Baksving av, är det en reklamation?

Pelleman

Ny medlem
MTB vänner!
Jag har en fantastisk Trek Fuel EX köpt 2010 med carbonram och baksving i aluminium. Häromveckan gick baksvingen rakt av under en raksträcka på grus...ingen crash således. Som mos på gräddet var det 25km skog mellan mig och sommarstugan...tur att mobilen hade mottagning.

Cykelcentrum Borlänge har varit mycket hjälpsamma i ärendet, en stor eloge, tog inget betalt för hjälp och reklamation med hänvisning till garantin på baksvingen trots att cykeln inte är köpt där. Tyvärr är det inget garantiärende enligt Trek eftersom det finns yttre åverkan på röret (övre lagret färg avskrapat). Inga problem för mig att köpa en ny sving om dom bara fanns! Men det gör dom inte längre så det blir en helt ny ram för runt 30.000kr. Trek var vänliga och prutade ner detta till 15.000 men ändå...

Nu till frågan; vad tycker/tror ni? Se foton ur alla vinklar. OBS brottet är alltså på ovansidan av röret, någon bild är tagen med cykeln upp och ner. Som ni ser är det i princip omöjligt att få in något i triangeln som skulle bända av röret uppåt... Först trodde jag att det var åt fel håll det är brutet, men kraften ligger alltså uppåt i konstruktionen, alltså som brottet har uppstått av att man kört över en rejäl sten...vilket faktiskt hände, men långt från de påfrestningar jag utsatt cykeln för på trailcykling. Ser man på den plana ytan som fortfarande håller ihop är det inget slagmäke. Däremot är färg avskrapat på kanten...men det kan jag göra med nageln och det ser värre ut på andra ställen. Ingen skada i aluminiumet någonstans utan det är bara övre lagret avskrapat. Brottet ligger också i anslutning till svetsfogen...har jag fel eller är det inte just bredvid svetsfogar det kan finnas en svaghet? Kan man svetsa ihop detta om nu Trek inte vill ta reklamationen och jag inte vill lägga pengar på en oldschool 26er? Hoppas på en konstruktiv diskussion och bra svar!

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    67 KB · Besök: 40
  • bild 2.PNG
    bild 2.PNG
    113.8 KB · Besök: 50
  • bild 3.PNG
    bild 3.PNG
    95.5 KB · Besök: 74
  • bild 4.JPG
    bild 4.JPG
    59.8 KB · Besök: 38
  • bild 5.JPG
    bild 5.JPG
    68.6 KB · Besök: 37
Hade det varit yttre våld (typ pinne i hjulet) som bröt staget borde det finnas en deformation på motsatt yta av brottet. Färgskrapet sitter inte heller så att det matchar brottet. Jag tror på utmattning i närheten av svetsen.

Om du är försteägare på cykeln har du väl livstidsgaranti på ramen. I min värld är det ett glasklart rambrott och du ska ha en ny ram (eller baksving). Om du är försteägare på cykeln, annars gäller inte garantin. Själv är jag inne på min åttonde garantiram och det har aldrig varit några problem och få ut ngn ny ram (cannondale).

Du har nog rätt för dig, svetsfogen till adapterfästet är boven. Blir lätt en brottsanvisning just där, har sett det många ggr både i aluminium o vanligt järn efter 20 år som service och rep.svetsare.
Solklar reklamation, men en duktig Tig-svetsare fixar nog till det relativt enkelt om de fortsätter sätta sig på tvären.

Med tanke på vilket håll röret är brutet skulle jag säga att det troligen kommit in en gren* i bromsskivan som knäckt röret. Alternativt att det legat någonting mellan när svingen komprimerat. Att det finns en längsgående lackskada styrker den teorin.

Att det gått av precis vid svetsen betyder inte att det är ett utmattningsbrott, och ett sådant borde knäckt röret åt andra hållet med tanke på hur kraften från bromsen går. Således, inget garantirambrott men möjligen ett fall för hemförsäkringen.

*Eller en lös sten, skruv, lingonben +ANNAT.

Eftersom cykeln är köpt 2010 har du ingen möjlighet att reklamera. Reklamationsrätten är endast tre år.

Kvar är då garantin som är ett helt frivilligt åtagande av Trek och det är de som avgör. Du får alltså försöka framkalla lite goodwill.

Trek är ju ganska ökände för att gå av just där. Googla på "trek fuel seatstay" och det enda man hitta är forum inlägg och bilder som precis som TS'ns.

Tack för alla svar, det stärker min syn på det hela.
Angående garanti/reklamation så är TREK inte negativa till det utan hänvisar bara till att våld (med tanke på repan) har orsakat detta. Om dom motsatt sig garanti hade dom inte ens tittat på cykeln.

@bojsänke 1. rotationen är fel. 2. förstår inte hur en sten gren skall kunna komma in från sidan och verka som mothåll. Det finns dessutom inte en skråma i lacken på nedre svingröret.

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    112.1 KB · Besök: 17
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    79 KB · Besök: 19
Fast de vill ju uppenbarligen inte ersätta det på garanti. Däremot har många tillverkare ett crash replacement program där man får en ny ram till förmånligt pris om man kör sönder den. Med tanke på rabatten du får är det snarast det de hänvisar till.

