Balaclava? Skidmask?

Akoa

Aktiv medlem
Balaclava? Skidmask?
Snart är det svinkallt. Detta året vill jag ha en balaclava eller en halvmask (skidmask?) Någon som har en rekommendation? Evans har ju en halvmask från Gore som fått blandat omdöme...

Balaclava? Skidmask?
Usch, prata inte om eländet.

Jag har en i ull, grön är den. Har inte packat upp den ur sommarförvaringen än så jag kan inte kolla vad den heter, men det är nåt av de där svenska fabrikaten som gör strumpor också.

Balaclava? Skidmask?
Kör med gores halvmask, ihop med tunna mössan under hjälmen fungerar det skapligt bra. Måste skydda ansiktet ganska tidigt, svett och kyla ihop gör att jag får bihåletrassel tror jag.

Balaclava? Skidmask?
Jag använder en buff för hals, ansikte och öron och ett pannband eller tunn mössa för panna och huvud. Buffen går att reglera så att den täcker ända upp över näsa och kinder eller bara över halsen. Att kunna justera klädsel är skönt då en vinterpendlartur kan börja med att det biter i skinnet men efter 20 minuter är det svettigt värre. Med fötterna är det tvärtom dock.

IMG_1105.jpg

Balaclava? Skidmask?
Japp, den glider inte ner, men det beror nog på form på näsa och så vidare. :)
Så, den fungerar skapligt bra. Perfekt är den inte nära men jag blir inte förbannad på den.

Balaclava? Skidmask?
Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Buff har jag testat med det blir för kallt (den
> är för tunn)

Jag har bara provat att cykla i -10 grader 45 min och då funkar buffen för mig, det är fötterna som är problemet.

Balaclava? Skidmask?
+1!
Jag har en buff i merinoull. Buffen går att ha nedrullat bara på halsen eller uppdragen så den täcker hals, nacke, haka och skalp. Helt suveränt plagg! På de kallaste skidpassen i vintras (ned mot -20) gjorde jag likadant, men med en tunn mössa längst upp (i stället för hjälmen vid cyklingen) för att hålla buffen på plats. Blir det för varmt så är det bara att dra ner buffen. Blir det för kallt så drar man på en andra buff utanpå den första.
/K

peranders skrev:
> Jag använder en buff för hals,

Balaclava? Skidmask?
Om en vanlig buff inte räcker till så använder jag någon tjockare modell av buff (det finns flera olika buffar eller Biltemas eller någon annan tillverkning) alternativt blir det en halskrage för motorcyklister.

KjellF

Balaclava? Skidmask?
peranders skrev:
> Jag använder en buff för hals, ansikte och öron
> och ett pannband eller tunn mössa för panna och
> huvud. Buffen går att reglera så att den täcker
> ända upp över näsa och kinder eller bara över
> halsen. Att kunna justera klädsel är skönt då
> en vinterpendlartur kan börja med att det biter i
> skinnet men efter 20 minuter är det svettigt
> värre. Med fötterna är det tvärtom dock.
>
>

Instämmer med föregående talare.

Balaclava? Skidmask?
peranders skrev:
> Jag använder en buff för hals, ansikte och öron
> och ett pannband eller tunn mössa för panna och
> huvud. Buffen går att reglera så att den täcker
> ända upp över näsa och kinder eller bara över
> halsen. Att kunna justera klädsel är skönt då
> en vinterpendlartur kan börja med att det biter i
> skinnet men efter 20 minuter är det svettigt
> värre. Med fötterna är det tvärtom dock.

Buff är grejen.

Tillbaka
Topp