finns det egentligen ingen dragningskraft kvar, utöver att det kanske då ska vara det "billigaste alternativet" då man är en i mängden utan egen identitet.

Men principen ligger ju även inom fenomenet att vi tex köper våra nya löparskor på nätet för att spara någon hundring jmf butik, men att vi däremot lägger en semesterreskostnad på 50 kkr för att uppleva någon mysig by som har butiker kvar, och där gladeligen köper turist-paketerade prylar för det tiofaldiga priset av vad det kostar hemma på Ica.

Någon som vart uppe på Billingen senaste tiden, är det cyklingsbart? Något bristfällig info på hemsidan.

Någon som vart uppe på Billingen senaste tiden, är det cyklingsbart? Något bristfällig info på hemsidan.
Svarar mig själv.

Gick fint att cykla där uppe, något svårt att hitta starten på de nya "skogsrundorna" (körde blåa idag, som inte hade mycket inslag av skogsstig)

"Gravity zone" var bättre skyltat testade några nedfarter där också.

Senast ändrad:
När det gäller militären och skyddsobjekt mm, då gäller andra lagar också. En vanlig skjutbana är i regel öppen och utan vakter. Skyltar och vägbommar brukar vara det enda som finns. Och detta gäller även långhållsbanor.
Sent svar, men jag syftade inte på vanliga skjutbanor utan skjutfält. Dvs där det kan regna ner granatar från archer, eller skjuts skarpts med Leopard. Kan vara väldigt stora områden. Jag har cyklat mycket i såna områden när jag var yngre men det gäller ju att man har koll på när de är avlysta. Innan internet tog man alltid en sväng förbi anslagstavlan vid punkt 49/bandkanonhallen och kollade anslagen.

Sent svar, men jag syftade inte på vanliga skjutbanor utan skjutfält. Dvs där det kan regna ner granatar från archer, eller skjuts skarpts med Leopard. Kan vara väldigt stora områden. Jag har cyklat mycket i såna områden när jag var yngre men det gäller ju att man har koll på när de är avlysta. Innan internet tog man alltid en sväng förbi anslagstavlan vid punkt 49/bandkanonhallen och kollade anslagen.
Förstod det. Bott i Östersund, halva släkten i Älvdalen osv.

Tillbaka
Topp