Reklamation är något helt annat. Skilj på begreppen.

@rattnalle garanti/reklamation/goodwill spelar ingen roll för mig:-)
Dom har sagt att det pga repan inte är ett garantiärende vilket faktiskt gör att det är ett garantiärende om repan inte är orsaken.

Trek har gett mig mycket förmånliga erbjudanden med lite rabatt på ny cykel och halva priset på ny ram. Det är ändå mycket pengar när det enda jag egentligen vill är att köpa en ny baksving själv...som tyvärr utgått ur sortimentet.

Köpte en Madone 6.2 strax innan Vättern och har beställt en Superfly FS 9.8 med lev i september innan detta hände... Vill dock ha kvar min Fuel till stigarna. Går det inte att fixa får jag väl försöka ändra Superflyen till en Fuel...

Anledningen till att det är viktigt är att man ofta får mycket bättre hjälp snabbare om man själv hänvisar till rätt begrepp. Ibland för att den man pratar med inte har full koll. Ibland för att de försöker slingra sig. Som i alla andra sammanhang i livet måste man ha full koll på vad som gäller själv för att få något.

Ett sådant brott rakt av i kanten av en svetsfog är för mig ett solklart exempel på fabrikationsfel.

Lite spricka räcker och sedan propagerar den till totalhaveri.

Det ser verkligen ut som sprickan startat i svetsfogen.

Garantiärende säger jag.

Många åsikter om svetsen, och det utan att vi ens har en närbild på den...
Ta en riktig närbild på svetsen där det spruckit, om du sen kan få till några skarpa närbilder på brottytorna så kanske det går att säga nåt säkert.

Varför står inte Trek bara upp för sina kunder istället för att hålla på att slingra sig så här? Vad tror de de tjänar på det? Skylla på lackskadan- jo, tjena!!!
Jag vet vilket märke jag inte ska köpa nästa gång iaf.

/T

Pelleman skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte en Madone 6.2 strax innan Vättern och har
> beställt en Superfly FS 9.8 med lev i september
> innan detta hände... Vill dock ha kvar min Fuel
> till stigarna. Går det inte att fixa får jag
> väl försöka ändra Superflyen till en Fuel...

I en ideal värld ska väl alla köpare behandlas lika, men jag säger bara: Fyfan vilken usel kundservice av Trek mot en köpare som är så trogen märket. Verkar av beskrivningen som att de satt på sig "här-ska-vi-nog-hitta-en-orsak-som-gör-att-inte-garantin-gäller"-glasgögonen när de kollat brottet på baksvingen.

Om du inte får ordning på detta så tycker jag du ska kontakta Treks VD i Sverige, Kaj Vestman, Han är riktigt bra och det jag har haft att göra med honom har enbart varit positivt.

Jag har tidigare jobbat som garantisynare hos den svenska distributören av några Trekägda cykelmärken som inte finns längre, och på den tiden, detta var ju några år sedan, hade Trek en väl uttalad fria-hellre-än-fälla-filosofi kring reklamationer, alltså godkänn hellre än underkänn kundens begäran. De var väl införstådda med att det inte alltid är lätt att bevisa hur skadan uppkommit, och såg hellre en nöjd kund i slutändan. De ersatte till och med ramar som de inte hade tillverkat själva, gjorda innan 1993, när de tog över namnet, trots att de inte hade behövt göra det. Men saker kanske har förändrats?

Repan är på yttre nederkant.
OBS, Trek har varit mycket vänliga hittills, sista ordet är inte sagt. Dom har konfererat med Cykelcentrum och sett repan och därmed diskat garantin. Jag ville höra er opinion innan jag tar det ett varv till. Min uppfattning är som er, jag har svårt att förstå att en repa i lacken på nedre yttre kanten kan knäcka röret i annan riktning. Däremot en kraftig belastning på en del med en svaghet (utmattning/fabrikationsfel)känns mer som en riktig orsak. Pratade med en maskiningenjör som menar att brottet hade sett helt annorlunda ut om det var yttre åverkan, det hade varit en knäck vid repan, han menar att det är inre orsak dvs en svaghet i röret som givit vika. Någon som inte håller med?

På bildserie nr 2 , bild 2 , samt serie 3 , bild 1, så ser det ut som att man misslyckats med sammanfogningen av rör och "svets". Ser ut som en spalt, det svarta området som följer röret horisontalt, mellan svets och rör. Jag kan se fel, svårt att se på minipaddan :-)
Lyckas du ta ett kort i makroläge från båda håll så blir det nog lättare att säga säkert.
En inbyggd defekt i så fall som med tiden skapar sprickbildning på grund av rörelser i materialet. Men måste inte behöva vara så, vet inte vilka påfrestningar det är i den punkten.
En felaktig svets kan försvaga materialet avsevärt i precis det där området, kallat värmepåverkade zonen, sett flera fall i flera olika material. Och det kan ta ganska lång tid (månader, år) innan materialet säger tack och hej!

