Banshee Phantom eller Transition Smuggler?

Orwar

Aktiv medlem
Nu är det min tur att skapa en välja cykel-tråd. Har efter åratal av funderande nästan lyckats komma fram till något, men behöver nog en sista knuff i någon riktning innan jag kan komma till skott.

Om vi ponerar att man bara får välja mellan Banshee Phantom och Transition Smuggler, vilken skulle du välja då, och varför? Har tänkt cykla stig i Göteborg med den.

Jag vet att det finns tusen andra alternativ som är väldigt lika, men jag känner att jag kan sitta och surfa cyklar i åratal utan att åstadkomma något om jag inte begränsar mig lite. Tror förmodligen att jag blir nöjd oavsett vilken jag väljer.

Har båda justerbar geo? Om inte hade jag valt den med bara för att kunna ha "xc/stig" och am i samma cykel.
Givet att båda har samma geo.

Jag skulle välja Phantom för att kunna köra 150x12 nav samt kunna ställa in den lite för dagens aktivitet, flip chipen bak är användbara och tar 3 minuter att ändra. Den hade även varit en naturlig parhäst till min Banshee Rune som då skulle få en 180 gaffel och sällan rulla på annat än DH däck.

Priset man betalar för att kunna ändra geo på Banshees ramar är ju tyvärr att vikten drar iväg en del extra. Det blir mycket extra material runt dropoutsen.

Svårt val. Ta den som du tycker är snyggast eller får bäst magkänsla av.

feeblesmith skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle välja Phantom för att kunna köra
> 150x12 nav samt kunna ställa in den lite för
> dagens aktivitet, flip chipen bak är användbara
> och tar 3 minuter att ändra. Den hade även varit
> en naturlig parhäst till min Banshee Rune som då
> skulle få en 180 gaffel och sällan rulla på
> annat än DH däck.

Den har fortfarande 73 mm BB, så kedjelinjen blir helt galen med 150 mm nav. Det är typ inte användbart att köra hojen så.

Pelle Hå skrev:
> Priset man betalar för att kunna ändra geo på
> Banshees ramar är ju tyvärr att vikten drar
> iväg en del extra. Det blir mycket extra material
> runt dropoutsen.
>
> Svårt val. Ta den som du tycker är snyggast
> eller får bäst magkänsla av.

Extra vikt nja?? Axel samt droppouts med 4 st bult väger 300 gram och själva axeln kommer man ju inte i från så.
Det kan kanske röra sig om ca 200 gram extra.
/M

Läste mig till nånstans att det fanns lite bättre utrymme för däck på 2016 års Smuggler. Justerbar geo får man väl bara på Phantomen. I övrigt har jag väldigt svårt att välja den ena eller den andra. Allt känns väldigt likt. Phantomen är i alla fall snyggare (böjda rör är fult).

jofahjalm skrev:
> feeblesmith skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle välja Phantom för att kunna köra
> > 150x12 nav samt kunna ställa in den lite för
> > dagens aktivitet, flip chipen bak är
> användbara
> > och tar 3 minuter att ändra. Den hade även
> varit
> > en naturlig parhäst till min Banshee Rune som
> då
> > skulle få en 180 gaffel och sällan rulla på
> > annat än DH däck.
>
> Den har fortfarande 73 mm BB, så kedjelinjen blir
> helt galen med 150 mm nav. Det är typ inte
> användbart att köra hojen så.

Tjena!

Dagens känslighet.. Alla pratar mm hit och dit.. I realiteten så skiljer det ju inte mer än 3mm i kedjelinje, dvs vilket motsvarar mindre än ett drev bak på tiodelat.. Då skulle ju cyklar med mer än en klinga fram vara helt värdelösa. Jag körde i flera år på 68mm lager med 160mm nav.. Gick utmärkt.
Självklart är det bäst med en kedjeline som stämmer överens med vart kassetten sitter. Men det är inte så aburt viktigt. Tycker man det så går det att lösa med rätt vevpart och klinga.

Edit: Detta är inte riktat mot dig personligen, tycker detta kommer från ganska många håll.

Senast ändrad:
Pelle Hå skrev:
> Ta den som du tycker är snyggast
> eller får bäst magkänsla av.

Orwar skrev:
> Phantomen är i alla fall snyggare (böjda rör
> är fult).

Då är det väl bara att köpa, svårare behöver det inte vara.

Orwar skrev:
> Allt känns väldigt likt.
> Phantomen är i alla fall snyggare

Case closed.

Magnus.Bovall skrev:
> Extra vikt nja?? Axel samt droppouts med 4 st bult
> väger 300 gram och själva axeln kommer man ju
> inte i från så.
> Det kan kanske röra sig om ca 200 gram extra.

Droputs till min Prime (inkl bultar, excl axel och öra) vägde ganska precis 4 hekto = tuuuungt!

Stalle

Fast hela Primen är ju tung. Ram inkl (lätt) dämpare, droputs och sånt landade på 4 kg. Fantomen är väl lite lättare dock antar jag.

Stalle

jofahjalm skrev

> Den har fortfarande 73 mm BB, så kedjelinjen blir
> helt galen med 150 mm nav. Det är typ inte
> användbart att köra hojen så.

Helt fel.

Jag kör 150x12 bak på Rune V2 med 73 mm BB 1X och bash, det är inte ett problem alls.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Dagens känslighet.. Alla pratar mm hit och dit..
> I realiteten så skiljer det ju inte mer än 3mm i
> kedjelinje, dvs vilket motsvarar mindre än ett
> drev bak på tiodelat.. Då skulle ju cyklar med
> mer än en klinga fram vara helt värdelösa. Jag
> körde i flera år på 68mm lager med 160mm nav..
> Gick utmärkt.
> Självklart är det bäst med en kedjeline som
> stämmer överens med vart kassetten sitter. Men
> det är inte så aburt viktigt. Tycker man det så
> går det att lösa med rätt vevpart och klinga.
>
> Edit: Detta är inte riktat mot dig personligen,
> tycker detta kommer från ganska många håll.

Nja, det skiljer väl 5 mm i kedjelinje mellan 73 och 83 mm bb? Jag har tittat på just detta själv eftersom jag kör Banshee och kom då fram till att det inte var värt besväret. Om man ska ha cykeln för att köra park så blir kedjelinjen sämst i den delen av kassetten man använder. Det finns självklart lösningar som att bygga en kassett med färre växlar och flytta in den på navet. Själv så tycker jag inte den är värt besväret och pengarna mot att bara köra vidare på 142/135 mm nav.

jofahjalm skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Nja, det skiljer väl 5 mm i kedjelinje mellan 73
> och 83 mm bb? Jag har tittat på just detta själv
> eftersom jag kör Banshee och kom då fram till
> att det inte var värt besväret. Om man ska ha
> cykeln för att köra park så blir kedjelinjen
> sämst i den delen av kassetten man använder. Det
> finns självklart lösningar som att bygga en
> kassett med färre växlar och flytta in den på
> navet. Själv så tycker jag inte den är värt
> besväret och pengarna mot att bara köra vidare
> på 142/135 mm nav.

Tjena!

My bad.. Tänkte fel. 5mm är ju fortfarande dock mindre än c-c mellan tre drev bak. Är man "konstant" i nedre halvan av kassetten kanske man borde överväga två tänder till fram..
Men att det blir helt oanvändbart är ju ändå att ta i så man spricker..

Av de tester jag läst så är Smugglern lite lättare, lite snärtigare och inte fullt så biffig som Phantomen, som i sin tur är något bekvämare utför. Skillnaderna är förmodligen rätt små i praktiken då de har väldigt närbesläktad geometri. Personligen tror jag att Smugglern är ett uns vettigare för svensk stig, men den är å andra sidan inte lika snygg, och förmodligen inte lika styv.

Då jag är partisk i frågan måste jag säga att efter att ha ägt en Phantom i ett år och två månader, så har jag fortfarande inte provat nån annan cykel som jag gillar mer. Dessutom är den fantastisk att titta på. Möjligen skulle jag uppskatta lite mer plush bakfjädring, men då hade den nog inte varit lika trampeffektiv. Den relativt höga vikten tycker jag inte märks när man cyklar.

Det finns massor om detta på det där internet eftersom Banshee valde att göra parkcykeln Darkside med 73 mm bb och folk fick problem med att köra 150 mm nav. När jag kör park är jag konstant i nedre halvan av kassetten och där är där man får problem. Om man nu ska bygga om sin Rune till parkcykel kan det väl ändå vara bra att veta detta och om man fortfarande vill gå den vägen, välja en lösning på problemet?

Det beror väl lite på vilken vev man har? Om man gör så får man bara komma ihåg att man också kommer behöva spaca ut icgs05tabsen ganska mycket när man ska ha en kedjestyare. Jag hade ju istället valt att bara köra på 142 mm nav eller plocka bort de största dreven på kassetten.

Man får väl helt enkelt anpassa vev-valet till bakaxelbredden. Med 142 har jag perfekt kedjelinje med Zee-vevparti och 30T fram (som är offsettat per default nån millimeter). Då sitter drevet alltså på insidan och vevpartiet har vad jag förstår samma drevposition som om det vore 3-delat. Flyttar jag ut drevet på utsidan så lär det bli minst 5 mm skillnad. Förmodligen mer med tanke på offset:en. Med 32T eller större blir skillnaderna mindre (ingen inbyggd offset).

Tjena!

Jofahjalm du borde verkligen läsa mindre på internet och titta på verkligheten. Men det är intressant att du blivit så otroligt vetande med drygt två år på mtb. Jag har tillbringat mer tid i en cykelverkstad än vad det har gått sen du började cykla mtb. Sorry nu blev det fanimig personligt igen, men du kommer ju med sådana fantastiska jävla påståenden hela tiden.

Till Joafs försvar får man säga att det är skillnad på icke-optimal kedjelinje med 9-delat och 11-delat xx1. Nya drivlinor är sjukt mycket känsligare för typ allt, vad man kom undan med för några år sen är inte samma som man kommer undan med nu.

Jag skulle inte flytta min enkelklinga till storklingans position till exempel. Det kanske kan fungera skapligt, men känns sjukt onödigt. Och att bygga en hoj från delar med icke-optimal kedjelinje känns knasigt.

Vid skogscykling kan man ju anse att det är viktigare att ha bra kedjelinje på de stora dreven bak än på de små, eftersom det är troligare att man tar i mer på de lättaste växlarna. Dessutom är ett stort bakdrev såklart känsligare för snedbelastning än ett litet. Därför behöver "optimal" kedjelinje inte innebär att kedjan är rak vid mitten av kassetten. Det beror lite på hur och vad man cyklar.

Tjena!

Skillnaden mellan tio och elva är inte så förbannat stor. Men visst känsligare har det blivit, men inte så känsligt att det blir oanvändbart.

Att flytta enkelklingan till storklingans plats gör ju att kedjelinjen blir bättre för nedre delen av kassetten där Jofahjalm är jämt.

Det som gör mig så förbannad är att Jofa skriver som att han vore en jävla guru på hur en cykel fungerar. Vilket han klart och tydligt bevisat att han inte är. Men att komma med så självsäkra påståenden hela tiden kan få annat folk att göra fel val då dom tror att han har rätt. Sanningen är att han är en nybörjare och borde fan vara lite mer ödmjuk. Jag är långt ifrån ödmjuk, det skäms jag inte för, men när jag har fel så erkänner jag det. Jofa kan ju inte ens erkänna att han har fel. T.ex. i Maktens ramfunderingstråd så bara försvann han när vi skrev hur fel han hade.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jofahjalm du borde verkligen läsa mindre på
> internet och titta på verkligheten. Men det är
> intressant att du blivit så otroligt vetande med
> drygt två år på mtb. Jag har tillbringat mer
> tid i en cykelverkstad än vad det har gått sen
> du började cykla mtb. Sorry nu blev det fanimig
> personligt igen, men du kommer ju med sådana
> fantastiska jävla påståenden hela tiden.

Jag har aldrig haft problem med att cykla DH på 142 mm baknav. Men att köra 150 mm baknav med 50 mm kedjelinjen ger uppenbarligen praktiskt problem eftersom det finns en enorm tråd på mtbr om just detta. Tro mig, humorn i att jag kan detta mycket bättre än dig efter att ha läst lite skit på internet i två, jämfört med dina 20 yrkesverksamma år, går inte förlorad på mig.

jofahjalm skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > Jofahjalm du borde verkligen läsa mindre på
> > internet och titta på verkligheten. Men det
> är
> > intressant att du blivit så otroligt vetande
> med
> > drygt två år på mtb. Jag har tillbringat mer
> > tid i en cykelverkstad än vad det har gått
> sen
> > du började cykla mtb. Sorry nu blev det
> fanimig
> > personligt igen, men du kommer ju med sådana
> > fantastiska jävla påståenden hela tiden.
>
> Jag har aldrig haft problem med att cykla DH på
> 142 mm baknav. Men att köra 150 mm baknav med 50
> mm kedjelinjen ger uppenbarligen praktiskt problem
> eftersom det finns en enorm tråd på mtbr om just
> detta. Tro mig, humorn i att jag kan detta mycket
> bättre än dig efter att ha läst lite skit på
> internet i två, jämfört med dina 20
> yrkesverksamma år, går inte förlorad på mig.

Tjena!

Du missade min punkt ovan med att jag har kört i flera år med 160mm baknav på 68mm bb?

lundatok skrev:
> Du borde få en rundspark i ansiktet så du
> fattar, Mange.

Tjena!

Borde om inte annat ta en happypaus för det är fan inte bra för mitt blodtryck.

Kneecap skrev:
> Det som gör mig så förbannad är att Jofa
> skriver som att han vore en jävla guru på hur en
> cykel fungerar.

Så länge du inte svarar med precisa motargument så är det inget att vara förbannad över. Vad jag kan se skriver han oftast utifrån egen erfarenhet, vilket är bra om man vet vad det innebär. Att du jobbat med cyklar i 20 år är knappast nån garant för att du alltid har rätt.

Makten skrev:
> Vid skogscykling kan man ju anse att det är
> viktigare att ha bra kedjelinje på de stora
> dreven bak än på de små, eftersom det är
> troligare att man tar i mer på de lättaste
> växlarna. Dessutom är ett stort bakdrev såklart
> känsligare för snedbelastning än ett litet.
> Därför behöver "optimal" kedjelinje inte
> innebär att kedjan är rak vid mitten av
> kassetten. Det beror lite på hur och vad man
> cyklar.

Absolut! Vill man köra 150mm bakhjul i skogen kan det rent av vara bra, men tänker man sig att man ska ha ett kralligare hjulpar för liftåka med 150mm nav är det däremot kanske mindre bra.
Är man inte helt 100 på vad man sysslar med är det nog bäst att bara göra som alla andra :)

Makten skrev:
>
> Så länge du inte svarar med precisa motargument
> så är det inget att vara förbannad över. Vad
> jag kan se skriver han oftast utifrån egen
> erfarenhet, vilket är bra om man vet vad det
> innebär. Att du jobbat med cyklar i 20 år är
> knappast nån garant för att du alltid har rätt.

Tjena!

Jag har inte alltid rätt heller. Men jag besitter en enormt mycket större kunskap än vad Jofa gör oavsett.
Jag har provat klart fler cyklar, produkter, setups m.m. än vad han har gjort. Hans erfarenhet är inte så mycket att hänga i granen i mina ögon tyvärr*. Jag gillar när folk har åsikter men inte när folk totalt vägrar att lyssna på andra. Jag erkänner ju att det inte är en optimal kedjelinje, men jag hävdar att det inte är oanvändbart. Oanvändbart är t.ex. en åttadelad kedja på elvadelad kassett, det börjar krångla ganska friskt.
Sen som både jag och H skriver.. Är man hela tiden i nedre delen av kassetten kanske man ska fundera på en annan klinga fram, annars har man inte heller en optimal setup. Nånting jag ser alltför ofta.
Fast det är ju som med allt annat, någon har skrivit att t.ex. 32 är den optimala, då måste det vara det för alla! Eller inte.. Ungefär som med ramgeometri, det finns ingen optimal ramgeometri för alla. Men det tycker bevisligen Jofa.

*Jag hoppas att han får erfarenheten och själv inser att man kanske borde lyssna på andra. Det finns andra personer som gjort den resan på detta forumet.

Senast ändrad:
Tjena!

Btw.. Jofa kan du länka till tråden på MTBR?? Jag hittar bara massa trådar som säger tvärtom än så länge..

