Barncyklar samlingstråd

exydo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Sh51 annars lossnar dem bara av att trampa.
Men det viktigaste är att barnet själv får välja när hen ska börja med dem där spd, annars väldigt lätt att cykelglädjen dör.
Provade båda pedalerna och spd funkade 👌
Blev sh51 klossar.
Han har tjatat sönder mig om skor och pedaler sen förra året så lyckan är enorm nu.

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, sitter och kollar efter en ny cykel till min 3-åring, fyller 4 i augusti.
Hon har harvat runt på en Balanscykel något år nu, och har nu balans, och även teknik att åka utför även i lite stökigare backar (:
Nu är ju frågan om man ska välja en 14 eller 16”?
Har kollat lite på denna
Serious Superlite 14”.

Ganska lik Frog 40 till utseende, men vad tror ni? Väljer jag en 14” så kommer den garanterat vara utväxt till 2021.

efj

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, sitter och kollar efter en ny cykel till min 3-åring, fyller 4 i augusti.
Hon har harvat runt på en Balanscykel något år nu, och har nu balans, och även teknik att åka utför även i lite stökigare backar (:
Nu är ju frågan om man ska välja en 14 eller 16”?
Har kollat lite på denna
Serious Superlite 14”.

Ganska lik Frog 40 till utseende, men vad tror ni? Väljer jag en 14” så kommer den garanterat vara utväxt till 2021.
Vår dotter har kört på 14 tum woom2 länge, fortfarande den som funkar bäst nu när hennes fyraårsdag är om ett par veckor. Går bra för henne att cykla på early rider 16" hon fått, men inte alls samma stabilitet som på 14-tummarn.

Om ni köper 16"- se till att den inte är superstor i geometrin.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Allt beror ju på hur stort barnet är. Vår äldste körde 12" och sen en kortis på 14" balanscykel för att från treårsdagen köra 16" Early Rider, nånstans runt 4.5 år blev det 20" Isla Beinn av den lägre modellen och nu när han är 6.5 så bytte vi till en 24" Frog 62 MTB, han är precis i undre spannet för den storleksmässigt (Drygt 130 cm och exakt det lägsta innerbensmått de rekommenderar, minns inte i huvudet just nu). Det fungerar superbra.

Att kliva upp till växlar med Islan gjorde mycket för cykelglädjen, då gick det bättre med backar och bättre att cykla längre svängar, vi körde en 20 km runda i somras t.ex.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son körde 12" balanscykel i flera år. Fick 2 månader innan 4 år en 16" cykel från XXL som han cyklade direkt på på vägen hem. Med 4.5 körde han 20" mtb på stigar. Två månader innan 6 år byte han till 24" mtb. Han har medellängd, men alla cyklar har (haft) så lågt standover och så kort sadelrör som mögligt.

Boromir

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Sonen fyller 7 i sommar och har cyklat sen 3-årsåldern. Nu är det dags för en ny cykel. Han är kort, 115cm med 50cm innerben vilket är i undre spannet för t.ex en woom 4 (20”) många i hans ålder har 24” men då är dom också lite längre än honom. Nu cyklar han på en Canyon offspring 16” som varit för liten hela vintern. Hur noga är storleksrekomendationerna uträknade?

Laan84

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Sonen fyller 7 i sommar och har cyklat sen 3-årsåldern. Nu är det dags för en ny cykel. Han är kort, 115cm med 50cm innerben vilket är i undre spannet för t.ex en woom 4 (20”) många i hans ålder har 24” men då är dom också lite längre än honom. Nu cyklar han på en Canyon offspring 16” som varit för liten hela vintern. Hur noga är storleksrekomendationerna uträknade?
Vår son fick en early rider trail 20 när han var 118, det var inte så lätt i början, många gånger som han välte vid av och påstigning.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tror art den flesta är noga till några cm. Berör också på om man bara cyklar på gatan eller också på tekniska stig.

Om priset är ingen besvär, passar Vpace Max24 från 115 cm. Min son fick sin när han var 117 cm och han cyklade direkt på tekniska stig utan problem. En av den bästa och lättaste barn mtb som finns. Funkar i många år och har troligtvis bra andrahandsvärde.

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Allt beror ju på hur stort barnet är. Vår äldste körde 12" och sen en kortis på 14" balanscykel för att från treårsdagen köra 16" Early Rider, nånstans runt 4.5 år blev det 20" Isla Beinn av den lägre modellen och nu när han är 6.5 så bytte vi till en 24" Frog 62 MTB, han är precis i undre spannet för den storleksmässigt (Drygt 130 cm och exakt det lägsta innerbensmått de rekommenderar, minns inte i huvudet just nu). Det fungerar superbra.

Att kliva upp till växlar med Islan gjorde mycket för cykelglädjen, då gick det bättre med backar och bättre att cykla längre svängar, vi körde en 20 km runda i somras t.ex.
Tack alla för svar.
Jag ska mäta dottern lite under dagen (är hos mormor nu)

Jag tycker även denna ser väldigt intressant ut.
Puky S-PRO 16.
Lågt byggd, låg vikt 7kg, och rekommenderas till barn mellan 3-4år.

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Det blev en Frog 40 (:
Passar perfekt.
Det roliga är att hon kunde cykla själv redan i parkeringsgaraget utanför Cykloteket (: så nu vet jag iaf vad vi gör imorgon (:
5C9CB9E7-C5A4-4835-933B-0219F63B7997.jpeg

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben min satt bra på storasysters woom4 i höstas, han var då 113 och hon 123 eller något liknande. Fick ställa om styre och sadel bara. Jag skulle tro att många i hans ålder också kanske kan ha för stora cyklar.

Boromir

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tror art den flesta är noga till några cm. Berör också på om man bara cyklar på gatan eller också på tekniska stig.

Om priset är ingen besvär, passar Vpace Max24 från 115 cm. Min son fick sin när han var 117 cm och han cyklade direkt på tekniska stig utan problem. En av den bästa och lättaste barn mtb som finns. Funkar i många år och har troligtvis bra andrahandsvärde.
Cykeln kommer att användas som vardagscykel och stig, men en Vpace känns inte rätt att parkera på skolgården...

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en fin Cnoc 20 Small som är urvuxen. Den cyklisten skall få storasysters Cnoc 20 Large. Alltså behövs en Cykel, gärna helstel (MTB), för storasyster 132cm. Begagnat är bäst!

Finns det någon som kan ge ett tips eller son själv funderar på om barnen skall byta upp sig och därför kanske skall sälja?

En IB Beinn 26 alt Trek Wahoo26 eller motsvarande Frog 26 hade varit en dröm. Men det finns kanske alternativ? Alla uppslag och tips mottages tacksamt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Frogs 26 tror jag är för stor. Gick just på 24:an till vår 131-132-cm:are och då är han längst ner i rekommenderat-spannet på både längt och innerbenslängd. Frog 62 (MTB i vårt fall, man har ju ideer om att han ska cykla i skogen..).

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frog 69 (26'') är det en lagom storlek för ett barn som är 140 cm långt? Han vill cykla till skolan och ev lite i skogen. Vad rekommenderar ni annars? Eller borde de satsa på en dämpad gaffel fram om han är lite sugen på skog också? Det primära syftet är dock till skola, kompisar osv.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frog 69 (26'') är det en lagom storlek för ett barn som är 140 cm långt? Han vill cykla till skolan och ev lite i skogen. Vad rekommenderar ni annars? Eller borde de satsa på en dämpad gaffel fram om han är lite sugen på skog också? Det primära syftet är dock till skola, kompisar osv.
Frog 69 verkar lite för stor för 140 cm.
Undvik en dämpad gaffel om man kan. På barncyklar är dom dåliga, tynga och kräver underhåll. Till skog behövs inte en dämpad gaffel (men det behövs till tuffare stig).

