Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?

plåtburken

Ny medlem
Jag har bara en bakbroms nu och jag gillar det så jag antar att det är som det ska va.
Kanske skaffar frambroms dock.

Jag sitter och funderar på det här med att frambroms skulle vara effektivare än bakbroms ,
och får det inte att gå ihop .

Om jag låser bakhjulet och sladdar kommer jag ändå få kortare bromssträcka än någon som modulerar frambromsen , tänker jag .
Jag kan ju vinkla bakhjulet och få en helt enorm bromsverkan .

Läste någon tråd där någon nämnde ABS-bromsar och bilar , där gäller detsamma , en bil som sladdar = kortare bromssträcka än en med ABS . På halkbanan fick jag lätt kortaste bromssträckan genom att tvärnita och vrida ratten och snurra några varv . med cykeln är en annan sak eftersom jag dessutom kan balansera så jag slipper snurra eller släppa bromsen, kan lägga däcket 90 grader , det stoppar riktigt fort då.

Eller ??? Tänker jag fel hur är det egentligen?

Senast ändrad:
Så fort däcket släpper från underlaget och du börjar glida tappar du det mesta av din bromsverkan.

Frambromsen är avsevärt effektivare för att bara stanna eftersom din vikt automagiskt förskjuts framåt när du bromsar och du får då bättre grepp mot underlaget med framhjulet.

Däremot är bakbromsen avsevärt effektivare för att styra din färd i skogen än frambromsen, bara det att du inte kommer att kunna stanna där det lutar allt för mycket.

Mäter man bara bromssträcka på asfalt så kommer frambromsen alltid att spöa bakbromsen. I skogen är det inte lika enkelt. Man får dock inte speciellt mycket högre bromsverkan av att sladda med hjulet, däremot får du lite mer vikt på det när det rör sig framåt relativt framhjulet.

Att (bak)hjulet släpper från underlaget betyder att bromskraften kraftigt minskar.

Vid inbromsning med framhjulet ökar marktrycket(friktionskraften) på framhjulet ju mer du bromsar (tills du slår runt eller möjligen greppet försvinner)
Därmed ökar bromskraften som kan förmedlas genom hjulet.

Vid bromsning med bakhjulet ökar aldrig marktrycket och denna effekten uteblir helt.

Bakbromsens claim for fame är egentligen bara att cykeln beter sig lite snällare vid hjulslppp

EDIT: trea på bollen

Senast ändrad:
Fundera lite på kraftförhållandet när du bromsar bak respektive frambroms. :)

Att låsa ett hjul genererar mycket sämre bromsverkan än ett som bromsas och har full kontakt med marken.

För mig är frambromsen för att stanna, bakbromsen för kontroll.

Det beror mycket på underlaget. När det gäller cykeln så är det stor skillnad om du använder både bak & frambroms. På en singletrack med lite brantare nerför så kan det vara svårt att bresladda...

plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Självklart beror det på vilket däck jag har ,
> men med ett grovt däck bromsar det mer när jag
> börjar sladda , inte mindre.

på vilket underlag?

Vågar påstå att det gäller nästan alla underlag - asfalt , jord , sand , sten - is med dubbdäck , kanske inte kombinationen slicks-is men du fattar vad jag menar , rätt däck för det så att säga. Även slicks is borde det vara så på med egentligen eftersom någon med bara frambroms skulle få modulera så försiktigt ändå för att inte sladda och sladd med bakhjulet är ändå bättre än sladd med framhjulet.

plåtburken skrev:
> Självklart beror det på vilket däck jag har ,
> men med ett grovt däck bromsar det mer när jag
> börjar sladda , inte mindre.

Svaret är nej oavsett däck och underlag.

Singular skrev:
> Njäe, du har fel. Om syftet är att stanna.

Lyssna på den här mannen. Han har tränat på att köra med bara bakbroms i skogen senaste veckan ;)

Trådkapning när ämnet är på tapeten.

Har funderat lite (nåja) men är det helt uppåt väggarna att leva i den eventuella villfarelsen att den största bromskraften (bäst bromsverkan?) uppnås genom en frambroms som sitter bakom gaffeln? Är jag helt ute och cyklar?

Jag tänker mest i banorna om fälgbromsar men även skivbromsar sitter ju monterade bakom gaffeln.
Iofs har ju typ ingen lvg-cykel genom tiderna byggts med en sådan lösning (bortsett från någon temporam hit och dit vilket främst kanske varit av aerodynamiska skäl) vilket förstås talar kraftigt emot mina tankar. Ingenjörer vs. random
dude liksom...