Varför bygger inte Banshee phantom med en 83 mm BB? Det är väl det som passar till 150 nav?

Kan det va så att det finns färre vevparti som klarar 83 mm BB?

Bredare BB tillåter iaf att korta ner kedjestagen lite gran.... ( jag försöker inte styra om debatten! ) :)

Just det är jag inte så intresserad av spendera min tid med. Jag tror nog det finns med i den stora darksidetråden på bansheeforumet. Vad jag minns så var det jättemånga Bansheeägare som var jättenöjda med sin jättedyra cykel och inte alls tyckte det var ett probem med kedjelinjen, men några som inte var nöjda med att det inte gick att t.ex. trampa bakåt utan att kedjan hoppa.

happymtb.fr skrev:
> Varför bygger inte Banshee phantom med en 83 mm
> BB? Det är väl det som passar till 150 nav?

Förmodligen för att de flesta bygger med 142 mm. Behöver man 150 så väljer man förmodligen Prime istället.

happymtb.fr skrev:
> Varför bygger inte Banshee phantom med en 83 mm
> BB? Det är väl det som passar till 150 nav?
>
> Kan det va så att det finns färre vevparti som
> klarar 83 mm BB?
>
> Bredare BB tillåter iaf att korta ner kedjestagen
> lite gran.... ( jag försöker inte styra om
> debatten! ) :)

Phantom är stigcykel-29an. Den byggde man med 73 mm BB eftersom det är en trampcykel och det anses bättre att trampa när vevarna kan vara närmare varandra. Det som är udda är att man valde 73 mm BB på Darkside som är en parkcykel för 180 mm-gaffel eller dubbelkronat.

jofahjalm skrev:
> Just det är jag inte så intresserad av spendera
> min tid med. Jag tror nog det finns med i den
> stora darksidetråden på bansheeforumet. Vad jag
> minns så var det jättemånga Bansheeägare som
> var jättenöjda med sin jättedyra cykel och inte
> alls tyckte det var ett probem med kedjelinjen,
> men några som inte var nöjda med att det inte
> gick att t.ex. trampa bakåt utan att kedjan
> hoppa.

Tjena!

Vänta nu.. Nu är det några som hade problem med det, innan skrev du ju att det var en ENORM tråd om problemet..

Förövrigt så får jag kedjelinjen på 150mm nav med elvadelat att ligga närmare 50 än 55.. Jag kan räkna fel dock. Har inte ett exakt mått på avstånd mellan dropout och minsta drevet..

Om inte dina 20 år i yrket har get svaret på vad kedjelinjen för ett 150 mm nav är kanske du kan googla fram det?

Darksidetråden är över 30 sidor. Det tar ett tag att läsa. Mycket nöje!

jofahjalm skrev:
> Om inte dina 20 år i yrket har get svaret på vad
> kedjelinjen för ett 150 mm nav är kanske du kan
> googla fram det?
>

Tjena!

Det skiljer ju sig dock beroende på om man kör elva eller tiodelat..

73mm BB på Darkside kan vara för att få upp volymen på 73mm BB hos Banshee och därmed få ner priset... det är en gissning och jag håller med dig att det är udda på en sånt cykel!

Sen finns det väl folk som trampar runt på fatbikes där BBn är ännu bredare än 83mm plus att det finns vevarmar med olika Q-faktor. Allt detta för att säga att jag inte tror att det gör så mycket skillnad att trampa med benen lite bredare isär! :)
Man skulle kanske ha kunnat undvika Boost "standarden" och istället kört 83mm BB och 150/157mm nav. Men det hade inte varit nått nytt och cykelförsäljning skulle mest förmodligen ha rasat...!

Tjena!

Hmm behövde inte läsa allt för långt i darksidetråden för att få mig ett gott skratt.. Här har jag klippt ut ett inlägg från en som har problem att trampa bakåt.. Undrar om någon annan ser humorn i detta..

"The only real downside (Keith...listen... ) is, that the 650 dropouts are only available in 142x12mm which results in a bad chainline with the 83mm BB. As a result of this, I can´t pedal backwards in something like the top 4 or 5 gears without the chain jumping to the more outward rings of the cassette. This sometimes happens also if I´m not pedaling, just rolling."

Ska bli intressant längre fram i tråden..

Tillbaka
Topp