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack Jomper, då blir det en 24" om jag hittar... Än så länge funkar det men det är klart dags att byta för båda tjejerna.
Det finns ju ingen skog i närheten här så det är ogjort att köpa en MTB.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frog 69 verkar lite för stor för 140 cm.
Undvik en dämpad gaffel om man kan. På barncyklar är dom dåliga, tynga och kräver underhåll. Till skog behövs inte en dämpad gaffel (men det behövs till tuffare stig).
Tack!
Ska be dem mäta benen i morgon. Men annars är det typ Voom eller Frog som har bland de bättre cyklarna eller? Tänker vad jag ska rekommendera för något åt dem.

Tack för tips om gaffel också. Har själv en 4,5-åring som jag lurar på vad han ska få för nästa cykel. Har en Woom men funderar om man ska fortsätta på det spåret eller hitta något med tex flackare vinkel för att underlätta stigkörning. (Båda mina har kört en Wishbone springcykel som ser ut som en chopper men det gjorde också att båda har kört som galningar i rätt stökig terräng. Väldigt kul! Blev mkt svårare med brant pedalcykel…).

Senast ändrad:

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en fin Cnoc 20 Small som är urvuxen. Den cyklisten skall få storasysters Cnoc 20 Large. Alltså behövs en Cykel, gärna helstel (MTB), för storasyster 132cm. Begagnat är bäst!

Finns det någon som kan ge ett tips eller son själv funderar på om barnen skall byta upp sig och därför kanske skall sälja?

En IB Beinn 26 alt Trek Wahoo26 eller motsvarande Frog 26 hade varit en dröm. Men det finns kanske alternativ? Alla uppslag och tips mottages tacksamt.
Har du kollat in Woom? Har det till mina små och tycker de känns väldigt bra. De har gjort en mtb-version nu också. Lätta som tusan för att vara barncyklar. Bra service och billig frakt från deras tyska webbutik.

(Verkar som att jag behöver uppdatera min signatur...)

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tankar om dessa:
För mig okända Serious Superlite 24" (som ju faktist är ganska lätt)

Orbea MX Speed 24" (som är lite tyngre men Orbea (märke jag aldrig ägt eller egentligen vet något ommförvisso))

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tankar om dessa:
För mig okända Serious Superlite 24" (som ju faktist är ganska lätt)

Orbea MX Speed 24" (som är lite tyngre men Orbea (märke jag aldrig ägt eller egentligen vet något ommförvisso))
Superlite verkar väga samma som Frog 62 ca (9,25 kg) ser ju rätt så trevlig ut också. https://www.tritoncycles.co.uk/kids-bikes-c2/pedal-bikes-c216/62-24-kids-hybrid-bike-p22048/s66810?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=frog-62-24-quot-kids-hybrid-bike-colour-red-colour-red-l-fh62-red&utm_campaign=product+listing+ads&cid=SEK&gclid=Cj0KCQjwx7zzBRCcARIsABPRscPdBBsC0ZBvGDJKu_iCohw-ar2BYi1AwUfDAGx2xzm_4F87bgFz2YgaAhm3EALw_wcB

Varför får jag så fula länkar?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för tips om gaffel också. Har själv en 4,5-åring som jag lurar på vad han ska få för nästa cykel. Har en Woom men funderar om man ska fortsätta på det spåret eller hitta något med tex flackare vinkel för att underlätta stigkörning. (Båda mina har kört en Wishbone springcykel som ser ut som en chopper men det gjorde också att båda har kört som galningar i rätt stökig terräng. Väldigt kul! Blev mkt svårare med brant pedalcykel…).
Min son kör Vpace Max 24 (med dämpad gaffel) som är perfekt, förutom för brant gaffelvinkel. Han ramlade två gånger på första turen för att sin gamla Canyon Offspring hade en flackare vinkel. Har nu beställt en angleset för att får en 1.8 grad flackare vinkel. Då blir cykeln helt perfekt!

