Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser jag spd pedaler?

Det finns duktiga barn. Å ena sidan unnar jag dem bra grejor å andra sidan kan de nog cykla på vad skit som helst.

Vi andra får försöka balansera förutsättningar med rimlig kostnad och risken att skämma bort odågorna

Håller med.
Jag tycker att största utmaning är när man ännu inte vet om barn kommer att tycka om att cykla och vilken typ av cykling dom kommer att gilla. Nu vet jag sedan några år att min son tycker om att cykla stökig stig. Så dar har jag ingen problem att investera i en mtb som kostar mer än hälften av min egen mtb, för att det gör mer för var cykling tillsammans än att investera i en cykel till mig själva. Föra året köpa jag en lvgcykel till honom, för att den var snygg och hade rabatt. Visste då inte hur mycket han skulle tycka om det. Men nu tänker jag redan att jag det kanske skulle hade varit bättre att investera mer pengar så han hade en lvgcykel som är lättare än min när vi cyklar backiga väger på landet. Men det är väl bara tur att sonen tycker så mycket om stig och lvg cykling!

Barncyklar samlingstråd
Har två barn som cyklar terräng, bmx racing och lite dirt jump också. Jag brukar uppdatera till lättare däck, "aliexpress-spikpedaler" etc. för att kanske det går lite lättare och kanske upplevelsen blir roligare. Fast jag vet att barnen har budgethojar jämfört med det som satsar hårt säger jag att det inte är fast i vad de kör eller hur mycket dyra prylar de har, ännu tror de på mig (jag tror faktiskt också på mig själv).
Vikten har jag märkt inverkar mycket då man går från en storlek till den nästa. Då min yngre gick från en stel 20 tummare till en framdämpad 24 tummare märkte man att den är tung (ca 11-12 kg) t.o.m. i nedförsbackarna. Fördelarna var dock fler med en lite för stor 24 jämfört med en aning liten 20 tummare. Nästa blir storebrors 13" stora 26 tummare som är byggd med begagnade kvalitetsdelar.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Att de tycker det är kul är viktigast 😃
7BA3CDEE-A990-4521-9C4F-29EA76FCA519.png

Framfall

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben fick två raseriutbrott igår och skulle aldrig mer cykla efter ha dumpat i lera två gånger från en spång.
Idag gick det utan problem!

Biltemacykeln gör det den ska, bygger karaktär! :)

sandos

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben fick två raseriutbrott igår och skulle aldrig mer cykla efter ha dumpat i lera två gånger från en spång.
Idag gick det utan problem!

Biltemacykeln gör det den ska, bygger karaktär! :)
7-åriga dottern skulle heller aldrig cykla på stig eller på sin cykel igen efter 850 meter i skog. Hon propsade innan det på att få följa mer storasyster och mig, jag visste att hon skulle få problem och avrådde hela turen...

Hon har faktiskt inte cyklat i skogen mer men väl på cykeln...

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Förklara, va trevlig, bidra till att göra forumet till en bra plats. Eller låt bli och dra. Du har fått flera möjligheter till att göra förtydliganden osv.
Ursäkta dig? Det var han som kom med antaganden, jag svarade på hans fördomar.

Utväxling e viktig. Barncyklar kommer ofta med knasig utväxling - antingen för lätta eller för tunga. Är dom för tunga så funkar dom okej på asfalt. E dom för lätta så funkar dom inte särskilt bra alls då barn (på 20" o 24" - gäller de flesta barn, inte alla) inte har bra balans i låga hastigheter, än mindre i låga hastigheter och uppförsbacke.
Således, har man en lätt cykel med för tung utväxling så hjälper inte den lätta vikten särskilt mycket. T ex Frogs hybrid-modell tror jag kommer med 32t fram och 11-32t bak, 8-växlad. Funkar jättebra på asfalt, men så fort man e på knepigare terräng så sviker både "range" på växlarna (för långa hopp mellan växlar) och även utväxlingen blir för tung. Men med 30/32t fram och 10/11-växlad kassett med 11-42/46t har du de 2-3 lättaste växlarna som aldrig kommer att komma till användning i skogen (förutom för fåtal tekniskt avancerade kids).
Grepp på bakdäck är oxå viktigt i sammanhanget. Barn väger mindre - mindre friktion mot underlaget.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ursäkta dig? Det var han som kom med antaganden, jag svarade på hans fördomar.

Utväxling e viktig. Barncyklar kommer ofta med knasig utväxling - antingen för lätta eller för tunga. Är dom för tunga så funkar dom okej på asfalt. E dom för lätta så funkar dom inte särskilt bra alls då barn (på 20" o 24" - gäller de flesta barn, inte alla) inte har bra balans i låga hastigheter, än mindre i låga hastigheter och uppförsbacke.
Således, har man en lätt cykel med för tung utväxling så hjälper inte den lätta vikten särskilt mycket. T ex Frogs hybrid-modell tror jag kommer med 32t fram och 11-32t bak, 8-växlad. Funkar jättebra på asfalt, men så fort man e på knepigare terräng så sviker både "range" på växlarna (för långa hopp mellan växlar) och även utväxlingen blir för tung. Men med 30/32t fram och 10/11-växlad kassett med 11-42/46t har du de 2-3 lättaste växlarna som aldrig kommer att komma till användning i skogen (förutom för fåtal tekniskt avancerade kids).
Grepp på bakdäck är oxå viktigt i sammanhanget. Barn väger mindre - mindre friktion mot underlaget.
Trevligt att du väljer att äntligen förklara efter alla frågor. Fortsätt så istället.

för övrigt så skulle det kanske vara rimligt att förhållandet mellan låg vikt-friktion-behov av grepp ligger i förhållande med varandra. Snarare tänker jag att barn har en fördel i grepp jämfört med vuxna. Däckets kontaktyta med marken är rätt så stor i förhållande till barnets vikt.

tycker att du också tidigare hade en poäng i att man inte rakt av kan överföra ”sanningar ” från vuxna till barn. De är helt enkelt för annorlunda.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
för övrigt så skulle det kanske vara rimligt att förhållandet mellan låg vikt-friktion-behov av grepp ligger i förhållande med varandra. Snarare tänker jag att barn har en fördel i grepp jämfört med vuxna. Däckets kontaktyta med marken är rätt så stor i förhållande till barnets vikt.

Barn har klar en fördel här! Nu min son äntligen har bra gummiblanding i däcken har jag aldrig sett att han har tappat greppet, även när det var blöt på stigar med röttmattor. Det kräver dock låg tryck och de flesta barn cyklar med mycket för högt tyck i däcken.

EDIT: inte helt sant minns jag nu, hans bakhjul har glidit iväg några dm några gånger på blöta rötter som lag skev på åkriktnigen (men som alla vet är det fysiskt omöjligt att har grepp i den förhållanden).

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har haft kvinnligt besök i nåra dagar, därav avsaknaden av svar tidigare. D e betydligt trevligare att hångla me nån man tycker om än att tjafsa på ett forum på nätet. 😂😂

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser inte så tokigt ut. Ska det mest cyklas brant i skogen hade 30T varit bättre men tror tekniken ofta ger upp innan växlarna
Visa bilaga 490122

Som för vuxna berör vilken utväxling barn behöver mycket på var man kör. Här kring Stockholm finns många extrem branta, korta backar och häll. Nybörjare, också jag för några år sen, använder ofta 32/42. Barn är mindre stark och har relativt tunga cyklar. Som jag har ofta skrive,t använde min son ofta 28/42 på sin 24" MTB. Nu har han blivit starkare och duktigare, men han använder fortfarande 28/42 då och då. Om man inte har såna branta backar eller undviker stigar med såna backar klarar man sig såklart med tyngre utväxling.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Berks barn, o även mina barn, är inte representativa exempel. Det är jättesvårt att överföra exemoel genom oss till exempelvis ett nybörjarbarn i allmänhet. Min yngsta pojk e lågstadiebarn (borde vara i 3an, men fick hoppa upp en årskurs till 4an) o kan springa cirklar runt sexorna när de spelar fotboll i skolan.
Av den anledningen skriver jag ofta att d e viktigt för föräldern att kolla på ert/era barn, när ni cyklar, för att se vilka behov just ert barn har, eller kanske krav på cykel. I samma anda e d viktigt, tycker jag, att barnets kapacitet inte överstiger cykelns, för då finns nästan inget utrymme för utveckling.

KTM_Enduro

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Har inte läst alla sideor i denna tråden så jag vet inte om ni diskuterat Orbea Laufey 24 H10 något?

Köpte en sådan till grabben härom veckan och tänkte utvärdera lite.
vi har hunnit med lite cykel på stig men också varit en sväng till isaberg.

Det första jag reagerade på när jag såg han på cykeln var att styret är galet kort, 50cm mäter det, eftersom vi ska köra endel nedför typ isaberg så ville jag byta det, slängde på mitt gamla 75cm och kapade 3 cm på båda sidor, kanske känns i längsta laget men det ser mycket bättre ut, och hans crossstyre på 65an är 75cm och det funkar ju!

bakväxeln har jag strulat endel med, minsta lilla stöt så verkar den ge med sig och orsakar kedjehopp mot ekrarna. örat är rakt och fint så det verkar bara vara bakväxeln som kröker sig något. skulle detta bli bättre av att byta till en dyrare bakväxel? typ xt el liknande?

Bromsarna fungerar, men eftersom att grabben har rejält med fart i backarna så funderar jag på om jag ska beställa en uppsättning Magura MT5 för att få i huvudsak 2 fingersgreppen och kanske även bättre bromsverkan, bonusen blir även att jag kan flytta dessa orginal MT400 till minsta grabbens Biltema cykel som har bedrövligt tröga och ojusterbara grepp

skulle dessa vara något att ha? eller har ni bättre tips?

MVH

Cinder2i40

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har inte läst alla sideor i denna tråden så jag vet inte om ni diskuterat Orbea Laufey 24 H10 något?

Köpte en sådan till grabben härom veckan och tänkte utvärdera lite.
vi har hunnit med lite cykel på stig men också varit en sväng till isaberg.

Det första jag reagerade på när jag såg han på cykeln var att styret är galet kort, 50cm mäter det, eftersom vi ska köra endel nedför typ isaberg så ville jag byta det, slängde på mitt gamla 75cm och kapade 3 cm på båda sidor, kanske känns i längsta laget men det ser mycket bättre ut, och hans crossstyre på 65an är 75cm och det funkar ju!

bakväxeln har jag strulat endel med, minsta lilla stöt så verkar den ge med sig och orsakar kedjehopp mot ekrarna. örat är rakt och fint så det verkar bara vara bakväxeln som kröker sig något. skulle detta bli bättre av att byta till en dyrare bakväxel? typ xt el liknande?

Bromsarna fungerar, men eftersom att grabben har rejält med fart i backarna så funderar jag på om jag ska beställa en uppsättning Magura MT5 för att få i huvudsak 2 fingersgreppen och kanske även bättre bromsverkan, bonusen blir även att jag kan flytta dessa orginal MT400 till minsta grabbens Biltema cykel som har bedrövligt tröga och ojusterbara grepp

skulle dessa vara något att ha? eller har ni bättre tips?

MVH
Att kedjan hoppar av beror troligast på att inte ändlägesskruvarna är rätt justerade.

Peggen

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jo, jag passerade tipset om att byta växelväljare, kollade som hastigast vad det kunde kosta, och just det inlägget kan ha varit en stor bidragande orsak till impulsköpet.
Lite för novis på cykelbyggande, så jag mailade kundservice på declathon som var den första på google där jag hittade en artikel som borde vara rätt för ändamålet.

SRAM ska väl vara jämbördiga med Schimano om jag förstått något om cyklar de senaste åren.... Så det ska nog funka den korta tid barn har sina cyklar ;)
Huvudsaken är väl att det finns reservdelar....
Hej lite nyfiken på hur det gick har du bytt växelväljare? har en son med xc260 som gärna vill ha trigger istället för twist, novis som jag är så skulle jag gärna vilja veta om det kan ställa till det innan jag tar bort den gamla, är det svårt att byta?

h-man

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Orkar nån bidra med en uppdatering med tips på modeller som verkar populära i kategorin mtb-hoja-till-skola? Grabben fyller 15nu så han skulle nog egentligen kika på en liten vuxenmodell

MagerValp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja i den åldern är man väl inne på vuxenmodeller? Min 14-åring har två cyklar, en gravel stl M (precis rätt i storlek) och en 26" heldämpad stl L (lite stor, men droppern löser det och han växer ju).

Gullirull

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Mina barn har bara haft gripshift till treväxlade Nexus, det gick bra. Sjuåringen har nu trigger och måste trycka med handflatan för att orka växla ner. Själv tycker jag att den flyter rätt fint så är tveksam till att jag skulle få det enklare genom nya vajerhöljen eller så. Behövs nog bara lite större och starkare händer.
Min femåring växlar utan problem med tummen och pekfingret efter vi bytte höljen, vajrar och bakväxel till Shimano Zee, så testa det om det går trögt!

Gullirull

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker det läggs för mycket fokus på vad cyklarna kostar, snarare än vad de kostar att äga. Köper man kvalité så är ju andrahandsvärdet kanon. På Biltema gissar jag att det är närmare noll efter lite användning. Dessutom håller grejerna och man kan serva utan att bli tokig på komponenterna. Dvs. att köpa en dyrare cykel är bättre för både ekonomin, miljön och barnen.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
På dagens träning med klubben och barn mellan 7-10 var det en Tourney som packade ihop totalt och resulterade i #fulmek för att överhuvudtaget kunna rulla cykeln och att barnet fick bli puttad med hand på axeln tillbaka.
Så för den åldern känns de helt enkelt ett snäpp för veka. Det var delen närmast växelörat som gav upp.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter cykelglasögon till min 6åring.
Nån som har tips?

Oakley har nån "small-face"-version, men samtidigt lite dyrt kanske.
Bliz har jag för mig hade nån mindre modell också?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter cykelglasögon till min 6åring.
Nån som har tips?

Oakley har nån "small-face"-version, men samtidigt lite dyrt kanske.
Bliz har jag för mig hade nån mindre modell också?

Jag tycker att det är svårt med bra glasögon till barn som dom vill har på. Vi köpte en Julbo Player L när sonen var 3 år (han har en riktigt stor huvudet). Dom passar bra och funkar till de mesta. Finns med rabatt hos Addnature. Men för att sonen cyklar mycket stig och lvg letade vi efter nagot som sitter taijtare rund ögonen och med rödfärgade linser för mer kontrast på stig. Hittade Adidas litte evil med rabatt. Dom är riktigt bra! Med tillverkas inte längre.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att det är svårt med bra glasögon till barn som dom vill har på. Vi köpte en Julbo Player L när sonen var 3 år (han har en riktigt stor huvudet). Dom passar bra och funkar till de mesta. Finns med rabatt hos Addnature. Men för att sonen cyklar mycket stig och lvg letade vi efter nagot som sitter taijtare rund ögonen och med rödfärgade linser för mer kontrast på stig. Hittade Adidas litte evil med rabatt. Dom är riktigt bra! Med tillverkas inte längre.

Hon vill gärna ha glasögon, men få passar och sitter kvar pga fel storlek.

Freddie L

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi köpte Bliz när barnen var typ 5 och 7. Vi var på en outlet med flera modeller, så det var bara att prova tills vi hittade något som passade.
Det blir väl tipset, åk någonstans där det kan finnas lite olika varianter att prova. XXL kanske?

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi köpte Bliz när barnen var typ 5 och 7. Vi var på en outlet med flera modeller, så det var bara att prova tills vi hittade något som passade.
Det blir väl tipset, åk någonstans där det kan finnas lite olika varianter att prova. XXL kanske?
Vi var förbi XXL i Jönköping häromveckan men de va så utplockat att de knappt fanns till vuxna :-)

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har alltså inte hittat några glasögon i storlek för barn som inte bara är kolsvarta solglasögon.
Vuxna brillor passar dåligt.

Som sagt är vi nöjd med den. 13% ljusgenomsläpp, som jag tycker är lagom på soliga show:

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Ragnvald

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har alltså inte hittat några glasögon i storlek för barn som inte bara är kolsvarta solglasögon.
Vuxna brillor passar dåligt.

Jula har halvmörka solglasögon till barn för 39kr. Vår stora treåring är mycket nöjd. Sitter bra, han ser bra. Funkar till det mesta utom i mörker.

Tror de även har skyddsglasögon i liknande stil om du vill ha utan toning.

Malwis

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hjälp önskas!

Hej! Jag kan egentligen ingenting om cyklar, utom det jag räknat ut själv - att barncyklar ofta är tunga och felkonstuerade för att passa just ett barn, osv. Samt det jag läst mig till här.
Äldsta dottern (6 år) har en Specialized Hotrock som hon älskar. Mellantjejen som år 3 och nyss lärt sig cykla har haft en cykel som väger mest av alla familjens cyklar, och där styret är alldeles för nära sadeln så hon kan knappt svänga, armbågarna är jämsides med kroppen. Nu köpte jag en cykel som jag tänkte ”den är ju lätt i alla fall” om, en

XC 140 LTD 1s superlight 21​

från XXL.

Men även den känns helt fel för dottern. Den är väldigt lätt, men den känns ”för kort” den också. Styret för nära sadeln och för långt ner så att hon tittar ner i marken. Vad säger ni som kan cyklar om denna? Är det dottern som har lång överkropp och korta ben eller är cykeln ”kort”?
Sambon tycker att den funkar, men jag håller inte med honom. Vill hitta en cykel som är kul och lätt att cykla på. Är det Islabikes/Frog/Woom vi ska kika efter då?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hjälp önskas!

Hej! Jag kan egentligen ingenting om cyklar, utom det jag räknat ut själv - att barncyklar ofta är tunga och felkonstuerade för att passa just ett barn, osv. Samt det jag läst mig till här.
Äldsta dottern (6 år) har en Specialized Hotrock som hon älskar. Mellantjejen som år 3 och nyss lärt sig cykla har haft en cykel som väger mest av alla familjens cyklar, och där styret är alldeles för nära sadeln så hon kan knappt svänga, armbågarna är jämsides med kroppen. Nu köpte jag en cykel som jag tänkte ”den är ju lätt i alla fall” om, en

XC 140 LTD 1s superlight 21​

från XXL.

Men även den känns helt fel för dottern. Den är väldigt lätt, men den känns ”för kort” den också. Styret för nära sadeln och för långt ner så att hon tittar ner i marken. Vad säger ni som kan cyklar om denna? Är det dottern som har lång överkropp och korta ben eller är cykeln ”kort”?
Sambon tycker att den funkar, men jag håller inte med honom. Vill hitta en cykel som är kul och lätt att cykla på. Är det Islabikes/Frog/Woom vi ska kika efter då?
Testa ett lägga en bild på den över en bild på en "bättre" cykel och se hur det skiljer.
Mina barn hade kass (kort) cykel innan 16'' och lärde sig inte heller cykla innan de fick den.
Grabben har en Vitus 16'' som är väldigt långt. Kanske för lång men det gick med kortare stam i början.
Vitus har 14'' och så du kan jämföra med den och Early rider

Ivenblixt

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar första MTB åt min son på 150cm och 70cm innerben. Tyvärr får man tydligen börja i fel ände nu och kolla vad som finns att få tag på först. Var inne på en Vitus Nucleus som verkat klockren. Har vi några tips på liknande som finns att få tag på före oktober? Börjar bli akut nu när han visar intresse för stigcykling och sitter med en sketen tung 24” Scott…

__jp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dags att gå upp till 20” mtb för min dotter. Hon kommer från en Early Rider Seeker 16” som hon har gillat supermycket.

Användning:

- Cykla enklare stigar
- Cykla till aktiviteter i stadsmiljö
- Cykla bredvid mamma/pappa på löparspår
- Testa att rulla ner för enklare leder i typ Järvsö nästa sommar (då är hon 7)

Krav:

- Växlar
- Lätt vikt
- Hydrauliska skivbromsar
- Bra kvalitet (lägger gärna pengar på en bra cykel

Fråga:

Är det rimligt med dämpad gaffel på en cykel som ska funka på så många olika användningsområden eller ställer det bara till det för vikten?

Kommer en dämpad gaffel hjälpa henne i skogen när det inte går utför?