Kompetenta fysiker på forumet får gärna förklara för en okunnig.

Och jag har kört stort, snygg och snabbt. Men jag har inte stannat speciellt bra (vilket iofs har varit en spännande upplevelse - att väldigt ofta köra lite snabbare än vad man egentligen vill...).

c-oma skrev:
> Det beror mycket på underlaget. När det gäller
> cykeln så är det stor skillnad om du använder
> både bak & frambroms. På en singletrack med lite
> brantare nerför så kan det vara svårt att
> bresladda...

Detta håller jag med om , men även låst bakjul utan bresladd stannar upp rätt ordentligt ändå om det inte studsar .
Inte så rolig cykling dock.

Senast ändrad:
Jag förstod nästan att de flesta skulle säga jag har fel ..
Inte därför jag startade tråden utan snarare för att jag blir förbryllad över att det verkar vara lite konsensus om att frambromsen alltid har större bromsverkan , men man kan använda inte bara bakbromsen utan "däcket" till att bromsa med, och även lägga den kraft man annars hade lagt på att få framhjulet att inte sladda , på bakhjulet och att cykeln då stannar fortare eftersom däckets friktion blir större mot marken , än den bromsverkan man får om hjulen rullar .

Jag förstår teorin om att när man bromsar läggs mycket kraft mot framhjulet - som vikt i en baklucka, och att det ger ökat fäste som gör att tröskeln till sladd blir högre .
Det stämmer såklart , men det beror även på cykelns geometri och hur man hanterar den hur krafterna fördelas.

Slutsatsen är att - Friktionen av ett låst däck mot marken är större än ett rullande , och att därför går det att få mer bromsverkan genom att sladda med bakhjulet än genom att modulera framhjulet .

Det ultimata kanske hade varit att sladda med framhjulet men det vill man inte ändå , precis som att mer kraft flyttas till bakhjulet i uppförsbacke , så man då får större bromsverkan på bakhjulet - men man vill inte bromsa i uppförsbackar ändå.

Försökte förklara iallafall, det är inte så enkelt. Dessutom kan jag tillägga att jag är lite trött på att sladda men det funkar och sliter däck. Ni som inte tror mig borde ut och testa .

plåtburken skrev:
> Jag förstod nästan att de flesta skulle säga
> jag har fel ..
> Inte därför jag startade tråden utan snarare
> för att jag blir förbryllad över att det verkar
> vara lite konsensus om att frambromsen alltid har
> större bromsverkan , men man kan använda inte
> bara bakbromsen utan "däcket" till att bromsa
> med, och även lägga den kraft man annars hade
> lagt på att få framhjulet att inte sladda , på
> bakhjulet och att cykeln då stannar fortare
> eftersom däckets friktion blir större mot marken
> , än den bromsverkan man får om hjulen rullar .
>
> Jag förstår teorin om att när man bromsar
> läggs mycket kraft mot framhjulet - som vikt i en
> baklucka, och att det ger ökat fäste som gör
> att tröskeln till sladd blir högre .
> Det stämmer såklart , men det beror även på
> cykelns geometri och hur man hanterar den hur
> krafterna fördelas.
>
> Slutsatsen är att - Friktionen av ett låst däck
> mot marken är större än ett rullande , och att
> därför går det att få mer bromsverkan genom
> att sladda med bakhjulet än genom att modulera
> framhjulet .
>
> Det ultimata kanske hade varit att sladda med
> framhjulet men det vill man inte ändå , precis
> som att mer kraft flyttas till bakhjulet i
> uppförsbacke , så man då får större
> bromsverkan på bakhjulet - men man vill inte
> bromsa i uppförsbackar ändå.
>
> Försökte förklara iallafall, det är inte så
> enkelt. Dessutom kan jag tillägga att jag är
> lite trött på att sladda men det funkar och
> sliter däck. Ni som inte tror mig borde ut och
> testa .

Fast du har helt fel i din grundtes och sen går det stadigt utför. Så fort hjulet slutar rulla mot underlaget tappar du det mesta av fästet. Punkt. Fysikaliskt varför får gärna någon mer teoretiskt lagd person förklara.