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son kör Vpace Max 24 (med dämpad gaffel) som är perfekt, förutom för brant gaffelvinkel. Han ramlade två gånger på första turen för att sin gamla Canyon Offspring hade en flackare vinkel. Har nu beställt en angleset för att får en 1.8 grad flackare vinkel. Då blir cykeln helt perfekt!
Hur gammal och lång är han? Längtar efter att få komma in i skogen igen med barnen. Blev tyvärr för svårt med pedalhojjarna från Woom. Men visst, en sak i taget kanske.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur gammal och lång är han? Längtar efter att få komma in i skogen igen med barnen. Blev tyvärr för svårt med pedalhojjarna från Woom. Men visst, en sak i taget kanske.
Han har nu 6 år och är 123 cm. Men antar att du vill veta när han började cykla på den, det var 2 månader innan han fyllde 6 år och han var 117 cm. Till seriöst stigcykling finns ingenting bättre en Vpace till småbarn. Jag har aldrig sett andra barn yngre än 12 år cykla på blå, grön, Corona i Hellas, vet inte om det berör på cykeln eller om barnen är inte intresserade.
Edit: glömde mest troliga förklaring: föräldrar som vill cykla utan barn.

Senast ändrad:

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Han har nu 6 år och är 123 cm. Men antar att du vill veta när han började cykla på den, det var 2 månader innan han fyllde 6 år och han var 117 cm. Till seriöst stigcykling finns ingenting bättre en Vpace till småbarn. Jag har aldrig sett andra barn yngre än 12 år cykla på blå, grön, Corona i Hellas, vet inte om det berör på cykeln eller om barnen är inte intresserade.
Edit: glömde mest troliga förklaring: föräldrar som vill cykla utan barn.
Tack! Häftigt! Säg gärna till när den ska säljas... :) Jag tror att alla vill cykla med sina barn :)

nadderf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad tror happy om Commencal Ramones 16? Letar nått att ersätta skräpet från XXL...

Hade ögonen på en 20" men efter att mätt dottern som hamnade på 110 med 46 in innerbensmått, så inser jag att 16" är mer lämpligt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad tror happy om Commencal Ramones 16? Letar nått att ersätta skräpet från XXL...

Hade ögonen på en 20" men efter att mätt dottern som hamnade på 110 med 46 in innerbensmått, så inser jag att 16" är mer lämpligt.
Ramones 16 är lämpligt till 110 cm, men snart för små. Min son fick en Canyon Offspring 20 när han var 108 cm, trodde att den var för stor, men han cyklade direkt på den utan problem. Ramones 20 har liknande geometrie och låg standover, så skull rekommendera den över Ramones 16.

nadderf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ramones 16 är lämpligt till 110 cm, men snart för små. Min son fick en Canyon Offspring 20 när han var 108 cm, trodde att den var för stor, men han cyklade direkt på den utan problem. Ramones 20 har liknande geometrie och låg standover, så skull rekommendera den över Ramones 16.
Tack då kanske en 20" fungerar ändå! Har du koll på vilken innerbenslängd han hade vid den tiden?

Funderade tidigare på Vitus 20

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack då kanske en 20" fungerar ändå! Har du koll på vilken innerbenslängd han hade vid den tiden?

Funderade tidigare på Vitus 20
Har glömd sin innerbenslängd. Kan bara säga att han hade korta ben (men kanske har alla 4-åriga det) och sista åren har framförallt benen växt.

Du länkar till Vitus 20+ (inte 20), som är en fin cykel, men klart för stor till 110 cm.

nadderf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har glömd sin innerbenslängd. Kan bara säga att han hade korta ben (men kanske har alla 4-åriga det) och sista åren har framförallt benen växt.

Du länkar till Vitus 20+ (inte 20), som är en fin cykel, men klart för stor till 110 cm.
Vad jag kan se så har dom samma längd rekommendationer på 20+ och 20, känns mer som det är däcken som är bredare och mer anpassat för skog

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad jag kan se så har dom samma längd rekommendationer på 20+ och 20, känns mer som det är däcken som är bredare och mer anpassat för skog
Vitus 20+ har 2 cm längre reach än Ramones 20.
Men ser nu att Ramones 20 har 145 mm vevarmar, som är tyvärr för långt till 110 cm.

exydo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Gick loss på en v-pace 26” förra året, när den beställdes så var han 126cm. Velade mellan 24 eller 26. När den dök up så var han ca 128cm och det är det bästa jag köpt. Dyr, absolut men borde gå att sälja iväg ganska lätt. Beställde med stel gaffel för att hålla nere vikten så mycket som möjligt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer