Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
>
> - stämmer säkert , men det måste vara relativt
> till en vågrät nivå i höjd med navet eller
> nåt sånt då ?
> Om det är så , så är frågan om den kraften
> räcker för att utnyttja effekten av ett låst
> hjul mot ett underlag , istället för att bromsa
> på ett rullande framhjul med bakhjulet i luften,
> eller ?
Inte i höjd med naven, i höjd med marken. Det är alltid tyngpunktens höjd över marken som avgör hur mycket bromskraft som kan användas på fram och bakhjul. I princip är det så att dessto hårdare du bromsar, dessto mindre bromskraft blir det på bakhjulet. Det är dessutom alltid bättre att inte låsa hjulen eftersom rörelsefriktionen är mindre än den statiska friktionen. Prova att bromsa hårt med bara bakbromsen utan att låsa hjulet, du stannar på kortare sträcka då än om du låser hjulet.
-------------------------------------------------------
>
> - stämmer säkert , men det måste vara relativt
> till en vågrät nivå i höjd med navet eller
> nåt sånt då ?
> Om det är så , så är frågan om den kraften
> räcker för att utnyttja effekten av ett låst
> hjul mot ett underlag , istället för att bromsa
> på ett rullande framhjul med bakhjulet i luften,
> eller ?
Inte i höjd med naven, i höjd med marken. Det är alltid tyngpunktens höjd över marken som avgör hur mycket bromskraft som kan användas på fram och bakhjul. I princip är det så att dessto hårdare du bromsar, dessto mindre bromskraft blir det på bakhjulet. Det är dessutom alltid bättre att inte låsa hjulen eftersom rörelsefriktionen är mindre än den statiska friktionen. Prova att bromsa hårt med bara bakbromsen utan att låsa hjulet, du stannar på kortare sträcka då än om du låser hjulet.