Och då har vi inte ens kommit in på det olämpliga i att låsa hjulen vad gäller slitage på stigen.

plåtburken skrev:
> Slutsatsen är att - Friktionen av ett låst däck mot marken är större än ett rullande , och att
> därför går det att få mer bromsverkan genom att sladda med bakhjulet än genom att modulera framhjulet .

Well, så är det ju nu inte. Det har också vad 10 skribenter ovan förklarat i tråden.
Hur får du det till det?

Det torde säga sig själv att så fort ett hjul släpper från marken så är friktionen på marken lägre än bromsen utför på däcket. Alltså minskar bromsverkan när hjulet släpper, optimal bromsverkan torde man få när friktionen broms-hjul precis ligger under friktionen däcket skapar mot marken (d.v.s. hjulet snurrar fortfarande p.g.a att det fortfarande har fäste mot marken)

Så varje gång du behöver stanna så måste du göra en stoppsladd? Är det slalomskidor du pratar om?

Jag tror att du behöver en kurs i fysik.

Det finns två sorters friktion statiskt och dymnamiskt (eller vad det nu heter på svenska).

Det första fallet uppstår när två ytorna inte rör sig relativt varandra tex när en klos INTE glider ner för ett snett plan

det andra fallet uppstår när två ytor rör sig relativt varandra tänk att ovan nämnda kloss skulle glida ner för planet. Den sist nämnda av dess koefficienter är i princip alltid lägre => mindre friktion.

Du kan klura en stund på vilken sorts friktion det är när du bromsar utan att sladda och vice versa.

Jag vill påstå att med pegs på framhjulet, sätta fötterna på dessa och sträcka sig diagonalt 45° bakåt kommer ge bäst bromsverkan om man använder frambromsen och satan vilken lång mening det här blev, sorry.

Till TS originalbromsidé: vill du verkligen slita på däcket så pass att du ställer upp cykeln på tvären varje gång? Billigare att byta belägg.

Annars får du kasta dig av cykeln. Det kommer definitivt gå snabbast :)

/G

Chrissofsweden skrev:
> Jag vill påstå att med pegs på framhjulet,
> sätta fötterna på dessa och sträcka sig
> diagonalt 45° bakåt kommer ge bäst bromsverkan
> om man använder frambromsen och satan vilken
> lång mening det här blev, sorry.
>
> Till TS originalbromsidé: vill du verkligen slita
> på däcket så pass att du ställer upp cykeln
> på tvären varje gång? Billigare att byta
> belägg.
>
> Annars får du kasta dig av cykeln. Det kommer
> definitivt gå snabbast :)
>
> /G

Kasta sig av cykeln mot ett stort träd måste ju garanterat gå snabbast. Eller bara cykla in i trädet :)

Rattnalle skrev:
> Kasta sig av cykeln mot ett stort träd måste ju
> garanterat gå snabbast. Eller bara cykla in i
> trädet :)

Jaa, digital inbromsning :-)

edit: Bör man ha hjälm på sig då?
Eller klarar man sig bra med statistik?

Senast ändrad:
Om jag får välja en broms så väljer jag frambroms 10 ggr av 10. Måste jag bromsa hårt så är frambromsen överlägsen.

slimm skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kasta sig av cykeln mot ett stort träd måste
> ju
> > garanterat gå snabbast. Eller bara cykla in i
> > trädet :)
>
>
> Jaa, digital inbromsning :-)
>
>
> edit: Bör man ha hjälm på sig då?
> Eller klarar man sig bra med statistik?

Om du heter Erik klarar du dig med statistik.

Aron skrev:
> Så varje gång du behöver stanna så måste du
> göra en stoppsladd? Är det slalomskidor du
> pratar om?

Men självklart inte , jag har blitt van med bara bakbroms , så jag gör ju precis som jag vill .
Du skämtar gissar jag.

Nej, Det går att styra cykeln bättre om båda hjulen rullar , men det som ger tvärast inbromsning är att låsa hjulet/hjulen tills cykeln stannar .
Samma som med bil , för ni tror väl inte en bil med Abs har kortare bromssträcka än en som sladdar ????
Jag efterlyser ett test , skulle kunna tänka mig att slå vad om saken...

Senast ändrad:
estrellapeppar300_2.jpg

plåtburken skrev:
> Nej, Det går att styra cykeln bättre om båda
> hjulen rullar , men det som ger tvärast
> inbromsning är att låsa hjulet/hjulen tills
> cykeln stannar .
> Samma som med bil , för ni tror väl inte en bil
> med Abs har kortare bromssträcka än en som
> sladdar ????
> Jag efterlyser ett test , skulle kunna tänka mig
> att slå vad om saken...

En bil med ABS har kortare bromssträcka än en som sladdar med god marginal. Kortast har bilen utan ABS med förare som vet EXAKT hur hårt hen ska bromsa för att inte låsa hjulen.

plåtburken skrev:
> men det som ger tvärast
> inbromsning är att låsa hjulet/hjulen tills
> cykeln stannar .
> Samma som med bil , för ni tror väl inte en bil
> med Abs har kortare bromssträcka än en som
> sladdar ????
> Jag efterlyser ett test , skulle kunna tänka mig
> att slå vad om saken...

Titta här, speciellt från 1:00

Okej? :)

Totteman skrev:
> Om jag får välja en broms så väljer jag
> frambroms 10 ggr av 10. Måste jag bromsa hårt
> så är frambromsen överlägsen.

Jag hade valt bakbroms alla gånger.

Singular skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Om jag får välja en broms så väljer jag
> > frambroms 10 ggr av 10. Måste jag bromsa hårt
> > så är frambromsen överlägsen.
>
>
> Jag hade valt bakbroms alla gånger.

Beror kanske på var och hur man cyklar? För plattare och mindre teknisk cykling skulle jag också välja frambroms. I skogen vill jag inte behöva välja men du överlevde ju bevisligen så bakbroms känns som ett säkert kort :)

Men det gillas inte, filmen visar sladd med framhjulet. Hen pratade om sladd med bakhjulet, helt annan sak då

svurr skrev:
> man uppfann alltså ABS bromsen för att öka
> bromssträckan?

ABS är till för att man ska kunna styra samtidigt som man bromsar. På en del underlag, som torr asfalt t ex, innebär det att bromssträckan blir längre än med låsta hjul.

planB skrev:
> svurr skrev:
> -----
> > man uppfann alltså ABS bromsen för att öka
> > bromssträckan?
>
>
> ABS är till för att man ska kunna styra
> samtidigt som man bromsar. På en del underlag,
> som torr asfalt t ex, innebär det att
> bromssträckan blir längre än med låsta hjul.

Nja. Den blir väl inte längre än med låsta hjul däremot så hindrar ABSen att bromsens fulla kraft utnyttjas av en skicklig förare. Så fort hjulen låses minskar friktionskoefficienten mot underlaget.

NTF försökte demonstrera ABSens förträfflighet med en personbil kontra en lastbil full med grus när jag gjorde lumpen. Lastbilen stannade på en sträcka som var flera meter kortare från 50 vilket gjorde dem väldigt snopna. Skicklig förare vs teknik.

Rattnalle skrev:
> planB skrev:
> -----
> > svurr skrev:
> >
>
> > -----
> > > man uppfann alltså ABS bromsen för att öka
> > > bromssträckan?
> >
> >
> > ABS är till för att man ska kunna styra
> > samtidigt som man bromsar. På en del underlag,
> > som torr asfalt t ex, innebär det att
> > bromssträckan blir längre än med låsta
> hjul.
>
> Nja. Den blir väl inte längre än med låsta
> hjul däremot så hindrar ABSen att bromsens fulla
> kraft utnyttjas av en skicklig förare. Så fort
> hjulen låses minskar friktionskoefficienten mot
> underlaget.
>

Att den statiska friktionen alltid är större än den dynamiska är bara sant om föremålen som är inblandade är hårda och torra. Så fort det handlar om mer eller mindre mjuka föremål som däck, eller att det finns smörjmedel som snö eller grus, så blir det mer komplicerat.

Det finns bromstester att hitta på nätet t ex på wikipedia, och jag har inte skrivit sidan själv :-)

Är man lagd åt det försiktiga hållet så kan jag mycket väl tänka mig att man inte törs nypa i särskilt hårt med frambromsen. Att sladda med bakhjulet är det dock få som tvekar inför. Med dom förutsättningar är det klart att en och annan kan uppleva att de kan bromsa hårdare med bakbromsen. Men det beror inte på att bakbromsen skulle vara effektivare utan att man helt enkelt inte nyttjar frambromsens fulla potential.

Törs man bara nypa i tillräckligt hårt med frambromsen så är den vida överlägsen bakbromsen. Det är ganska enkelt att bevisa med en cykel i den verkliga världen. Under förutsättning att man har en cyklist som kan hantera bromsarna då såklart.

Tillbaka
Topp