Tips på modeller?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dags att gå upp till 20” mtb för min dotter. Hon kommer från en Early Rider Seeker 16” som hon har gillat supermycket.

Användning:

- Cykla enklare stigar
- Cykla till aktiviteter i stadsmiljö
- Cykla bredvid mamma/pappa på löparspår
- Testa att rulla ner för enklare leder i typ Järvsö nästa sommar (då är hon 7)

Krav:

- Växlar
- Lätt vikt
- Hydrauliska skivbromsar
- Bra kvalitet (lägger gärna pengar på en bra cykel

Fråga:

Är det rimligt med dämpad gaffel på en cykel som ska funka på så många olika användningsområden eller ställer det bara till det för vikten?

Kommer en dämpad gaffel hjälpa henne i skogen när det inte går utför?

Tips på modeller?

Dämpad gaffel är tung och de flesta till barncyklarär dåliga. Så köp bara en (bra) dämpad gaffel om man är helt säkert att den behövs.

Om man vill har en bra MTB, titta på Early Rider Seeker 20 eller BMC Blast. Men vet inte om man kan hitta något på lager nu.

__jp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dämpad gaffel är tung och de flesta till barncyklarär dåliga. Så köp bara en (bra) dämpad gaffel om man är helt säkert att den behövs.

Om man vill har en bra MTB, titta på Early Rider Seeker 20 eller BMC Blast. Men vet inte om man kan hitta något på lager nu.

Jo, men om hon ska köra stigar/enklare park så kan den ju ”behövas”? Men viktstraffet kanske stjälper mer än gaffeln hjälper?

Nästa steg i Early rider med framdämp är ordentligt dyr. Undrar om det är värt det.. ?

Har ingen brådska med beställningen - blir nog först till hösten eller senast nästa vår.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jo, men om hon ska köra stigar/enklare park så kan den ju ”behövas”? Men viktstraffet kanske stjälper mer än gaffeln hjälper?

Nästa steg i Early rider med framdämp är ordentligt dyr. Undrar om det är värt det.. ?

Har ingen brådska med beställningen - blir nog först till hösten eller senast nästa vår.

Om man inte vet skulle jag säga att man (ännu) inte behöver dämpad gaffel. I bikeparks finns många leder utan stenar och rötter och antar att man kör dom med mindre barn. Då behövs ingen dämpning.

Min son körde en Canyon Offspring 20. Han fick ont i handnervarna på varje tur, så då köpte jag en dämpad gaffel, som också gav mer kontroll. Men då körde han redan nästa alla stigarna i Hellasgården och han tyckte om stökigaste.

Enda bra 20" gaffel jag känner till och den jag köpte är SR Suntour SF18 XCM JR-AIR-SL LO 20. Den kostar inte så mycket och skulle man kunna köpa när det behövs, men det tar kanske ett år innan den kommer på lager.

EDIT: kan tillägga att det finns mindre behöv av dämpad gaffel när man kör långsamt, som mindre barn alltid Jag kör nu själva ofta helstel i stök.

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Om man inte vet skulle jag säga att man (ännu) inte behöver dämpad gaffel. I bikeparks finns många leder utan stenar och rötter och antar att man kör dom med mindre barn. Då behövs ingen dämpning.

Min son körde en Canyon Offspring 20. Han fick ont i handlederna på varje tur, så då köpte jag en dämpad gaffel, som också gav mer kontroll. Men då körde han redan nästa alla stigarna i Hellasgården och han tyckte om stökigaste.

Enda bra 20" gaffel jag känner till en den jag köpte är SR Suntour SF18 XCM JR-AIR-SL LO 20. Den kostar inte så mycket och skulle man kunna köpa när det behövs, men det tar kanske ett år innan den kommer på lager.

EDIT: kan tillägga att det finns mindre behöv av dämpad gaffel när man kör långsamt, som mindre barn alltid Jag kör nu själva ofta helstel i stök.

Låter rimligt.. Kanske bra att börja med helstel.. och sen uppgradera vid behov.

Edit: Imponerande att han klarar så många stigar där vid så ung ålder! Bra jobbat!

BMCn såg fin och lätt ut!

Tack för hjälpen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer