Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Det låter väl som en inte helt orimlig slutsats.
Själv lät jag det gå så långt att jag utvecklade diabetes och högt blodtryck. Det är alltid lätt att vara efterklok. Fördelen med att nästan ha ihjäl sig själv är dock att man får större motivation att aldrig låta det hända igen tror jag.

Har ju nämnt det några gånger förut, men jag gick ner 35kg förra året och tror att jag kommer lyckas med min livsstilsförändring denna gång eftersom jag ser det just som en livsstilsförändring. Dessutom blev det roligare att cykla. Men för att dra en korrekt empirisk slutsats får jag nog återkomma till tråden om 5-10 år och berätta hur det har gått. (och då kanske forskningen redan har talat om hur det ligger till)

Jag hakar på den här tråden. Efter olyckan på CV förra året och skadorna det medförde så har det gått åt direkt fel håll under hösten. Från att vandrat neråt så hade jag vid nyår gått upp 4kg. Gymkortet sas upp eftersom jag ändå inte kunde vara där och träna.

Men eftersom jag för en gång skull ändå hade lite positivitet inför framtiden så köpte jag en lvg-hoj och nu efter nyår en trainer.

Peppar, peppar så verkar det dessutom funka någorlunda att cykla med knät. Problemen finns kvar men är på en lägre nivå för tillfället. Dock gör vibrationerna från trainern att jag tappar kontakten med vissa för mig viktiga delar av kroppen. Så jag vet inte hur jag ska göra med långpass.

Så målet är att nå tvåsiffrigt under säsongen, vilket innebär ca 10kg. Slutmål ligger på nånstans runt 85kg, är 185 ca. Jag har inte så bråttom och kör inga dieter, däremot räknar jag kalorier och har ratat vissa livsmedel.

/Freddo

Men va fan, tresiffrig igen. Det hade jag inte räknat med. Men så är det ju inte måndag och invägning heller. Fast va fan.

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 8/1 69,0 kg
> > 6/2 66,5 kg
> >
> > Men jag tror att det sista mätvärdet kan vara
> > något lågt pga vätskebalans, så jag räknar
> > med -2 kg.
>
> Verkar ha stabiliserat sig på 66 kg +/- några
> hekton. Ska göra ett sista ryck för att se om
> det går att komma ner till 65.

Fyra vägningar på omkring 64,5 igår och idag, så då får man väl räkna sig till SUB-65.

Har kanske gått lite för fort egentligen, 4-4,5 kg på 37 dagar ger ca 800 kcal underskott per dag i snitt mot den vanliga rekommendationen 500. Men men.

Nu vill det till att hitta tillbaka till nån form av energibalans. Startade med två pannkakor efter lunch och lite, lite lösgodis ikväll... :-)

Det här med vikt säger ju ingenting om ni inte specar längd också.

DTs sub65 kan ju vara undernärt, normalt och övervikt beroende på om DT är 200cm, 170cm eller 145cm..

Äntligen under 89kg (igen)

w01.jpg

w02.jpg

Express vägde mig i går på min PREMIUM våg - VIKTKAOS!

Jag har gått upp! Troligtvis är det muskler, men ändå. Nu har jag lagt in extra lågintensiva pass från å med i går med vila i morgon samt dödspass på söndang innan veckovägningen. Det är söndagens morgonvikt som gäller.

Hoppas jag uppnår veckoraset nu :/

mattel skrev:
> Det här med vikt säger ju ingenting om ni inte
> specar längd också.
>
> DTs sub65 kan ju vara undernärt, normalt och
> övervikt beroende på om DT är 200cm, 170cm
> eller 145cm..

Som att skriva W utan uppgift om vad man väger i "Visa dina Watt"-tråden. ;-)

Jag mäter 172 cm när jag sträcker på mig, så 65 kg är högst normalviktigt (vilket även min startvikt var).

DT skrev:
> Jag mäter 172 cm när jag sträcker på mig,

Och står på en pall?

Tille skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag mäter 172 cm när jag sträcker på mig,
>
> Och står på en pall?

:-D

172cm och 65 kilo låter snudd på optimalt om du samtidigt är någorlunda vältränad. Typ kan springa 10k runt timmen, klarar +20 situps "på riktigt" och något tiotal armhävningar i alla fall.

Jag gissar att du klarar allt ovanstående med råge.

DT skrev:
> Som att skriva W utan uppgift om vad man väger i
> "Visa dina Watt"-tråden. ;-)

ja, precis! :) nu tog jag dig som exempel då du hade råkat skriva vikten senast.

Atlas skrev:
> 172cm och 65 kilo låter snudd på optimalt om du
> samtidigt är någorlunda vältränad. Typ kan
> springa 10k runt timmen, klarar +20 situps "på
> riktigt" och något tiotal armhävningar i alla
> fall.
>
> Jag gissar att du klarar allt ovanstående med
> råge.

Ja, om det är måttstocken får jag nog börja betrakta mig som en superatlet. Nu kommer jag gå omkring och spänna mig hela dagen. ;-)

DT skrev:
> Ja, om det är måttstocken får jag nog börja
> betrakta mig som en superatlet. Nu kommer jag gå
> omkring och spänna mig hela dagen. ;-)

Du kommer sätta en KOM på La Redoute!!!

-2 kg sedan nyår.
86 kg på mina 182 cm - så lite har har jag inte vägt på de senaste 15 åren.
Ett kilo kvar till första delmålet.

-3 sen starten med några stökiga veckor inkl alpresa etc. Siktar på att komma ner fem till i första läget. Efter de fem så blir det 8 till under året hoppas jag på.

Det är väldigt lätt att raljera om förmågan att springa 10k på en timme, göra 20riktiga situps på rad och 10 (till och med på knä kan vara ok) armhävningar.

MEN undrar hur många procent av befolkningen mellan 15 och 65 som klarar det...

Jag har förresten börjat på "riktigt" nu.

-2 kg sedan sedan måndag. Planerar att kompensera med lika mycket vin ikväll.

Tille skrev:
> Jag har förresten börjat på "riktigt" nu.
>
> -2 kg sedan sedan måndag. Planerar att kompensera
> med lika mycket vin ikväll.

Eftersom rödvin innehåller ca 700 kcal per liter så innebär det omkring 20 liter vin för att lägga på dig 2 kg kroppsfett.

Jag ser inte vad som skulle kunna gå fel med den planen.

Bra räknat och visst låter 20 liter vin som en fin fredagskväll, men jag tänker utgå ifrån att det är en del vatten i de två kilona. För att överleva kvällen typ.

Tille skrev:
> Bra räknat och visst låter 20 liter vin som en
> fin fredagskväll, men jag tänker utgå ifrån
> att det är en del vatten i de två kilona. För
> att överleva kvällen typ.

LÄgg ut bilder på instagram undser kvällen, var 30: min ungefär. Lovar att lajka dig!!!

Tille skrev:
> Bra räknat och visst låter 20 liter vin som en
> fin fredagskväll, men jag tänker utgå ifrån
> att det är en del vatten i de två kilona. För
> att överleva kvällen typ.

Tille, hur går det? Vid det här laget borde du vara på åt mindstånde tredje dunken.

Litet bakslag idag, jag är 0,5kg bort från mitt mål. Men inte orolig. Jag har skaffat tid till träning och börjat utnyttja den.

Jag har hållit daglig koll på min vikt sedan årsskiftet och har märkt att jag alltid går upp i vikt under helgerna för att sedan tappa under veckorna. Trots att jag har mycket högre träningsmängd under helgerna. Kan det vara lösgodis +ANNAT under helgens (relativa) skörlevnad som binder en massa vätska jämfört med veckornas mer kontrollerade kost?

Konferens fredag-lördag. Förödande för vikten, men jag kallar det för refeed och väntar på den där "wooosh-effekten" jag läst om på internet.

Jag köpte en 100 gr chokladkaka och tänkte att jag skulle stoppa efter halva men misslyckades med detta. Så här i backspegeln är jag glad jag inte köpte en 200 gr. Var kvitterar man ut tröstpriserna nånstans?

+2hg vid invägningen i går. Det innebär att jag ligger back -0.7kg och för att hamna i fas igen måste gå ner 1.2kg denna vecka. Troligtvis kommer vikten gå uppåt ytterligare denna vecka så någonstans mellan 1.5-1.8kg känns mer rimlig denna vecka om jag ska hålla tidsplanen.

:(

Det går åt helvete, flera på jobbet har kommit och såld kakor till klassresa för sina barns räkning. Hela skrivbordet är fullt med kakburkar. Att man inte kan säga nej.....

Gaastra skrev:
> Det går åt helvete, flera på jobbet har kommit
> och såld kakor till klassresa för sina barns
> räkning. Hela skrivbordet är fullt med
> kakburkar. Att man inte kan säga nej.....

Säg åt ungarna att börja sälja grejer åt Chainreaction istället :)

Då kanske ditt skrivbord dkulle vara fyllt av cykelprylar istället ;)

Gaastra skrev:
> Det går åt helvete, flera på jobbet har kommit
> och såld kakor till klassresa för sina barns
> räkning. Hela skrivbordet är fullt med
> kakburkar. Att man inte kan säga nej.....

Jag sa nej redan när ungarna kom hem med lappar om att de skulle kränga saker. Glöm att jag stöder företag som lever på barnarbete.

Köpt mig en Withings. Betalade sig direkt, visar mindre än min gamla våg. Och vägt mig många ggr ikväll bara för att det är skoj, går säkert några kalorier bara på det, win-win.

Så här ser min viktutveckling ut från månadens början. Jag hoppas jag kan bibehålla samma minskningstakt åtminstone ner till ca 66 kg, därefter kommer det nog att bli tufft.

Picture96.png

Tillbaka
Topp