Edit: en duktig svetskille syr nog ihop det där för en bullpåse eller ett par hundringar. Kan dock behövas eftervärmas beroende på vilken sorts aluminium det är.

Senast redigerad av en moderator:
Fast jag tycker inte att man kan utesluta relevansen i det du kallar repa här? Av vad man kan se i bilderna så kan du ju mycket väl satt svingen i en sten eller liknande. Smällen kanske inte gick till brott direkt men var tillräckligt för att försvaga den dåliga övergången från svetsen. Svetsen må vara orsaken men repan har ser ju ut att ha inverkat. Tycker jag.

Eh, det här är den mesta kassa garantihantering jag sett. Hänvisa till färgskrap och strunta i det uppenbara? Stå på dig, du ska ha ny sving, eller ny ram av likvärd kvalisort om svingen inte går att få tag på.

Sen, 15 för en ny aluram, 30k original? Röker de crackpipa hos Trek eller?

Pelleman skrev:
> Repan är på yttre nederkant.
> OBS, Trek har varit mycket vänliga hittills,
> sista ordet är inte sagt. Dom har konfererat med
> Cykelcentrum och sett repan och därmed diskat
> garantin. Jag ville höra er opinion innan jag tar
> det ett varv till. Min uppfattning är som er, jag
> har svårt att förstå att en repa i lacken på
> nedre yttre kanten kan knäcka röret i annan
> riktning. Däremot en kraftig belastning på en
> del med en svaghet
> (utmattning/fabrikationsfel)känns mer som en
> riktig orsak. Pratade med en maskiningenjör som
> menar att brottet hade sett helt annorlunda ut om
> det var yttre åverkan, det hade varit en knäck
> vid repan, han menar att det är inre orsak dvs en
> svaghet i röret som givit vika. Någon som inte
> håller med?

Enligt mig, så är det ett utmattningsbrott. Är varken utbildad eller svetsare men utmattningsbrott har sitt speciella utseende, mikrosprickor som till slut ger vika. Mikrosprickorna har troligen skapats av bromsen, vilket fått sadelstaget att haverera.

Läs tråden, ganska många har knäckt sina sadelstag just på sin Trek.
http://forums.singletracks.com/viewtopic.php?t=2972

Du borde få nytt sadelstag på garanti, då det är många andra som just knäckt det runt samma ställe.

Vet inte om jag missat det men undrar om du är förste ägaren? I så fall är det ju 5 års garanti på svingen: http://www.trekbikes.com/us/en/support/warranty/

Även om Trek insisterar på att det inte är ett garantiärende, vilket det i mina ögon är, så tycker man att de borde lösa detta så att du som kund blir nöjd.

Men om sagt, går det inte så prata med Kaj Vestman.

Jag tycker det ser ut på de yttre lackskadorna att du fått en smäll några cm från där brottet nu skett och det är inte otänkbart att den sådan smäll skapat en liten spricka i svetsfogen som senare gett vika när du cyklat så jag ställer mig frågande till att det skulle vara en garantisak.

Sen om Trek vill ta det som Goodwill och ersätta dig med en ny ram är en annan sak.

Lajf skrev:
> Jag tycker det ser ut på de yttre lackskadorna
> att du fått en smäll några cm från där
> brottet nu skett och det är inte otänkbart att
> den sådan smäll skapat en liten spricka i
> svetsfogen som senare gett vika när du cyklat så
> jag ställer mig frågande till att det skulle
> vara en garantisak.

Att en smäll som inte resulterat i någon buckla utan bara lacksläpp skulle vara orsaken har jag väldigt svårt att tro på. Det ser dessutom mer ut som ett skrapmärke än från en smäll.

För mig är det solklart att det är utmattningsbrott i svetsen som är orsaken.

För att klargöra skadan, det är färgskrap, inte någon form av deformation. Andra sidan på svingen har mer färgskrap ändå...

Är det horisontella färgskrapet längst ner på den här bilden som menas?
filename=image.jpg

Jag tycker det ser ut som att sprickan fortsätter åt höger där, alltså att den har bytt riktning med 90 grader. Det väl då inte så konstigt att färgen lossnat om materialet under spruckit?

Kevin skrev:
> Är det horisontella färgskrapet längst ner på
> den här bilden som menas?
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=246215/f
> ilename=image.jpg
>
> Jag tycker det ser ut som att sprickan fortsätter
> åt höger där, alltså att den har bytt riktning
> med 90 grader. Det väl då inte så konstigt att
> färgen lossnat om materialet under spruckit?

Det var det färgsläppet jag syftade på i alla fall.

Good news friends!
Fredrik på Trek ringde mig och sa att han hittat en ersättnings sving i carbon som han skickar free of charge!
Tack så mycket TREK!
...men det var inget garantiärende...skitsamma, jag är glad och fortsätter köra TREK!
PS, vem vågar låna ut en cykel till mig på Vasan fre lö;-) ? Näe jag hyr nog en..

Trist hanterat, det borde vara ett garantiärende. Nu försöker de sno goodwill också, "vi hade inte behövt ge dig något men se här". Usch.

Tillbaka
Topp