Backspegel på racer

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
Backspegel på racer
Förmodligen. Men det vore nog bra om fler asfaltsåkare hade såna, så man slapp den klassiska "svaj ut-i-vägen-när-cyklisten-tittar-vänster-bakåt-på-kön-av-bilar-effekten". Kan se lite småfarligt ut när en bil precis tänker köra om.

Backspegel på racer
det vore trevligt om folk skippade paranteser runt länkar så man slipper "klipp å klistra" också...

Förövrigt tyckte jag att de var lite coola, men så kör jag ju räser med svarta sockar, orakade ben och camel bak också. :-D

/CJ

Backspegel på racer
Najs!

Finns dom att köpa i 08 nånstans? Efter förra långturen då jag blev nerprejad i diket av en timmerlastbil så har jag varit sugen på en liknande lösning.

Backspegel på racer
Hade jag sett lastbilen i tid (i en backspegel) så hade jag kunnat gå åt sidan lite lugnt och försiktigt istället för att köra ner i diket i 30+.

Backspegel på racer
Där jag bor blir det inte mycket cykling om man ska gå åt sidan varje gång det kommer en bil. Jag är helt övertygad om att stilpolisen skulle ha stora synpunkter på speglarna, men det kanske man får ta om man slipper timmerbilsnerprejjning.. Jag säger köp för jag tycker dom var fina :-)

Backspegel på racer
Fan vad trevliga! Jag som trodde det var såna på långa stänger som livsfarligt sticker ut åt nåt håll! Det här var ju kanon! Men sen hade jag ju tänkt (och sett nånstans) baklysen att sätta där, det hade varit bra också!

Backspegel på racer
Jag klarar mig långt på att lyssna (kör aldrig med musik när jag är ute) och vara lite uppmärksam. Min erfarenhet av cyklister med backspegel är att de ändå aldrig kollar i den. De är alltid lika oförberedda på att bli omkörda på vägen/cykelbanan.

Stilmässigt var de dock bland de bättre jag sett.

Backspegel på racer
Oroa dig inte för stilstasi. De är bara farliga om man tror på dem. Som troll ungefär.

Tycker för övrigt att det ser ut som en clean lösning och ser fram emot att höra hur det fungerar i praktiken.

Backspegel på racer
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> De där såg ju bra ut. Jag har ju dock
> styrändsreglage tyvärr, så de går bort...

Äh, släng på mtb-varianten vetja. De var ju verkligen skitsnugga...
citytech.jpg

Backspegel på racer
hakanf skrev:
> Jag klarar mig långt på att lyssna

+1
De som visar minst hänsyn har oftast lågprofildäck och hög fart, så det brukar väsnas en hel del. Men det var ju en diskret spegel. Kanske vore bra.

Oavsett spegel så tror jag att en lätt huvudvridning när man hör en bil tror jag hjälpa till i kommunikationen - dvs att cyklisten visar att hen märker att det kommer en bil.

Backspegel på racer
OdenXT skrev:
>
> Vad tror ni, kommer stilpolisen att arrestera mig
> och kasta cykeln i Riddarfjärden?
>
> /G

Nä, men den kanske hamnar i Skurusundet på lördag... ;-)

Backspegel på racer
Mr Orange skrev:
> Najs!
>
> Finns dom att köpa i 08 nånstans? Efter förra
> långturen då jag blev nerprejad i diket av en
> timmerlastbil så har jag varit sugen på en
> liknande lösning.

Här kan du köpa dom: http://reskinscandinavia.se

Inga paranteser cjmax!

Backspegel på racer
Jag brukar ha blicken riktad framåt när jag cyklar och spanar bara åt andra håll när jag uppmärksammas på något. Jag tror inte jag skulle spana tillräckligt ofta ner mot styrändarna för att ha något nytta av speglar.

Backspegel på racer
har kört med spegel på min fixie hela året och måste säga att jag är gör nöjd....kanonbra när man kör själv, för inte hör jag bilarna när vinden viner i öronen.....sedan är det kanon när man är uppe och drar för att kolla så att alla är med, man slipper ju att vrida på skallen hela tiden......+ när det är mörkt så ser man snabbt kommande bil i spegeln...
jag har en sådan här som jag råkade köpa på en cykelbutik för 30kr....förra året

det ända är att man får dra åt skruven rätt hårt för när man pendlar fullt med benen händer det ibland att den ändrar läge
spegeltillcykel.jpg ht=350

Backspegel på racer
OK, en första rapport:

Pendlade hem från Nacka Strand till Viksjö och ett första intryck är att dels måst man vänja sig vid spegel och dels måste man lära sig hur långt bort bilar och cyklister är när man ser dom.

Fast den var rätt skönt att använda när man skulle cykla om någon annan cyklist eller fotgängare. Man slapp vrida skallen för att se om det kom nån som körde fortare och skulle om i sin tur.

Nästa elddop blir på den här turen på lördag:
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=81732

/G

Backspegel på racer
Veloce skrev:
>
> Sadeln var på rätt höjd så jag hade inget att
> anmärka på. ;)

Pust, var lite orolig...
/G

Backspegel på racer
staine skrev:
> Men sen hade jag ju tänkt (och sett nånstans) baklysen att sätta där, det hade varit bra också!

Ordnade detta själv med mitt Cateye-baklyse, som jag satte just på styränden för att det inte får plats på sadelstolpen.
När jag sett någon med den smarta spegeln i trådstarten, kom jag på att funktionen kunde fixas om jag satte fast en vidvinkel-spegel ovanpå lyset. Biltema har en billig variant som man kan pilla isär och använda bara glaset.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Vidvinkelspegelsats-33106/

Men glaset är så konvext att man ser bara bilar med lysen, och då en stund efter att man hört dem komma. Men hörseln funkar ju inte om man har möte eller om det kommer flera bilar. Då är spegeln guld värd.

IMG_0504b.jpg

Backspegel på racer
dans skrev:
> Nåt nytt på backspegelfronten ?

Inte direkt nytt men jag har kört med denna, http://www.5products.com/category.html/mirrors, sedan Kadens skrev om den för några år sedan. Nu börjar det bli lite sämre glans men den fungerar fortfarande. Det första jag gjorde när jag hade kört en runda med nya racern var att beställa en till den också. Jag är helnöjd men det kan vara lite svårt att bedöma avstånd bakåt eftersom den är konvex.

Tillbaka
Topp