plåtburken
Ny medlem
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Jag har bara en bakbroms nu och jag gillar det så jag antar att det är som det ska va.
Kanske skaffar frambroms dock.
Jag sitter och funderar på det här med att frambroms skulle vara effektivare än bakbroms ,
och får det inte att gå ihop .
Om jag låser bakhjulet och sladdar kommer jag ändå få kortare bromssträcka än någon som modulerar frambromsen , tänker jag .
Jag kan ju vinkla bakhjulet och få en helt enorm bromsverkan .
Läste någon tråd där någon nämnde ABS-bromsar och bilar , där gäller detsamma , en bil som sladdar = kortare bromssträcka än en med ABS . På halkbanan fick jag lätt kortaste bromssträckan genom att tvärnita och vrida ratten och snurra några varv . med cykeln är en annan sak eftersom jag dessutom kan balansera så jag slipper snurra eller släppa bromsen, kan lägga däcket 90 grader , det stoppar riktigt fort då.
Eller ??? Tänker jag fel hur är det egentligen?
Kanske skaffar frambroms dock.
Jag sitter och funderar på det här med att frambroms skulle vara effektivare än bakbroms ,
och får det inte att gå ihop .
Om jag låser bakhjulet och sladdar kommer jag ändå få kortare bromssträcka än någon som modulerar frambromsen , tänker jag .
Jag kan ju vinkla bakhjulet och få en helt enorm bromsverkan .
Läste någon tråd där någon nämnde ABS-bromsar och bilar , där gäller detsamma , en bil som sladdar = kortare bromssträcka än en med ABS . På halkbanan fick jag lätt kortaste bromssträckan genom att tvärnita och vrida ratten och snurra några varv . med cykeln är en annan sak eftersom jag dessutom kan balansera så jag slipper snurra eller släppa bromsen, kan lägga däcket 90 grader , det stoppar riktigt fort då.
Eller ??? Tänker jag fel hur är det egentligen?
Senast ändrad:
